مُرورَک روانشناسی- تفکر(1) حل مسئله- آیدا علی بخشی

در این مطلب قصد داریم مبحث تفکر(1) حل مسئله را برای آزمون 18 آذر مرور کنیم .

مُرورَک روانشناسی- تفکر(1) حل مسئله- آیدا علی بخشی

سلام به همه دوستان ! 

در این مطلب قصد داریم مبحث تفکر(1) حل مسئله  را برای آزمون 18  آذر مرور کنیم .

امیدواریم مطالب بیان شده ، به شما در یادگیری بهتر ، کمک کند . 

مُرورَک روانشناسی- تفکر(1) حل مسئله- آیدا علی بخشی




آیدا علی بخشی

دانشجوی رشته ی روانشناسی دانشگاه تهران

رتبه 29 منطقه دو- کنکور انسانی 1400



دلیل ارزشمندی حافظه این است که حافظه قادر به ساختن و شکل دهی تفکر است.بنابرین، هر چقدر میزان اطلاعات در حافظه ما بیشتر باشد، آمادگی ما برای تفکر نیز بیشتر می شود.برخورداری از حافظه قوی همیشه دلیلی بر وجود تفکر قوی نیست، اما قطعا وقتی تفکر فردی قوی باشد، میتوان نتیجه گرفت که او حافظه قوی دارد که دارای اطلاعات با کیفیت و فراوانی است.

🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴 

یک نکته مهم : تفکر کاملا آگاهانه است.به این معنی که اگر شما در حال فکر کردن درباره موضوعی باشید، علاوه بر اینکه کاملا متوجه اید که دارید از اطلاعات قبلی که وارد حافظه تون شده استفاده می کنید، به موضوعی که درباره اون فکر می کنید به علاوه روش تفکر خودتون هم توجه دارید و از آن آگاهی دارید.

🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵 

کلمه "مسئله" برای بسیاری از مردم بار معنایی منفی داره.چون در اصل، اونها روش درست حل یک مسئله رو نمیدونن.

🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴

پس اگر از روش درست استفاده کنیم، مسئله به جای تهدید، تبدیل به پیشرفت و یک موضوع شیرین میشه.

🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵 

انواع مسئله شامل دو دسته می شود: 1) خوب تعریف شده و 2) خوب تعریف نشده

🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴

شاخص های طبقه بندی مسائل در هریک از این دو دسته شامل :
1) شناسایی موقعیت اولیه 2) فهرست اقدامات یا راهبردهای در دسترس 
3) تعریف دقیق هدف 4) امکان تضمین دستیابی یا عدم دستیابی به هدف

🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵 

روش های اکتشافی حل مسئله 

🟢 روش خرد کردن : در این روش یک مسئله بزرگ به چند مسئله کوچک تقسیم میشه.افراد مسئله های کوچک رو حل میکنن تا بتونن به حل یک مسئله بزرگ برسن.مثلا:برای مطالعه برای کنکور از روز اول نمیتونید 8 ساعت درس بخونید.از 3 ساعت شروع کنید و به تدریج افزایشش بدید.
🟢 روش کاهش تفاوت وضعیت موجود با وضعیت مطلوب : در هر موقعیتی که بخوایم مسئله حل کنیم 2 وضعیت موجوده : 1)وضعیت موجود(حالت وجود مسئله) 2) وضعیت مطلوب(حالت دسترسی به راه حل).در هر مسئله تفاوت این دو وضعیت باید کم و کمتر بشه تا دسترسی به حالت مطلوب اتفاق بیفته.مثلا:وضعیت مطلوب برای رسیدن به 8 ساعت مطالعه اینه که سعی کنید هر هفته ساعت مطالعتون به این 8 ساعت نزدیکتر بشه.(مثال برج هانوی هم مربوط به این روش هست)
🟢 روش بارش مغزی : در این روش راه های احتمالی که برای حل یک مسئله به ذهنمون میرسه رو بیان میکنیم.و به این ترتیب پیش میریم: 1) اول خیلی خوب مسئله رو برای خودمون تعریف می کنیم. 2) راه حل های مختلفی که برای حل مسئله به ذهنمون میرسه رو بیان می کنیم.3) معیارهایی طرح می کنیم که درباره راه حل هامون داوری کنیم.4) با توجه به معیارهامون بهترین راه حل رو ارائه میدیم.مثلا:برای حل مسئله بی دقتی در آزمون ها، بعد از تشخیص مسئله، به راه حل های مختلف فکر میکنیم.مثلا اینکه هر تست رو دوبار بخونیم،مطالب رو مرور کنیم و...
🟢 روش شروع از آخر : مناسب برای حل مسائل ریاضی هست، یه نمونه از این روش مهندسی معکوس هست.مثلا:هنگام مرور فصل5 روان شناسی،به کل درس نگاهی اجمالی می اندازید و بعد نکات مشکل رو مرور می کنید. 
🟢 یه نکته مهم:توی حل هر مسئله ای بهتره اول از روش های تحلیلی استفاده کنید و بعد اگر نتیجه بخش نبود، از روش های اکتشافی استفاده کنید و بعد از استفاده از روش های اکتشافی، برای اطمینان صد در صدی به سراغ روش های تحلیلی برید.


تهیه کننده:

آیدا علی بخشی- دانشجوی رشته روانشناسی دانشگاه تهران

سپاس از توجه شما


ارتباط با ما

برای ارتباط بیشتر با برترها و رزرو پشتیبان ویژه ، پیج و کانال تلگرام کانون برترها را دنبال کنید . 

همچنین میتوانید با شماره ۰۲۱۸۴۵۱ داخلی ۳۱۲۳ تماس بگیرید .


Menu