سبک نئوکلاسیسم - درک عمومی هنر - درسنامه - گلشن اسکندری

سبک نئوکلاسیسم - درک عمومی هنر - درسنامه - گلشن اسکندری مشاهده در لینک بالا...

سبک نئوکلاسیسم - درک عمومی هنر - درسنامه - گلشن اسکندری

سبک نئوکلاسیسم

معرفی نقاشان سبک نئوکلاسیسم


نئوکلاسیک  Neo_Classicism (نیمه دوم سده هجدهم و اوایل سده نوزدهم)

نئوکلاسیسم آرمانهای والامنشی، انضباط، اعتدال و هماهنگی نور و رنگ و سایه پردازی کلاسیک را در واکنش علیه ظرافت کاری و تزئیینات افراطی باروک متاخر و روکوکو به کار گرفت.

نئوکلاسیسم نمود واکنش در برابر سبک سری و ابتذال سبک روکوکو است.

سبک نئوکلاسیک : 《سادگی باشکوه و عظمت آرام》

 همراه با نظم، منطق،صراحت، انضباط،اعتدال و هماهنگی

 ترکیب بندی محکم هندسی و محاسبات دقیق ریاضی (پرده سوگند برادران هوراس)

 اشتیاق به بازآفرینی روحیه حماسی مهارتهای هنر یونان و روم باستان (حفظ و احیاء ارزش های یونان و روم)

 شکوه و سادگی پر عظمت فرم و جدیت حماسی

 گرایش به هنر باستانی یونان و روم به عنوان تقلید از طبیعت

 خانه توماس جفرسون رئیس جمهور آمریکا در قرن هجدهم نمونه ای از معماری نئوکلاسیسم است.

زاک لویی داوید و ژان دومینینک انگر دو نماینده ی نهضت نئوکلاسیسم در نقاشی هستند.داوید رهبر جنبش نئوکلاسیسم بود.

(پرده های سوگند برادران هوراس (نمونه کامل آکادمیسم نئوکلاسیسم است) و مرگ سقراط با ترکیب بندی محکم و نظم هندسی و ریاضی دقیق برخوردار است.انگر شاگرد داوید واسطه ای برای تبدیل نقاشی نئوکلاسیسم به هنر آکادمیک شد)

  

ژاک لویی داوید  David  نقاش فرانسوی

داوید رهبر جنبش نئوکلاسیسم بود.

در آثار اولیه اش نفوذ فراسوا بوشه دیده می شود. مثال: پرده نبرد مارس و مینروا.

داوید با کشیدن پرده سوگند هوراتیوس ها، سنت رکوکو را رها کرد و در مسیر کلاسیک گرایی گام برداشت. درومایه این پرده نشان می دهد داوید از دلمشغولی های اشرافیت لذت طلب روی بر تافته است و فضیلتهای اخلاقی جمهوری روم باستان به معاصرانش یادآور می شود.

پرده سوگند هوراتیوس ها، سرآغاز یک دوره حماسی در هنر داوید است که با نوعی کلاسیک گرایی سختگیرانه مشخص می شود. 

مشخصات کار داوید : پرهیز از ژرف نمایی اغراق آمیزی که تکیه بر پرسپکتیو یک نقطه ای داشت (مانع از القای عمق نمایی و ژرف نمایی برای تاکید و جلب توجه به موضوع اصلی)(داوید در پرده سوگند هوراتی ها با تیره کردن فضای بین ستونها توجه مخاطب را به موضوع اصلی شیفت داد)-بهره گیری از طیف متنوع رنگها با آزادی بسیار.. 

نکته: داوید در آثارش مردان انقلاب را برزگ می داشت. مثال: مرگ مارا.

شعور هنری و ذهن منضبط داوید موجب شد او رهبری مکتبی را بر عهده گیرد که فراسوی مرزهای فرانسه گسترش یافت.

نکته: دو جریان از مکتب داوید سرچشمه می گیرد: 

1) هنر رمانتیک که اصول کلاسیکی را نفی کرد.

2) هنر آکادمیک که سنت کلاسیکی را به مرحله جمود رسانید.

آثار داوید: سوگند هوراتیوس ها - مرگ سقراط - مرگ مارا - تاجگذاری ناپلئون و ژزفین در نتردام.

 

ژان اگوست دمینیک انگر  Ingres  نقاش فرانسوی

انگر، شاگرد داوید بود. برجسته ترین رهبر و مدافع کلاسیک گرایی سده 19 بود.

هم داوید و هم انگر، برنده جایزه رم شدند.

انگر نقاش واقعیت مثالی بود. در نقاشی هایش کوشید تا آرمانگرایی کلاسیکی به مدد برجسته نمایی اندک، خلوص خط و کمال طراحی برگرفته از مکاتب ایتالیایی و داوید را با رمانتیسم زمان وفق دهد اما کلاسیک گرایی نابهنگام و تاکید زیاد بر اصالت طراحی او را در برابر رمانتیک ها قرار داد. 

نکته: انگر به دلیل تعصب زیاد در عقایدش، نقاش واپسگراو آکادمیک قلمداد شد. 

تنوع موضوع در نقاشی های انگر بسیار است و از این لحاظ با رمانتیک ها مقایسه می شود.

انگر در مضمون های باستانی، قرون وسطایی، شرقی، موضوعات مذهبی و تکچهره و بدن برهنه مناسبتی را برای ارائه شیوه کلاسیک خاص خود یافت.

 

مشخصات کار انگر : استفاده از رنگهای شفاف و حال و هوای رمانتیک در فضای آثارش-متاثر از رافائل بود.

اهمیت او به طراحی به نحوی که روح انتزاعی در آن جاری است از ابعاد و اتصال او با هنرمندان آثار انتزاعی سده بیستم به شمار می رفت.

 

برای مشاهده تصاویر مرتبط با مطالب فوق به فایل ضمیمه مراجعه کنید.


منبع : کتاب دایره المعارف هنر رویین پاکباز-کتاب سیر هنر در تاریخ2- کتاب تاریخ هنر جهان-کتاب آشنایی با مکاتب نقاشی

تهیه و تنظیم : گلشن اسکندری دانشجوی سینما دانشگاه هنر تهران

هادی دامن گیر
ارسال شده توسط : هادی دامن گیر
Menu