من لیلا مصطفائیدانشمند رتبه 73 منطقه 1 کنکور سال 1400 دانشجوی رشتهروانشناسی ، دانشگاه تهران
یکی از چالشهای سال آخر برای من، هماهنگی امتحانات نیمسال اول و دوم با آزمونهای کانون و کنکور بود.
برای گذر از این موقعیت دشوار، از راهکارهای مختلفی استفاده کردم که نهتنها نتایج آزمونهای قلم چی و فرایند مطالعه و آمادگی برای کنکور، به خوبی پیش رفت؛ بلکه در آزمونهای نیمسال اول و پایانی مدرسه هم به نتیجه خوبی دست یافتم.
مهمترین نکتهای که در این دوران رعایت کردم، حفظ تعادل در دو بخش بود: ۱. تست زنی و سوالاتتشریحی
برای کنکور و آزمونهای کانون باید تستزنی و مفهومی خواندن را پیش میبردم. از طرفی هم برای آزمونهای مدرسه باید به شکل تشریحی کتابها را مطالعه میکردم. بنابراین، ابتدا به دقت و جزء به جزء کتب درسی را مطالعه میکردم سپس سراغ تستزنی میرفتم و تستهای مربوطه را از کتابهای کمک درسی خودم حل میکردم. پس از تحلیل تستها و یادگیری نکات اضافی، برای آمادگی آزمونهای نیمسال اول و تسلط بیشتر، سوالات تشریحی دروس مربوطه وث سوالاتی که سالهای قبل طرح شده بودند را دانلود میکردم و به آنها پاسخ میدادم
۲. مطالعه دروس پایه دوازدهم و جمعبندی یکی از مقاطع پایه (دهم/یازدهم)
طبق برنامه راهبردی آزمونها، باید در پایان نیمسال اول دوازدهم، یکی از مقاطع پایه هم باید جمعبندی شود. با توجه به زمان محدود و کتب حجیم و سنگین، من برای جمعبندی برخی دروس پایه از روش بازیابی استفاده کردم. به شکلی که ابتدا تستزنی را انجام دادم، سپس تحلیل کردم و بعد از اینکه متوجه اشتباهاتم شدم، آن بخشها را از کتاب به دقت خواندم.
برای صرفهجویی در وقت، دروس حفظی دوازدهم را هم با استفاده از خلاصهنویسیها مطالعه و جمعبندی کردم.
یکی از موارد مهمی که در این مسیر برای پیشرفت من کمک کرد، شرکت مستمر در آزمونها و حفظ پیوستگی بود. حتی در دوران امتحانات نیمسال اول و دوم پایه دوازدهم، من هیچ غیبتی در آزمونها نداشتم. همین باعث میشد به برنامه راهبردی پایبند باشم و با بررسی و تحلیل کارنامه خود متوجه پیشرفت یا پسرفت تراز کلی و درصدهای دروس شوم. که در صورت پیشرفت انگیزه و تلاشم را جندبرابر میکرد و در صورت پسرفت، علتیابی میکردم و مشکلات و نقاط ضعف خود را برای آزمونهای بعدی حل میکردم. این تداوم و استمرار باعث شد پله به پله به هدف اصلی خود نزدیک شوم.
یکی از مهمترین راهکارهای مطالعه که به من در این دوران کمک کرد، استفاده از خلاصه نویسیها بود. برای دروس پایه که حین مطالعه در سالهای قبل خلاصه نویسی انجام داده بودم، برای جمعبندی از آنها استفاده کردم و همین باعث شد مطالب به شکل بهتری در ذهنم بازیابی و سازماندهی شوند. علاوه بر این، در صرفهجویی وقت هم موثر بود. برای دروس دوازدهم، حین مطالعه برای آزمونهای نیمسال اول تکنیک خلاصهنویسی را به خصوص برای دروس حفظی انجام دادم و از همین خلاصهها و نکات در جمعبندی پایانی برای آزمون اصلی(کنکور) استفاده کردم.
دانش آموزان عزیز شما میتوانید برای رزرو لیلا مصطفائی دانشمند به عنوان پشتیبان ویژه و مشاور کنکور
به لینک موجود مراجعه کرده و یا باشماره 8451-021 داخلی 3123 تماس بگیرید.
