درک عمومی هنر، ویژه‌ی جمع‌بندی (1)- گلشن اسکندری

درک عمومی هنر: نکات مهم ویژه‌ی دوران جمع‌بندی از سبک‌های هنری و هنرمندان

درک عمومی هنر، ویژه‌ی جمع‌بندی (1)- گلشن اسکندری
  • دوستان عزیز سلام.
  • نکات زیر از مباحث سبک شناسی و آشنایی با هنرمندان جهانه که توسط گلشن اسکندری، ویژه‌ی دوران جمع‌بندی تهیه شده است.




  • اصطلاح تنبریسم در نقاشی ← تیره نگاری (آثار کاراواجو)

 

  • سبک خاص دیوید اسمیت در تندیس سازی ← ترکیب بندی های هندسی در ابعاد عظیم +کنستروکسیون سترگنما

 

  • سبک خاص امیل نولده ← با ضربات محکم قلمو و تاکید بر بیانگری رنگ با طرح های کاملا درونگرا نوعی دیدگاه آگاهانه تر از بدوی گرایی ارائه کرد.

 

  • ویژگی شاخص تندیس های ارنست بارلاخ ← بارلاخ تحت تاثیر کندکاری سده میانه قرار گرفت. کارهای او تلفیق شکلهای نسبتا مسطح با حرکت های گویا بود.

 

  • شاخص نقاشی های تورس گارسیا ← بهره گیری از عناصر پیشاکلمبی است. در نقاشی های گارسیا، جنبه هایی از کوبیسم و نقاشی پل کله با عناصر پیشاکلمبی در هم آمیخته شده است.

 

  • سبک تندیس سازی نائوم گابو ← ساده سازی + حذف زوائد (کارهایش از حداقل فراتر نمی رفت) گابو در ساخت آثارش از بسته شدن فضا توسط سطح و تکنیک آن بهره برد.

 

  • اعتقاد پل کله در مورد نقاشی انتزاعی ← به نظر پل کله وظیفه نقاش انتزاعی بازنمایی عالم مشهودات نیست بلکه سازنده آن (عالم مشهودات) است.

 

 ارزش ویژه بخشیدن به آثار ژرژ سورا ← اعنبار سورا تنها در شیوه رنگ آمیزی او نیست بلکه آگاهی از اهمیت فرم و اعتدال در ترکیب بندی به آثارش ارزش ویژه بخشیده است.

 

  • موضوع اصلی آثار گاسپار داوید فریدریش ← بناهای ویرانه و گورستانهای گوتیک + درختان در هم تنیده + ناچیز و بی اهمیت شمردن انسان در برابر طبیعت

 

  • شعار هنر برای هنر ← شعار هنر برای هنر اولین بار توسط پیروان مکتب رومانتبسم و سپس توسط پیروان سمبولیسم مطرح شد.

 

  • اصطلاحات سبک فوتوریسم ← سرعت - ارج نهادن زندگی شهری - انرژی - تهاجم - حرکت - پیشرفت و تکنولوژی جدید.

 

  • شهرت گاتسوم برگلام در مجسمه سازی ← ساخت مجسمه های غول آسا

 

 تاکید گروه پل ← ساده سازی شکل ها - کژنمایی شدید - شدت رنگها - تاکید بر بیان پرشور حالت های عاطفی

 

  • دستاورد مهم هنرمندان گروه پل ← احیای هنرهای گرافیک به خصوص باسمه های چوبی و استفاده از آنها در پستر و مصور سازی

  • تاکید هنرمندان گروه سوار آبی فام ← تاکید بر بدوی گرایی - مفاهیم معنوی و شهودی - صور انتزاعی - جنبه های نمادین و روانشناختی خط و رنگ

  • هدف مشترک هنرمندان گروه سوار آبی فام ← تجسم واقعیت های درونی بود. رهبر گروه ← کاندنیسکی، مارک و ماکه بودند.

 

 تکنیک کینتیک آرت ← هنر حرکتی (هنری که به موضوع حرکت واقعی یا مجازی می پردازد.

  • موضوع حرکت را بوتچونی برای اولین بار در مجسمه سازی باب کرد و مارسل دوشان، گابو و پوسنر و موهولی ناگی نظر او را با پویایی یاختمان گسترش دادند.

  • در نقاشی حرکت از طریق جلوه ی رنگ ← اپ آرت قابل لمس است.

 

  • ویژگی آثار جوزف آلبز ← بر هم نمایی مربع های رنگی با محوریت توهم عمق و فاصله

 

  • وجه شاخص تندیس های البرتو جاکومتی ← تنهایی - جداماندگی - بیگانگی
  • پیکره های او به نخی تابیده و نازک شبیه است که از هر طرف تحت فشار است. شکنندگی و تکیدگی این پیکره ها به واسطه سنگینی پاهایشان بارزتر است.

 

  • موضوع آثار جان نش ← از نباتات و گیاهان نقاشی می کرد.

  • پل نش ← در مقام صحنه نگار جنگ فعالیت داشت و در اواخر عمر به منظره نگاری از موضوعات نمادین و رمز آمیز پرداخت.

 

  • نبی ها ← مجذوب زیبایی شناسی گوگن شدند. تاکید بر ارزش های تزئینی و عاطفی رنگ - تحریف خطی - رنگ بیانگر - الگوی خطی موزون - واکنش علیه امپرسیون

 

  • الی نادلمن ← براساس حجم های منحنی، شیوه بدوی وار را برای مجسمه هایش انتخاب کرد.

 

  • مارک روتکو ← ترکیب بندی هایی مشتمل بر مستطیل هایی با رنگهای پرفروغ و با لبه های غیر صریح که بر پس زمینه ای خاموش شناور است.

 

  • ادگارد دگا ← در کوشش برای ضبط لحظات تصادفی با امپرسیون ها قرابت داشت.

 

 طبیعت بی جان های جورجیو موراندی ← متشکل از اشیاء ساده چون بطری و گلدان و کاسه که به واسطه از ترکیب بندی سنجیده و استفاده از فام های خاکستری حالت سکون، آرامش را به تماشاگر القا می کند.

 

  • هنرمندان سبک لند آرت ← درگیری مستقیم با طبیعت
  • رابرت اسمیتسون - اندی گلدوزورثی - کریستو

 

 روش سزان برای پیوند دادن طبیعت بی جان هایش ← دخالت در شکل ظاهر اشیاء و سست نشان دادن خطوط کناره ای 


  • هدف اصلی شیوه اکسپرسیونیسم در ابتدای پیدایش خود در آلمان ← توجه به مسائل اجتماعی با طرح های اغراق آمیز و مشوق و ایجاد اضطراب. نقاشان اکسپرسیونیسم با الهام از آثار ونگوگ نگرانی ها و اعتراض خود را نسبت به مصائب اجتماعی با بیانی پر احساس و صریح به تصویر کشیدند.

مطالب مرتبط

Menu