نام و نام خانوادگی دانش آموز : آتوسا منصفی
پایه : ششم
نام شهر ، استان : اهواز ، خوزستان
سالهای حضور در کانون : 2 سال
میانگین تراز : 6636 (سال پنجم)
آزمون 30 تیر 1402 (سال ششم) (7628 بخش تیزهوشان ، 6897 بخش پنجم دبستان)
شغل و تحصیلات مادر : خانه دار ، فوق لیسانس مهندسی کشاورزی
شغل و تحصیلات پدر : مهندس صنایع فولاد ، دکتری ژئو تکنیک
مصاحبهگر : رویا کریمیان
شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجهای کسب کردند؟
عمه و عموی من کانونی بوده اند، دخترعمه و پسر عمه ام هم در حال حاضر کانونی هستند، همچنین خواهرم که امسال وارد مقطع یازدهم تجربی می شوند هم کانونی هستند. دختر عمه ام در سالهای گذشته آزمون تیزهوشان قبول شدند و پسر عمهام هم که امسال مثل من مقطع ششم است و امسال برای قبولی در آزمون ورودی تیزهوشان در حال تلاش هستیم.
- دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون چه بود؟
در دوران مدرسه همیشه در تمام درسها نمره ی کامل را کسب میکردم و همین موضوع بهم انرژی میداد که بیشتر درس بخوانم و باعث می شد از درس خواندن زده نشوم، از طرفی چون مدرسه ی ما به این شکل بود که فقط آزمون نوبت اول و دوم نداشت و تعداد آزمونهای بیشتری را برگزار میکرد شرکت در آزمونهای کانون باعث میشد تا برای امتحانهای کل سال تحصیلی همیشه آماده باشم.
- چرا در آزمونها به صورت منظم و بدون غیبت شرکت میکنید؟
چون با نظم مشخص و طبق برنامه هستند و هر دو هفته یک بار برگزار می شوند و از طرفی به خاطر کمکی که به من میکنند همیشه آزمون دادن را دوست داشتم و دارم.
- پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما میکنند؟
مادر من هستند، همیشه حواسشان به من هست و کارنامه ی من را روز جمعه دریافت میکنند و نقاط ضعف من را میگویند و راهکار هم میدهند که مثلا در مورد درس ریاضی باید تست بیشتر بزنم تا به تسلط بیشتری برسم. خانم کریمیان هم مدیر گروه و پشتیبان من در کانون هستند که ما با هم از طریق تماسهای تلفنی و دیدارهای حضوری تحلیلهای خوبی در مورد نقاط قوت و چالشیام انجام میدهیم.
- از کدام یک از کارنامههای جعبه ابزار کارنامه استفاده میکنید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.
غیر از کارنامه آمون اصلی، از کارنامه اشتباهات استفاده میکنم. بخاطر سهولت در پیدا کردن اشتباهات و هدر نرفتن زمان است.
- مطابق برنامهی راهبردی درس میخوانید؟ چگونه برنامهریزی میکنید؟
بله حتما، در دوران مدرسه برنامه راهبردی چک میشود و با توجه به آن از دفتر برنامه ریزی استفاده میشود و هدفگذاری هفتگی انجام می شود. در هفته ی اول از کتاب آبی استفاده میشود که فرصت جبران و مرور داشته باشم و در هفته ی دوم از چالشهای کتاب آبی و کتاب سه سطحی استفاده می شود و دوباره انجام میشود. همچنین در هفته دوم از آزمون مشابه پارسال هم استفاده می کنم.
از کدام کتابهای کانون استفاده میکنید؟
در دوران تابستان به صورت ویژه از کتاب تابستان و درسنامه ی آن طبق بودجه بندی برنامه راهبردی تابستان، استفاده میکنم. همچنین درسنامه ی کتاب آبی هم بسیار در دورن تابستان برای پیش خوانی مطالب سال ششم به من کمک میکند.

- کدام درسها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درسها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمونها چه نمرهای برای این درسها کسب میکنید؟
درس علوم، نمره ی من همیشه 20 و درصد من کمترینش %90 بوده است. روش مطالعه ی من در این درس این است که در کتاب درسی نکته به نکته در کتاب بخش های مهم را دایره میکشم و بعد از آن نکات را در یک برگه ی سفید مینویسم و کنفرانس میدهم و بعد سوال طرح میکنم و به آن جواب می دهم.
در مورد بخش هوش، هوش غیرکلامی و بخش سرعت و دقت نقاط قوت من است که برای آن از کتابهای تست کانون استفاده میکنم. ضمنا سوالهایی شبیه به سوالهای هوش قبلی کار شده، از خودم طراحی میکنم و به آنها جواب میدهم.
- در طول این سالها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟
بله، درس ریاضی بوده است که توانستم با حل تمرین بیشتر( علاوه بر کتاب سه سطحی، از کتاب آبی هم استفاده کردم) این درس را از نقطه ی ضعف خودم به نقطه قوتم تبدیل کنم ( از %80 به %100)
- روزی چند ساعت درس میخوانید؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص میدهید؟
کمترین ساعت مطالعه من در دوران مدرسه 5 ساعت بوده، در دوران تابستان کمترین تا به الان 3 ساعت و بیشتر هم بوده که مربوط به روز دوشنبه 26 تیرماه 1402 می باشد.
- در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درسها میروید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف میکنید؟
ابتدا به دیدن درصد درس ریاضی می روم چون درس مهمی است و باید زمان بیشتری برای تمرین روی این درس بگذارم. بعد به سراغ درس فارسی می روم چون درس چالشی من است.
- آیا اعضای خانواده کارنامهی شما را میبینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آنها با این افت چگونه است؟
بله مادرم میبینند، نقاط چالشی من را در کارنامه یادآوری میکنند که فراموش نکنم و در طول روز که برنامه ریزی میکنم، علاوه بر درسهای دیگر روی درسهای چالشی هم از نظر زمانی و تعداد تمرین مناسب دقت کنم و به آنها توجه داشته باشم.
- دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیر درسی کرده است؟
بله حتما که دارم، دفتر برنامه ریزی علاوه بر درس خواندن در کارهای روزانه هم کمک میکند (یعنی همان نظم بین درس خواندن و انجام کارهای دیگر). مثلا از پنجشنبه برای روز جمعه هم برنامه هایم را چه درسی و چه غیر درسی، مینویسم و همین باعث میشود چون کارها را نوشتهام دیگر از برنامه غافل نشوم و نظم برنامه بهم نخورد و حتما آنها را انجام دهم.
- کدام یک از کتابهای کانون را استفاده میکنید؟ این کتابها چه ویژگیهایی دارند؟
کتابهای آبی علوم و ریاضی، کتابهای سه سطحی علوم و ریاضی، سه سطحی فارسی و انواع کتابهای هوش غیر کلامی، کلامی و سرعت و دقت.
از کتابهای آبی در هفته اول به خاطر درسنامه اش و اینکه تست های آزمون های سال های گذشته را دارد استفاده میکنم. از کتابهای سه سطحی بعد از کتاب آبی (معمولا در هفته دوم به عنوان مکمل) استفاده می کنم و از کتابهای هوش هم در فاصله ی بین درسها استفاده میکنم و چون باید روی آنها به خاطر آزمون تیزهوشان، تمرکز بیشتری داشته باشم.
- تا امروز در چند آزمون برنامهای کانون شرکت کردید؟
تا به امروز (جمعه 6 مرداد ماه 1402) در بیش از 56 آزمون اصلی و هدفگذاری و مشابه پارسال و ... شرکت داشته ام.
- آیا علاوه بر آزمون اصلی، در آزمونهای هدیه، هدفگذاری و مشابه پارسال هم شرکت کردهاید؟
بله در تمامی آزمونهای هدفگذاری و مشابه پارسال و هدیه و ... شرکت داشتهام. چون این آزمونها من را برای آزمونهای اصلی آماده تر می کرد.
- آیا برنامهی مدرسه با برنامهی آزمون هماهنگ بود؟ چگونه بین این دو برنامه هماهنگی ایجاد میکردید؟
بله ولی اگر زمانی که هماهنگی وجود نداشت درسهای علوم و فارسی را خودم از روی کتاب درسی پیش خوانی میکردم و در مورد درس ریاضی هم علاوه بر کتاب درسی، از درسنامه کتاب آبی و تمرینهای آن، همچنین فیلم های آموزشی سایت کانون استفاده میکردم.
- تحلیل آزمون را در چه روزی انجام میدادید؟ جمعه یا در روزهای بعد از آزمون؟روش شما برای تحلیل آزمون چگونه بود؟
تحلیل آزمون را معمولا روزهای شنبه و یکشنبه انجام میدهم، از کارنامه اشتباهات استفاده میکنم و مثلا در مورد درس ریاضی به سراغ سوالهای نزده میروم و از روی پاسخنامه تشریحی روشهای درست را بررسی میکنم و بعد از یادگیری یا مشخص شدن بی دقتی، در یک برگه سفید سوال را مجددا می نویسم و از خودم امتحان می گیرم اگر درست جواب دادم که عالی و اگر نه دوباره آن را تمرین می کنم.
- آیا کتاب خودآموزی داشتید؟ چگونه آن را تکمیل میکردید؟
بله، با استفاده از کارنامه اشتباهات، انواع سوالهای آزمون را شناسایی می کنم و کتاب خودآموزم را تکمیل میکنم( درستها،غلطها، نزده ها، فراموش کرده ها و...). حتی برای آزمون هدیه 9 تیر هم کتاب خود آموزم را پر کردم.
- دلیل این که در آزمونهای تابستان شرکت کرده اید چیست؟
برای این که برای درسهای سال ششم هم آماده تر شوم و پیش خوانی کنم، مروری بر درسهای سال گذشته ام داشته باشم تا پایه ام قوی تر شود. مثلا درس ریاضی هر سال جدید، کامل تر شده ی ریاضی سال گذشته است پس باید مسلط باشیم چون ادامه ی همدیگر هستند. البته که عالی جواب دادن سر کلاس و احساس خوب پیش خوانی کردن و آماده بودن سر کلاس مدرسه هم بی تاثیر از درس خواندن در تابستان نیست. کمتر از یک سال تا آزمون تیزهوشان وقت دارم، بنابراین باید استرس هایم را کنترل کنم و تعداد تست بیشتری را در بخش هوش تمرین کنم.
در آزمون 23 تیر 1402 ، تراز 7369 رتبه 24 کشوری را کسب کردم.
در آزمون 30 تیر 1402، در بخش تیزهوشان تراز 7628 رتبه 21 کشوری، در بخش پنجم تراز 6897 رتبه 136 کشوری، در بخش ششم تراز حدود 6000 رتبه 404 کشوری کسب کردم.
- آزمونها چه تاثیری در امتحانات پایان سال داشت؟
حل سوالها و تمرینهای بیشتر از کتاب های آبی و سه سطحی. نمرات کامل در مدرسه مهم ترین تاثیر آزمونها برای من بود.
- فکر میکنید مهمترین ویژگی که شما دارید و باعث میشود خوب درس بخوانید، چیست؟ سه دلیل موفقیت شما؟
قدرت حفظ کردن بالا و توان یادگیری بالا . سه دلیل موفقیت: قدرت حفظ کردن بالا، تست زدن زیاد و ساعت مطالعه مناسب.
- آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص میدهید؟ چه کارهایی میکنید؟
بله زمانی را به تماشای تلویزیون و زمانی را به نویسندگی ( داستان کوتاه مینویسم که انشالا بعدا آنها را منتشر میکنم) اختصاص میدهم.
- آیا خواندن و نوشتن را قبل از دوران مدرسه یاد گرفتید؟ چه کسی به شما یاد داد؟
بله، چون در دوران کودکی، با خواهرم اتاق مشترک داشتیم کنار خواهرم مینشستم و از خواهرم یاد میگرفتم. مادرم هم در خواندن و نوشتن به من کمکهای زیادی کردهاند.

- قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب میخواندند؟ چه کتابهایی؟ الان مطالعه غیردرسی دارید؟
بله مادر و خواهرم برای من کتاب میخواندند، کتابهای داستان مثل آلیس در سرزمین عجایب، گلدی لاکس و سه خرس و رابین هود.
البته الان مطالعه غیردرسی من به مطالعه رمانهای طولانی و کتابهای علمی بر میگردد.
افتخارات كسب شده علمی، ورزشی، قرآنی، موسيقی و ساير افتخارات:
راهیابی به مرحله استانی جشنواره جابر بن حیان مدارس،
کسب مقام استانی و کشوری در مسابقات کاراته،
کسب رتبه برتر در مسابقات نقاشی
- از آزمونهای ورودی مدارس تیزهوشان بگویید :
من برای تمرین بیشتر، آزمونهای سالهای قبل تیزهوشان را پرینت کردم و آنها را از خودم آزمون گرفتم .سوالهای هوش غیر کلامی و سرعت و دقت را خیلی عالی جواب دادم. بخش هوش کلامی هم خوب بود. فکر میکنم که استرس زیادی داشته باشم اما می دانم که این استرس را با تمرین و تکرار و پیوستگی کنترل می کنم و مطمئنم که موفق می شوم.
- فکر میکنید که تا چه زمانی در آزمونهای کانون شرکت کنید؟
قطعا ادامه میدهم چون هدف اصلی من، کنکور است. انشالا دندانپزشکی دانشگاه تهران قبول میشوم.
- منابع تابستان شما کدام کتابها هستند؟
کتاب تابستان، کتابهای آبی و سه سطحی برای درسهای ریاضی و علوم و فارسی و انواع کتابهای هوش کانون.
- نحوه استفاده از کتابهای استعداد تحلیلی را توضیح دهید:
کتاب سرعت و دقت که آزمون محور است و معمولا برای هر بار مطالعه 1 یا 2 آزمون را با زمان بندی حل میکنم. در مورد کتابهای هوش غیرکلامی و کلامی هم کمترین تعداد 3 پیمانه و بیشترین تعداد 5 پیمانه کار کردهام ( هر پیمانه 10 سوال)
- چه توصیهای برای دانش آموزان هم سن خودتان دارید؟
بچهها نه فقط در مورد درس که در مورد همه چیز برای موفق شدن برنامه ریزی داشته باشند . من خودم قبل از عضو شدن در کانون هم برنامه ریزی می کردم اما زمانی که کانونی شدم، برنامه ریزی ام کامل تر شد و یادگیری بیشتری داشتم.
جمله پایانی :
به دانش آموزانی که دوست دارند در آینده بیش از دو شغل داشته باشند، میگویم که با تلاش و برنامه ریزی می توانند به این هدف برسند. مثل من که میخواهم در آینده هم نویسنده و هم دندانپزشک باشم.
