نیکا کاویانی در یک نگاه:
رتبه 4 سهمیه ۵ درصد و رتبه 41 کشوری کنکور 1401 رشته تجربی
شهر: شیراز
تحصیلات و شغل مادر: لیسانس شیمی - مادرخانه دار
تحصیلات و شغل پدر: لیسانس ریاضی-دبیر ریاضی
سابقه کانونی: 2 سال-سالهای یازدهم و دوازدهم
میانگین تراز: 7582
درصدهای هر درس در کنکور:
ادبیات :82.7 درصد- عربی: 86.7درصد- معارف: 81.4درصد - زبان:94.7درصد
ریاضی:92.3درصد- زیست:80.7درصد -فیزیک:95.6درصد- شیمی:68.6 درصد
دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چه بود؟ مهم ترین ویژگی آزمونها از نظر شما چیست؟
مهمترین دلیل مداومت من در آزمونها، سنجیدن خودم و همچنین داشتن برنامهای مثل برنامه راهبردی بود.
آیا در سالهای حضور خود در کانون در آزمونها غیبت کردید؟
خیر، تلاش کردم هرگز غیبت نکنم.
آشنایی شما با کانون و آزمونهای کانون چگونه بود؟آيا از خانواده و اشنايان و دوستان شما قبلا كسي كانوني بود؟ چه نتيجه ای گرفتند؟
کانون قلمچی از همان سالهای دبستان برای من شناختهشده بود و میدیدم که دوستانم در آزمونها شرکت میکردند، بسیاری از آنها هم نتیجه خوبی گرفتند.
شما چگونه در آزمون شرکت می کردید و خود را مدیریت می کردید؟ آیا در پردازش اول قرار می گرفتید؟
من همواره در پردازش اول قرار میگرفتم. سعی میکردم آنلاین بودن آزمونها بر کیفیت آزمون دهی من اثر عکس نگذارد و به همین دلیل در زمان مقرر و کاملا مشابه کنکور سراسری در آزمونها شرکت میکردم.
به نظر شما آزمونهای آنلاین چه فايده اي دارد؟
اگر بخواهم برای آزمونهای آنلاین فایدهای مثال بزنم؛ قطعا به تلف نشدن زمان برای رفت و آمد اشاره میکنم.
من روزهای جمعه ساعت ۸ آزمون را شروع میکردم و در پردازش اول کارنامه میگرفتم.
آیا در آزمون های هدف گذاری شرکت می کردید؟ آزمون های هدف گذاری چه تاثیری در تعادل مطالعاتی و ساعت مطالعه شما و پیشرفت در هر آزمون داشت؟
بله، اکثر اوقات در آنها شرکت میکردم و به کمک آنها نقاط ضعف و قوتم را پیدا میکردم، اینگونه با شناخت بهتری برای هفته بعد برنامهریزی میکردم.
آیا در تابستان در آزمون ها شرکت می کردید؟ از چه سالی تابستان را جدی گرفتید؟ و شرکت در آزمون های تابستان به شما در طول سال و در دوران مدرسه چه کمکی کرد؟
من از تابستان دهم به یازدهم به طور کاملا جدی درس خواندن برای کنکور را آغاز کردم. علیرغم اینکه پیشروی آزمونها در تابستان زیاد است، باز هم در آزمونهای تابستان شرکت میکردم و باعث میشد با دید بهتری سال تحصیلی را شروع کنم.
در زمان هایی که خسته و یا نا امید بودید و یا اینکه به برنامه آزمون نرسیده بودید، آیا در آزمون ها حاضر می شدید؟ آیا از اینکه ترازتان کم شود، نگران نبودید؟
بله حتما حاضر میشدم و تسلطم را در قسمتهایی که خواندهبودم، میسنجیدم. بابت تراز هم در اینطور مواقع ناراحت نمیشدم، چون دلیلش را میدانستم.
وضعیت درسی شما قبل از شرکت در آزمون های کانون چگونه بود و چقدر تغییر کردید ؟
من از ابتدای مطالعه کنکوری خودم در آزمونهای کانون شرکت کردم و پس از آن پیشرفت زیادی کردم.
برای رسیدن به تراز کنونی، چطوربرنامهریزیهای خود چه تغییری ایجاد کردید؟
از طریق تحلیل کارنامه آزمونها، بیشتر برای آزمونهای بعدی برنامهریزی میکردم.
برای پیشرفت کردن، با کسی مشورت کردید؟
بله، با معلمانم مشورت میکردم، البته خانوادهام هم در این زمینه بسیار به من کمک کردند.
به نظرتان درس خواندن در تابستان، لازم است؟ آيا در آزمونهای تابستان شرکت میکنید؟
بله قطعا لازم است، چون به روند مطالعاتی دانشآموزان جهت درست میدهد.
آیا در آزمون های تیزهوشان نیز شرکت کردید؟ دلیل اینکه بعد از قبولی در آزمون تیزهوشان باز هم در آزمونها شرکت کردید، چه بود؟
بله من کلاس ششم در آزمون تیزهوشان شرکت کردم و قبول شدم، البته من آن زمان در آزمونهای کانون شرکت نمیکردم. من از همان کلاس اول ابتدایی از روی علاقه خوب درس میخواندم و این موضوع صرفا با هدف قبولی در آزمون تیزهوشان نبود.
بعد از شرکت در آزمونها در مدرسه هم رشد داشتید؟
بله، زمانی که تسلط بر مطالب افزایش یابد، ناخودآگاه رشد در همه زمینهها شامل مدرسه و کنکور اتفاق میفتد.
چگونه کارنامه ها را تحلیل می کردید؟
به کمک درصدهایم متوجه می شدم که در چه درسهایی قوی یا ضعیف عمل کردم و همچنین به کمک نمودار وضعیتم را نسبت به آزمونهای قبلی مقایسه می کردم.
آزمون های هدف گذاری چقدر و چگونه به شخصی سازی برنامه راهبردی به شما کمک کرد ؟
با شناخت نقاط ضعف و قوتم می توانستم بر نامه دقیقتری داشته باشم.
آیا روش مطالعه شما در سال کنکور با سال های پایه تفاوتی کرد؟
خیر، تفاوت چندانی نکرد، زیرا که اصل فهمیدن مطالب است، شاید تنها تفاوت سال کنکورم با سالهای پایه ساعت مطالعه بیشتر بود.
شما پیوستگی زیادی در آزمون های اصلی داشتید ودر آزمون ها غیبت نداشتید، علت پیوستگی تان چه بود ؟
سعی میکردم پیوستگی داشتهباشم تا از برنامه عقب نیفتم. همچنین تلاش میکردم برنامهای متشکل از برنامه راهبردی و برنامه کلاسهایم برای خودم تدوین کنم.
شما در چند آزمون تابستان شرکت کردید، در این دوره برنامه ریزی شما چگونه بود و چه میزان به برنامه راهبردی عمل می کردید؟
من در همه آزمونهای تابستان شرکت میکردم، در بسیاری از مواقع بهطور کامل به بودجهبندی نمیرسیدم، اما با این بهانه از شرکت در آزمونها سر باز نمیزدم.
در دوران دبستان هم برنامهریزی میکردید؟ در دوران امتحانات چگونه درس میخواندید؟
برنامهریزی حرفهای مثل سال کنکور نه اما خب به هر حال زیاد درس میخواندم.
وقتي مدارس غير حضوري شد، چگونه برنامه ريزي براي درس خواندن كرديد؟
من از وقتی که به دلیل عدم رفتوآمد ذخیره میشد، به نفع خودم استفاده میکردم و وقت بیشتری به درس خواندن اختصاص میدادم.
آيا شما از تابستان در ازمون ها شركت كرديد؟ در این دوره برنامه ریزی شما چگونه بود و چه میزان به برنامه راهبردی عمل می کردید؟
بله، شرکت میکردم و علاوه بر مرور درسهای سال گذشته، درسهای سال آینده را هم پیشخوانی میکردم.
از سایت کانون در این مدت چه استفاده هايی کردید ؟
حدود ساعت ۴ بعدازظهر کارنامه را میگرفتم و به درصدها و ترازهایم بیشتر از همه توجه میکردم.
چه قسمتهایی از سایت کانون را مطالعه میکردید؟
صفحه شخصی و صفحه شهر.
شما در بررسی کارنامه ی آزمون هایتان آیا ابتدا به نقاط ضعف خود توجه می کردید یا به نقاط قوت ؟
نقاط قوت، تا اعتماد به نفسم افزایش یابد و بعد از آن به نقاط ضعفم هم توجه زیادی میکردم.
ساعت مطالعه خودرا طول دوره بنويسيد؟
در سال دوازدهم حدود ۱۰ ساعت در روز مطالعه میکردم، اما در دوران جمعبندی این عدد به ۱۵ ساعت در روز هم رسیده بود.
چه برنامه ای برای مطالعه دروس عمومی و اختصاصی خود داشتید؟
من فکر میکنم ضرایب درسها در کنکور بهترین راهنما برای برنامهریزی و اولویتبندی درسها باشد.
برنامه ریزی شما در طول دو هفته چگونه بود؟ در روز چند درس را می خواندید؟ مباحث پایه و دوازدهم را چگونه در برنامه تان قرار می دادید؟
بسته به نیازم یک روز درمیان یا گاهی دو روز درمیان مباحث پایه و دوازدهم را در برنامهام میگنجاندم.
ساعت مطالعه تان به طور میانگین در سال های متوسطه دوم و در سال دوازدهم چقدر بود؟
در سالهای پایه حدود ۸ ساعت و سال دوازدهم حدود ۱۰ ساعت.
در کدام درس ها روش مطالعه ی خود را تغییر دادید و پیشرفت زیادی داشتید ؟
زیستشناسی، من در ابتدا اول درس میخواندم و بعد آزمون میدادم؛ در ادامه اول آزمون میدادم و بعد درس میخواندم.
چگونه بین مطالعه برای امتحانات نهایی و مطالعه برای کنکور و تعادل ایجاد کردید تا بتوانید در هر دو نتیجه لازم را به دست بیاورید؟
همانطور که گفتم مقصود از درس خواندن تسلط بر مطالب است و کسی که خوب درس خوانده باشد، میتواند در همه آزمونها موفق باشد.
بهترین تراز شما در کدام درس ها بود ؟ روش مطالعه شما در این درس ها چه بود ؟
درس ریاضی اصلیترین نقطه قوتم بود و همیشه روی آن حساب میکردم.
من از دبستان روی این درس سرمایهگذاری کرده بودم و همیشه دنبال روشهای جدید و خلاقانه بودم تا بتوانم مسائل را بهتر حل کنم. سعی میکردم تکنیکهای منحصر به فرد خودم را کشف و استفاده کنم.
در کدام درس ها پیشرفت داشتید؟ چگونه پیشرفت کردید؟ آیا در روش مطالعه خود در این درس ها تغییری دادید ؟
بله در درس زیستشناسی با تغییر جزئی شیوا مطالعه و مهمتر از آن استمرار توانستم بسیار پیشرفت کنم.
آیا خلاصه نویسی و جزوه ای دارید که به سایر دانش آموزان کمک کند ؟
بله، بهطور مثال برای درس ریاضی مجموعهای از سؤالات ایدهدار و جالب دارم و که خودم در طی این سالها گزینش کردهام.
روش مطالعه کدام درس شما به نظرتان می تواند به عنوان یک روش مطالعه موثر به دانش آموزان دیگر کمک کند ؟
ریاضی، من در این درس کاملا تستمحور و مفهومی عمل میکردم. البته روش مطالعه جزئیات بیشتری هم دارد که اینجا فرصت توضیح دادنش نیست.
براي اين كه از حاشيه های کنکور و کرونا و ... به دورباشيد، چه كارهايی انجام داديد؟
سعی میکردم فقط روی درس خواندن خودم تمرکز کنم.
قبل از دبستان پدر و مادر چه چیزهايي به شما یاد دادند؟
تقریبا همه اینها را قبل از دبستان به من یاد دادهبودند و از این بابت از آنها تشکر میکنم.
علت انتخاب رشته قبولی را ذکر کنید:
رشته دندانپزشکی را انتخاب کردهام و مهمترین دلیل این انتخاب علاقه بودهاست.
