گفت‌و‌گو با امیرعلی آبیار؛ از پنجم تا قبولی در تیزهوشان

من تمام آزمون‌هایی را که شرکت می‌کردم و کتاب‌های تستی را که می‌خواندم با کمک پدرم تجزیه و تحلیل می‌کردم

گفت‌و‌گو با امیرعلی آبیار؛ از پنجم تا قبولی در تیزهوشان

«من تمام آزمون‌هایی را که شرکت می‌کردم و کتاب‌های تستی را که می‌خواندم با کمک پدرم تجزیه و تحلیل می‌کردم.»


نام و نام خانوادگی : امیرعلی آبیار

پایه : هفتم

نام شهر ، استان : یاسوج ، کهگیلویه و بویراحمد

سال‌های حضور در کانون : 3 سال

تعداد کل آزمون ها : 112 آزمون

میانگین تراز : 7026

شغل و تحصیلات مادر : کارمند ، کارشناس ارشد پرستاری

شغل و تحصیلات پدر : کارمند ، کارشناسی ارشد رادیوبیولوژی و حفاطت


مصاحبه‌گر : پرستو قربانی


دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟

دستاورد من از سه سال عضویت در کانون قلم چی، مطالعات مستمر و پشتکار و تلاش مضاعفی بوده که ثمره ی آن، موفقیت در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان بوده است.

 

شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه ای کسب کردند؟

نحوه ی آشنایی من با کانون قلم چی بیشتر به خاطر تبلیغات تلویزیونی بود که مرتب پخش می‌شد و از جمله دلایل عمده ی ترغیب اینجانب برای ثبت نام، دوستان و آشنایانی بودند که از طریق کانون به موفقیت رسیده بودند.

تعدادی از اقوام بودند که سابقه ی عضویت در کانون قلم چی را داشتند و در رشته های مختلف از جمله پزشکی قبول و فارغ التحصیل شدند و یا هم اکنون در مقاطع مختلف متوسطه ی اول و دوم عضو کانون قلم چی هستند.

 

چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟

با توجه به اهدافی که داشتم و دارم با میل و علاقه ی زیاد در تمام آزمون‌ها شرکت می‌کردم و هیچ‌وقت احساس خستگی نکردم.


آیا در آزمون هدف‌گذاری و مشابه پارسال هم شرکت می‌کنید؟ دلیل آن چیست؟

معمولا اگر وقت داشته باشم سعی می‌کنم در آزمون‌های هدف‌گذاری شرکت کنم تا با نحوه ی سوالات و شیوه ی بیان پرسش‌ها آشنا بشم.


پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی بود؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما می‌کردند؟

من در منزل از مشاوره و کمک‌های پدر و مادرم در زمینه ی آموزش مطالب درسی بهره می‌بردم به طوری که والدینم با صبر و حوصله فراوان پاسخگوی تمام سوالات من بودند.

 

از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.

من معمولا به اکثر کارنامه‌های جعبه ابزار یک نگاهی می‌اندازم، از جمله کارنامه اشتباهات که به تفکیک می‌توان فایل سوالات و پاسخ‌های اشتباه هر درس را بررسی کرد، و یا کارنامه پروژه ای که در این قسمت به صورت ستونی می‌توان میزان افزایش و کاهش تراز در آزمون‌های آن دوره را مشاهده کرد.


کدام درس ها نقطه قوت شما بودند؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه بود؟

برای قبولی در آزمون تیزهوشان تمام تلاشم را کردم که در اکثر دروس موفق باشم و همین‌طور هم شد اما نقطه ی قوت من در حل مسائل مربوط به  هوش تجسم فضایی و ریاضی و منطق بود که با مطالعه و تمرکز و دقت بالا و زدن تست‌های گوناگون می‌توان بر این نوع سوالات به موفقیت رسید.


روزی چند ساعت درس می‌خواندید؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص می‌دادید؟

الان که کلاس هفتم هستیم بیشتر وقت‌مان صرف مطالعه می‌شود هرچند در کنار مطالعه، تست زدن هم فراموش نمی‌شود. اما برای قبولی در مدارس تیزهوشان به خاطر نوع سوالات و موضوعاتی که از قبل دسته بندی شده بیشتر سعی می‌کردم تست بزنم و تمرکز و دقت بیشتری روی تست زدن داشتم.


در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس ها می‌روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می‌کنید؟

من ابتدا ترازم را نگاه می‌کنم و اینکه نسبت به دیگران چه رتبه ای را کسب کردم و سپس دروس ریاضی و علوم و همین‌طور فارسی را بررسی می‌کنم و در نهایت در هر آزمون با همکاری پدرم تمام سوالاتی را که اشتباه زدم بازبینی می‌کنم و با کمک پدرم سعی می‌کنم جواب صحیح را حتما پیدا کرده و متوجه اشتباه خودم بشوم.


 آیا اعضای خانواده کارنامه‌ی شما را می‌بینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آن ها با این افت چگونه است؟

معمولا پدر و مادرم اولین کسانی هستند که کارنامه من را می‌بینند و در صورت خوب بودن کارنامه، مورد تشویق قرار می‌گرفتم و اگر گاهی مورد انتظارشان نبوده هم با صحبت کردن و نصیحت دادن سعی کردن من را نسبت به جبران در آزمون‌های بعدی دلگرم کنند و هیچ‌وقت من را مورد سرزنش قرار ندادند.


آیا برنامه ریزی درسی خاصی دارید؟

همیشه سعی کردم برای هر کاری از جمله درس خواندن برنامه ریزی داشته باشم، برای اینکه اگر گاهی هر موضوعی باعث شود از برنامه ی تنظیم شده عقب بیافتم می‌توانم سریع‌تر خودم را با برنامه ای که از قبل طراحی کردم مطابقت بدهم و عقب ماندگی‌ها را جبران کنم.

وقتی برنامه ریزی می‌کنم ، سعی می‌کنم یک زمانی هم برای برخی اتفاقات پیش بینی نشده در نظر بگیرم تا بتوانم مطابق با برنامه پیش بروم.


کدام یک از کتاب های کانون را استفاده می‌کردید؟ این کتاب ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

کتاب‌های سه سطحی 

به دلیل دسته بندی سوالات بر اساس میزان دشواری ، حجم کم و قدرت انتخاب نوع سوالاتی که متناسب با توانمندی شخص باشد.


چرا با اینکه در آزمون تیزهوشان قبول شدید و به مدرسه‌ی تیزهوشان رفتید، پیوستگی‌ خود را به آزمون‌ها حفظ کردید؟

معتقدم از جمله راه‌های موفقیت، استمرار در مسیری است که به نتیجه مثبتی ختم شده باشد، برای همین و با وجود قبولی در مدارس تیزهوشان از روی میل و علاقه شخصی در آزمون‌های قلم چی شرکت کردم.


تحلیل آزمون را در چه روزی انجام می‌دهید؟

تحلیل آزمون را معمولا در غروب جمعه انجام می‌دهم، اما گاهی ممکن هست چند روزی هم طول بکشد.


یک تجربه که در مسیر قبولی در آزمون تیزهوشان به شما کمک زیادی کرده، برای دوستان خود بگویید.

نابرده رنج، گنج میسر نمی‌شود     مزد آن گرفت، جان برادر، که کار کرد

مطمئن باشید بدون مطالعه و زحمت و تلاش، قبولی در آزمون تیزهوشان اتفاق نخواهد افتاد.

من تمام آزمون‌هایی را که شرکت می‌کردم و کتاب‌های تستی را که می‌خواندم با کمک پدرم تجزیه و تحلیل می‌کردم و سوالاتی را که جواب نداده بودم، جواب می‌دادم.


از کدام‌یک از معلم‌های خودتان می‌خواهید تشکر کنید؟ معلم چه درسی هستند؟ دلیل تشکر شما چیست؟

دست‌بوس تمام معلم‌های خوب دوران تحصیلم هستم و بی شک هر کدام در این موفقیت نقشی داشتند و همین‌طور از پدر و مادر و برادر و خواهر عزیزم ممنونم که در این موفقیت همراه و کمک حال من بودند و همین‌طور تشکر ویژه ای از مجموعه ی مدیران و دبیران زحمتکش و توانمند مدرسه ی تیزهوشان متوسطه اول شهید بهشتی یاسوج دارم که دلسوزانه همراهی و همکاری می‌کنند.


وقتی در طول سال خسته می‌شدید یا انگیزه‌تان را از دست می‌دادید، برای بیشتر شدن انگیزه‌تان چه کار می‌کردید؟

تمام انگیزه خود را مرهون تشویق و دلگرمی‌های خانواده ام می‌دانم که به هر شکل ممکن به من امید و پشتگرمی می‌دادند و گاهی با گردش و یا مسافرت کوچکی و یا با پیاده روی و ورزش با دوستان یا استراحت روزانه ای، خستگی و بی انگیزگی را از خودم دور می‌کردم.

با تشکر از شما و آرزوی موفقیت برای همه ی عزیزان

 

Menu