نکات مهم درس اول تاسوم_علوم وفنون دهم_فاطمه حسینی

خلاصه ای دروس یک تا سه از فنون دهم میباشد که توسط فاطمه حسینی تهیه شده

نکات مهم درس اول تاسوم_علوم وفنون دهم_فاطمه حسینی

:این مطلب درسنامه ای از خلاصه دروس  یک تا سه فنون دهم میباشد که توسط فاطمه حسيني رتبه 291 کنکور 99- روان شناسي دانشگاه کاشان

 تهیه شده



فنون دهم درس اول

منطبق با آزمون ۲۳ مهر


□متن: هرچیزی که ذهن ما را به پویایی درآورد. مثل: نوشته ها، صدا، بو، دیدن یک رویداد، مزه و چیزی که لمس می‌کنیم.


□ادب نزد پیشینیان: شناختن اموری که آدمی به وسیله آن خویش را از هر خطایی حفظ کند.


□بعدها: دانش هایی که آدمیان به وسیله آنها خود را از خطای در سخن حفظ کنند.

□این دانش ها: صرف و نحو، بدیع، معانی و بیان، قافیه، خط


□ادیب: کسی که با شیوه های گوناگون سخن آشنا باشد.


■کاربردهای ادبیات در عصر مشروطه:

●الف) (ادبیات به معنای آداب و هنجار رایج در یک زمینه خاص): مجموعه اصطلاحات، نوشته ها و رفتار هایی که در یک رشته علمی یا حرفه ای رواج دارد مثل ادبیات پزشکی، ادبیات مدیریت، ادبیات سینما و...

●ب) هر نوشته ای که متعلق به تاریخ تمدن بشر است مثل متون علمی، تاریخی، جغرافیایی، پزشکی، فلسفی که در گذشته نوشته شده باشد. (متون علمی قدیم= آثار ادبی کهن)

●ج) نوشته هایی که باور و اندیشه و خیال را به بهترین صورت و شکل بیان می‌کند( ادبیات مکتوب). ادبیات شفاهی مانند افسانه ها، حکایات مثل ها و ترانه ها نیز در زمر‌ه‌ی ادبیات قرار می‌گیرند.


□تعریف ادبیات: هنرِ کلام، کلامِ زیبا، خیال انگیز، عاطفی و تاثیر گذار. (ادبیات نوعی هنر)


□ماده اصلی ادبیات: زبان.

□ادبیات: کاربرد هنری زبان.

□تفاوت زبان و ادبیات: در هدف

□هدف زبان: ارتباط و پیام رسانی

□هدف ادبیات: زیبایی آفرینی


☆ادبیات با کمک " تخیل" اصول و قواعد و منطق معنایی موجود در کلمه ها و جمله ها را تغییر می دهد=>به وسیله: تشبیه ، استعاره، مجاز، کنایه، درآمیختن حس ها، اغراق، استفاده از موسیقی و تکرار آواها و عواطف و احساسات


■ادبیات: سخنی رسا، اثر گذار و بلیغ=> ویژگی: فصاحت، بلاغت


●فصاحت: روشنی و درستی کلام، بیان مقصود با الفاظ روشن و روان، نداشتن کلمات دشوار و بدآهنگ و مبهم، معنا به آسانی دریافت شود، چگونگی و کیفیت واژگان، جنبه های ظاهری سخن


●بلاغت: رسایی و شیوا سخنی، سخن گفتن به اقتضای حال و جایگاه شنونده، هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد، در زمان مناسب ایجاز و در جایی اطناب، چون که با کودک سر و کارت فتاد/ هم، زبان کودکی باید گشاد(مولوی)، هم به فصاحت توجه دارد و هم چگونگی معنای کلام، جنبه های معنوی و محتوا، به سه شاخه تقسیم می‌شود: بدیع، معانی، بیان 


فنون دهم درس دوم

منطبق با آزمون ۲۳ مهر 


☆یک اثر را می‌توان از ۸ جنبه مورد مطالعه و کالبد‌شکافی قرار داد: جامعه شناختی، زبانی، اخلاقی، محیطی، فکری، تاریخی، روان‌شناختی، ادبیات


☆آسان ترین و کاربردی ترین شیوه:بررسی متن از دیدگاه زبان، ادبیات ، فکر در سه قلمرو: زبانی، ادبی ، فکری 


■قلمرو زبانی: مربوط به ساده و قابل فهم بودن یا پیچیده بودن متن به دلیل وجود لغات و اصطلاحات خاص 

●سطح واژگانی: فارسی یا غیر فارسی بودن، ساختمان(ساده، وندی، مرکب، وندی_مرکب)، روابط معنایی( ترادف، تضاد، تضمن، تناسب)

●سطح دستوری یا نحوی: قواعد دستوری، کاربرد قواعد تاریخی، کوتاهی یا بلندی جمله ها 


■قلمرو ادبی: مربوط به زیبایی ها و آرایه‌های ادبی 

●سطح آوایی: بدیع لفظی( وزن، قافیه، ردیف، آرایه‌های لفظی مثل:واج آرایی، تکرار، سجع، جناس)

●سطح بیانی: تشبیه، استعاره، مجاز، کنایه

●سطح بدیع معنوی: تناسب های معنایی مثل:تصاد، ایهام، مراعات نظیر، تناسب 


■قلمرو فکری: مربوط به ویژگی های فکری، روحیات، باورها، گرایش ها، نوع نگرش به جهان

☆کلمه ها و جمله ها=> ابزار نویسنده برای بیان اندیشه و فکر خود 

●عینی یا ذهنی

●شادی گرا یا غم گرا

●خرد گرا یا عشق گرا

●عرفانی یا طبیعت گرا

●خوش بین یا بدبین

●محلی یا میهنی یا جهانی 

■تقسیم ادبیات از نظر شکل و ساختمان: شعر، داستان  نمایشنامه 


■قدیمی ترین طبقه بندی=> یونان باستان => مبتنی بر شعر و از نظر محتوا: حماسی، غنایی، نمایشی، تعلیمی 


■در ایران=> رواج بیشتر شعر نسبت به نثر => تقسیم بندی بر اساس قالب شعر: قصیده، غزل، رباعی، مسمط، مستزاد، ترکیب بند 


■دو دیدگاه کلی برای طبقه بندی شعر و نثر:

●بر اساس محتوا و موضوع

●بر اساس ساختمان و شکل


فنون دهم درس سوم

منطبق با آزمون ۲۳ مهر 


■کالبد‌شکافی: بررسی ساختمان شعر و شناخت سازه‌های آن 

■۵ گام برای کالبد‌شکافی شعر: 

●خوانش (گام اول: نگاهی کلی به متن برای کشف لحن و آهنگ، گام بعد خواندن دقیق متن)

●شناسایی و استخراج نکات زبانی( شناسایی و دسته بندی نکات قلمرو زبانی)

●شناسایی و استخراج نکات ادبی( شناسایی و دسته بندی ارایه های ادبی)

●شناسایی و استخراج نکات فکری(شناسایی و دسته بندی ویژگی های فکری)

●نتیجه گیری و تعیین نوع( تعلیمی، حماسی، غنایی، عرفانی و...)


فاطمه_حسینی روانشناسی_علوم‌ توانبخشی

منبع :

Menu