مُرورَک روانشناسی- حافظه و علل فراموشی- آیدا علی بخشی

در این مطلب قصد داریم مبحث حافظه و علل فراموشی را برای آزمون 4 آذر مرور کنیم . امیدواریم مطالب بیان شده ، به شما در یادگیری بهتر ، کمک کند .

مُرورَک روانشناسی- حافظه و علل فراموشی- آیدا علی بخشی

سلام به همه دوستان ! 

در این مطلب قصد داریم مبحث حافظه و علل فراموشی را برای آزمون 4 آذر مرور کنیم .

امیدواریم مطالب بیان شده ، به شما در یادگیری بهتر ، کمک کند .

مُرورَک روانشناسی- حافظه و علل فراموشی- آیدا علی بخشی




آیدا علی بخشی

دانشجوی رشته ی روانشناسی دانشگاه تهران

رتبه 29 منطقه دو- کنکور انسانی 1400






حجم ردهای حسی: زیاد و همچنین مدت ذخیره سازی آنها: طولانی مدت است . 

تبدیل ردهای حسی به اطلاعات در صورت توجه امکان پذیر است . 

حافظه کاری: کمک به اجرای وظایف و تکالیف، میزکار همه اجزای شناخت،تخته سیاه ذهن برای انجام محاسبات.

ذخیره سازی اطلاعات بر اساس میزان استفاده از آنها  = حافظه کاری .

مهمترین دلیل فراموشی اطلاعات : 

1) گذشت زمان 2) جایگزینی مواد اطلاعاتی با موارد جدید.

🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴 

کارکرد حافظه کاری :

1) ذخیره کوتاه مدت مطالب 2) فراهم کردن فضای کار برای فعالیت جاری ذهن.

ساده ترین شیوه انتقال اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به بلند مدت: بازگویی و تمرین.

حافظه با توجه به نوع اطلاعات :

1) رویدادی(تجارب) 2) معنایی(دانش عمومی).

خطاهای حافظه:

1) حذف کردن (فراموشی)  2) اضافه کردن.

حافظه کاذب : یادآوری غیرواقعی رویداد اتفاق نیفتاده. (از انواع خطای اضافه کردن)

فراموشی: ناتوانی در یادآوری و بازشناسی اطلاعات وارد شده به حافظه. 

🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵 

عوامل ایجاد فراموشی :

🚩 گذشت زمان(نتیجه آزمایش ابینگهاوس: 

1) فراموشی برخی واژگان در اثر گذشت زمان 2) صورت گرفتن بیشترین فراموشی در ساعات نخست یادگیری.)

🚩 تداخل اطلاعات 

🚩 عوامل عاطفی (دارای تاثیر مثبت و منفی)

🚩 عدم رمزگردانی (علت بسیاری از فراموشی ها:کم توجهی،نبود رمزگردانی)

🚩 مشکلات مربوط به نشانه های بازیابی : (نشانه ها:درونی(معنایی) = کارامدتر  و بیرونی(حسی)) 

🚩 عدم رمزگردانی مطلوب مطالبی که به آنها علاقه نداریم .

🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴 

مشکل بسیاری از افراد توجه است نه حافظه.

بهترین زمان مرور مطالب : چندساعت بعد از یادگیری.

کنترل اثر تداخل : یادگیری عمیق

رمزگردانی بیشتر مطالب به شکل شنیداری است.

اصرار بر حفظ یک مطلب = فراموشی بیشتر.

شرکت در آزمون های مختلف = بازیابی موفق.

هدف از داشتن حافظه قوی : شکل دهی به تفکر.

تکلیف اساسی بعد از حافظه : پرورش تفکر


تهیه کننده:

آیدا علی بخشی- دانشجوی رشته روانشناسی دانشگاه تهران

سپاس از توجه شما


ارتباط با ما

برای ارتباط بیشتر با برترها و رزرو پشتیبان ویژه ، پیج و کانال تلگرام کانون برترها را دنبال کنید . 

همچنین میتوانید با شماره ۰۲۱۸۴۵۱ داخلی ۳۱۲۳ تماس بگیرید .


Menu