نام و نام خانوادگی : شایان اسماعیلی
نام شهر ، استان : بجنورد و خراسان شمالی
رتبه سال 1401 : رتبه 304 منطقه 2 و کشوری کنکور 1001
رشته و دانشگاه قبولی :مهندسی مکانیک ، صنعتی امیرکبیر
میانگین تراز : 7114
شغل و تحصیلات مادر : بازنشسته فرهنگی لیسانس مدیریت
شغل و تحصیلات پدر : شغل آزاد دیپلم
مصاحبه کننده : حمید رضا اکبریان
شما چگونه با کانون آشنا شدید؟
با توجه به معرفی آشنایان و دوستان و همچنین شناخته شده بودن کانون، به همراه دوستانم در کانون ثبت نام کردیم .
دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون چه بود؟
شرکت در آزمون های کانون باعث کاهش استرس سر جلسه و نظم دادن به مطالعه و نکات مهم سوال خیز و آشنایی با سبک سوالات کنکور برای من بود و به مطالعه من نظم میداد .
چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟
شرکت در آزمون و جلو رفتن با برنامه راهبردی کانون باعث نظم بیشتر من می بود و مطابق با برنامه راهبردی برنامه ریزی اصولی تری را داشتم.
آیا در آزمون هدفگذاری و مشابه پارسال هم شرکت میکردید؟ دلیل آن چیست؟
بله در آزمون های جمع بندی و پراهمیت چند بار به سوالات پاسخ داده و سوالات را پرینت گرفته یا از حوزه های کانون دفترچه سوالات را دریافت میکردم .
از کدام یک از کارنامههای جعبه ابزار کارنامه استفاده میکردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.
عموما از کارنامه درصد و تراز استفاده میکردم و همچنین کارنامه 5 نوع درس برای بررسی ضعف ها و قوت ها ،کارنامه اشتباهات را به جهت حل مجدد سوالات استفاده میکردم.
کدام درسها نقطه قوت شما بود؟ روش مطالعه این درسها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمونها چه نمرهای برای این درسها کسب میکردید؟
نقطه قوت من در درس های فیزیک و شیمی و هندسه های سه سال بود، از بین دروس عمومی زبان و دینی از بین نقاط قوت من بود.
روش مطالعه من در درس فیزیک حل تست بیشتر نسبت به سایر دروس بود، اما برای دروس دیگر با برنامه ریزی اصولی زمان بیشتری را برای آن درس با توجه به درصد های کانون به آن درس اختصاص میدادم .
در طول این سالها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟
با توجه به آن که در درس عربی ضعف جدی داشتم، از تابستان کنکور و شهریور ماه از کلاس ها و منابع آموزشی تستی استفاده میکردم .
روزی چند ساعت درس میخواندید؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص میدادید؟
اوایل تابستان و پاییز حدودا 6 ساعت در روز نیمسال دوم تا عید حدودا 8 ساعت و پس از عید به صورت میانگین 10 ساعت مطالعه داشتم ؛ 80 درصد زمان مطالعه را به تست زنی اختصاص میدادم .
شباهت وسطح سوالات آزمونهای کانون به ازمون کنکور چقدر بود؟ تفاوت درصد و تراز شما در کنکور و آزمونهای کانون را بگویید؟
از نظر من با کمتر شدن استرس حجم زیادی از بار فشار آزمون کنکور برای من برداشته شد و شرکت در کنکور برای من به مصداق یک آزمون برنامه ای کانون بود و در مورد درصد ها نیز از نظر ترازی به درصد ها و تراز های کانون نزدیک بود.
در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درسها میرفتید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف میکردید؟
اول از همه به سراغ دروس تخصصی و خصوصا دروس ریاضیات میرفتم و سپس سراغ فیزیک و شیمی و پس از آن سراغ دروس عمومی می رفتم و ایرادات هر درس را به کمک کارنامه اشتباهات رفع میکردم .
از نقش پدر و مادر خود بگویید.
پدر و مادر با مراعات شرایط و کم کردن دید و بازدید و مهمانی ها و همچنین تهیه کتاب ها و منابع آموزشی و پیگیری وضعیت درسی به شرایط من کمک میکردند.
کدام یک از کتابهای کانون را استفاده میکردید؟ این کتابها چه ویژگیهایی دارند؟
عموما از کتاب های سه سطحی کانون به خاطر سوالات به روزتر استفاده میکردم و مانند آن بود که آن قسمت از مبحث درسی برای من جمع بندی شده است .
دلیل این که در آزمونهای تابستان شرکت کردید چه بود؟
شرایط کرونایی و آشنایی نداشتن با درس های پایه و همچنین اهمیت دروس دوازدهم و اتمام دوازدهم تا پایان سال دلایل عمده شرکت در آزمون های تابستان برای من بود .
چه تصمیماتی برای بهتر شدن در نیمسال دوم گرفتید؟
از دی ماه و بهمن ماه با تهیه کتاب های سه سطحی حجم تست را در دروس تخصصی بالا بردم و به عنوان منبع نهایی تست های این کتاب را پاسخ میدادم و مانند آن بود که تست سخت تردر آن مبحث برای من وجود ندارد و باعث اعتماد به نفس بیشتر من میشد.
آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص میدادید؟
بله طبیعتا ؛ جمعه های بعد از آزمون تا قبل از آمدن کارنامه بر روی سایت و همچنین بین ساعت های مطالعه در طول هفته زمانی را به استراحت اختصاص میدادم .
آیا خواندن و نوشتن را قبل از دوران مدرسه یاد گرفتید؟ چه کسی به شما یاد داد؟
بله؛ با توجه به آن که مادر من فرهنگی بودند خواندن و نوشتن را قبل از شروع مدرسه یاد گرفته بودم .
آیا برای درس خواندن با دوستان صمیمی خود در ارتباط بودید؟ در مورد چه چیزی با هم گفتوگو میکردید؟
بله و سوالاتی که مشکل داشتیم را با کمک هم بررسی میکردیم .
اقداماتی که در دوران طلایی انجام شد و موجب افزایش میانگین تراز شما شد چه بود ؟
افزایش ساعت مطالعه و جمع بندی مناسب با کمک منابع تستی سه سطحی دلیل اصلی رشد من در بعد از دوران طلایی نوروز بود .
برای نیمسال دوم چه برنامه ای داشتید که باعث افزایش تراز شما شد؟
در دوران دی و بهمن ماه با کتاب سه سطحی و افزایش ساعت مطالعه و برنامه ریزی بیشتر تراز من افزایش یافت .
برای دانش آموزانی که همانند شما در نیمسال اول تراز خیلی بالایی نداشتند و اکنون فرصت تغییر دارند چه توصیه ای دارید ؟
پیشنهاد من برای دانش آموزان آن است که در ماه های آخر به جمع بندی مناسب و تست زنی بیشتر و همچنین آزمون گرفتن از خود در بازه های زمانی کوتاه و همچنین مرور کلی مطالب به کمک آزمون بپردازند و در اواسط خرداد کنکور های سال قبل را پاسخ دهند.
چه راهکارهایی برای بالا بردن تراز و ساعت مطالعه خود به کار بردید که نتیجه بخش بود ؟
افزایش ساعت مطالعه به مرور و اصولی و همچنین برنامه ریزی صحیح و کمک گرفتن از مشاوره، همچنین با مشارکت در آزمون ها و ایجاد عادت آزمون دادن و مطالعه
دلیل انتخاب رشته مهندسی مکانیک چه بود؟
به دلیل وسعت این رشته و علاقه مندی به صنعت، همچنین فضای پیشرفت مناسب و فرصت های شغلی و مهاجرتی مناسب در این رشته، انتخاب من رشته مهندسی مکانیک بود.
