روش مطالعه ریاضی از زبان دانشجوی مهندسی مکانیک دانشگاه شریف

در این مطلب آقای محمد مهدی کربلایی رجب رتبه 150 منطقه دو در کنکور رشته ریاضی سال 99 از کرج ، روش مطالعه خود را در درس ریاضی با شما به اشتراک گذاشته است.

روش مطالعه ریاضی از زبان دانشجوی مهندسی مکانیک دانشگاه شریف

کانونی های عزیز سلام...


در این مطلب آقای محمد مهدی کربلایی رجب رتبه 150 منطقه دو در کنکور رشته ریاضی سال 99 از کرج ، روش مطالعه خود را در درس ریاضی با شما به اشتراک گذاشته است.


۱.روش مطالعه شما در این درس به چه صورت بود؟

درس ریاضی در کنکور از جمله درس هایی است که بالاترین ضریب را دارد و درصد بالا در این درس در کنکور های اخیر سرنوشت داوطلب رو به طور چشمگیری جهش میدهد. پس لازم بود روشی را انتخاب کنم که بهترین بازده رو داشته باشد.

شاید معمولی ترین روش کسب آمادگی برای تست و حل سوال ریاضی به ترتیب، تمرکز در کلاس درس(آنلاین یا حضوری)، تکمیل یادگیری ها با درسنامه های کتاب کمک درسی با کیفیت و حل تمامی تمرینات کتاب درسی مربوط به مبحث باشد. معمولی ولی اثر گذار! نکته ای جاماند: ( برای شروع یادگیری ریاضی، ابتدا کتاب کمک درسی هم سطح خودتون انتخاب کنید و سپس سراغ موارد چالشی تر بروید. این مورد باعث میشود از یادگیری مبحث دل زده و گیج نشوید).

حل تمرینات و تست زدن نباید بدون تحلیل باشد. آن را پس از حل رها نکنید! اگر فکر میکنید نکته ای، راه حلی برای تست در پاسخنامه هست که برای شما تازگی دارد یا فکر می کنید میتوانید آن را در برگه هایی یا دفتری یادداشت کنید و در نزدیکی آزمون تمرین کنید.

 

۲.میزان تخصیص ساعت مطالعه برای این درس بین دو آزمون چگونه بود؟(چه میزان صرف تست زدن و چه میزان صرف خواندن جزوه)

معمولا مباحثی که در کتاب درسی بود رو در 1 یا 2 وعده درسی هفته اول آزمون مطالعه میکردم و در این وعده ها درسنامه های خوب را با حل مثال هایی که داشت را پیش می بردم و به تبادل مطالب با دبیرمدرسه ام می پرداختم. در وعده های درسی بعد شروع به حل تمرینات کتاب و بررسی جز به جز آنها و سپس ورود به کتاب کمک درسی و حل تست ها می پرداختم و درجه سختی آنها را از متوسط رو به سخت تغییر میدادم. نکته هایی که از کتاب های مختلف یاد می گرفتم و فکر میکنم 3 تا دفتر پر فقط نکته های تستی و راه حل های خاص سوالات مختلف برای ریاضی و حسابان رو از دهم تا دوازدهم داشتم و حس میکنم این روش واقعا کمکم کرد تا بتوانم مباحث را بهتر در ذهنم جا بندازم.در نتیجه در رشد درصد هایم در آزمون های کانون بسیار کمک کرد.


۳.این درس را در چه زمانی از روز مطالعه می‌کردید؟(چه زمانی از روز میزان یادگیری شما در این درس بیشتر است.)

معمولا از صبح ساعت 8 شروع به درس خواندن می کردم اما در اواخر تایم صبح(حوالی نزدیک ظهر که به late morning معروفه) برای من تایم بسیار مناسبی برای تمرکز روی مطالب ریاضی بود. 


۴.آیا روش مطالعه شما برای آزمون های کانون قلم چی و برنامه درسی مدرسه تفاوت داشت؟(در صورت تفاوت ذکر کنید.)

معمولا برای امتحانات مدرسه روی راه حل های کتاب درسی و مواردی که در امتحان تشریحی متفاوت با حل تستی بود تمرکز می کردم. در بقیه موارد یکسان بود.

کتاب های آبی و سه سطحی منابع کانونی خوبی برای حسابان بودند.کتاب آبی با سوال های خلاقانه ای که داشت و کتاب سه سطحی با چالش های تستی که داشت همیشه تلنگری به سطح علمی من میزد.


۶.روش تست زدن شما در این درس چگونه بود؟

روش خاص و جادویی وجود ندارد. تست های اموزشی رو بدون در نظر گیری زمان حل میکردم اما تست هایی که برای تثبیت مطالب و تسلط بیشتر میزدم با درنظر گیری زمان و برای تمرین افزایش سرعتم د آزمون ها بود. بقیه موارد در تست زنی بالاتر توضیح دادم.


۷.جمع بندی شما در این درس قبل از هر آزمون چگونه بود؟

معمولا 3 روز به ازمون مانده، با روش بازیابی ابتدا سوالات ازمون های مشابه پارسال رو با همان زمانی که در دفترچه پیشنهاد شده بود حل و تحلیل می کردم و سپس به حل اشتباهاتم می پرداختم. در سال کنکورم و قبل آن این سوالات مشابه ازمون سال گذشته در سایت کانون بارگذاری و عمل درصد گیری توسط سایت انجام نمیشد و خودم درصد گیری و روند پیشرفت نسبت به ازمون مشابه پارسال قبلی و هدف گذاری برای ازمون بعدی را انجام می دادم.

اما در حال حاضر به لطف کانون برای کنکوری های جدید این امکان هست که به راحتی به سوالات ازمون مشابه پارسال دسترسی پیدا کنند و حتی مانند یک ازمون انلاین، درصد خود را در هر درس دریافت کنند. امیدوارم بتوانند نهایت استفاده را از این امکان ببرند.


۸. نحوه رفع اشکال شما در این درس پس از هر آزمون چگونه است؟

پس از هر آزمون کارنامه اشتباهاتم رو دانلود میکردم و ابتدا روی آنها تمرکز و تحلیل می کردم. نقص در یادگیری یا بی دقتی عواملی بود که باعث غلط زدن اون سوال میشد. بی دقتی های خودم رو در دفتری یادداشت می کردم که به "کلکسیون بی دقتی هام" معروف بود. اگر نقصی در یادگیری داشتم به درسنامه اون موضوع در کتاب کمک درسی مراجعه می کردم و رفعش میکردم اما حتما اون نقص باید یادداشت میشد تا دفعه بعد این اشتباه پیش نمی آمد.

شک کردن یا کمبود زمان یا نقص در یادگیری(مورد مشترک با غلط زده ها) از عوامل مهمی بود که باعث میشد سوالی بدون جواب باقی بمونه.

اگر کمبود زمان عاملش بود سعی میکردم با کاهش زمان محاسبه شده با کرونومتر سرعتم را بالاتر ببرم( در عین حال که دقت در حل سوال رو با حل تست های اموزشی کسب کرده بودم )

اگر در سوال شک داشته باشم گزینه به گزینه سوال را بررسی می کردم و جواب های مختلف را با راه حل های اشتباهی که طراح در نظر گرفته بود بررسی می کردم و حس میکنم این روش کمک کرد تا به خلاقیت و ذهن باز در حل سوالات برسم.


برای ارتباط بیشتر با آقای کربلایی رجب می توانید به لینک زیر مراجعه کنید یا با شماره ی 0218451 داخلی 3125 تماس بگیرید. 

رتبه برترهای کانون