سوالات امتحان نهایی - علوم و فنون - درس 5 و 6 - علی جابری

در سال 1402 تنها سوابق تحصیلی سال دوازدهم با تاثیر قطعی و به میزان 40 درصد تاثیر دارد ؛ این موضوع اهمیت سوالات امتحان نهایی را دوچندان می‌کند » امتحان نهایی فنون 1399 / 1400 / 1401

سوالات امتحان نهایی - علوم و فنون - درس 5 و 6 - علی جابری

در سال 1402 تنها سوابق تحصیلی سال دوازدهم با تاثیر قطعی و به میزان 

40 درصد تاثیر دارد .

در این مطلب ، سوالاتی را برای شما آوردیم که دو ویژگی دارند : 

 1. مرتبط با مباحث اختیارات زبانی ، لف و نشر ، تضاد و تناقض هستند.

2. در امتحان‌ نهایی‌های 3 سال اخیر آمده اند .

این مطالب هر هفته آپدیت می‌شوند و می‌توانید تمام سوالات امتحان نهایی 

هر درس را به تفکیک مبحث دانلود کنید .




سوالات امتحان نهایی - علوم و فنون - درس 5 و 6 - علی جابری

 





علی جابری

دانشجوی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید بهشتی

رتبه 95 منطقه یک - کنکور انسانی 1399




1) در کدام یک از مصراع های زیر، کلمه « سو » کوتاه تلفظ نمی‌شود ؟

الف ) روزه یک سو شد و عید آمد و دل‌ها برخاست 

ب ) آمد سوی کعبه سینه پرجوش

2) در کدام یک از واژگان بیت زیر ، مصوت بلند « ی » همواره کوتاه است ؟

« هرگز وجود حاضر غایب شنیده‌ای ؟ / من در میان جمع و دلم جای دیگر است »

3) در بیت زیر ، کدام اختیار شاعری بکار نرفته است ؟

(( همّت طلب از باطن پیران سحرخیز / زیرا که یکی را ز دو عالم طلبیدند ))   

الف ) تغییر کمیت مصوت                     ب ) حذف همزه                      ج ) بلند بودن هجای پایان مصراع




4) در بیت (( در دام فتاده آهویی چند / محکم شده دست و پای در بند ))

الف ) چرا مصوت بلند « و » در کلمه « آهو » کوتاه تلفظ شده است ؟  

ب ) شاعر در واژه « آهو » از کدام اختیار شاعری استفاده کرده است ؟ ( وزنی / زبانی )  

ج ) چند هجای کشیده ( بدون توجه به اختیارات شاعری ) در بیت وجود دارد ؟

5) در کدام یک از واژگان بیت زیر ، مصوت بلند « ی » همواره کوتاه است ؟  

(( به دشت دل گیاهی جز گل رویت نمی‌روید / من این زیبا زمین را آزمودم میهن ای میهن ! )) 



6) با توجه به بیت زیر : 

(( اگر آن ترک شیرازی به دست آرد دل ما را / به خال هندویش بخشم سمرقند و بخارا را ))

الف ) اختیار حذف همزه در کدام هجای بیت صورت گرفته است ؟  

ب ) تغییر کمیت مصوت ها را در هجاهای بیت مشخص کنید .



7) در هر یک از ابیات زیر ، چه نوع لف و نشری به کار رفته است ؟

الف ) دل و کشورت جمع و معمور باد ! / ز ملکت پراکندگی دور باد !      

ب ) اگر ز خلق ملامت و گر ز کرده ندامت / کشیدم، از تو کشیدم، شنیدم، از تو شنیدم 



8) در بیت زیر :

(( افروختن و سوختن و جامه دریدن / پروانه ز من، شمع ز من، گل ز من آموخت ))    

الف ) لف اول را بیابید .                

ب ) نوع این لف و نشر را بنویسید .

 


9) انواع لف و نشر را در ابیات زیر مشخص کنید .

الف ) گر دهدت روزگار دست و زبان زینهار / هر چه بدانی مگوی ، هر چه توانی مکن       

ب ) ذکر رخ و زلف تو دلم را / وردی است که صبح و شام دارد 



10) در بیت زیر ، آرایه مناسب را انتخاب کنید .

 فلک در خاک می‌غلتید از شرم سرافرازی / اگر می‌دید معراج ز پا افتادن ما را ( متناقض‌نما / لف و نشر )



11) با ذکر دلیل ثابت کنید در بیت زیر آرایه متناقض‌نما بکار رفته است .

(( می‌خورم جام غمی هر دم به شادیّ رخت / خرّم آن کس کاو بدین غم شادمانی می‌کند )) 

 


12) در ابیات زیر ، بخش‌هایی را که نشان‌دهنده آرایه‌ های تضاد و تناقض است، مشخص کنید 

و برای تشخیص هر کدام دلیل بیاورید.

الف ) تامّل‌کنان در خطا و صواب / بِه از ژاژخایان حاضرجواب   

ب ) چشم دل باز کن که جان بینی / آن‌چه نادیدنی‌ست آن بینی



1) در بیت الف ، (( سو )) کوتاه تلفظ نمی‌شود . 

روزه یک سو شد و عید آمد و دل‌ها برخاست » رکن اول فاعلاتن است و سو هم باید بلند تلفظ شود .

2) واژه (( میان )) جواب سوال است که مصوت بلند « ی » در آن مانند کلماتی چون خیابان و بیابان ، همواره کوتاه تلفظ می‌شود : مِ یان / خِ یا بان / بِ یا بان 

3) پاسخ : الف ( تغییر کمیت مصوت ) 

همت طلب از » طلب از » طَ لَ بَز » حذف همزه 

« خیز » و « دند » هر دو در پایان مصراع ها ، باید بلند تلفظ شوند و اختیار دارند . 

4) الف » چون بعد از مصوت بلند « و » مصوت آمده است . 

ب » اختیار زبانی 

ج » چهار هجای کشیده داریم : دام / چند / پای / بند

5) در واژه (( گیاه )) مصوت بلند « ی » همواره کوتاه است : گِ یاه 

6) الف » به دست آرد » بِ دَس تا رَد » (( تا )) دچار حذف همزه شده است : مصراع اول هجای 11

ب ) تغییر کمیت مصوت ها : 

مصراع اول هجای 14 » لِ » تغییر کمیت مصوت کوتاه به بلند

مصراع دوم هجای 3 » لِ » تغییر کمیت مصوت کوتاه به بلند

مصراع دوم هجای 12 » دُ » تغییر کمیت مصوت کوتاه به بلند

مصراع دوم هجای 5 » دو » تغییر کمیت مصوت بلند به کوتاه

7) الف » مرتب : دلت جمع و کشورت معمور باد !

ب » نامرتب / مشوش : ملامت شنیدم و ندامت کشیدم 

8) الف » افروختن 

ب » لف و نشر نامرتب ( مشوش ) : افروختن ( شمع ) / سوختن ( پروانه ) / جامه دریدن ( گل ) 

9) الف » نامرتب ( مشوش ) : هر چه بدانی مگوی ( زبان ) / هر چه توانی مکن ( دست )     

ب » مرتب : رخ و صبح / زلف و شام  

10) آرایه مورد نظر : متناقض‌نما یا همان پارادوکس    

سرافرازی نمی‌تواند همراه با شرم باشد / معراج نمی تواند « از پا افتادن » باشد

11) با غم شادمانی کردن در کلام شاعر به شکل ادبی و هنرمندانه، تناقض دارد .

زیرا نمی‌توان با غم شادمانی کرد و این غیر ممکن است.

12) الف ) خطا و صواب » تضاد دارند ؛ ما با (( دو امر )) مواجه هستیم که در آنها تضاد دیده می‌شود 

و نه یک امر ؛ این باعث می‌شود که تناقضی در کار نباشد . 

ب ) دیدن نادیدنی‌ها در مصراع دوم بیت دوم تناقض دارد ؛ زیرا تضاد در (( یک امر )) اتفاق افتاده است .



مشاوره و پشتیبانی



فایل پی دی اف در قسمت ضمیمه قرار گرفته است .

تهیه کننده :

علی جابری - دانشجوی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید بهشتی 

سپاس از توجه شما  💙



Menu