مفعول مطلق - عربی دوازدهم - درسنامه و تست - رادمن سرداری

در این مطلب میخواهیم به بررسی قواعد مفعول مطلق ( درس 4 دوازدهم ) بپردازیم . آزمون 16 اردیبهشت

مفعول مطلق - عربی دوازدهم - درسنامه و تست - رادمن سرداری

سلام دوستان !🖐


در این مطلب میخواهیم به بررسی قواعد مفعول مطلق ( درس 4 دوازدهم ) بپردازیم .

در آزمون 16 اردیبهشت از این قسمت سوال خواهید داشت .

اگر سوالی از این مطلب داشتید در قسمت کامنت ها از بنده بپرسید .

فایل اصلی این مطلب را در قسمت فایل های ضمیمه می توانید دانلود کنید

برای ارتباط بیشتر با برترها و رزرو پشتیبان ویژه، پیج کانون برترها را دنبال کنید، همچنین می توانید با شماره ۰۲۱۸۴۵۱ داخلی ۳۱۲۳ تماس بگیرید. 

مفعول مطلق - عربی دوازدهم - درسنامه و تست - رادمن سرداری




مفعول مطلق

 

انواع مفعول : مفعول به ، مفعول فیه ، مفعول مطلق.

مفعول مطلق : مصدری منصوب از ریشۀ فعل می باشد .

مثال : رَتَّلَ القرآن ترتیلاً . ترتیل مصدر فعل رتّل و در این جمله مفعول مطلق می باشد .

جمله بالا به صورت : « بی گمان قرآن را خواند » ترجمه می شود . یعنی مفعول مطلق در نقش قید تاکیدی آمده که به این نوع مفعول ، مفعول مطلق تاکیدی می گویند .

حال اگر مصدر فعل جمله به همراه صفت یا مضاف الیه یا جملۀ وصفیه باشد ، چگونگی انجام فعل را بیان می کند که به آن مفعول مطلق نوعی ( بیانی ) می گویند .

مثال : 

صَبَرَ المؤمن صبراً حسناً ( مومن به نیکویی صبر کرد ) ؛ ترکیب وصفی

صَبَرَ المؤمن صیرَ أیّوب ( مومن به مانند ایوب صبر کرد ) ؛ ترکیب اضافی

صَبَرَ المؤمن صبراً لا یوصَف ( مومن به گونه ای صبر کرد که قابل وصف نیست ) ؛ جمله وصفیه

پس اگر مفعول مطلق به تنهایی در آخر جمله بیاید ، برای تاکید و اگر به صورت ترکیب بیاید ، برای بیان چگونگی انجام فعل استفاده می شود .

در سال دهم با وزن با قاعده مصدر و فعل ها ( باب های ثلاثی مزید ) آشنا شدید . این وزن ها شامل : افتعال ، استفعال ، انفعال ، إفعال ، تفعیل ، تَفَعُّل ، تفاعل و مفاعلَة می باشند .

مثال :

 

اکنون چند مثال نیز از مصدرهای خارج از این هشت باب ببینید ( چند مثال از مصدرهای ثلاثی مجرد ) :




« أنتم تحسنون إلی المساکین .... المتّقین » عیّن المناسب للمفعول المطلق :

1 ) حُسناً

2 ) إحساناً

3 ) إحسانَ

4 ) إحساناً بالغاً


عّين المفعول المطلق للنوع :

1 ) لی طالبتان تُرتّلان القرآن ترتيلا يؤثر في قلوبنا !

2 ) ندعو الله أن تتحقّقآمالُنا فی بناء مجتمعنا تحقّقاً !

3 ) کأن شبّابنا اُسودٌ هاجموا العدوّ مهاجمة !

4 ) اللّهم ! وفّقنا لرعایة حقوق ذی الحقّ توفیقا ! 

 

عیّن ما فیه اهتمام و عنایة علی وقوع الفعل فقط :

1 ) نرجو الله أن یوفّقنا فی خدمة النّاس توفیقآً ناجحین !

2 ) أشکُر علی إجتهادکم لإنتصار الفریق شُکراً کثیراً !

3 ) ربُّنا الکریم من خَلَقنا و خَلَق الموجودات والکائنات کُلَّها خلقاً کاملاً !

4 ) علّمتُ تلامیذی سرّ دخول الجامعة مُستعیناً بالله !


« طالبو العلم فی بلادنا تقدّموا فی جمیع المجالات .... » عیّن المناسب لبیان موع الفعل :

1 ) تقدّماً !

2 ) علمیّاً و خلقیّاً !

3 ) متقدّمین مجتهدین !

4 ) تقدّماً لم یکن له نظیر !

 

المخاطب یرید أن یُدرک کیفیّة ذهاب الطالبة فنقول له : « ذهبت الطالبة .... »

1 ) ذهاباً سریعاً !

2 ) سروراً کثیراً !

3 ) مسرورة !

4 ) ذاهبة !




پاسخ تست 1 : گزینه 3 ؛

المتّقین مضاف الیه است پس إحسانَ نباید تنوین بگیرد ( رد 2 و 4 )

باتوجه به مفهوم جمله باید بفهمیم که فعل تحسنون از مصدر إحسان است نه حُسن ( إحسان : نیکی کردن ، حُسن : نیکو بودن ) ( رد 1 )

 

پاسخ تست 2 : گزینه 1 ؛

ترتیل مصدر برای فعل ترتّلان است که با جمله وصفیه یؤثر ترکیب شده ؛ پس مفعول مطلق نوعی داریم .

در بقیه گزینه ها مفعول مطلق به تنهایی و برای تاکید آمده است .

 

پاسخ تست 3 : گزینه 1 ؛

توفیقاً مفعول مطلق تاکیدی و ناجحین حال است .

دقت کنید ناجحین از نظر قواعد ، با توفیقاً نه ترکیب وصفی و نه اضافی می سازد .

 

پاسخ تست 4 : گزینه 4 ؛

تقدّما مصدر فعل تقدّموا است و لم یکن هم جمله وصفیه برای مفعول مطلق است .

گزینه 1 مفعول مطلق تاکیدی است اما صورت سوال مفعول مطلق نوعی را خواسته است .

 

پاسخ تست 5 : گزینه 1 ؛

« دانش آموز به سرعت رفت . » 

گزینه 2 که با قواعد جمله نمی خواند .

گزینه 3 فاعل را توصیف می کند نه فعل را .

گزینه 4 هم با جمله همخوانی ندارد .



موفق باشید !

Menu