سلام دوستان !🖐
در این مطلب درک مطلب عربی کنکور سال 91 تجربی را برای شما قرار دادیم . سوالاتی که خارج از محدوده درسی شماست در این درک مطلب قرار داده نشده .
فایل اصلی را می توانید در قسمت فایل های ضمیمه دانلود کنید .
اگر سوالی داشتید در قسمت کامنت ها از بنده بپرسید .
برای ارتباط بیشتر با برترها و رزرو پشتیبان ویژه، پیج کانون برترها را دنبال کنید، همچنین می توانید با شماره ۰۲۱۸۴۵۱ داخلی ۳۱۲۳ تماس بگیرید.
درک مطلب عربی تجربی 91
کثیراً ما یکون الفقر فی أوّل العمر خیراً و برکة یفید الإنسان للحصول علی خبرة و استعداد لمواجهة شدائد الحیاة . و کثیرون هم الّذین ولدوا قفقراء و لازمتهم الفاقة منذ کانوا فی المهد ، ولکن استطاعوا أن یصلوا إلی درجات یتصوّرها أبناء الغنی !
فی ضیافة حدثت مناقشة حول قضیّة ، فلمّا رأی ربّ المنزل شدّة الجدال بین الحاضرین التفت إلی أحد الخدم و سأله مازحاً عن رأیه ، فبدأ یوضّح . فتحیّر الجمیع من کلامه الفصل ! فسألوا عن حیاته و عن المدرسة الّتی تلقّی فیها دروسه ، فأجاب : قد درست فی مدارس عدیدة ولکن أهمّها کانت مدرسة البؤس ! و هذا الخادم لم یکن إلّا ذلک المفکّر المشهور جان جاک روسو !
لا یجوز للفتی مهما کان بائساً أن ییأس مادام یسعی ! فإنّ سبل الحصول علی النّجاح تظهر لمُریدیها بشرط وجود الإرادة و العزم !
1 – عیّن الخطأ للفراغ : الفقر ....
1 ) فی الحیاة کلّه خیر و برکة !
2 ) مجال نتعلّم فیه دروساً و عبراً !
3 ) یسبّب تقویة تحمّل الإنسان !
4 ) فی بدایة الحیاة خیر و فی آخرها شرّ !
2 – متی نعتبر الفقرَ مدرسةً ؟
1 ) عندما اختاره الطالب عن حبّ و اشتیاق !
2 ) حینما تذوّق طلّابه أنّ الفقر و المرارة حلو !
3 ) حین دخلت فیه جماعة من المفکّرین و أصحاب الفکر !
4 ) إذا کانت دروسه تُهیِّئ الطالب لمواجهة المعارک المقبلة فی الحیاة
3 – متی یجوز للإنسان أن ییأس ؟
1 ) حین لا إرادة له و لا محاولة !
2 ) إذا لم تظهر علائم النّجاح أمام عیونه !
3 ) عندما علم أنّه ملازم للفقر !
4 ) فی وقت یحاول لکنّه لا یری نتیجة جهده !
4 – مفهوم النصّ هو أنّ ....
1 ) من ذاق طعم المرارة و البؤس فهؤلاء کلّهم یتسلّقون سلّم النجاح و یدرکون مُناهم !
2 ) الّذین ولدوا فی النعیم و لم یشعروا طعم الفقر ، لا یرون النجاح فی حیاتهم أبداً !
3 ) الأشجار الّتی تنبت بین الصخور أقوی ممّا تنبت فی البستان ، فکذلک الإنسان !
4 ) الفقر یوصل الإنسان إلی الدرجات العلیا ، فعلینا أن نهتمّ به و لا نسمح بزواله !
ترجمه متن
بسیاری از مواقع ، فقر در ابتدای زندگی ، خیر و برکتی می باشد که برای انسان در دستیابی به یک مهارت و آمادگی جهت مواجه شدن با سختی های زندگی مفید است . و بسیارند کسانی که فقیر متولد شده اند و از زمانی که در گهواره بودند تنگدستی آنها را همراهی کرده است ، اما توانسته اند به درجاتی برسند که ثروتمندان ( هم ) تصورش را نمی کردند .
در یک میهمانی بحثی پیرامون مسئله ای درگرفت ، زمانی که صاحب خانه ، شدّت بحث بین حاضرین را دید ، به یکی از خادمان روی کرده و با شوخی ، از او درباره نظرش پرسید ، پس شروع به توضیح دادن کرد . پس همه از کلام قاطع وی تعجب کردند و از زندگی او و مدرسه ای که در آن درس هایش را آموخته بود ، سوال نمودند ، پس پاسخ داد : در مدارس زیادی درس خواندم ، اما مهمترین آنها مدرسه فقر بود و این خادم همان متفکر مشهور ژان ژاک روسو بود .
برای جوان ، هرقدر ( هم ) که فقیر باشد ، تا زمانی که تلاش می کند جایز نیست ، ناامید شود . پس همانا راه های دستیابی به موفقیت برای رهروان آن به شرط داشتن اراده و عزم ، ظاهر می شود .
پاسخ تست 1 : گزینه 1 ؛
در گزینه 1 گفته : فقر تمام آن در زندگی خوبی و برکت است . در صورتی فقر در ابتدا باعث پیشرفت خواهد شد تا به پایان خوبی رسید .
پاسخ تست 2 : گزینه 4 ؛
زمانی فقر را یک مدرسه به شمار می آوریم که دانش آموز را برای روبه رو شدن با عرصه های پیش رو در زندگی آماده کرده باشد .
پاسخ تست 3 : گزینه 1 ؛
انسان نباید ناامید شود مگر اینکه نه تلاش داشته باشد نه اراده چون مطمئناً بدون تلاش هیچ اتفاقی نمی افتد .
پاسخ تست 4 : گزینه 3 ؛
مفهوم متن این است که شرایط سخت افراد را توانمند تر می کند ( گزینه سه هم همین مفهوم را دارد : درختانی که بین صخره ها می رویند از آنچه ( درختانی ) که در باغ ( بوستان ) می رویند قوی ترند ، و انسان هم اینگونه است . )
موفق باشید !


