درک عمومی هنر، ویژه‌ی جمع‌بندی (5): نگارگری- گلشن اسکندری

درک عمومی هنر: نکات مهم ویژه‌ی جمع‌بندی، مکاتب نگارگری

درک عمومی هنر، ویژه‌ی جمع‌بندی (5): نگارگری- گلشن اسکندری

 

دوستان عزیز سلام.

مطلب زیر مجموعه‌ای از نکات مبحث نگارگری، توسط گلشن اسکندری، ویژه‌ی دوران جمع‌بندی تهیه شده است.

 

 

  • مکتب بغداد عباسی 
  • در نگارگری مکتب بغداد زمینهِ‌ی اغلب نقاشی‌ها تربتی (همان رنگ متن کاغذ) بود. در مکتب بغداد خطاط موقع نوشتن جاهایی را برای نقاشی در نظر می‌گیرد و خالی می‌گذارد تا پس از آن هنرمند دیگری آن را نقاشی کند.

 حالت چهره‌ها در تصاویر مکتب بغداد شبیه به نژاد سامی و دارای بینی کشیده با ریش سیاه بلند. کاراکترها عموماً سرحال و با نشاط تصویر شده‌اند.

 وجه تمایز آثار دوره‌ی مکتب بغداد و آثاری که در مراکز مختلف تحت تسلط سلجوقیان به وجود آمد در این است که چهره‌های تصاویر مراکز مختلف سلجوقیان به آثار مانویان و ساسانیان بیش تر شبیه اند. این چهره ها با لباس های رنگارنگ همراه با تزئینات گل و برگ  و نقوش هندسی و غیر هندسی بوده و شخصیت ها دارای گیسوان بلند بافته شده با کلاه های شبیه به نیم تاج مصور شده اند.

 

 مکتب تبریز ایلخانی

یکدست نبودن عناصر تصویری که نتیجه خاستگاه ها و سنت های متفاوت است.

  • خصوصیات نقاشی مکتب مغولی تبزیز اول عبارتند از ← پر تحرک شدن انسانها و حیوانات، درشتی و نازکی خطوط و چین و شکن لباس ها، به کار گیری صحنه های پرجمعیت تر، استفاده از رنگ های بیش تر و ترکیب آن که به خصوصیات نقاشی بغداد و نقاشی های دوران سلجوقی افزوده شده است.
  • کاربرد تشعیر برای اولین بار - رقم و امضا در مکتب جلایری دیده شد.
  • رقم زدن [امضا کردن] در نگارگری توسط محمد زمان در اواخر قرن 8 هجری، دردوره تیموریان آغاز شد.

 خضوصیات نقاشی دوره جلایریان  و وجه تمایز آن با نقاشی های مکتب تبریز مغول ← کوچک شدن تصاویر انسان است که تابع نقش منظره، طبیعت و مناظر نقاشی شده در اثر می باشد.

 در مکتب ایلخانان مغول عناصر نقاشی چینی مانند ابرهای غیر مشخص جای خود را طرح های منظم و شبیه تاج گل داد و برگ های ظریف و دقیق  جای مناظر محو شده را گرفت.

  •  تاثیر پذیری نقاشی چینی ← تنه گره دار درختان - ابرهای پیچان - پرداختن به حیوانات افسانه ای
  • در نقاشی های شاهنامه تاریخی مکتب تبریز اول نقوش اصلی با رنگ تیره تر از زمینه نسان داده می شد ← در شاهنانه دموت نقش های اصلی با رنگ تیره تر از زمینه به تصویر در می آمد.

 

  • مکتب فارس خراسان (سلجوقی) 
  • ترکیب بندی به صورت انباشته و روی هم
  • قلم گیری تیره در مرز پیکره ها
  • رنگهای روحی و شفاف

 ویژگی عمده نقاشی ایرانی در دوره سلجوقی ← استفاده از رنگ تخت همراه با قلم گیری ظریف - انسانها با موهای مشکی بلند بافته شده با قیافه های ایرانی.

 ویژگی شاخص نقوش سنتی دوره سلجوقی ← قرینه سازی + تکرار در سطح و گسترش همه جانبه نقوش در زمینه

  • کتابهای مصور مکتب هرات در سه دوره سلطنت:
  • شاهرخ ← معراج نامه
  • بایسنقر میرزا ← شاهنامه بایسنقری
  • کمال الدین بهزاد ← بوستان سعدی

 

  • در نقاشی های مکتب شیراز، انسان موضوع اصلی است و عناصر دیگر تابع آن نقش و تنها به عنوان تزئین و پر کردن فضاهای خالی تصویر به کار گرفته شده اند.

 

  • در تصاویر مکتب بهبهان (قرن هشتم هجری) منظره ها با تپه های گرد، با رنگ های غیر طبیعی و نمادین به گونه ای که در همه ی آنها جویباری مارپبچ در وسط تابلو دیده می شود نقاشی شده است.

 

 هنرمندان فرنگی کار

ابوالحسن غفاری (صنیع الملک) - عبدالمطلب - ملک الشعرا - میرزا موسی

  • هنرمندان گل و بته سازی ← علی مذهب - سمیرمی
  • هنرمندان پیکرنگاری درباری ← میرزا بابا - مهر علی اصفهانی
  • هنرمندان مکتب ایتالیا اصفهان ← علی قلی جبه دار - محمد زمان - شفیع عباسی

 

  • نقاشی معاصر ایران به سه دوره تقسیم می شود:
  • گروه اول ← کمال الملک - اسماعیل آشتیانی - علی محمد حیدریان (این گروه با استفاده از نقاشی کلاسیک اروپا بدون توجه به اصول و روش نقاشی ایران)
  • گروه دوم ← جلیل ضیاء پور - ناصر اویسی - حسین زنده رودی - صادق تبریزی ( این گروه تحت تاثیر هنرهای سنتی ایران و پیروی از تکنیک و اصول نقاشی کلاسیک دست به تلفیق و نوآوری زدند)
  • گروه سوم ← حاج میرزا آقا امامی - حاج مصور الملکی - حسین بهزاد - هادی تجودی ( این گروه به شیوه ای کاملا سنتی و به روش نقاشی قاجاری - نقاشان مکتب تهران و مکتب شیراز کار کردند)

  

  • مکتب پیکره نگاری درباری اگر چه از عناصر طبیعت گرایی اروپایی وام گرفت، شیوه سنتی آرمانی نمودن واقعیت را از طریق چکیده نگاری حفظ کرد.

 [ ترکیب بندی متقارن، ایستا و ساده / کادر عمودی و اشغال یک یا دو پیکره در آن / عنصر خط بی اهمیت / عنصر بافت مورد توجه / محدودیت تنوع رنگی / خودنمایی رنگهای گرم به ویژه قرمز]

 

 بارزترین ویژگی های مکتب هرات اول ← صراحت و اختصار

  • ابداع مکتب شیراز در سده هشتم ه.ف در نگارگری ← تسخیر (شکست کادر)
  • ابداع مکتب جلایری (بغداد تبریز) در نگارگری ← تفکیک فضا
  • خصوصیات آثار حسین بهزاد ← توجه اندک به آناتومی واقعی انسان
Menu