شناخت_روانشناسی یازدهم_فاطمه حسینی

مطلب زیر از مبحث شناخت روانشناسی یازدهم میباشد که توسط فاطمه_حسینی | درصد 100در درس روانشناسی کنکور99 روانشناسی_دانشگاه علوم توانبخشی تهران

شناخت_روانشناسی یازدهم_فاطمه حسینی

این مطلب شامل درسنامه و حل چن تست از مبحث شناخت روانشناسی یازدهم میباشد که توسط 

فاطمه_حسینی | درصد ۱۰۰در درس روانشناسی کنکور۹۹ روانشناسی_دانشگاه‌ علوم‌ توانبخشی‌ تهران


🟪 جامع ترین تعریف روانشناسی: علم مطالعه رفتار و فرآیندهای ذهنی(شناخت)

🟣رفتار (آشکار): هرنوع فعالیت مورد " مشاهده"  جاندار( از جمله حیوانات) 

🟣فرآیندهای ذهنی( رفتار نا آشکار): رفتار هایی که به صورت مستقیم قابل مشاهده نیست و در ذهن "انسان" اتفاق می‌افتد ="شناخت" 

🟨چگونگی شکل گیری سطوح مختلف شناخت: 

احساس : تحریک گیرنده های حسی توسط محرک های محیطی ، جزو شناخت نیست.

🟡شناخت پایه: 

۱_ توجه:انتخاب محرک احساس شده

۲_ ادراک: فرآیند تفسیر محرک های انتخابی 

۳_ حافظه:نگهداری تفسیرها 

🟡شناخت عالی: 

۴_ تفکر: فرآیند بازنمایی و استنباط اطلاعات موجود در حافظه

🔺️تفکر شامل استدلال، قضاوت، حل مسئله و تصمیم گیری می‌شود. 

◼از توجه تا تصمیم گیری => شناخت 

◼هرچه از شناخت پایه به سوی شناخت عالی پیش رویم پردازش( دریافت و فهم بیشتر) پیچیده تر می‌شود. 

🟫انواع پردازش: 

🟤ادراکی: صرفا بر ویژگی های حسی، اندازه و شکل ظاهری محرک توجه دارد. پردازش کودکان از این نوع است. 

🟤مفهومی: توجه به مفهوم و ویژگی های مشترک محرک های مختلف 

⚠️هرچه پردازش مفهومی تر باشد، شناخت پایدارتر و کارآمد تر خواهد بود. 

⚠️عالی ترین مرتبه شناخت => حل مسئله و تصمیم گیری 

⚠️حل مسئله و تصمیم‌گیری مبتنی بر پردازش مفهومی ، کارآمد تر از تصمیم گیری مبتنی بر پردازش ادراکی است. 

🔺️اندیشمندان اسلامی، به جنبه صوری نظریه پردازی می‌پرداختند. 

⬜روش های جمع آوری اطلاعات در روانشناسی: 

⚪مشاهده: استفاده در مراحل اولیه پژوهش که بررسی آزمایشگاهی امکان پذیر نیست، می‌تواند برای حیوانات هم بکار رود، باید همراه با ثبت دقیق و دور از پیش داوری شخصی باشد، ممکن است در محیط آزمایشگاهی انجام شود‌. 

⚪پرسشنامه: استفاده در مسائلی که قابل مشاهده مستقیم نیست، محقق از خود فرد درباره رفتار یا افکار او می پرسد، باید دقیق و معتبر باشد، به صورت های مختلف نمره گذاری می‌شود، از نتایج آنها باید با احتیاط استفاده کرد. 

⚪مصاحبه: محقق بعد از شنیدن پاسخ قبلی ، پرسش بعدی را سازمان می‌دهد، برخلاف گفت و گوی معمولی، هدفمند و سازمان یافته است. 

⬛انواع مصاحبه: 

◼کاملا ساختار یافته: پاسخ با بلی یا خیر و یا انتخاب یکی از گزینه ها، شبیه پرسش نامه است اما بر آن ارجحیت دارد زیرا اطلاعات بیشتری را می‌تواند جمع آوری کند، در همه پرسی ها استفاده می‌شود‌ 

◼بدون ساختار( نظام) : استفاده در زمانی که نتوانیم موضوعی را مستقیما از شخصی بپرسیم، با پیروی از برخی اصول فرد را به سمت پاسخ های مورد نظر خود هدایت می‌کنند، برای اخذ اطلاعات عمیق، باید به نکات اخلاقی توجه شود، بسیار وقت گیر، نیازمند آموزش های ویژه 

⚪آزمون: متداول تر از دیگر روش ها، ابزاری برای کمی کردن ویژگی های روان‌شناختی، ساخت آنها بسیار دشوار است، باید دقیقا چیزی را اندازه گیری کنند که برای آنها ساخته شده‌اند، در دفعات متعدد اجرا باید نمره یکسان یا تقریبا یکسانی بدهند، استفاده از آزمون ها باید به همراه سایر روش ها باشد، استفاده افراد کم تجربه از آزمون ها مشکل آفرین است. 

تست۱: چرا توصیف و تبیین پدیده‌های روان‌شناختی دشوار تر است؟ 

۱) روان شناسی علم دقیق تری است.

۲) پدیده های روان شناختی گسترده تر هستند.

۳) روان شناسی علم پدیده های روانی ناخوش است.

۴) پدیده های روان شناختی تحت تأثير علتهای متعدد است. 

تست۲: شناسایی مهم ترین علل شکست تحصیلی به مفهوم اشاره دارد؟ 

۱) تبیین 

۲) توصيف 

۳) کنترل 

۴) پیش بینی 

تست۳: کدام گزینه یک فرضیه است؟ 

۱) آیا گذشت زمان باعث تضعیف حافظه می‌شود؟

۲) من حدس می‌زنم گذشت زمان باعث تضعیف حافظه می‌شود

۳) گذشت زمان باعث تضعیف حافظه می‌شود.

۴) قطعا گذشت زمان باعث تضعیف حافظه می‌شود. 

تست۴: کدام گزینه به ویژگی آزمون‌ها اشاره می‌کند؟

۱)شبیه پرسش نامه است اما بر آن ارجحیت دارد، استفاده از آن باید به همراه سایر روش ها باشد.

۲) در دفعات متعدد اجرا باید نمره یکسان یا تقریبا یکسانی بدهند، متداول تر از دیگر روش ها است.

۳) استفاده افراد کم تجربه از آنها مشکل آفرین است، به صورت های مختلف نمره گذاری می‌شود‌

۴) برای اخذ اطلاعات عمیق استفاده میشود، شبیه پرسش نامه است اما بر آن ارجحیت دارد. 

پاسخ تست‌ها:

۱) گزینه ۴

۲) گزینه ۱ ، بررسی علل به مفهوم تبیین اشاره دارد.

۳) گزینه ۳، فرضیه یک جمله خبری است که به صورت خردمندانه و سنجیده مطرح می‌شود بنابراین حدس و گمان یا عباراتی مانند حتما، قطعا، حکماو... را شامل نمی‌شود.

۴) گزینه ۲ 

فاطمه_حسینی | درصد ۱۰۰در درس روانشناسی کنکور۹۹

روانشناسی_دانشگاه‌ علوم‌ توانبخشی‌ تهران


منبع :

Menu