برترهای انسانی:چگونه و از چه زمانی برای نوروز برنامه‌ریزی کردم

وقتی صحبت از بازه نوروز می‌کنم منظورم دقیقا از یک فروردین تا 13 فروردین نیست.

برترهای انسانی:چگونه و از چه زمانی برای نوروز برنامه‌ریزی کردم


 برترهای انسانی:چگونه و از چه زمانی برای نوروز برنامه‌ریزی کردم

میثاق رودسرابی، رتبه‌ی 66 انسانی منطقه 1، دانشجوی حقوق دانشگاه شهید بهشتی 

وقتی صحبت از بازه نوروز می کنم منظورم دقیقا از یک فروردین تا 13 فروردین نیست.  مطالعه نوروزی من از یک هفته قبل از سال نو شروع شد و تا بیست فروردین ادامه پیدا کردو برای برنامه‌ریزی این دوران هفته قبل از شروع نوروز برای این ایام برنامه‌ریزی کردم. در این دوره هم با برنامه‌ی راهبردی آزمون‌های کانون پیش رفتم . درهفته قبل از شروع دوره عید، نقاط قوت و ضعفم را مخصوصا در دروس پایه شناسایی کردم تا بتوانم برنامه‌ریزی مناسبی برای این موارد داشته باشم. چون یک هفته زودتر شروع کردم  توانستم به برنامه آزمون‌های کانون برسم و آزمون را هم با نتیچه خوبی پشت سر گذاشتم.

دوره عید به خاطر افزایش ساعت درسی که داشتم این دوره برایم مهم و از سایر دوره متمایز شد. در این دوره با افزایش 3 تا 4 ساعتی مطالعه تقریبا توانستم به برنامه طراحی شده برسم. اما برای این که انعطاف برنامه ام بیشتر شود،  در روزهای پنج شنبه و جمعه روزی 2 ساعت خالی می گذاشتم تا اگر نتوانستم در یک روز برنامه را دقیق اجرا کنم بتوانم در این ساعت ها جبران کنم.

عملا همه وقت من در این دوران به تست زنی اختصاص داده شده بود . گاها برای یاد آوری بعضی مطالب به بررسی کوتاه و سریع درسنامه هم می پرداختم. با وجود این که تعداد تستم خیلی بیشتر شده بود اما از تحلیل همه تست ها دست بر نداشتم. نکته دیگری که به آن پایبند بودم این بود که تست‌هایی که قبلا هم زده بودم را دوباره بررسی کردم. البته باید در این دوره تعداد منابع تستتان را افزایش دهید اما مراقب باشید که این اتفاق باعث سردر گمی شما نشود و شلوغی منابع تمرکزتان را به هم نریزد.

پیشنهاد می کنم این دوره مطالعاتی را در کنار دوستان خود که آن ها هم مشغول درس خواندن هستند بگذرانید . این باعث می‌شود هم از منابع همدیگر استفاده کنید و مشکل کمبود تست نخواهید داشت و هم در ساعت‌های استراحت با کیفیت‌تری داشته باشید. البته سعی کنید ساعت های استراحتتان را کنترل کنید تا بیشتر از چیزی که باید نشود. پیشنهاد دیگر این است که فقط به آزمون‌های امسال کانون محدود نشوید و با مراجعه به آزمون‌های سال‌های گذشته آن ها را هم تحلیل کنید. این می تواند کمک بزرگی برای یاد آوری شما باشد.   

 

لیلا مصطفائی‌ دانشمند، رتبه۷۳ انسانی منطقه۱، دانشجوی روانشناسی دانشگاه تهران 

ایام نوروز یک فرصت طلایی و سکوی پرتابی است برای بهتر شدن و پیشی گرفتن از رقیبان! البته، اگر به درستی زمان خو د را در این ایام صرف نکنیم، ممکن است تمامی برنامه‌ریزی‌ها و زحماتی که کشیدیم، بی‌نتیجه بماند!

از همان اسفند شروع به برنامه‌ریزی برای دوران عید و 13روز تعطیلی کردم. تمام نقاط ضعف و دروسی را که باید می‌خواندم، تست‌هایی که می‌زدم، مرورها و خلاصه‌هایی که باید می‌نوشتم را در ذهن خود آوردم و تک به تک در دفتر برنامه‌ریزی خود با زمان‌هایی که باید به آن‌ها اختصاص می‌دادم، یادداشت کردم‌. 

کتاب نوروز کانون را هم تهیه کردم و حل تست‌های آن را نیز در برنامه خود قرار دادم. حل تست‌های این کتاب باعث شد با نمونه سوالات بیشتری آشنا شوم و همچنین در آزمون‌هایی که در فروردین ماه برگزار شد، نتیجه بهتری بگیرم. علاوه بر این، یکسری سوالات این کتاب، در آزمون‌ها تکرار شدند و این باعث شد من به راحتی به آن‌ها پاسخ دهم چون قبلا در  این کتاب حل کرده و جواب‌هایشان را با دقت تحلیل کرده بودم‌.

در ایام نوروز‌، جز ۲روز اول، مابقی روزها ساعت مطالعه خود را افزایش دادم. علاوه بر این، سعی کردم آزمون‌های جمع‌بندی و شبیه‌ساز را نیز در این ایام اجرا کنم. به نظر من؛ افزایش تعداد تست‌ها، افزایش کمیت و کیفیت مطالعه و همچنین اجرای آزمون‌های شبیه ساز و تحلیل آن‌ها بسیار کمک‌کننده و راهبرد موفقیت‌آمیز در دوران کنکور بود. اگر  زمان به عقب بر می‌گشت، سعی می‌کردم در ایام نوروز، خلاصه دروس مهم را نیز  تکمیل کنم و همچنبن، خلاصه‌هایی که از قبل داشتم را مرور می‌کردم. علاوه بر این، وقت بیشتری را برای تست‌های علامت‌دار و تست‌هایی که قبلا در آن‌ها مشکل داشتم، اختصاص می‌دادم.

یکی از پیشنهادهای مهم برای دانش‌آموزان این است، که در این ایام سعی کنند تحلیل آزمون‌های قبلی خود را با دقت مرور کنند. تست‌های اشتباه و نزده و حتی تست‌های درست چالشی و دام‌دار آزمون‌های قبلی را با دقت مرور کنند تا اگر نقطه ضعفی دارند حل شود. همچنین، بر دروسی که در آن‌ها بیشتر مشکل دارند و نیازمند تمرین و تست است، وقت بیشتری صرف کنند.

 

اصغرستاری، رتبه 74 انسانی منطقه 2،دانشجوی روانشناسی دانشگاه شهیدبهشتی 

برنامه‌ریزی من برای دوران طلایی نوروز از 10 روز قبل از عید  شروع شد. یعنی بعد ازآزمون20 اسفند برای کل روزهای نوروز تعیین تکلیف کردم. چند روز را مطالعه کنم، چند ساعت مطالعه داشته باشم و چند روز فراغت و استراحت داشته باشم. من از بعد ازظهر29 اسفند مطالعه را تعطیل کردم و1 و 2 فروردین هم مطالعه نداشتم و روز13فروردین هم فقط استراحت کردم. ولی برای بقیه روزها همانند روزهای عادی 10 الی 12 ساعت مطالعه را داشتم.

اما روزهایی که مطالعه می‌کردم یک تفاوت با قبل داشت و آن تغییر نحوه و روش مطالعه من بود. من چون در طی پاییز و زمستان بیشتر متن خوانی می‌کردم و تلاش می‌کردم که برمتن درس مسلط بشوم، چون به تسلط نسبی رسیده بودم، برنامه ریزی کرده بودم که در دوران عید بیشتر تست کار کنم و تعداد تست‌های زمان‌دار را افزایش بدهم. همچنین تست‌هایی که غلط می‌زدم را بصورت دقیق تحلیل کنم تا بدانم در کدام قسمت‌های کتاب اشکال دارم تا آن‌هارا رفع اشکال کنم. درمورد نحوه مطالعه‌ام ذکر کنم که من در کل سال کنکورم بیشتر به کیفیت توجه می‌کردم تا کمیت و تلاش می‌کردم اگر مطلب کمی هم یاد گرفتم به همان مطلب کم هم خیلی تسلط داشته باشم. البته چون پایبندی‌ام به برنامه‌ای که می‌نوشتم عالی بود و حتی یک‌بارهم از آن عقب نیفتادم، باعث شد که میزان یادگیری‌ام هم زیاد باشد.

آزمون های دوران طلایی نوروز، آزمون های جمع‌بندی دهم و یازدهم و نیم‌سال اول دوازدهم بودند. دیدگاه من این بود که این آزمون ها سنگ محکی هستند برای این که بدانم چند درصد توانسته‌ام به مطالبی که قبلا خوانده‌ام مسلط شوم. پس با این طرز تفکر و دیگاه، در دوران نوروز مطالعه می‌کردم.

با توجه به نتایجی که در آزمون‌های عنوروز گرفتم از عملکردم و نحوه‌ی برنامه‌ریزی و مطالعه‌ام راضی بودم و اگر فرصت این را داشته باشم که دوباره کنکور بدهم و به این ایام برسم، حتما مثل سال قبل برنامه‌ریزی می‌کنم. پیشنهادی که به دانش‌آموزان کنکوری دارم این است که این دوران در برنامه‌ی راهبردی به اسم دوران طلایی نوروز حک شده است چون این دوران واقعا دورانی است که یا از رقیبانتان جلو می‌زنید یا به شدت عقب می‌افتید!. اگر می‌خواهید از کسانی باشید که از این دوران نهایت استفاده را کرده‌اند، حتما قبل از کنکور برای دوران عید خود برنامه ریزی بکنید و تلاش کنید تا به هرقیمتی که شده است از برنامه خود جا نمانید.

 

آیدا علی بخشی، رتبه 29  انسانی منطقه 2، دانشجوی روان شناسی دانشگاه تهران

به دلیل اهمیت بالای نوروز و دوران جمع بندی، من برنامه‌ی نوروز خود را از اوایل اسفند ماه طراحی کردم و در تمامی آزمون‌های کانون در نوروز شرکت کردم. در نوروز، ساعت مطالعه‌ی من به طور محسوس افزایش یافت. یعنی تا قبل از نوروز، میانگین ساعت مطالعه ی 8-7 ساعته داشتم اما در دوران نوروز این میزان به 11-10 ساعت رسید. مهم‌ترین راهبردی که برای موفقیت خود در دوران عید استفاده کردم پرهیز از داشتن برنامه‌ی پایه به پایه بود. یعنی شیوه‌ی طراحی برنامه‌ی من به این شکل نبود که ابتدا پایه ی دهم، سپس پایه‌ی یازدهم را مطالعه و جمع بندی کنم و هر دو پایه را به موازات هم پیش می‌بردم. همچنین به دلیل تسلط بالا بر دروس، کار خلاصه‌نویسی را آغاز کردم که کمک بسیار زیادی هم برای دوران جمع بندی نوروز و هم پس از آن تا کنکور به من نمود. اقدام مفید دیگر من حل تست‌های فراوان و تحلیل جزء به جزء آن‌ها بود. در این دوران تعداد تست من افزایش محسوسی یافت. من تلاش کردم تا از کارنامه‌ی اشتباهات خودم نیز در صفحه‌ی شخصی‌ام استفاده کنم که باعث شد مهم‌ترین دلایل اشتباهاتم را بفهمم. یک مورد مهم این که اگر به گذشته برگردم سعی می‌کنم به جای مقایسه خود با افراد دیگر، بر خود و برنامه شخصی خود تمرکز کنم زیرا گاها با این مقایسه و رقابت دچار استرس می‌شدم. این استرس نیز دانش‌آموز را از نظر روانی بسیار خسته  می‌کند و باعث می‌شود او به سختی بر دروس و برنامه ی خود تمرکز کند زیرا همواره احساس می‌کند که با دیگران در رقابت است. من نیز به دانش‌آموزان توصیه می‌کنم به جای مقایسه خود با دیگران، از توصیه‌های کلی رتبه‌های برتر برای استفاده‌ی مفید از این دوران بهره بگیرند و این راهبرد‌ها را به بهترین شکل برای خود و برنامه‌شان شخصی‌سازی نمایند.

 

یاسمن فتحی، رتبه‌ی 45 انسانی منطقه 2، دانشجوی حقوق دانشگاه شهید بهشتی

برنامه‌ریزی برای نوروز را از نیمه دوم ماه اسفند شروع کردم. برای این کار  لیستی از نقاط ضعف‌ و قوت هایم تهیه کردم تا در آن علاوه بر ثابت نگاه‌داشتن نقاط قو ، نقاط ضعف خودم را هم رفع نمایم. باید بدانیم که بعد از دوران طلایی نوروز کم‌تر فرصتی برای رفع ضعف‌ ها و جبران کم‌کاری‌ها خواهیم داشت.

برای این دوران کتاب نوروز کانون را تهیه کردم. پیش از شروع درس خواندن از کتاب جمع بندی نوروز برای هر درس یک آزمون می‌دادم و بعد با توجه به نتایج این آزمون، درس‌ها و مباحث لازم را می‌خواندم.

ساعت مطالعه‌ام به دلیل تعطیل بودن کلاس‌های رشد زیادی کرده بود و مطالعه‌ام در این دوران بیشتر تست محور بود. در تلاش بودم تا جای ممکن تست‌های بیشتری بزنم و آزمون‌های زیادی بدهم. به همین جهت در تمامی آزمون‌های اصلی و هدیه کانون شرکت کرده بودم. با کمک گرفتن از کتاب‌های جمع‌بندی درصد‌هایم تا حدی به ثبات رسیده بود و من زمان هر درس را به خوبی می دانستم و برای سرعت بیشتر در هر درس برنامه‌ریزی می کردم.

در این دوران به مهارت‌های آزمون‌دادن بیش از هر زمانی اهمیت می‌دادم و سعی می‌کردم در هر آزمون آن ها را تمرین کنم. پیشنهادم به دانش‌آموزان در این دوران این است که بیشتر از هر زمانی به تست زدن و تعداد تست‌شان اهمیت بدهند و سعی کنند با تست دروس را جمع بندی کنند.

 به خاطر داشته باشید این آخرین ایستگاه جبرانی شماست پس به بهترین شکل و با نهایت تلاش خود  از این دوران طلایی استفاده کنید!


مجله‌های آزمون 19 اسفند 1401                    

Menu