سلام به همه دوستان!
در این مطلب قصد داریم درس 13 اقتصاد (تصمیم گیری در مخارج) را برای آزمون 25 شهریور مرور کنیم.
امیدواریم مطالب بیان شده ، به شما در یادگیری بهتر، کمک کند.
| رتبه 9 منطقه دو کنکور انسانی 1400 دانشجوی اقتصاد دانشگاه تهران |
خرید ما باید هوشمندانه باشد. مراحل خرید هوشمندانه به ترتیب عبارت است از:
مشخص کردن مسئله - مشخص کردن مقدار هزینه - مشخص کردن گزینه های متناسب با هزینه - تقسیم بندی ویژگی های کالای هدف در سه دسته - بررسی گزینه ها - انتخاب و خرید
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴
منظور از خرید مقایسه ای، فرایند بررسی قیمت ها و ویژگی های محصولات مشابه قبل از تصمیم گیری برای خرید است. مراحل خرید مقایسه ای به ترتیب عبارت است از:
تعریف مسئله - فهرست گزینه ها - تعیین معیارها - ارزیابی - تصمیم گیری
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴
مزایای خرید مقایسه ای: پس انداز بخشی از پول، دریافت حداکثر ارزش با توجه به بودجه، خرید باکیفیت، آگاهی کامل تر از گزینه ها، آرامش داشتن
معایب خرید مقایسه ای: زمان بر بودن، هزینه بر بودن، کم بودن ارزش پس انداز در مقایسه با وقت و هزینه صرف شده
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴
داشتن الگویی برای خرج کردن، از یک سو نشان دهنده شخصیت منطقی و عقلانی و از سوی دیگر در برنامه ریزی های اقتصادی کمک می کند.
افرادی که روحیه مصرف گرایی و تجمل گرایی دارند، معمولا در زندگی کمتر به آرامش می رسند.
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴
هر گونه تضییع یا اتلافی که قابل پیشگیری باشد، اسراف محسوب می شود. معیار شناسایی اسراف منحصر به دورریز یا اتلاف نیست، بلکه بلااستفاده گذاشتن اموال و مصرف بیجا نیز اتلاف پنهان و اسراف است.
افزون بر تضییع و اتلاف؛ مصرف در معصیت، مصرف فراتر از سطح زندگی عمومی، مصرف فراتر از توان مالی یا شأن و عدم رعایت اولویت در به کارگیری سرمایه های شخصی و ملی نیز از جمله معیارهای شناسایی اسراف هستند.
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴
یکی از روش های مصرف مسئولانه، روش «۶ب» است:
بهینه مصرف کردن، بازیافت، بازسازی، بازداشتن (از اسراف و زیاده روی)، بازتفکر (کالای دیگر) و بازمصرف.

تهیه کننده:
مائده حسنی - دانشجوی رشته اقتصاد دانشگاه تهران
سپاس از توجه شما ❤️

ارتباط با ما
برای ارتباط بیشتر با برترها و رزرو پشتیبان ویژه، پیج و کانال تلگرام کانون برترها را دنبال کنید.
همچنین می توانید با شماره 0218451 داخلی 3123 تماس بگیرید.



