گفتگو با امیررضا میرعبدالهی ؛ از ششم تا قبولی تیزهوشان

در این مقاله گفتگو با امیررضا میرعبدالهی ؛ از ششم تا قبولی تیزهوشان را مطالعه خواهید کرد.

گفتگو با امیررضا میرعبدالهی ؛ از ششم تا قبولی تیزهوشان

«همۀ انسان ها شکست می خورند؛ ولی انسانی موفق می شود که پس از شکست، دوباره برخیزد و ادامه بدهد. اگر 100 بار زمین خوردم باید 101 بار بلند شوم تا بالاخره به خواسته ام و مرادم برسم.» 


نام و نام خانوادگی :  امیررضا میرعبدالهی   

نام شهر ، استان : اردبیل

پایه : دهم تجربی

سال های حضور در کانون : ششم تا دهم -  5 سال 

تعداد  کل آزمون ها : 178 آزمون

 

مصاحبه‌گر:  تازه گل آقچه لی

 

چطور با کانون آشنا شدید؟

یکی از پشتیبانان کانون، از دوستانِ مادرم بودند که  ما را با کانون آشنا و راهنمایی کردند و ما هم تصمیم گرفتیم برای آمادگی در آزمون ورودی تیزهوشان ششم به هفتم در آزمون ها ثبت نام کنیم.


شما امسال در تمامیِ آزمون‌های اصلی کانون و تمامی آزمون‌های هدیه تا کنون، شرکت کردید؛ دلیل این پیوستگی در آزمون ها چه بوده است؟

مشخص است هدف اصلی از شرکت در آزمون ها پیشرفت است؛ بالطبع برای دست یابی به پیشرفت باید نقاط قوت را پایدار نگه داشته و نقاط ضعف را بیشتر در برنامه مطالعاتی قرار داده و بهبود ببخشم تا به نقاط قوت تبدیل شود. یکی از دلایل دیگر، این است که اگر حضور پیوسته داشته باشم، هیچ وقت در درس هایم هم عقب افتادگی نخواهم داشت و در هر حد و سطحی که باشم، می‌توانم با آزمون ها و برنامه های کانون، همراه شوم. 


شما از ششم دبستان با هدف قبولی در آزمون ورودی تیزهوشان (ششم به هفتم) در آزمون ها ثبت نام کردید و قبول نشدید؛ ولی همچنان از ششم دبستان تا الان حضور پیوسته در آزمون ها داشتید. چرا؟

هدف من در سال ششم، صرفاً این بود که فقط در همین سال تحصیلی در آزمون های کانون شرکت کنم. تلاش کردم؛ ولی با توجه به اینکه تازه همان سالی که آزمون ورودی تیزهوشان ششم به هفتم بود، در آزمون ها ثبت نام کرده بودم و آشنایی چندانی با تست و آزمون و ... نداشتم، انتظار داشتم که قبول شوم ولی توفیق نشد که در آزمون ورودی ششم به هفتم پذیرفته شوم.

این عدم قبولی، در آزمون ورودی، تلنگری شد که متوجه اشتباهات خود شده و کمی به عقب برگردم و دلایل عدم قبولی را بررسی کنم و به قولی، به خود بیایم. اگر در آزمون ورودی ششم به هفتم، قبول می شدم با توجه به شناختی که از خود دارم، قطعاً مغرور می شدم و در اثر همین غرور، آزمون های مقطع هفتم را هم شرکت نمی کردم و آزمون های کانون را ادامه نمی دادم و همان وضع قبلی که اشتباهاتی داشتم و توجّهِ چندانی به درس و تست و آزمون و ... نمی کردم را ادامه دار می کردم. پس از اعلام نتایج آزمون ، ناراحتی ها و پشیمانی از اینکه چرا بیشتر تلاش نکردم و زدن تلنگر به خود، با خود گفتم: «همۀ انسان ها شکست می خورند؛ ولی انسانی موفق می شود که پس از شکست، دوباره برخیزد و ادامه بدهد. اگر 100 بار زمین خوردم باید 101 بار بلند شوم تا بالاخره به خواسته ام و مرادم برسم.» 


در مورد تراز های آزمون ها از مقطع ششم تا الان می توانید توضیح دهید که آیا از یک بازه زمانی به  بعد  به یک تراز ثابتی رسیدید؟ دلیل آن را توضیح می دهید؟

در سال ششم میانگین ترازم، نهایت، به 6000 می رسید و چند آزمون تراز 6000 به بالا داشتم. ولی در تابستان مقطع هفتم بعد از تفکر در مورد عدم قبولی و روش های اشتباهی که داشتم و انگیزه هایی که خانواده ام به من می دادند و همراهی و حمایتم می کردند، نهایت تلاش خود را کردم و به قول معروف  صدِ خودم را گذاشتم و الحمدلله ترازم در آزمون های تابستانِ مقطع هفتم، حدوداً به 7000 هم رسید و حتی بخشی از دروس سال هفتم را در تابستان، قبل از شروع سال تحصیلی هفتم به طور کامل مطالعه کرده و تست کار کردم. دلیل این افزایش تراز این بود که به یک فراشناخت از خود رسیده بودم و راه و روش و سیاق هر درس را یادگرفته بودم  و به طور کامل اشتباهات خود را متوجه شده و تکرار نمی کردم.

من در سال تحصیلی هفتم وقتی در سرکلاس می دیدم که دوستانم هنوز درس را تازه یاد می گرفتند و من می دانستم که به درس، کامل مسلط هستم و تست کار کرده‌ام باعث انگیزه مضاعف و بیشتری برای ادامه در من می شد.


شما در آزمون ورودی تیزهوشان و نمونه دولتیِ  مقطع نهم به دهم قبول شدید. چقدر تلاش کردید؟ چه چیزی باعث شد که قبول شدید؟!

انگار قبول نشدن در آزمون ورودی تیزهوشان، در من یک انرژی مضاعفی برای تلاش کردن و ناامید نشدن، ایجاد کرد و مقطع هفتم همواره در حال تفکر و بررسی و عدم تکرار اشتباهات بودم و در تابستان مقطع هشتم به اوج رسیده و حتی در بعضی از آزمون ها رتبه یک کشور می شدم و در باقی آزمون ها سعی می کردم همین وضع و حدود را حفظ کنم. در مقطع نهم به صورت مجازی، درس های مدرسه را می خواندیم. در اوایل، کمی کم کاری کردم ولی خدا را شکر؛ در دوران طلاییِ تعطیلاتِ عید نوروز توانستم عقب ماندگی ها را جبران کنم و به وضعیت ثابت خود همانند مقطع هشتم برگردم. 


شما از تابستان مقطع هفتم به تحلیل آزمون اعتقاد کامل داشتید ؛ هم اکنون ارزیابی آزمون ها را چه روزی و چطور انجام می دهید؟

من به این جمله اعتقاد دارم  که :« تحلیل آزمون، از خود آزمون مهم‌تر می باشد؛ از این رو، اهمیت تحلیل آزمون از حدّ تصوّر فراتر است. چون در تحلیل آزمون می توانیم به مهارت فراشناخت دو هفته ایِ خود دست یافته و نقاط قوت و ضعف خود را پیدا کرده و سعی کنیم نقاط قوت را ثابت و نقاط ضعف را به نقاط قوت تبدیل کنیم. عنصر اصلیِ این موضوع تحلیل آزمون است که قطعاً فواید بسیاری در آن هست که حتی در خودِ صرف مطالعه کردن، تست زدن و حتی صرف آزمون دادن نیست که در تحلیل آزمون هست!!

همان روز جمعه، به طور کامل، تحلیل آزمون را انجام می‌دهم، درس به درس و سوال به سوال تحلیل می کنم و حتی سوالات درست را هم دوباره حل می کنم تا تثبیت شوند. سوالات نزده و اشتباه را نیز به طور کامل بررسی می کنم و نکات مربوطه را سعی می‌کنم یادداشت برداری کنم. این بهترین نوع یادگیری است.

 

کدام یک از کتاب های کانون را استفاده می‌کنید؟ این کتاب ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

می توانم بگویم تمام کتاب‌های من، از انتشارات کانون است:  کتاب آبی : یک ویژگی مثبتی که این کتاب دارد، درسنامۀ مختصر و مفید می باشد و همین درسنامه باعث می شود که قبل از شروع به حل تست های این کتاب، نکات مهم را در کمترین زمان، یکبار دوره کنم. 

کتاب سه سطحی : ویژگی مثبتِ این کتاب این است که سوالات از نسبتاً دشوار تا دشوارتر (از آسان به سخت) چیدمان شده است و همچنین باعث می شود که توانایی حل مسله در تمامی سطح دشواری را داشته باشم.

کتاب استعداد تحلیلی (برای آزمون تیزهوشان در سال نهم) : دوجلد کتاب  هوش کلامی و غیر کلامی هم برایم خیلی مفید بود و  بیشتر سوالات این کتاب خیلی مطابق با سوالات آزمون ورودی تیزهوشان است و تعداد سوالات معقول و مناسبی دارد و می تواند منبع کافی برای بخش استعداد تحلیلی برای یک فرد داوطلب آزمون ورودی تیزهوشان باشد.

 

مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خوانید؟ چگونه برنامه‌ریزی می‌کنید؟

بله، حتماً با برنامه راهبردی پیش می روم. چون یک نظم خاصی در طول سال تحصیلی در درس خواندنم ایجاد می کند. این اطمینان را پیدا می کنم که از برنامه مدرسه هیچ وقت عقب نمی افتم. چون برنامه های جبرانی نیز در راه است و این آرامش خاطر، باعث می شود با آرامش برنامه ها را پیش ببرم.

 

برای قبولی در آزمون تیزهوشان مقطع نهم به دهم روی چه درسی بیشتر وقت گذاشتید و آیا تاثیری هم در قبولی داشت؟

سعی می‌کردم که تعادل بین همه درس ها را رعایت کنم و به همه دروس، در یک حد توجه کنم. ولی با توجه به اینکه نصف سوالات آزمون ورودی تیزهوشان، مربوط به سوالات هوش می باشد، سوالات هوش (استعداد تحلیلی) زیادی از دو جلد کتاب کلامی و غیر کلامی کانون کار کردم.  همچنین سعی کردم روی دروس ریاضی، علوم و فارسی تا حدی بیشتر از سایر دروس استعداد تحصیلی زمان بگذارم. چون دارای ضرایب بالاتری در آزمون های ورودی مدارس برتر هستند.

 

در مورد آزمون های ورودی نمونه دولتی هم می توانید به دانش آموزان یک توضیحات کلی بدهید؟

با توجه به اینکه سوالات آزمون  ورودیِ مدارس نمونه دولتی صرفاً از استعداد تحصیلی می باشد و همچنین به صورت استانی برگزار می شود دارای سطح های متفاوتی می باشد. توصیه می کنم که سوالات آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی در سال‌های قبل مربوط به استان های خود راحتماً کار کنند و تحلیل و بررسی هر آزمون را به نحو احسن و اکمل انجام دهند. چون تاثیرات بسیاری در قبولی فرد دارد.  بررسی سوالات آزمون سال های قبل، برای آزمون تیزهوشان نیز صادق است. 

درصد های من در آزمون ورودی مدرسه نمونه دولتی به طور میانگین  %90 بود. 

 

به غیر از خودتان چه کسی از اعضای خانواده‌تان کارنامه شما را  بررسی می‌کنند؟ برخورد آن‌ها با نتیجه آزمون چطور می‌باشد؟

مادرم بررسی می‌کنند و سعی می‌کنیم با هم، نقاط قوت و ضعف را شناسایی کرده و نقاط قوت را پایدار نگه دارم و ضعف ها به قوت تبدیل کنم. همچنین مادرم در همۀ شرایط مرا حمایت کرده و انگیزه می دهند. 

 

از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کنید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.

من بیشتر از کارنامۀ اصلی در روز آزمون و در ادامه از کارنامه های پنج نوع درس و کارنامه پروژه ای استفاده می‌کنم. این کارنامه‌ها، آمارهایی در اختیار دانش آموز قرار می‌دهند که حاصل تلاش و پیشرفت چندین هفته و چندین ماه است و دانش آموز می تواند با بررسی عملکرد خود در طول آزمون‌هایش تا کنون نقاط ضعف و نقاط قوت خود را به صورت آماری شناسایی و برای ادامه برای پیشرفت خود برنامه ریزی کند.   


وقتی در آزمونی، نتیجۀ مطلوبی را کسب نمی کنید، ناراحت نمی‌شدید؟ چگونه خودتان را مدیریت می کنید؟

قطعاً برای هر دانش آموزی افت و خیزهایی در طول سال تحصیلی اتفاق می افتد و این موضوع، کاملاً طبیعی است. به دلایل متعدّد: کم کاری، عقب بودن از برنامه، کم تست کار کردن، کاهش انگیزه و ... برای من هم قطعاً همین حالات پیش می آمد، امّا موضوعی که بسیار مهم است، این است که اگر نتیجه تان خوب بود مغرور نشوید و ادامه دهید، چون این نتایج خوب، آزمایش هایی برای شماست و نوعی کمین است؛ نباید در اینگونه کمین ها افتاد، باید انگیزۀ مضاعف گرفت و بیشتر تلاش کرد و اگر هم نتیجۀ مطلوب به دست نیامد، نباید انگیزه را از دست داد و کلاً ناامید شد. همه شکست می‌خورند و ناامید می‌شوند، اما کسی موفق است که از این شکست ها درس و عبرت بگیرد و مهم تر از همۀ آن ها ادامه دهد و خود را نبازد. 

 

نقش خانواده در موفقیت شما چه بوده است؟

حمایت ها، پیگیری ها و کمک های خانواده ام  به خصوص مادرم قطعاً در پیشرفت من تاثیرگذار بوده و می توانم بگویم مادرم بهترین حامی من نه تنها در عرصۀ درس و تحصیل، بلکه در عرصۀ زندگی بوده اند و هر کجا و هر لحظه در مباحث درسی، مشاوره ای و ... به مشکل برخوردم، کنارم بودند و سعی می کردند به شیوۀ مناسب کمکم کنند. گرچه هرچقدر سپاس‌گزاری کنم، باز نمی توانم حتی بخش کوچکی از زحمات‌شان را جبران کنم؛ ولی در حدّ توان خودم از تمام زحمات خانواده ام به ویژه مادر عزیزم بسیار ممنون و سپاس‌گزارم که همواره در کنارم بودند و هستند و خداوند متعال را بابت تمام لطف ها و نعماتی که به من داده و ارزانی داشته، شکر می گویم. 

 

رمز موفقیت شما چه بود؟

همۀ ما در طول زندگی و تحصیل‌مان، شکست می خوریم، عقب می مانیم، ناامید می شویم؛ ولی نکته ای که فرد موفق را از دیگران متمایز می کند، بلند شدن و برخاستن پس از شکست و ناامیدی است. به همۀ دوستانم که این مصاحبه را می خوانند پیشنهاد می‌کنم در هر حد و سطح علمی که هستند، ادامه دهند. رمز موفقیت در ادامه دادن و پیوستگی است. اگر ادامه دهید و تا آخر آخر مستمر تلاش کنید، امکان ندارد موفق نشوید. شرط این است که مستمر و تا خط پایان، صدِ خودتان را بگذارید. استناد این موضوع، کلام و بیان شیوای قرآن کریم است که می فرماید: «وَ أن لَیسَ لِلإنسانِ إلّا ما سَعی، وَ أنَّ سَعیَه سَوفَ یُری» : (و اینکه انسان چیزی جز آنچه برای آن، تلاش کرده و کوشیده به دست نمی آورد و اینکه پاداش و نتیجۀ تلاشش را قطعاً خواهد دید.) پس از این همه، توصیۀ پایانی ام این است که دوستان بزرگوارم! هیچ وقت، با خدا بودن را فراموش نکنید! 

آیا شما فعالیت های غیر درسی و قرآنی هم دارید؟

 بله؛ من از سال 91 (شش سالگی) در مقطع پیش دبستانی شروع به حفظ قرآن کریم کردم و به لطف و مدد الهی توفیق یافتم در سال 93 (هشت سالگی) در پایۀ دوم حافظ کل قرآن کریم شوم و الحمدلله تا اکنون حدود 11 سال است که فعالیت قرآنی انجام می دهم. در این زمنیه مقام هایی نیز خدا را شکر در سطوح شهرستانی، استانی و کشوری در رشته 10جزء ، 20جزء و کل قرآن کریم اعم از رتبه های اول تا سوم را کسب کردم. اخیراً در آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان  قرآن کریم پس از گذراندن آزمونی در سطح بسیار بالا و سخت الحمدلله توفیق عنایت شد بتوانم مدرک درجۀ 2 حافظان (که عدۀ کمی در سطح کشور از حفاظ کل، آن را کسب کردند.) که معادل مدرک {فوق لیسانس رسمی} است، کسب کنم. همۀ این ها  الطاف الهی است که الحمدلله شامل حال بندۀ حقیر شده است. در این زمینه مادرم بسیار برایم زحمت کشیدند و هرچه دارم از ایشان دارم.

Menu