«با حفظ پیوستگی میتوان نتایج آزمونها را مثل قطعات پازل کنار هم چید و راههای درست برنامه ریزی و مطالعه را پیدا کرد»
نام و نام خانوادگی : فاطمه شریفی
پایه : دهم تجربی
نام شهر و استان : خدابنده ، زنجان
میانگین تراز : ۶۵۸۲
سال های حضور در کانون : 2 سال
شغل و تحصیلات مادر : خانه دار ، دیپلم
شغل و تحصیلات پدر : آزاد ، دیپلم
مصاحبه گر : پرستو قربانی
- شما چگونه با کانون آشنا شدید؟
تابستان سال هشتم به نهم در 2 آزمون هدیه شرکت کردم و تصمیم گرفتم که در آزمونها ثبت نام کنم.
دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون چه بود؟
سال نهم با کمک آزمونهای کانون در آزمون تیزهوشان و نمونه دولتی قبول شدم. امسال هم وقتی با برنامه کانون درس میخوانم در امتحانات مدرسه نمرات بالایی کسب میکنم.
چرا در این آزمونها شرکت کردید؟
به نظر من اگر شرکت در آزمونها پیوسته نباشد نمیتوان نتیجه درستی گرفت. با حفظ پیوستگی میتوان نتایج آزمونها را مثل قطعات پازل کنار هم چید و راههای درست برنامه ریزی و مطالعه را پیدا کرد.
آیا در آزمون هدفگذاری و مشابه پارسال هم شرکت میکردید؟ دلیل آن چیست؟
همیشه شرکت میکردم چون با آزمون هدف گذاری میزان تسلط روی مطالب را در هفته اول ارزیابی میکردم و برای هفته دوم برنامه بهتری مینوشتم. آزمون مشابه پارسال یک نمای کلی از میزان آمادگی ام برای آزمون را به من نشان میداد.
از کدام یک از کارنامههای جعبه ابزار کارنامه استفاده میکردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.
کارنامه اصلی برای بررسی درصد دروس و کارنامه اشتباهات. از کارنامه اشتباهات در آزمونهایی که دوره مباحث قبلی بودند بیشتر استفاده میکردم چون منبع خیلی خوبی برای مرور است.
مطابق برنامهی راهبردی درس میخواندید؟ چگونه برنامهریزی میکردید؟
بله، برنامه راهبردی را با توجه به دو هفته پیشرو و در نظر گرفتن اینکه هر درس و هر مبحث چه قدر زمان نیاز دارد برای خودم شخصی سازی میکردم.
کدام درسها نقطه قوت شما بود؟ روش مطالعه این درسها چگونه بود؟
از نتایجم در همه درسها راضی بودم و اغلب درصدهای بالایی کسب میکردم اما نقاط قوت اصلیام علوم و ادبیات بود. برای علوم تعداد زیادی تست کار میکردم و برای ادبیات کاملا تمرکزم روی کتاب بود. سال قبل نمرات همه درسهایم در مدرسه 20 بود.
در طول این سالها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟
اوایل سال از درصدهای ریاضی ام در آزمونهای بخش تیزهوشان کانون خیلی راضی نبودم و روش مطالعهام را عوض کردم. هیچ تستی را بدون تحلیل باقی نمیگذاشتم و سوالات زماندار و سوالات سخت با ایدههای جدید بیشتری حل میکردم. با این کار در آزمونهای جامعی که یک ماه مانده به آزمون در خانه کار میکردم درصد ریاضی ام بالاتر رفت.
روزی چند ساعت درس میخواندید؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص میدادید؟
روزهایی که مدرسه میرفتم حدود 4ساعت و روزهای تعطیل حدود 6 ساعت. تقریبا 70 درصد زمان مطالعه ام صرف تست میشد ولی این مقدار برای هر درس متفاوت بود.
در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درسها میرفتید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف میکردید؟
ابتدا علوم و ریاضی را بررسی میکردم. با تحلیل آزمون متوجه میشدم که در حل سوال بی دقتی داشتم یا به خاطر عدم تسلط پاسخ اشتباه دادهام. اگر بی دقتی بود تعداد تست زماندار را بیشتر میکردم یا اگر عدم تسلط کافی بود سعی میکردم آن مبحث را دوباره بخوانم.
آیا اعضای خانواده کارنامهی شما را میدیدند؟ اگر افت داشتید برخورد آنها با این افت چگونه بود؟
بله، بیشتر با مادرم کارنامه را بررسی میکردیم. در صورت افت هیچوقت مرا سرزنش نمیکردند و میگفتند که میتوانی جبران کنی و آزمون بعدی نتیجه بهتری بگیری و مهمتر از همه اینکه مرا با کسی مقایسه نمیکردند.
دفتر برنامه ریزی داشتید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیر درسی کرده است؟
بله، وقتی برنامه هفتگی مینوشتم خودم را موظف به انجام کامل آن میدانستم و با نظم بیشتری مطالعه میکردم. حتی در دفترم زمان انجام فعالیتهای غیر درسی را هم مشخص میکردم که باعث ایجاد نظم در کارهایم میشد.
کدام یک از کتابهای کانون را استفاده میکردید؟ این کتابها چه ویژگیهایی دارند؟
کتاب آبی علوم و ریاضی و فارسی و کتاب سه سطحی علوم و ریاضی که به نوعی مکمل هم بودند و بعد از کتاب آبی برای تسلط بیشتر سراغ کتاب سه سطحی میرفتم. از کتاب ۱۵۰۰ سوال آمادگی آزمون تیزهوشان هم در دوره جمعبندی استفاده میکردم که سوالات قرآن و فارسی و مطالعات آن بسیار شبیه آزمون تیزهوشان بود و برای ریاضی و علوم هم سوالات سطح بالایی داشت.
به چه دلیل رشته تجربی را انتخاب کردید؟
به خاطر علاقهای که به رشتههای دانشگاهی آن دارم. به نظر من اگر انتخاب رشته با علاقه نباشد ادامه دادن کار سختی است.
چرا با اینکه در آزمون تیزهوشان قبول شدید و به مدرسهی تیزهوشان رفتید، پیوستگی خود را به آزمونها حفظ کردید؟
چون با پیوستگی در آزمونها میتوان از نتایج آنها روشهای درست درس خواندن و مدیریت زمان را یاد گرفت.
تحلیل آزمون را در چه روزی انجام میدادید؟ روش شما برای تحلیل آزمون چگونه بود؟
عصر جمعه تحلیل را انجام میدادم. ابتدا سوالاتی که اشتباه جواب داده بودم و سوالاتی که جواب نداده بودم را یک بار دیگر حل میکردم و بعد با پاسخنامه آنها را بررسی میکردم. بعد از آن سوالات شک دار و نکته دار را بررسی میکردم.
یک تجربه که در مسیر قبولی در آزمون تیزهوشان به شما کمک زیادی کرده، برای دوستان خود بگویید.
من هیچوقت استرس نداشتم. همیشه به خودم و تلاشم باور داشتم و میدانستم که اگر استرس داشته باشم نمیتوانم تلاش کنم و همین موضوع هم استرسم را بیشتر خواهد کرد. روز آزمون هم استرس نداشتم چون میدانستم که تمام تلاشم را به کار گرفته بودم و میدانستم که هیچ تلاشی بی نتیجه نمیماند. مدرسه ای که در آن قبول شدم سه نفر ظرفیت داشت ولی من همیشه باور داشتم که یکی از آن سه نفر من هستم.
از چه منابع و کتابهایی برای آمادگی در آزمون تیزهوشان استفاده کردید؟
در طول سال بیشتر از کتابهای آبی و سه سطحی برای علوم و ریاضی و کتاب آبی فارسی استفاده کردم. در بازه زمانی اردیبهشت و خرداد که بیشتر حکم جمعبندی داشت از کتاب ۱۵۰۰ سوال آمادگی آزمون تیزهوشان استفاده میکردم.
از کدامیک از معلمهای خودتان میخواهید تشکر کنید؟
از دبیر ادبیاتم تشکر میکنم چون تدریس خیلی خوبی داشتند.
وقتی در طول سال خسته میشدید یا انگیزهتان را از دست میدادید، برای بیشتر شدن انگیزهتان چه کار میکردید؟
به روز اعلام نتایج فکر میکردم. خستگی برای همه پیش میآید ولی کسی موفق میشود که از آن عبور کند. وقتی خسته میشدم به این فکر میکردم که بعد از آزمون تیزهوشان به اندازه کافی وقت برای استراحت دارم و الان باید تلاش کنم. یک هفته مانده به آزمون خیلی خسته بودم ولی وقتی از جلسه آزمون بیرون آمدم هیچ خبری از خستگی نبود و از اینکه نهایت تلاشم را به کار گرفته بودم خوشحال بودم.
