روانشناسی سلامت - کتاب یازدهم - نکات درسی - مبینا منظوری

در این مطلب می‌خواهیم نکات درس 8 روانشناسی یازدهم را با هم بررسی کنیم . امیدواریم مطالب بیان شده ، شما را در یادگیری بهتر این درس ، یاری کند .

روانشناسی سلامت - کتاب یازدهم - نکات درسی - مبینا منظوری

در این مطلب می خواهیم نکات درس 8 روانشناسی یازدهم را با هم بررسی کنیم . 

امیدواریم مطالب بیان شده ، شما را در یادگیری بهتر این درس ، یاری کند .

تهیه کننده : مبینا منظوری - رتبه 51 منطقه دو - کنکور انسانی 1400 




(( نکات درس 8 ))

🔔 بین سلامت جسمانی و ویرگی های روان شناختی ارتباط متقابلی وجود دارد که بررسی ان در حوزه روانشناسی سلامت است .

🔔 روانشناسی سلامت شاخه ای از علم روانشناسی است که از یافته های این علم برای پیشگیری و درمان بیماری های جسمانی بهره میبرد . 

🔔 به کلمه *روانشناسی* در تعریف روانشناسی سلامت دقت کنید در اغلب تست ها به جای روانشناسی از کلماتی مثل * روان پزشکی* یا *پزشکی* استفاده میکنند که باعث اشتباه بودن آن گزینه میشود . 


🔔 یکی از هدف های روانشناسی سلامت پیشگیری و درمان بیماری هاست ولی علاوه بر این حفظ سلامتی و ارتقای آن هم مدنظر است  یعنی هر فردی تلاش میکند نه تنها جایگاه خود را در پیوستار حفظ کند بلکه آن را بهتر نیز بکند .

🔔 مجموعه الگو های رفتاری و شناختی که معمولا در زندگی روزمره استفاده میشود سبک زندگی گویند . 

🔔 ابعاد سبک زندگی : تغذیه / ورزش / فشار روانی ( روش مقابله با آن )


🔔 متخصصان تغذیه معتقدند رزیم غذایی سالم حاوی کربوهیدرات و چربی کم همچنین بر مصرف مواد فیبردار و میوه ها تاکیید میکنند .

🔔 همه افراد نیاز به رژیم غذایی خاص سن و جنس خود دارند و به تناسب رشد نوع رزیم افراد هم تغییر میکند . 

🔔 موجب حفظ و ارتقای سلامتی و کنترل بیماری ها میشود .



🔔 تعریف : نیاز برای دوباره سازگار شدن با شرایط جدید زندگی

🔔 فشار روانی از نوع ارتباط فرد با محیط است . 

🔔 در فشار روانی فرد به دلیل نوع اریابی خود از مشکل احساس ناخوشایندی دارد . 

🔔 در فشار روانی مثبت انگیزه فرد برای رسیدن به هدف افزایش می یابد .

🔔 در فشار روانی منفی نوعی درماندگی و ناامیدی را حس میکنیم . 

🔔 اغلب فشار روانی مثبت باعث ارتقای واکنش های رفتاری و پردازش شناختی شده است . 

🔔 جسمانی : درد معده / رفتاری : فرار / هیجان : ترس و عصبانیت / شناختی : نداشتن تمرکز



🔔 به تلاش فرد برای از بین بردن فشار روانی یا به حداقل رساندن آن مقابله گفته میشود . 

🔔 فرد در مقابله ابتدا بر اساس برداشت اولیه خود موقعیت را ارزیابی میکند و اگر تشخیص بدهد که خطری اورا تهدید میکند فرد کنترل شخصی خود را ارزیابی میکند . 

🔔 هدف اصلی در مقابله حذف عامل فشار آور است . 




🔔 منفعل بودن : فرد هیچ کاری را انجام نمیدهد . 

🔔 در انتظار معجزه بودن : فرد بدون اینکه کاری انجام دهد انتظار نتیجه مطلوب دارد . 

🔔 رفتار های تکانشی : از لحاظ هیجانی به شدت تحریک میشود و عصبی و چرخاشگر میشود . 

🔔 داروهای شیمیایی : نه تنها فشار روانی را از بین نمیبرد بلکه تاثیرات منفی بر سلامتی نیز دارد . 



ایجاد ارامش ذهنی / کاهش فشار روانی / ایجاد روحیه مثبت شرکت در مراسمات مذهبی /که همه اینها باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن میشود .


افراد مذهبی نسبت به دیگر افراد سبک زندگی سالم تری دارند و از رفتار های پرخطر جنسی و مصرف سیگار و الکل و تغذیه ناسالم اجتناب میکنند .



 تست برای تثبیت مطلب 



برای ارتباط با رتبه برتر ها و همچنین دریافت مطالب بیشتر ، به صفحه زیر وارد شوید :

رتبه برتر های کانون


تهیه کننده :

مبینا منظوری - رتبه 51 منطقه دو - کنکور انسانی 1400 

سپاس از توجه شما 🌹