مبحث بازار- اقتصاد دوازدهم-هانیه نصراله زاده

توضیح نکات مربوط به مبحث بازار صفحه‌ی 30تا37 توسط هانیه نصراله زاده رتبه 122کنکور انسانی

مبحث بازار- اقتصاد دوازدهم-هانیه نصراله زاده

سلام به دوستان کنکوری1401

این مطلب توسط هانیه نصراله زاده، رتبه 122 کنکور انسانی با درصد اقتصاد 100 در کنکور،دانشجوی دبیری تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان ارومیه تهیه شده است.


مبحث بازار صفحه ی 30تا37:

افراد اجتماع را میتوان در دو دسته یه《عرضه کننده》و《تولید کننده》در نظر گرفت که تعامل خوب بین این دو وتجارت سالم و عادلانه موجب شکل گیری منافع دوسویه و بهبود زندگی همه میشود.

 چگونگی تصمیم گیری و اقدام هریک از تولید کنندگان و مصرف کنندگان و نیز واکنش آنها نسبت به تغییرات وضعیت اقتصاوی با عنوان 《رفتاراقتصادی》شناخته میشود.

 رفتار اقتصادی مصرف کنندگان: تصمیم آنها در مورد مصرف کالا از عواملی مانند (قیمت،کالا،درآمد،سلیقه خودشان،تبلیغات وقیمت سایر کالاها)تاثیر میپذیرد.

*منحنی تقاضا نشان دهنده چگونگی رفتار اقتصادی مصرف کنندگان است که نزولی بودن منحی تقاضا به این معناست که با افزایش قیمت یک کالا مقدار تقاضای آن کاهش می یابد و با کاهش قیمت مقدار تقاضا افزایش می یابد

به عبارت دیگر قیمت یک کالا و مقدار خرید آن به وسیله مصرف کنندگان باهم رابطه معکوس دارند.

 

بررسی رفتار اقتصادی تولید کنندگان:

 تصمیم تولید کنندگان در مورد میزان تولید کالا از عواملی چون سطح قیمت آن کالا،هزینه های تولیدو پیش بینی تولید کنندگان در مورد رونق یا رکود بازار تاثیر میپذیرد. 

باافزایش قیمت یک کالا میزان تولید و عرضه آن افزایش می یابدزیرا افزایش قیمت به معنای کسب منفعت بیشتر است و این امر تولید کنندگان را تشویق میکند که بر میزان فعالیت خویش بیفزایند و همچنین تولید کنندگان جدیدتری وارد میدان شوند و با امید به کسب سود به فعالیت بپردازند.

صعودی بودن منحنی عرضه نیز به همین معناست که با افزایش قیمت عرضه افزایش می یابد.

 

تعادل و قیمت تعادلی:

 مواجه تقاضا کننده و عرضه کننده بازار را شکل می دهد.

رفتار اقتصادی مصرف کنندگان و تولید کنندگان باید هماهنگ باشد و عاملی که این هماهنگی را ایجاد میکند 《قیمت کالا》 است .

پس در حالت کمبود عرضه مواد قیمت افزایش می یابد و این افزایش قیمت تا سطحی ادامه می یابد که در آن فاصله عرضه و تقاضا از بین برود و در مازادعرضه قیمت کاهش می یابد و این کاهش قیمت تا سطحی ادامه می یابد که در آن فاصله  عرضه و تقاضا از بین برود و در بازار تعادل برقرار شود.

هرگاه در بازار قیمت در سطح تعادلی نباشد عواملی آن را به سمت قیمت تعادلی می کشاند؛ مشروط بر آن که عوامل بیرونی مثل 《قیمت گزاری دولت》 مانع این تعدیل نشود.

در این زیر دو منحنی عرضه و تقاضارا باهم‌مشاهده میکنیم که بالاتر از نقطه تعادلی یعنی (۶۰۰،۲۵۰)مازاد عرضه هست بدین معنا که قیمت در آن نقاط بالاتر هست و تقاضا کنندگان کاهش یافته و عرضه کنندگان بخاطر بالا بودن قیمت افزایش یافته اند و در نقاط پایین تر از نقطه تعادلی کمبود عرضه هست یعنی قیمت کمتر و تقاضا کنندگان بیشتر است ولی بخاطر کمتر بودن قیمت افراد کمتری به سمت عرضه کردن می روند.

مبحث بازار- اقتصاد دوازدهم-هانیه نصراله زاده

 

در تست های پایین که سوالات کنکور۱۴۰۰هست میپردازیم:

 پاسخ:گفته شده بود که نمودار عرضه صعودی هست چون با افزایش قیمت افراد بیشتری به سمت عرضه کردن میروند با این نکته گزینه های۲و۴حذف میشوند

و نکته بعدی اینکه گفته بودیم در نقاط بالاتر از نقطه تعادلی قیمت افزایش می یابد تقاضا کنندگان کاه و عرضه کنندگان بیشتر میشوند


پاسخ: برابری میان تقاضا و عرضه همان مقدار قیمت تعادلی است که در ردیف ۴ در قیمت۲۵۰ مشاهده میکنیم که هم عرضه و هم تقاضا برابر و هردو ۶۰۰هستند.پس گزینه های۳و ۴حذف میشوند.

گفته بودیم در نقاط پایین تر از نقطه تعادلی کمبود عرضه و نقاط بالاتر از نقطه تعادلی مازاد عرضه هست و در این جدول نقاط پایین تر از نقطه تعادلی ینی ردیف(۱و۲و۳)کمبود عرضه داریم و با این دانسته گزینه ی ۲هم حذف میشود و گزینه ۱می ماند.

(منظور از نقاط پایینتر ینی در قیمت های پایینترکه در جدول بهتر مشاهده میشود.)


منبع :

Menu