معرفه و نکره-جمع و جور عربی کنکور3 -نکته و تست-میثاق رودسرابی

در این مطلب به بررسی جمع و جور قواعد درس 3 عربی یازدهم انسانی، مطابق با آزمون 14 تیر می‌پردازیم.

معرفه و نکره-جمع و جور عربی کنکور3 -نکته و تست-میثاق رودسرابی

سلام و عرض ادب خدمت همه دوستان پرتلاش انسانی نادیده ام.🖐

در این مطلب به بررسی قواعد درس 3 عربی یازدهم ، 

مطابق با برنامه راهبردی کنکور انسانی 1402 می پردازیم.

در انتهای مطلب 5 تست با پاسخ تشریحی آورده شده است.

همین طور یک تست چالشی هم آورده شده است می توانید در کامنت ها به آن پاسخ دهید.






میثاق رودسرابی

رتبه ۶۶ منطقه یک - کنکور ۱۴۰۰

دانشجوی رشته حقوق دانشگاه شهید بهشتی



معرفه و نکره-جمع و جور عربی کنکور3 -نکته و تست-میثاق رودسرابی

    







  صفحه اینستاگرام ما  

برای ارتباط بیشتر با برترها و رزرو پشتیبان ویژه ، پیج کانون برترها را دنبال کنید . 

همچنین میتوانید با شماره ۰۲۱۸۴۵۱ داخلی ۳۱۲۳ تماس بگیرید .








تســـــــــــــــــت




تست1


عیّن اسماً نکرةً یُتَرجمُ مَعرفةً:

1 ) الموعظةُ الحسنةُ مِن المُعلِّمِ قیِّمةٌ لجَمیعِ الزّملاءِ!

2 ) «أرسَلنا إلی فِرعونَ رَسولاً * فَعَصی فِرعونُ الرَّسولَ»

3 ) ذلکَ المُسلمُ یَغرسُ غَرساً لیأکُل مِنه مِسکینٌ!

4 ) لا یُشاهّد وجهْ فی هذِهِ الصّورةِ الّتی رَأیناها!




تست2


«هذه الأشجارُ تَبدَأُ حیاتَها بِالاِلتفافِ حولَ جِذعِ شجرةٍ و غُصونِها.»:

1 ) این درختان، زندگی‌شان را با در هم پیچیدن دور تنهٔ یک درخت و شاخه‌های آن آغاز می‌کنند.

2 ) این درخت، زندگی را با در هم پیچیدن پیرامون تنهٔ درختان و شاخه‌شان آغاز کرده است.

3 ) این‌ها درختانی هستند که زندگی خود را با آویزان شدن از شاخهٔ یک درخت و برگ‌های آن آغاز می‌کنند.

4 ) این درختان، با در هم پیچیدن پیرامون تنه‌های درخت و شاخه‌هایش زندگی را آغاز می‌کنند.




تست3


ما هو الخطأ فی الترجمة حسبَ قواعدِ المعرفةِ و النکرةِ؟

1 ) المحیطُ الهادئ بحرٌ یُعادلُ ثُلثَ الأرض!: اقیانوس آرام دریایی است که با یک‌سوم زمین برابری می‌کند!

2 ) یَنبت نوعٌ من الشجرةِ الخانقةِ فی محافظةِ هرمزجان!: نوعی از درخت خفه‌کننده در استان هرمزگان می‌روید!

3 ) استخدم فریقُنا فی المباراةِ مهاجماً قویاً، فسجّل المهاجمُ هدفاً!: تیممان یک مهاجم قوی را در مسابقه به کار گرفت، پس آن مهاجم گل‌ها را به ثمر رساند!

4 ) کان بینَنا طلّابٌ یستمعون إلی کلام مُدرّس الکیمیاء!: بین ما دانش‌آموزانی بودند که به سخن معلم شیمی گوشم می‌دادند!





تست4


عیّن إسماً فاعلاً لیس معرفةً:

1 ) فی السَّنةِ القادِمَة تنمو تِلکَ الجوزةُ!

2 ) کانَ بیننا طالبٌ مُشاغبٌ قلیلُ الأدبِ!

3 ) کانَ التّلامیذُ یَستمعونَ إلی کلامِ المُدرِّس! 

4 ) الشَّجرةُ الخانقةُ شجرةٌ تنمو فی بَعضِ الغابات!

پاسخ تشریحی :«طالبٌ و مشاغبٌ» اسم فاعل هستند، ولی معرفه نیستند.در سایر گزینه‌ها به‌ترتیب کلمات زیر اسم فاعل و معرفه هستند:1) القادمة 3) المُدرِّس 4) الخانِقة





تست5

 

عَیِّن ما لیس فیه اسم عَلَم:

1 ) کانَتِ الأَفْراسُ تجتمعُ جَنبَ صاحِبِها هاشمٍ!

2 ) مَعْبَدُ کُردکُلا في مازَندَرانَ أَحَدُ الْآثارِ الْقَدیمَةِ!

3 ) حَدیقَةُ شاهزاده قُرْبَ کِرمان جَنَّةٌ في الصَّحراءِ!

4 ) سافَرْتُ تلکَ الأیّامَ السّعیدةَ لزیارةِ صدیقي الحمیم!





پاســــــــــــــخ



پاسخ تشریحی1

«قيِّمةٌ» خبر است كه همراه با تنوين و نكره آمده است، اما می‌توان آن را معرفه ترجمـه كرد: «پندِ نيكو از معلّم برای همهٔ هم‌شاگردی‌ها ارزشمند است!» نكتهٔ مهم درسیگاهی خبر به ويژه زمانی كه يک اسم نكره اسـت، تنـوين دارد، ولی بـه صـورت معرفـه ترجمه می‌شود.




پاسخ تشریحی2

 هذه الأشجارُ: این درختان؛ جمع «الشَجر» است. {رد گزینه‌ٔهای (2) و (3)}تَبدَأُ: آغاز می‌کنند؛ فعل مضارع است. {رد گزینهٔ (2)}حیاتَها: زندگی خود، زندگی‌شان {رد گزینهٔ‌های (2) و (4)}بِالاِلتفافِ: با در هم پیچیدن {رد گزینه‌ٔ (3)}حولَ: پیرامون، دور {رد گزینهٔ (3)}جِذعِ: تنه؛ مفرد است. {رد گزینه‌های (3) و (4)}شجرةٍ: یک درخت، درختی؛ مفرد و نکره است. {رد گزینهٔ‌های (2) و (4)}غُصونِها: شاخه‌هایش، شاخه‌های آن؛ جمع «غُصن» است. {رد گزینهٔ‌های (2) و (3)}




پاسخ تشریحی3 

«هدفاً» باید به «یک‌گل» یا «گلی» و به‌صورت مفرد ترجمه شود.




پاسخ تشریحی4

تُوجَدُ: یافت می‌شوند، وجود دارد؛ مضارع مجهول (رد گزینه‌ی 2)/ ثعابین کبیرة: مارهایی بزرگ، مارهای بزرگی (رد گزینه‌های 2 و 4)/ الثَّعابین: این مارها، آن مارها (رد گزینه‌ی 3)/ الغاباتِ الإستوائیّة: جنگل‌های استوایی (رد گزینه‌های 3 و 4)/ تَلتَفُّ... فتَخنقها: پیچیده و... خفه‌شان می‌کنند، می‌پیچند و... آن‌ها را خفه می‌کنند (رد گزینه‌های 3 و 4)/ حیَواناتِ أصغر: حیوان‌های کوچک‌تری، حیواناتی کوچک‌تر؛ اسم نکره و جمع + اسم تفضیل در نقش صفت (رد گزینه‌های 2 و 4)/ تَدریجیّاً: کم‌کم، به‌آرامی، آهسته (رد گزینه‌ی 4)




پاسخ تشریحی5

واژه‌های علم به‌ترتیب در گزینۀ ۱ «هاشم»، در گزینۀ ۲ «کُردکُلا و مازَندَران» و در گزینۀ ۳ «شاهزاده وکِرمان» هستند.





تســـــــــــــــــت چالشـــــــــــــــی


«تُوجَدُ ثعابین کبیرة فی الغاباتِ الإستوائیّة؛ الثَّعابین تَلتَفُّ حَولَ جِذعِ حَیواناتِ أصغر فتَخنقُها تَدریجیّاً!»:

1 ) در جنگل‌های استوایی مارهایی بزرگ وجود دارد؛ این مارها دور تنه‌ی حیوان‌هایی کوچک‌تر می‌پیچند و کم‌کم خفه‌شان می‌کنند!

2 ) بزرگ‌ترین مارها را در جنگل‌های استوایی می‌یابی؛ آن مارها دور تنه‌ی حیوانات کوچک می‌پیچند، پس به آرامی آن‌ها را خفه می‌کنند!

3 ) مارهای بزرگی که در جنگل استوا وجود دارد، دور بدن حیواناتی کوچک‌تر از خود پیچیده تا آهسته خفه‌شان کنند!

4 ) در جنگل‌های استوا مارهای بزرگ یافت می‌شوند که آن مارها دور تنه‌ی حیوان‌های کوچک‌تر می‌پیچند و باعث خفگی آرامشان می‌شوند!

 

+++++++++

جواب هایتان را در کامنت ها بنویسید





برای دسترسی به مطالب مشاوره ای و درسی تیم کانون برترها 

و همین طور ویدیو های حل تست های بیشتر، 

به کانال تلگرامی ما سر بزنید.

(فیلترشکن خود را روشن کنید)


فایل های ضمیمه

Menu