گفت‌و‌گو با محمد درزاد؛ از تراز 5788 تا تراز 6293

شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ بنا به پیشنهاد رئیس مدرسه و مشاورین در کانون ثبت نام کردم

گفت‌و‌گو با محمد درزاد؛ از تراز 5788 تا تراز 6293

«هیچ وقت برای پیشرفت در یک درس دیر نیست»


نام و نام خانوادگی : محمد درزاد

رتبه سال 1401 : رتبه 163 منطقه 3 و 771 کشوری کنکور انسانی

رشته و دانشگاه قبولی : آموزش علوم اجتماعی دانشگاه فرهنگيان  پرديس شهيدباهنر بيرجند

نام شهر و استان : سراوان ، سیستان و بلوچستان

میانگین تراز : 6300

سال‌های حضور در کانون : 4سال

تعداد آزمون‌ها : 66 آزمون

شغل مادر : خانه دار

شغل پدر : آزاد


مصاحبه‌گر : محدثه اسدی


  1. شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ 
  2. بنابه پیشنهاد رئیس مدرسه و مشاورین در کانون ثبت نام کردم.

  3. دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟
  4. دستاورد من از شرکت در آزمون‌های کانون رسیدن به خودشناسی بود با آزمون دادن متوجه می‌شدم که در کدام یک از مباحث مشکل دارم و بعد از آزمون رفع اشکال می‌کردم و با انواع سوالات مواجه می‌شدم و مهارت‌های آزمون دادن را تمرین می‌کردم.

  5. اقداماتی که در دوران طلایی انجام شد و موجب افزایش میانگین تراز شما شد چه بود؟
  6. در دوران طلایی نوروز مدرسه ما آزمون‌های سه روز یک‌بار برگزار می‌کرد که این آزمون‌ها برای جمع بندی مطالب و رفع اشکال و جمع بندی خیلی مفید بود.

  7. پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ چه کمکی به شما می‌کردند؟ 
  8. من در خوابگاه درس می‌خواندم از کلاس هشتم وارد خوابگاه شبانه روزی شدم، پشتیبان من در خوابگاه سرپرست و مشاورین مدرسه بودند به خصوص رئیس مدرسه ما آقای نظر محمد اربابی که من تمام موفقیت های خودم را مدیون زحمات ایشان هستم، واقعا پشتیبان حامی من در مدرسه بودند و از هر لحاظ چه منابع آموزشی و روحی روانی ما را حمایت می‌کردند. در بین دانش آموزان لقب پدر را داشتند، واقعا در جایی که ما از خانواده دور بودیم هیچ
     وقت اجازه ندادند جای خالی پدر را احساس کنیم دائم به ما سر می‌زدند، از احوال ما جویا می‌شدند و من تمام زندگی‌ام را مدیون ایشان هستم.


کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه بود؟ در مدرسه یا آزمون‌ها چه نمره‌ای برای این درس ها کسب می‌کردید؟ 

نقطه قوت من کتاب جامعه شناسی و روانشناسی و عربی بودند در کتاب جامعه شناسی و روانشناسی تست زیاد کار می‌کردم و تاکید من روی متن کتاب است. من متن کتاب را به جای درسنامه های کتاب‌های کمک آموزشی ترجیح می‌دادم و فقط تست‌ها را از کتاب‌های کمک آموزشی می‌زدم ولی منبع اصلی من خود کتاب درسی بود و همیشه در مدرسه نمرات بالای 18 کسب می‌کردم.


گفت‌و‌گو با محمد درزاد؛ از تراز 5788 تا تراز 6293

در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟ 

عربی یکی از درس‌هایی بود که در آن من خیلی ضعف داشتم یک ماه مانده به کنکور شروع کردم از پایه خواندن از قواعد ترجمه شروع به خواندن کردم و پیشرفت قابل توجهی در آن درس کردم. 


روزی چند ساعت درس می خواندید؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص می‌دادید؟

ساعات مطالعاتی من در ایام شنبه تا چهار شنبه به طور متوسط ۴ساعت بود ولی در ایام تعطیل به بعضی مواقع به ۷تا۸ساعت می‌رسید، در خواندن هیچ وقت افراط و تفریط نمی‌کردم، سعی می‌کردم متعادل باشد. یک سوم وقت خود را صرف تست زدن از کتاب‌های آبی کانون می‌کردم.


بعد از دوران طلایی برنامه شما چگونه بود؟
من بعد از نوروز شروع به ایجاد تغییرات در برنامه مطالعاتی کردم من قبلا کمتر به عربی و فنون توجه می‌کردم سعی کردم بعد از نوروز این دو کتاب را با عمق بیشتری مطالعه کنم و ساعات مطالعاتی خاصی را به این دو کتاب اختصاص بدهم.

آیا اعضای خانواده کارنامه‌ی شما را می دیدند؟ اگر افت داشتید برخورد آن‌ها با این افت چگونه بود؟ 

چون من خوابگاه بودم با خانواده کمتر ارتباط داشتم اکثر مشاورها و معاون‌های مدرسه عملکرد من را تحت نظر داشتند. اگر افت می‌کردم من را راهنمایی می‌کردند تا دوباره پیشرفت کنم.

دفتر برنامه ریزی داشتید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیر درسی کرده است؟

بله، روزانه این دفتر را در آخر وقت مطالعاتی کامل می‌کردم، این کار باعث می‌شد تا بر روی خودم نظارت داشته باشم.


چه راهکارهایی برای بالا بردن تراز و ساعت مطالعه خود به کار بردید که نتیجه بخش بود؟

  1. برای بالا بردن ساعات مطالعه سعی کردم از اوقات مرده به خوبی استفاده کنم و کلمه و قواعد و نکته های عربی را یاد بگیرم و سعی کردم آرایه های ادبی را هم در این اوقات یاد بگیرم و این به پیشرفت ترازم کمک کرد.

فکر می‌کنید مهم‌ترین ویژگی که شما دارید و باعث می‌شود خوب درس بخوانید، چیست؟

مهم‌ترین ویژگی من این بود حوصله بالایی داشتم هیچ وقت از کتاب خواندن خسته نمی‌شدم. اگر هم بعضی مواقع خسته می‌شدم با یک تفریح این خستگی را دور می‌کردم.

برای دانش آموزانی که همانند شما در نیم‌سال اول تراز خیلی بالایی نداشتند و اکنون فرصت تغییر دارند چه توصیه‌ای دارید؟

این دوران، دوران ضعف و ناامیدی نام دارد. دورانی که خیلی‌ها جا می‌زنند یا در همین موقع بهترین موقع برای جلو زدن و پیشرفت است هیچ وقت برای پیشرفت در یک درس دیر نیست. سعی کنید خودتان را کشف کنید اگر شما خود واقعی‌تان باشید کسی جلودار شما نیست و هیچ حد و مرزی نمی‌تواند مانع پیشرفت شما شود.

 

Menu