اصول و مبانی نمایش عروسکی

در این مقاله که برای آزمون 21 آبان است به بررسی اصول و مبانی نمایش عروسکی پرداخته شده است.نویسنده گلشن اسکندری

اصول و مبانی نمایش عروسکی

اصول و مبانی نمایش عروسکی

(فصل پنجم)


آشنایی با متن نمایش عروسکی : (فصل پنجم نمایش عروسکی)

اصول کلی نمایش نامه های عروسکی همان اصول نمایش نامه های تئاتر زنده است با این تفاوت که در نمایش نامه عروسکی به دنیای عروسک و تخیلات پر رمز و رازش توجه داشت.

نوشتن برای عروسک ها مشکل تر از نوشتن برای هنر پیشه زنده است. اگر نویسنده زنده نبودن عروسک ها را فراموش کند و برای آنها دیالوگ و منولوگ مشابه تئاتر زنده بنویسد از پیش شکست خود را رقم زده است.

نمایشنامه نویس عروسکی باید بداند: 

نمایش عروسکی ، سرشار از فانتزی است.

در نمایش عروسکی حرکت در جایگاه اول و دیالوگ در جایگاه دوم است.

در نمایش عروسکی محدوده صحنه متغیر است.

بسیاری از وقایع که در صحنه ی تئاتر برای زنده برای بازیگر غیر ممکن است در صحنه تئاتر عروسکی به سادگی امکان پذیر است.

هر کدام از تکنیک های نمایش عروسکی متفاوت است.

ویژگی های روانی عروسک بر خلاف بازیگر زنده علنی است و بیرون و درون عروسک آنطور که در تئاتر زنده مطرح است اینجا مطرح نیست.

نمایشنامه باید جذاب و هیجان انگیز و جالب توجه باشد.

رمز موفقیت یک نمایش در نقش ها و هیجان انگیز بودن آن در چگونگی برخورد نقش ها با یکدیگر.

نقش های محوری سهم عمده ای در بالا بردن درجه و میزان جذابیت و هیجان اثر نمایشی دارد.

مقدمات نوشتن متن : 

متن نمایش برای کسانی که نمایش را اجرا میکنند(کارگردان ، عروسگردان ، بازیگران و سازندگان عروسکها و طراحان صحنه) نوشته میشود نه تماشاگران.

نوشتن متن : 

نمایشنامه نویس باید زمان کوتاهی را در آغاز نمایش برای معرفی در نظر بگیرد و اطلاعات ضروری را به تماشاگران انتقال دهد. مردم میخواهند از سبک نمایش آگاه باشند (آیا نمایش کمدی است یا تراژدی یا موزیکال ...).

اگر نمایشنامه نویس محسور شخصیتهای فرعی شود و زمانی زیاد صرف آن ها کند این کارش سبب بی علاقگی در تماشاگر بشود.

منبع : کتاب اصول و مبانی نمایش عروسکی

تهیه و تنظیم : گلشن اسکندری دانشجوی سینما دانشگاه هنر تهران

نسیم پوراحمد
ارسال شده توسط : نسیم پوراحمد
Menu