گفتگو با محمد حسام ناظران قهرمان پیوستگی از تابستان

من به پیشنهاد برادرم که قبلاً کانونی بود در آزمون‌ها ثبت‌نام کردم. ایشان رتبه 21 شدند و در رشته‌ی حقوق دانشگاه فردوسی پذیرفته شده‌اند.

گفتگو با محمد حسام ناظران قهرمان پیوستگی از تابستان

نام و نام خانوادگی :  محمد حسام ناظران

 نام شهر و استان: تربت حیدریه، خراسان رضوی

پایه و رشته تحصیلی: دوازدهم انسانی

نام مدرسه: غیر دولتی امام حسین

میانگین تراز: 6039    

شغل و تحصیلات پدر: کارمند _ دیپلم 

شغل و تحصیلات مادر: خانه دار _ دیپلم


مصاحبه کننده: محمد حسن زارعی

 

  1. از چه زمانی وارد کانون شدید ؟دلیل آن چه بود؟ آیا به پیشنهاد خودتان بود یا دوستان و خانواده؟ آیا خودتان به این نتیجه رسیده بودید از این سال در آزمون‌ها شرکت کنید؟ 
  2. از اول همین تابستان و برای آمادگی در کنکور وارد کانون شدم. من به پیشنهاد برادرم که قبلاً کانونی بود در آزمون‌ها ثبت‌نام کردم. ایشان رتبه ۲۱ شدند و در رشته‌ی حقوق دانشگاه فردوسی پذیرفته شده‌اند.
  3.  

  4. دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون‌های کانون چه بود؟ مهم ترین ویژگی آزمون‌ها از نظر شما چیست؟ ( آزمون اصلی و هدف‌گذاری و مشابه پارسال)

 دلیل پیوستگی من در آزمون‌ها به خاطر این بود که از برنامه راهبردی عقب نیفتم و درس‌ها را طبق آن پیش ببرم. در هر آزمون مهمترین ویژگی، سطح خوب سوالات و قرار گرفتن دانش‌آموز در شرایط مشابه کنکور است.


چگونه و در چه زمانی در آزمون هدف گذاری و آزمون مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟ چه هدفی از شرکت در این آزمون‌ها دارید؟ آیا در یک یا چند نوبت به درس‌ها پاسخ می‌دادید یا اینکه به همه درس‌ها در یک زمان پاسخ می‌دهید؟

  1.  معمولاً پنج شنبه شرکت می‌کنم تا درس‌هایی که مشکل دارم یا فراموش کردم را بشناسم و  دوباره آن‌‌ها را مرور کنم و سعی می‌کنم که مطابق زمان پیشنهادی آزمون را پاسخ می‌دهم.

  2. آیا در تابستان در آزمون‌ها شرکت می‌کنید؟ از چه سالی تابستان را جدی گرفتید؟ و شرکت در آزمون‌های تابستان به شما در طول سال و در دوران مدرسه چه کمکی کرد؟
  3.  از تابستان همین امسال به طور جدی در آزمون‌ها شرکت می‌کردم. 

  4. وضعیت درسی شما قبل از شرکت در آزمون‌های کانون چگونه بود و چقدر تغییر کردید ؟

 قبل از کانون، فقط در سطح مدرسه بود و خیلی زیاد مطالعه نمی‌کردم ولی الان ساعت مطالعاتی‌ام بهتر شده و هم جدی‌تر درس می‌خوانم و مهارت تست‌زنی‌ام پیشرفت زیادی کرده است.

 

  1. چگونه کارنامه‌ها را تحلیل می‌کنید؟

 از آنجایی که اکثر درس‌های رشته‌ی انسانی، ماهیت حفظی دارند با یک نگاه کلی و مراجعه به کتاب، اشتباهم را متوجه می‌شوم، ولی در دروسی مثل ریاضی و علوم و فنون سعی می‌کنم به طور دقیق اشتباهات را شناسایی کنم. در درس‌های مفهومی‌تر مثل روانشناسی هم نکات را دقیق‌تر بررسی می‌کنم.


  1. تا چه حد با منطق برنامه راهبردی کاملا آشنا هستید؟چگونه آن را اجرا می‌کنید و برای خودتان شخصی سازی می‌کنید ؟مهمترین قسمت برنامه راهبردی برای شما کدام قسمت است؟ مهم ترین ویژگی برنامه راهبردی را چه می‌دانید؟ یک برنامه‌ریزی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ از چه زمانی برنامه ریزی را به طور جدی شروع کردی؟

 تا حدودی آشنایی دارم و به آن اعتماد دارم زیرا اگر مطابق برنامه‌ی راهبردی پیش بروم، درس‌ها را به خوبی برای کنکور جمع‌بندی می‌کند و حجم درس‌ها  برای هر دوره به خوبی کنترل می‌شود. برنامه‌ریزی را به طور جدی از تابستان شروع کردم و طبق برنامه راهبردی پیش می‌روم. سعی می‌کنم همه در‌س‌ها را کامل بخوانم و روز قبل آزمون مرور داشته باشم. همچنین طوری برنامه‌ریزی کرده‌ام که هم بتوانم به درس‌هایم برسم و هم به تفریح و کار‌های دیگر و تعادل را بین این دو نگه داشته‌ام.

 

  1. شما پیوستگی زیادی در آزمونها ی اصلی داشتید و درآزمونها غیبت نداشتید ،علت پیوستگی تان چه بود؟
  2. هدف اصلی‌ام کسب رتبه خوب در کنکور است. پس سعی می‌کنم هر آزمون را برای خودم مثل کنکور فرض کنم. باید همه‌ی درس‌ها را بخوانم و مرور کنم و حتماً به صورت حضوری در آزمون شرکت کنم و غیبت نداشته باشم.

  3. درهردرس منابع کانونی خود را بنويسيد، مهم ترين ويژگي و فايده و دلیل انتخاب اين كتاب‌ها برای شما چه بوده، لطفا توضيح دهيد؟
  4. برای همه درس‌ها کتاب آبی کانون را دارم دلیل انتخاب هم پیشنهاد برادرم بود که خودش از آن‌ها استفاده کرده بود. این کتاب‌ها تست‌های کاملی دارند و از تمام قسمت‌های مهم و نکات ریز کتاب تست دارند همچنین پاسخنامه آن کامل است و به خوبی جواب سوالات را توضیح داده است.

  5. روز جمعه كارنامه را چه ساعتي مي گيريد ؟ و چگونه و به كدام قسمت‌ها بيشتر توجه مي كنيد؟
  6. حدود ساعت دو و نیم  کارنامه را می‌بینم. اول به درس‌هایی که درصد پایین دارند توجه می‌کنم و علتش را بررسی می‌کنم. مثلاً برای جواب دادن در آزمون وقت کم آورده‌ام یا اینکه برای آن درس مطالعه‌ی کمی داشتم.

  7. از كداميك از كارنامه‌هاي ديگر استفاده مي كنيد؟ كارنامه ي سوال محور ، اشتباهات و....

گاهی اوقات کارنامه اشتباهات را می‌بینم.


  1. بعد از برگزاري آزمون ،آزمون‌ها راچگونه تحلیل می‌کنید؟

در تحلیل آزمون معمولاً اول سوال‌هایی که نزده‌ام را مجدد حل می‌کنم تا متوجه شوم که واقعاً بلد نیستم یا در شرایط آزمون نتوانستم  به آن‌ها پاسخ دهم.


  1. چه قسمت‌هایی از سایت کانون را مطالعه می‌کنید؟ (صفحه‌ی شخصی، جعبه ابزار کارنامه، صفحه‌ی مقطع، صفحه‌ی شهر، گفت‌وگو با رتبه‌ها و دانش‌آموزان برتر، مقالات آقای قلم‌چی ، مقالات مشاوره‌ای، کلکسیون روش‌ها، اخبار و...) لطفاً به صورت کامل بنویسید.
  2.  معمولاً صفحه شهر را می‌بینم و مصاحبه با برتر‌ها را می‌خوانم تا با روش مطالعه‌‌ی آن‌ها آشنا شوم.

  3. از جعبه‌ی ابزار کارنامه، از کدام کارنامه‌ها استفاده ‌کردید؟ 

* کارنامه‌ی اصلی آزمون  * کارنامه‌ی هدف‌گذاری   * کارنامه‌ی پروژه‌ای  * کارنامه‌ی 5 نوع درس

* کارنامه‌ی اشتباهات    * کارنامه‌ی بازیابی سؤال‌محور   * کارنامه‌ی 

از کارنامه‌ی پنج نوع بیشتر استفاده می‌کنم برای اینکه بتوانم نقاط قوت و ضعفم را شناسایی کنم و برای نقاط ضعف ساعت مطالعه‌ام را بیشتر کنم. گاهی اوقات نیز کارنامه اشتباهات را نیز نگاه می‌کنم.

 

  1. شما در بررسی کارنامه ی آزمونهایتان آیا ابتدا به نقاط ضعف خود توجه می‌کنید یا به نقاط قوت؟چگونه آزمونها را تحلیل می‌کنید؟روش شما برای بررسی کارنامه‌ها و تحلیل آزمون‌ها چگونه است؟

 کار منطقی این است که به نقاط ضعف بیشتر توجه کنیم.


  1. آيا دفتر برنامه ريزي داريد؟ دفتر برنامه ريزي چه كمكي به شما میکند؟

 بله دفتر برنامه‌ریزی کمک می‌کند از میزان ساعت مطالعه‌ام آگاهی پیدا کنم و در جهت ارتقای آن تلاش کنم.


Menu