گفت‌و‌گوی با علیرضا نجاتی افخم، دانش آموز برتر دوازدهم تجربی

من تنها فرزند خانواده هستم، در اواخر سال نهم مسئول نمایندگی کانون در تالش به مدرسه‌ی ما آمدند

گفت‌و‌گوی با علیرضا نجاتی افخم، دانش آموز برتر دوازدهم تجربی

"من خودم را فردی خود آموز می‌دانم، این ویژگی من در کنار برنامه راهبردی کانون موجب شد، این ویژگی در من برجسته تر شود."

علیرضا نجاتی افخم

پایه:دوازدهم تجربی

شهر:گیلان-تالش

نام مدرسه: میرزاکوچک خان (سمپاد)

شغل  مادر: مهندس متالورژی

شغل  پدر:  دکتر داروساز

سال‌های حضور در کانون: 4 سال 

میانگین تراز کانونی:  7873

 تعداد آزمون: 71 آزمون


 مصاحبه گر: آرش فتحعلی

شما چگونه با کانون آشنا شدید؟

من تنها فرزند خانواده هستم، در اواخر سال نهم مسئول نمایندگی کانون در تالش به مدرسه‌ی ما آمدند و یک آزمون رایگان گرفتند و گفتند افرادی که درصد خوبی کسب کنند،  بورسیه خواهند شد، بعد از آن آزمون من بورسیه کانون شدم و تا الان نیز در آزمون های برنامه‌ای کانون شرکت می‌کنم.

 

دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟

آزمون‌های کانون به من کمک کرد تا ذهن من انسجام بهتری بگیرد، من خودم را فردی خود آموز می‌دانم، این ویژگی من در کنار برنامه راهبردی کانون موجب شد، این ویژگی در من برجسته تر شود.

   

پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟

پدر و مادر من بزرگترین حامی من در تصمیماتی که در زندگی گرفته ام، هستند، بعضی اوقات انجام ندادن برخی کارها توسط والدین می‌تواند، بسیار تاثیر گذارتر از انجام برخی کارها باشد، برای مثال مقایسه نکردن با سایر دانش آموزان یا شماتت نکردن بابت خراب شدن نتیجه آزمون و  واگذاری تمام مسئولیت ها به خودم برای درک روش درست آزمون دادن به من کمک بسیار زیادی کرد.

 

 آیا در آزمون هدف‌گذاری و مشابه پارسال هم شرکت می‌کنید؟

در تمامی آزمون ها شرکت کردم، در سال دهم که اوج گیری کرونا بود، من به مدرسه می‌رفتم و به صورت تکی در آزمون شرکت می‌کردم، از نظر من آزمون ابزار مناسبی برای شناخت نقاط قوت و ضعف می‌باشد و من از تمام ظرفیت آزمون های کانون استفاده می‌کردم.

  گفت‌و‌گوی با علیرضا نجاتی افخم، دانش آموز برتر دوازدهم تجربی

مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خوانید؟ 

روش برنامه ریزی من منطبق با برنامه راهبردی کانون است، چون خودم به صورت غیرحضوری در منزل مشغول به تحصیل می‌باشم،  برنامه راهبردی الگوی غالب کار من بوده است، من حتی سعی کردم بخش اختیاری آزمون‌های کانون برای نیم سال دوم را  هم پیش خوانی کنم.

 

کدام درس ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس ها چگونه است؟ 

درس ریاضی نقطه قوت من است، اما روش من با بقیه متفاوت است، من روش مطالعه ام در درس ریاضی را به 3 قسمت آموزشی، تست ‌زدن و آزمون دادن تقسیم می‌کنم،  به این صورت که زمان کم‌تری را صرف بخش آموزشی می‌کنم  و بیشتر زمانم را در بخش تست زدن می‌گذارم، به این علت که تست زدن موجب فعال شدن بخش یادگیری من می شود، با این کار ذهن من چالشی‌تر می‌شد و عمق یادگیری من بالاتر می‌رفت، درصد ریاضی من در سال دهم میانگین 80%  سال یازدهم میانگین 90%  و امسال میانگین 80 درصد می‌باشد. 

  

در طول این سال ها درسی بوده که ضعیف باشید، اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ 

همان‌طور که گفتم روش مطالعه من بیشتر با تکنیک حل مساله است و چون به صورت غیر حضوری درس می‌خوانم،  به این روش عادت کردم و تقریبا در درسی مشکل خاصی نداشتم.

 

روزی چند ساعت درس می‌خوانید؟ 

یکی از ایرادهایی که به خودم می گیرم، نوسان در ساعت مطالعه ام است که بعضی روزها که به برنامه 

نمی‌رسم  دلسرد می‌شوم و زیاد درس نمی‌خوانم  و این مشکل را تا حدی زیادی حل کردم، قبلا به طور متوسط 7 ساعت درس می‌خواندم که الان به حدود 8 ساعت در روز رسیده است.

 

در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس ها می‌روید؟ 

در درس هایم نوسان دارم، در بعضی از آزمون ها درصد یک درس بالا می رود و در آزمون دیگر درس دیگری بالا می رود، بعد از هر آزمون با همکلاسی هایم که همه تقریبا در یک سطح هستیم، دور هم جمع می‌شویم و تحلیل آزمون انجام می‌دهیم، هر کس از زاوایه ای به سؤالات نگاه می‌کند و آن را برای دیگران رفع اشکال  می‌کند که این کار موجب شده عمق یادگیری ما بالا برود، بعد از آن به منزل می‌روم و کار رفع اشکال را انجام می‌دهم با این تفاوت که سرعت من برای این کار بالاتر رفته است.

 

 آیا اعضای خانواده کارنامه‌ی شما را می بینند؟ 

تمام مسئولیت کارهای من به عهده‌ی  خودم می باشد و خانواده‌ی  من همان‌طور که گفتم بعضی کارها را برای من انجام نمی‌دهند و به برخی مسائل ورود نمی‌کنند تا خودم بتوانم اول افکارم را کنترل کنم، بعد در آرامش بتوانم راه حلی برای درس هایم پیدا کنم.

  

دلیل این که در آزمون‌های تابستان شرکت کرده اید چه بود؟

 شرکت در آزمون ها را در تابستان، به علت مساله ی فراشناخت شروع کردم، از نظر من موضوع فراشناخت با آزمون دادن و شناخت دقیق از خود به وجود می آید و زمانی که شما استرس کمتری داشته باشید، خیلی راحت تر می‌توانید به شناخت دقیق تری از خود برسید ، مدیریت بر خود به عواملی زیادی بستگی دارد، یکی از آن موضوعات عوامل محیطی در جلسه‌ی  آزمون می‌باشد، مثل اجرای تکنیک ضرب در منها، استراتژی بازگشت و پاسخ ندادن به تمام سؤالات !

  موفقیت در تمام این عوامل به خودشناسی بر می‌گردد و آزمون دادن تاثیر بسیار زیادی دارد.

 

 فکر می کنید مهم ترین ویژگی که شما دارید و باعث می شود خوب درس بخوانید، چیست؟

من شخصیت خودآموز دارم و سعی می کنم، با چالش های درسی رو به رو شوم و آن‌ها را حل کنم تا بتوانم ذهن خودم را بازتر کنم و عمق یادگیری ام را بیشتر کنم.

  

چه تصمیماتی برای بهتر شدن در نیم سال دوم گرفته اید؟ 

با شرکت در آزمون های کانون در طی 3 سال گذشته، تقریبا به شناخت دقیقی از نقاط قوت و ضعف خودم رسیدم و هر آزمون به نسبت آزمون قبلی بهتر عمل می‌کنم و تحلیل آزمون هایم نسبت به قبل بهتر شده است، تصمیم دارم در نیم‌سال دوم همین روش را  ادامه بدهم و نوسانی بودن در ساعت مطالعه ام  را به حداقل برسانم.

 

نمودارهای پیشرفت درسی علیرضا  نجاتی افخم را در لینک زیر ببینید:

"نمودارهای پیشرفت درسی "

Menu