سبک رئالیسم - درک عمومی هنر - درسنامه - گلشن اسکندری

سبک رئالیسم - درک عمومی هنر - درسنامه - گلشن اسکندری مشاهده در لینک بالا...

سبک رئالیسم - درک عمومی هنر - درسنامه - گلشن اسکندری

سبک رئالیسم

معرفی نقاشان سبک رئالیسم

سبک رئالیسم  Realism (واقع گرایی)

رئالیسم مترادف ناتورالیسم و متضاد با رومانتیک-آرمانگرایی کلاسیک-چکیده نگاری و انتزاع گرایی است.

در نیمه دوم قرن نوزدهم با تاکید بر واقعیات اجتماعی و سیاسی سبک رئالیسم در مقابل احساساتی گری رومانتیسم و خصلت آرمانی کلاسیسم مطرح گردید.

نقاشان سبک رئالیسم : گوستاو کوربه-ژان فرانسوا میله(میه)-انوره دومیه-ایوان شیشکین

 

گوستاو کوربه  Courbet  نقاش فرانسوی

کوربه رهبر جنبش رئالیسم فرانسه را بر عهده داشت.کوربه آرمانهای نئوکلاسی سیسم و رمانتیسم را مردود شمرد.

نکته: کوربه معتقد بود که هنرمند باید فقط چیزهای مرئی و ملموس را بازنماید. 

کوربه در مقام یک هنرمند و انسان مردمی، شخصیتی جسور و ستیزه گر داشت.

پرده تدفین در ارنان کوربه با بیش از سی پیکره به اندازه طبیعی، مراسم تدفین را در یک روستای فرانسوی بدون آرمانگرایی نشان داد که به توصیف اشخاص واقعی پرداخت.

 

آثار: پرده سنگشکنان - تدفین در ارنان - صخره های اترتا.

گوستاو کوربه سردمدار رئالیسم فرانسه است کوربه با انتخاب موضوعات ملموس و عینی زندگی سعی در بازگویی حقایق زمان خود دارد و با دقت یک دوربین عکاسی موضوعات را به تصویر می کشید(پرده روز بخیر آقای کوربه(ترکیب بندی ساده و عکاسی گونه دارد)-پرده سنگ شکن ها).

■ پرده سنگ شکنان کوربه نمونه تمام عیار نقاشی رئالیسم است

■ بازنمایی واقعیت بدون آرمانگرایی (بازنمایی فقط چیزهای ملموس و مرئی)

■ پرده سنگ شکنان در جنگ دوم جهانی ناپدید شد

■ تاکید بر جانبه ی زندگی اجتماعی و تجسم دقیق سیمای زمانه

■ کوربه استفاده از کاردک در نقاشی را باب کرد که بعد ها مورد توجه امپرسیونیسم ها قرار گرفت.

■ 《کوربه معتقد است همه چیز آنطور که هست باید نقاشی شود》

 

ژان فرانسوا میه [میله]  Millet  نقاش و چابگر فرانسوی

میه هنرمندی است که با اثرپذیری مستقیم از طبیعت، موفق شد کلاسی سیسم را با رئالیسم وفق دهد.

درونمایه اصلی نقاشی میه بر اعتقاد مسیحی او مبتنی است.

نکته: میه در آثارش به ستایش نجابت و فروتنی انسان ساده روستایی می پرداخت. در وضع نامساعد ناشی از فقر به نقاشی موضوع های کار و زندگی دهقانان ادامه داد. همدردی با مردم فرودست موجب شد که او را سوسیالیست بنامند. 

نکته: بر کامیل پیسارو و ونسان وان گوگ تاثیر گذاشت.

در پرده خوشه چینان میه، اشاره ای تسلی دهنده به ارزش اخلاقی کار مطرح است. و این تلویح به واسطه شکل بندی پرده نقاشی به تماشاگر انتقال می یابد. شکوه چشم انداز پس زمینه، تگرار شکلهای خمیده سه زن کنایه از تلاش و کار کمرشکن دارد.

 

انره دمیه  Daumier  نقاش، چابگر، کاریکاتور ساز و پیکره ساز فرانسوی

به سبب تیزبینی، حساسیت انسانی و صراحت در ترسیم زندگی اجتماعی، از برجسته ترین هنرمندان واقع گرای سده نوزدهم است.

فن لیتوگرافی را آموخت، و کارش را در مقام کاریکاتور ساز آغاز کرد. بیشتر اوقات تصویرهای طنزآلود سیاسی و اجتماعی برای روزنامه ها می کشید. 

دمیه استعداد شگفت انگیزی در بیان شخصیت کلی افراد از طریق سیما شناسی داشت و جوهر طنز او در قدرت تفسیر بیمایگی ذهنی از طریق نمایش ناهنجاری جسمانی نهفته بود.

نکته: اختصار بیان، مهمترین مشخصه طراحی دمیه است. دمیه با چند خط پیچان و یکی دو لکه آب مرکب می توانست نه حجم و حرکت بلکه سرشت و رفتار آدمی را نشان دهد.  طراحیهایش حتی اگر کاملت فکاهی باشند، ولی هیچگاه بیمایه و مبتذل به نظر نمی آیند. 

ویژگی شاخص نقاشی های دمیه: سادگی شکلها، پختگی رنگها، نور و سایه و قلمزنی راحت است. موضوع نقاشی هایش بر واقعیت زندگی شهرنشینان و منش و رفتار اجتماعی آنان متمرکز بود. موضوع را عمدتا از زندگی روزمره برگرفت. 

نکته: تنها نقاش برجسته فرانسوی سده نوزدهم بود که هنرش کاملا مستقل از آکادمی و سالن تحول یافت.

نکته: شیوه کار دمیه به آثار متاخر فرانسیسکو گویا قرابت دارد. برخی آثارش پیش درآمدی بر سبک اکسپرسبونیسم محسوب می شوند. مانند: پبرو با گیتارش زر زر می کند.

دمیه مجسمه های گوچک گلین را به عنوان مدل برای کاریکاتورهایش می ساخت؛ و به مدد تحریف شکلها، خصلتی بیانگر بدانها می بخشید. 

آثار دمیه: واگن درجه سه - قیام - رختشویی - خیابان ترانسنونن - نبرد مکتب ها

 

فرانسوا میله و کامیل کورو نقاشانی هستند که تمالیات دو مکتب رئالیسم و رومانتیسم در آثارشان دیده میشود.

میتوان به نوعی فرانسیسکو گویا-فرانسوا میله و کامیل کورو را جزء نقاشان بدون مکتب دانست.

 

برای مشاهده تصاویر مرتبط با مطالب فوق به فایل ضمیمه مراجعه نمایید.


منبع : کتاب دایره المعارف هنر رویین پاکباز-کتاب سیر هنر در تاریخ 2-کتاب تاریخ هنر جهان-کتاب آشنایی با مکاتب نقاشی

تهیه و تنظیم : گلشن اسکندری دانشجوی سینما دانشگاه هنر تهران

هادی دامن گیر
ارسال شده توسط : هادی دامن گیر
Menu