دانلود سوالات امتحان نهایی-فلسفه-جهان علّی و معلولی

این قانونی بود که رسما تصویب شد و حالا علاوه بر اینکه باید روی کنکور تمرکز کنید، باید روی امتحانات نهایی خودتان هم تمرکز داشته باشید که بهترین نمره را بگیرید.

دانلود سوالات امتحان نهایی-فلسفه-جهان علّی و معلولی

در سال 1403 تنها سوابق تحصیلی سال دوازدهم با تاثیر قطعی و به میزان 50 درصد تاثیر دارد

 این قانونی بود که رسما تصویب شد و حالا علاوه بر اینکه باید روی کنکور تمرکز کنید، باید روی امتحانات نهایی خودتان هم تمرکز داشته باشید که بهترین نمره را بگیرید.

🥇 بهترین روش برای کسب بهترین نتایج در امتحانات نهایی، این است که تمام نمونه سوالات امتحان نهایی را هم زمان که درس هایتان را پیش می برید، مطالعه و تمرین کنید.

🎁 کاری که من برای شما کردم این است که تمام سوالات امتحان نهایی سال 1398 1399 1400 و حتی سال های قبل تر را جمع آوری کردم!

🎯 این مطالب هر هفته آپدیت می‌شوند و می‌توانید تمام سوالات امتحان نهایی هر درس را به تفکیک مبحث دانلود کنید. اگر قدم به قدم با این مطالب پیش بروید، می‌توانید یک ماه قبل از امتحانات تمام سوالات را مرور کنید.

🤍 با ما همراه باشید.

♦️     دانلود تمام سوالات امتحان نهایی دوازدهم     ♦️

دانلود سوالات امتحان نهایی-فلسفه-جهان علّی و معلولی

امین ترابی رتبه 182 کنکور انسانی 1402

 

🔵دانلود مستقیم تمام سوالات امتحان نهایی فلسفه دوازدهم🔵
درس1
درس2


🔹 درس سوم - جهان علّی و معلولی 🔹

؟  1- تعیین کنید کدام عبارت صحیح و کدام یک غلط می باشد:


الف) از نظر فیلسوفان مسلمان، انسان به طور مادرزادی با اصل علیت آشنا است. (امتحان نهایی شهریور 1400)


ب) از نظر هیوم ، درک رابطۀ ضروری میان علت و معلول از طريق تجربه به دست می آيد. (امتحان نهایی شهریور 1401)


ج) به عقیدۀ هیوم منشاء درک و پذيرش رابطۀ علیت، يک حالت روانی ناشی از توالی پديده ها است. (امتحان نهایی خرداد 1402)



؟ 2- جاهای خالی را با کلمات مناسب کامل کنید:


الف) رابطه علیت مانند رابطۀ دوستی نیست، بلکه رابطه ای       .است. (امتحان نهایی دی 99)..................... 


ب) از نظر دكارت، انسان اصل علیت را به طورِ ............................... درک می كند. (امتحان نهایی خرداد 1402)



؟ 3- گزینه درست را انتخاب نمایید:


الف) از نظر دکارت درک رابطه علیت توسط انسان به صورت(1-حسی و تجربی 2-فطری) است. (امتحان نهایی دی 1400)


ب) پشتوانه نظم دقیق جهان اصل (1-وجوب بخشی علت به معلول 2-سنخیت علت و معلول) است. (امتحان نهایی شهریور 1401)



به پرسش های زیر پاسخ دهید.

 

؟ 4- نظر دیوید هیوم را درباره منشا اعتقاد به علیت در نزد انسان توضیح دهید. (امتحان نهایی خرداد 1400)


؟5- رابطه علیت را تعریف نموده و تفاوت آن را با سایر روابط با ذکر مثال شرح دهید. (امتحان نهایی شهریور 1400)


؟ 6- تفاوت رابطه علیت با سایر روابط را با ذکر یک مثال توضیح دهید. (امتحان نهایی دی 1400) 


؟ 7- از نظر فلاسفه مسلمان منشا اعتقاد به علیت چیست؟توضیح دهید. (امتحان نهایی دی 1400) 


؟ 8- تعيين كنيد كه هر يک از گزاره های زير عقيده كدام فيلسوف است؟

الف) تداعی علیت چیزی جز یک حالت روانی ناشی از توالی پدیده ها نیست.

ب) اصل علیت جزء اصول اولیه ای است که درک انسان از آن فطری است. (امتحان نهایی خرداد 1401) 


؟ 9- تفاوت رابطه علیت با سایر روابط میان موجودات چیست؟با استفاده از یک مثال توضیح دهید. (امتحان نهایی خرداد 1401)


؟ 10- نظر دكارت دربارۀ منشاء اعتقاد به علیت چیست؟ توضیح دهید. (امتحان نهایی شهریور 1401)


؟ 11- کدام گروه از فیلسوفان اصل سنخیت را یک اصل عقلانی می دانند؟ (امتحان نهایی دی 1401)


؟ 12- تفاوت دیگاه هیوم با تجربه گرایان در مورد منشا درک رابطه علیت را بنویسید. (امتحان نهایی دی 1401) 


؟ 13- از نظر فیلسوفان مسلمان، انسان بعد از درک كدام اصل، در می يابد كه پديده ها خود به خود به وجود نمی آيند؟ (امتحان نهایی خرداد 1402)


؟ 14- هنگامی که راننده‌ای خودروی بدون نقص را روشن کرده و هدایت می کند این حرکت او برمبنای پذیرش کدام یک از لوازم علیت است؟ (امتحان نهایی خرداد 1402)



💠سوال1- 

الف) غلط (ص17)

ب) غلط (ص16)

ج) صحیح (ص17)


💠سوال2- 

الف) وجودی (ص14)

ب) فطری (ص16)


💠سوال3-

الف- فطری (ص15و16)

ب-  سنخیت علت و معلول (ص18)


💠سوال4- 

به نظر دیوید هیوم تنها راه شناخت واقعیات حس و تجربه است اما اصل علیت و رابطه ضروری میان علت و معلول را نمی توان از حس و تجربه بدست آورد.

از نظر او اعتقاد به علیت در نزد انسان ناسی از عادت ذهنی است که یک امر روانی بر اثر توالی و پشت سر هم آمدن پدیده ها است. (ص16) 


💠سوال5- 

رابطۀ وجود بخشی میان علّت و معلول را رابطۀ علیت می‌گویند.رابطه ای وجودی است که در آن، یک طرف، یعنی علت 

به طرف دیگر،یعنی معلول، وجود می‌دهد.یعنی یک طرف،وابسته 

طرف دیگر است.

مانند رابطه دوستی نیست که در ابتدا وجود دو فرد فرض می‌شود و سپس میان آنها رابطۀ دوستی برقرار می‌شود. (ص14)


💠سوال6- 

علیت رابطه ای وجودی است یعنی وجود یکی ضرورتا وابسته به وجود دیگری است.

یعنی مانند رابطه دوستی نیست که در آن ابتدا وجود دو طرف فرض می شود و سپس میان آنها دوستی برقرار می شود. (ص14)


💠سوال7- 

آنان می‌گویند همین که ذهن انسان شکل گرفت و متوجه اصل امتناع اجتماع نقیضین شد(متوجه می شود که وجود یک 

چیز با عدم آن جمع نمی شود)، در می یابد که پدیده ها خود به خود به وجود نمی آیند؛ زیرا این که چیزی خودش به خودش 

 وجود بدهد به معنای آن است که چیزی که نیست، قبلاً هست باشد و این همان اجتماع نقیضین است که محال بودن آن بدیهی است. (ص17)


💠سوال8- 

هيوم (ص ١٧)      دكارت (ص١٦)


💠سوال9- 

در رابطه عليت يا همان رابطه وجودی، وجود يک چيز ضرورتاً وابسته به وجود ديگری است، و اگر علت باشد،معلول آن 

هم حتما خواهد بود و اگر علت نباشد، معلول هم نخواهد بود. اين رابطه با روابط ديگری كه ميان موجودات برقرار است تفاوت 

دارد مثلا رابطه علیت همانند رابطة دوستی نيست كه در آن ابتدا وجود دو فرد فرض می‌شود و سپس ميان آنها دوستی برقرار می‌گردد.


💠سوال10-

او معتقد بود كه اصل علیت بدون دخالت تجربه به‌ دست می‌آید و جزء اصول اولیه ای است كه انسان آن را به

طور فطری درک می‌كند هر انسانی با دركی از رابطۀ علیت متولد می‌شود و درک این رابطه نیاز به تجربه یا آموزش ندارد. (ص16)


💠سوال11- 

همه ی فیلسوفان به جز فیلسوفان تجربه گرا (ص 18)


💠سوال12- 

هیوم بر خلاف تجربه گرایان كه معتقدند درک رابطه ی علیت از طریق حس وتجربه ممکن است می گوید كه رابطه ی ضروری میان علت و معلول یک موضوع حسی نیست و آن را نمی توان از طریق مشاهده ی حسی وتجربه بدست آورد (ص16)


💠سوال13-

 اصل امتناع اجتماع نقیضین (ص17)


💠سوال14-

اصل وجوب بخشی علت به معلول (یا اصل ضرورت علی و معلولی) (ص20)


مشاوره و پشتیبانی


♦️          فایل پی‌دی‌اف (PDF)           ♦️

دوستان عزیز، شما می‌توانید فایل پی‌دی‌اف این فصل و فصل‌های قبل را که شامل سوالات امتحان نهایی و پاسخ تشریحی رسمی آن‌ها می‌باشند را در انتهای همین مطلب دانلود کنید.

🔹موفق باشید!🔹

Menu