تعریف و روش مطالعه_ روانشناسی کنکور_ صبا مرادی

این مطلب شامل خلاصه نکات مهم روانشناسی جهت مرور آزمون است.

تعریف و روش مطالعه_ روانشناسی کنکور_ صبا مرادی

بسمه تعالی

روانشناسی یازدهم ، مبحث  تعریف و روش مطالعه 

صبا مرادی، رتبه 167 انسانی

 تعریف و روش مطالعه_ روانشناسی کنکور_ صبا مرادی

روانشناسی با پرسش های بسیاری مواجه است.

برای آگاهی از درستی یا نادرستی پاسخ های افراد در مورد سوالات روانشناسی دو راه وجود دارد:

1) تطابق دادن پاسخ ها با واقعیت های علمی تأیید شده روانشناسی

2) در صورتی که دانشی مرتبط با موضوع نباشد، با روش های علمی بررسی میکنیم.

 

  1. اصطلاحات:

گزاره: یک بیان علمی در علم تجربی، مثل مسئله، فرضیه، نظریه

فرضیه:جمله ای خبری که بر اساس دانش و تجربه بیان شود.

اصل یا قانون: فرضیه تأیید شده با روش های علمی


نکته : رابطه بین مسئله و فرضیه دوسویه است. یعنی فرضیه هم در پاسخ به سوالات می آید و هم میتواند باعث طرح پرسش شود.

  

سلسله مراتب گزاره های علمی:

مسئله

فرضیه

اصول یا قوانین

نظریه


 

اهداف علم روانشناسی:

 

 

منابع کسب شناخت انسان شامل:

  1. استناد به نظر صاحب نظران و مقام صلاحیت دار
  2. شیوه های مبتنی بر سیر و سلوک و روش های شهودی
  3. شیوه خردگرایانه
  4. روش علمی:  عینی و قابل تکرار است.

             فرآیند جست و جوی با قاعده و نظام دار برای مشخص کردن یک موقعیت نامعین است.

 

ویژگی های روش علمی:

 

 

مراحل شناخت:

 

 

روش های جمع آوری اطلاعات در روانشناسی:

  1. مشاهده
  2. پرسشنامه
  3. مصاحبه

شامل مصاحبه های کاملا ساختار یافته و بدون ساختار است.

  1. آزمون ها

آزمون در دفعات متعدد اجرا باید نمره یکسان یا تقریبا یکسانی ارائه دهد.


  1. تست شماره 1

با توجه به شباهت مصاحبه ساختاریافته و پرسشنامه بهتر است از کدام روش استفاده کنیم؟ چرا؟ 

  1. پرسشنامه _ زیرا افراد در حین مصاحبه واقعیت را به طور کامل در مورد خود ابراز نمی کنند.
  2. پرسشنامه _ زیرا امکان دسترسی به اطلاعات بیشتری را فراهم میکند.
  3. مصاحبه ساختاریافته _ زیرا نمی توان با اطمینان از نتایج پرسشنامه ها استفاده کرد.
  4. مصاحبه ساختاریافته _ زیرا امکان دسترسی به اطلاعات بیشتری را فراهم میکند.

 

  1. تست شماره 2

هر یک از عبارات زیر در ارتباط با مفاهیم کدام گزینه است؟

  1.  تکیه بر اندازه و شکل ظاهری محرک
  2. عالی ترین مرتبه شناخت
  3. فرایند بازنمایی اطلاعات موجود در حافظه
  4. دسترسی به ویژگی های مشترک محرک های مختلف
  5. پردازش مفهومی _حل مسئله و تصمیم گیری _ تفکر _  پردازش ادراکی  
  6. پردازش ادراکی   _ استدلال و قضاوت _ادراک _ پردازش مفهومی
  7. پردازش ادراکی _ حل مسئله و تصمیم گیری _ تفکر _ پردازش مفهومی
  8. پردازش مفهومی   _ قضاوت و تصمیم گیری _ تفکر _  پردازش ادراکی  


پاسخ تشریحی

  1. تست 1 گزینه 4

مصاحبه ساختاریافته بر پرسشنامه ترجیح دارد زیرا از طریق آن امکان اخذ اطلاعات بیشتری وجود دارد.


  1. تست 2 گزینه 3
  2. برخی از پردازشگران، صرفا بر اساس ویژگی های حسی، تأکید دارند. نوع پردازش آنان، ادراکی است.
  3. عالی ترین مرتبه شناخت، حل مسئله و تصمیم گیری است.
  4. فرآیند بازنمایی اطلاعات موجود در حافظه، تفکر نام دارد.
  5. برخی از پردازشگران سعی می کنند به ویژگی های مشترک محرک های مختلف دست یابند. نوع پردازش آنان مفهومی است.

پيج تخصصي برترها رشته انساني

موفق و پیروز باشید.

منبع :

Menu