- دوستان عزیز سلام.
- نکات زیر از مباحث سبک شناسی و آشنایی با هنرمندان جهانه که توسط گلشن اسکندری، ویژهی دوران جمعبندی تهیه شده است.
- اصطلاح تنبریسم در نقاشی ← تیره نگاری (آثار کاراواجو)
- سبک خاص دیوید اسمیت در تندیس سازی ← ترکیب بندی های هندسی در ابعاد عظیم +کنستروکسیون سترگنما
- سبک خاص امیل نولده ← با ضربات محکم قلمو و تاکید بر بیانگری رنگ با طرح های کاملا درونگرا نوعی دیدگاه آگاهانه تر از بدوی گرایی ارائه کرد.
- ویژگی شاخص تندیس های ارنست بارلاخ ← بارلاخ تحت تاثیر کندکاری سده میانه قرار گرفت. کارهای او تلفیق شکلهای نسبتا مسطح با حرکت های گویا بود.
- شاخص نقاشی های تورس گارسیا ← بهره گیری از عناصر پیشاکلمبی است. در نقاشی های گارسیا، جنبه هایی از کوبیسم و نقاشی پل کله با عناصر پیشاکلمبی در هم آمیخته شده است.
- سبک تندیس سازی نائوم گابو ← ساده سازی + حذف زوائد (کارهایش از حداقل فراتر نمی رفت) گابو در ساخت آثارش از بسته شدن فضا توسط سطح و تکنیک آن بهره برد.
- اعتقاد پل کله در مورد نقاشی انتزاعی ← به نظر پل کله وظیفه نقاش انتزاعی بازنمایی عالم مشهودات نیست بلکه سازنده آن (عالم مشهودات) است.
ارزش ویژه بخشیدن به آثار ژرژ سورا ← اعنبار سورا تنها در شیوه رنگ آمیزی او نیست بلکه آگاهی از اهمیت فرم و اعتدال در ترکیب بندی به آثارش ارزش ویژه بخشیده است.
- موضوع اصلی آثار گاسپار داوید فریدریش ← بناهای ویرانه و گورستانهای گوتیک + درختان در هم تنیده + ناچیز و بی اهمیت شمردن انسان در برابر طبیعت
- شعار هنر برای هنر ← شعار هنر برای هنر اولین بار توسط پیروان مکتب رومانتبسم و سپس توسط پیروان سمبولیسم مطرح شد.
- اصطلاحات سبک فوتوریسم ← سرعت - ارج نهادن زندگی شهری - انرژی - تهاجم - حرکت - پیشرفت و تکنولوژی جدید.
- شهرت گاتسوم برگلام در مجسمه سازی ← ساخت مجسمه های غول آسا
تاکید گروه پل ← ساده سازی شکل ها - کژنمایی شدید - شدت رنگها - تاکید بر بیان پرشور حالت های عاطفی
- دستاورد مهم هنرمندان گروه پل ← احیای هنرهای گرافیک به خصوص باسمه های چوبی و استفاده از آنها در پستر و مصور سازی
- تاکید هنرمندان گروه سوار آبی فام ← تاکید بر بدوی گرایی - مفاهیم معنوی و شهودی - صور انتزاعی - جنبه های نمادین و روانشناختی خط و رنگ
- هدف مشترک هنرمندان گروه سوار آبی فام ← تجسم واقعیت های درونی بود. رهبر گروه ← کاندنیسکی، مارک و ماکه بودند.
تکنیک کینتیک آرت ← هنر حرکتی (هنری که به موضوع حرکت واقعی یا مجازی می پردازد.
- موضوع حرکت را بوتچونی برای اولین بار در مجسمه سازی باب کرد و مارسل دوشان، گابو و پوسنر و موهولی ناگی نظر او را با پویایی یاختمان گسترش دادند.
- در نقاشی حرکت از طریق جلوه ی رنگ ← اپ آرت قابل لمس است.
- ویژگی آثار جوزف آلبز ← بر هم نمایی مربع های رنگی با محوریت توهم عمق و فاصله
- وجه شاخص تندیس های البرتو جاکومتی ← تنهایی - جداماندگی - بیگانگی
- پیکره های او به نخی تابیده و نازک شبیه است که از هر طرف تحت فشار است. شکنندگی و تکیدگی این پیکره ها به واسطه سنگینی پاهایشان بارزتر است.
- موضوع آثار جان نش ← از نباتات و گیاهان نقاشی می کرد.
- پل نش ← در مقام صحنه نگار جنگ فعالیت داشت و در اواخر عمر به منظره نگاری از موضوعات نمادین و رمز آمیز پرداخت.
- نبی ها ← مجذوب زیبایی شناسی گوگن شدند. تاکید بر ارزش های تزئینی و عاطفی رنگ - تحریف خطی - رنگ بیانگر - الگوی خطی موزون - واکنش علیه امپرسیون
- الی نادلمن ← براساس حجم های منحنی، شیوه بدوی وار را برای مجسمه هایش انتخاب کرد.
- مارک روتکو ← ترکیب بندی هایی مشتمل بر مستطیل هایی با رنگهای پرفروغ و با لبه های غیر صریح که بر پس زمینه ای خاموش شناور است.
- ادگارد دگا ← در کوشش برای ضبط لحظات تصادفی با امپرسیون ها قرابت داشت.
طبیعت بی جان های جورجیو موراندی ← متشکل از اشیاء ساده چون بطری و گلدان و کاسه که به واسطه از ترکیب بندی سنجیده و استفاده از فام های خاکستری حالت سکون، آرامش را به تماشاگر القا می کند.
- هنرمندان سبک لند آرت ← درگیری مستقیم با طبیعت
- رابرت اسمیتسون - اندی گلدوزورثی - کریستو
روش سزان برای پیوند دادن طبیعت بی جان هایش ← دخالت در شکل ظاهر اشیاء و سست نشان دادن خطوط کناره ای
- هدف اصلی شیوه اکسپرسیونیسم در ابتدای پیدایش خود در آلمان ← توجه به مسائل اجتماعی با طرح های اغراق آمیز و مشوق و ایجاد اضطراب. نقاشان اکسپرسیونیسم با الهام از آثار ونگوگ نگرانی ها و اعتراض خود را نسبت به مصائب اجتماعی با بیانی پر احساس و صریح به تصویر کشیدند.
