«برای یافتن راه و روشهای کاربردیتر و بهتر برای هر درس در آزمونهای تابستان شرکت کردم»
نام و نام خانوادگی : آیلا عباس زاده
پایه : دهم تجربی
نام شهر و استان : مشکین شهر ، اردبیل
میانگین تراز نهم : 6989
حضور در کانون : 2 سال
تحصیلات و شغل مادر : لیسانس ، دبیر
تحصیلات و شغل پدر : لیسانس ، آموزگار بازنشسته آموزش و پروروش
مصاحبهگر : صفا شیدایی
شما چگونه با آزمونهای کانون آشنا شدید؟
من و عدهای از دوستانم که قرار بود سال نهم در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان شرکت کنیم، تصمیم گرفتیم برای کسب تجربه مدیریت آزمون، در آزمون های کانون قلمچی ثبت نام کنیم.
شما سال ششم در آزمون تیزهوشان قبول نشدید ، واکنش شما چه بود؟
در واقع قبول نشدن من به دلیل تمرکز نکردن برای این آزمون بود. به همین دلیل از گذشته درس گرفتم و تصمیم گرفتم در سال نهم تلاش کنم و خودم را هر چه کامل تر برای آزمون ورودی سال نهم به دهم آماده کنم. همان طور که اشاره کردم در سال ششم در واقع عدم تمرکز من روی این آزمون بود نه عدم تمرکز روی درس ها، من در سال ششم عملکرد بسیار خوبی در درس های خودم داشتم ولی به دلایلی آمادگی زیادی برای این آزمون کسب نکردم.
سال نهم هم تقریبا کارهایی که در سال ششم انجام می دادم را ادامه دادم، اما تست زنی های بیشتری در برنامه ام داشتم و آزمون های کانون را هم شرکت کردم که با برنامه راهبردی بهتر توانستم مسیر را طی کنم.
نقاط قوت برنامه راهبردی از نظر شما چیست؟
به نظر من یکی از بهترین نقاط قوت برنامه راهبردی این است که بودجه بندی آزمونها امکان مرور پیدرپی دروس گذشته را به ما میدهد و از طرفی هم پیشروی با آن باعث می شود نتیجه بهتری را در دروس مدرسه و در آزمونها کسب کنیم.
آیا نتایج آزمونها تاثیری روی تغییر روشهای مطالعه شما داشته است؟
در طول سال نهم همانند امسال روشهای مطالعاتی زیادی را به عنوان آزمایش و خطا امتحان کردم تا بتوانم بهترین روش خودم را در هر درس پیدا کنم و به کمک آن پیشرفت کنم. ولی در بین این تغییر روشها با توجه به آزمونها متوجه شدم که باید در حد توان تستهای بیشتر و بیشتر حل کنم تا به تسلط دلخواه برسم.
آیا در آزمون مشابه پارسال هم شرکت میکردید؟ دلیل آن چیست؟
بله همانند امسال، سال گذشته هم روز پنجشنبه یا چهارشنبه در آزمونهای مشابه پارسال شرکت میکردم تا هم با سوالات بیشتر مرتبط با آزمون آن هفته آشنا شوم و هم یک جو آزمونی کوچک را برای خودم فراهم کنم و این روند نیز در روش هدفگذاری برای آزمون آینده به من کمک میکرد تا بتوانم با یک شناخت از وضعیت واقعی خودم برای آزمون روز جمعه هدفگذاری کنم.
آیا در آزمون هدفگذاری هم شرکت میکردید؟ دلیل آن چیست؟
بله تقریبا یک هفته مانده به آزمون اصلی در این آزمون شرکت میکردم تا هم خودم را بسنجم و هم مباحثی که لازم بود در آنها به تسلط بیشتری برسم را بشناسم و با تلاش بیشتر در هفته آتی آن ها را به نقاط قوت تبدیل کنم.
برنامه شما برای نوروز سال گذشته چه بود؟
تمرکز من بیشتر در پیش بردن دروس سال هشتم بود که کم و بیش در طول سال و قبل عید مرور شده بود اما در تعطیلات نوروز تست زنیهای بیشتری برای سه درس اصلی یعنی فارسی، ریاضی و علوم هشتم انجام دادم. برای دروس حفظی مثل دینی و مطالعات پایه نهم و هشتم مرور و تستزنی داشتم و ناگفته نماند که آزمون جمع بندی را جدی گرفتم و در آن حضور داشتم.
برنامه شما برای نوروز امسال چه بود؟
امسال هم همانند سال گذشته با استفاده از برنامه راهبردی به مطالعه و جمع بندی دروس نیم سال اول پرداختم و تست زنی بیشتری روی هر مبحث انجام دادم.
از کدام یک از کارنامههای جعبه ابزار کارنامه استفاده میکردید؟
من از کارنامه آزمون برای بررسی اولیه و کلی وضعیت پاسخگویی خودم و از کارنامه اشتباهات برای شناخت بیشتر اشکالات و نواقص استفاده میکردم.
من بعد از آزمون به کمک کارنامه اشتباهات، ابتدا پاسخ سوال های نزده و غلط را بررسی می کردم و بعد پاسخ سوالاتی که درست پاسخ داده بودم را هم بررسی می کردم.
سال گذشته بعد از عید برنامه شما برای آزمون تیزهوشان چه بود؟
در واقع بعد از عید یعنی اردیبهشت ماه کم کم جمع بندی مباحث نهم و هشتم و تست زنی جامع و مبحثی را بیشتر کردم و در ماه خرداد آزمونهای جامع بیشتری از خودم گرفتم و تا روز آزمون سعی کردم اشکالاتم را برطرف کنم.
روزی چند ساعت درس میخواندید؟
بسته به روزهایی که کلاسهای غیر درسی داشتم تغییر میکرد اما زیاد نوسانی نبوده و بین 7 تا 8 ساعت بود.
از کتاب سه سطحی چه زمانی استفاده میکردید؟
برای آمادگی روی مباحث آزمون های پیشرو بعد از حل کردن منابعی سراغ این کتاب ها میرفتم و برای هر درس تعدادی تست از آنها کار میکردم.
از کتاب آبی چه زمانی استفاده میکردید؟
نحوه استفاده من از این کتابها نیز همانند کتابهای سه سطحی بود که بعد از تست زنیهای آموزشی برای تسلط بیشتر و سوالات بیشتر سراغ کتاب های آبی میرفتم.
تحلیل آزمون را چگونه انجام میدادید؟
پس از مشاهده کارنامه اصلی و بررسی تعداد درست و غلطهای هر درس ابتدا سراغ دروس با تعداد اشتباهات نسبتا بیشتر یا با تعداد سوالات نزده بیشتر میرفتم و سپس سوالاتی را که حتی درست حل کرده بودم، بررسی میکردم.
کدام بخش مجله آزمون برای شما جالب بود؟
من همیشه این مجلهها را دریافت میکنم، بخشهای مصاحبه با افراد موفق برای من جالب است زیرا یاد گرفتن از دیگران و کمک گرفتن از راه ها و روش های دیگران و آمیختن آن با روشهای اختصاصی سبب پیشرفت میشود.
پدر و مادر چگونه به شما کمک میکردند؟
پدر و مادرم همانند گذشته و اکنون مشوق و دوستانی دلسوز و باتجربه برایم بودهاند و در زمان شکست با فهمیدن دلیل سعی کرده اند به من کمک کرده و مرا امیدوارتر از گذشته کنند.
دلیل این که در آزمونهای تابستان شرکت کردهاید چه بود؟
به دلیل حفظ استمرار در آزمون دادن و همانطور که قبلا اشاره کردم برای یافتن راه و روشهای کاربردیتر و بهتر برای هر درس در آزمونهای تابستان شرکت کردم. من با استفاده از آزمون و خطا تا رسیدن به آزمون اصلی روش مطالعه موفق خودم در هر درس را کشف میکردم.
فکر میکنید مهمترین ویژگی که شما دارید و باعث شد در آزمون تیزهوشان قبول شوید، چیست؟
مهمترین عامل این موضوع مسلماً تلاش و پشتکار من بوده، اما چون بر استعدادهای خود نیز آگاه هستم این موضوع را واقعهای میدانم که باید حتما اتفاق میافتاد.
چرا پیوستگی خود را به آزمونها حفظ کردهاید؟
من آزمونها را دوست دارم، چون میتوانم خودم را ارزیابی کنم، پس همیشه در آزمونها شرکت میکنم.
به نظر من، بعد از هر آزمون می توان متوجه شد که کدام مباحث نیازمند توجه و تلاش بیشتر است و برای رفع نواقص تحصیلی از آزمون ها استفاده می کنم.
دستاورد یا مهارت غیر درسی هم داشتید؟
من در کلاس موسیقی و ساز ویولن شرکت میکنم و در زمینه زبان انگلیسی هم تبحر کافی را دارم.