مدیریت زمان با تفکیک سرمایه و سود

توصیه می‌شود این روش را در هر دفترچه ( عمومی – اختصاصی ) جداگانه انجام دهید تا خستگی و کمبود وقت ناشی از یک درس برای کسب سود بیشتر ، مانع پاسخگویی و کسب سرمایه‌ی درس دیگر نشود .

مدیریت زمان با تفکیک سرمایه و سود

تقریبا تمامی مشاوران و کارشناسان آموزشی بر این باورند که در هر آزمون ، دو مرحله یا دو دوره ی پاسخ دهی وجود دارد دور اول پاسخ دهی  اولیه و اصلی و دور دوم که آن را دور بازگشت نامیده  و برای آن راه و روش هایی متفاوتی هم تحت عنوان استراتژی بازگشت منظور نموده اند . اما چگونگی تقسیم اجرای آزمون به این دو مرحله از چالش های مهم آزمون دادن است .

بنده در این چالش روش سرمایه و سود را به شما معرفی می کنم :

سرمایه : یعنی توان علمی شما در هر درس ، سرمایه یعنی اندوخته های تثبیت شده شما و به عبارت ساده تر یعنی میانگین درصد شما در آزمون های گذشته درآن درس که معادل چند از ده است .

سود : تعداد سوالی است که در هر آزمون شما بتوانید اضافه بر سرمایه ی خود به آن ها پاسخ دهید و درصد بالاتری کسب کنید .

در این روش که از دیدگاه این جانب منطقی ترین روش هدف گذاری است شما باید دور اول (مرحله ی کسب سرمایه ) فقط به تعداد سوال سرمایه ی خود که از قبل مشخص نموده اید پاسخ دهید و در دور دوم به فکر سود باشید . با یک مثال این روش را شفاف تر بیان می کنیم :

در دفترچه ی عمومی :

اگر میانگین پاسخگویی آزمون های دانش آموزی در درس های عمومی به ترتیب زیر باشد سرمایه ی وی به  این صورت خواهد بود :

ادبیات            60%      :     میزان سرمایه 15 از 25 تست

عربی             64%      :       میزان سرمایه 16 از 25 تست

دین و زندگی      80%  :        میزان  سرمایه 20 از 25 تست

زبان              68%   :        میزان  سرمایه 17 از 25 تست

چنین دانش آموزی در دور اول ( سرمایه ) از یکصد سوال عمومی باید به 68 سوال پاسخ دهد قطعا :

1- سوالات ساده را انتخاب می کند ( کاهش غلط ها  همراه با وقت اضافه)

2- شانسی پاسخ نمی دهد ( کاهش غلط ها )

3- به سوالاتی پاسخ می دهد که تسلط بیشتری دارد و زمان کمتری می خواهد (کاهش غلط ها همراه با وقت اضافه )

4- چون هدف مشخصی دارد به راحتی در پاسخ به برخی سوالات" نه "می گوید ( کاهش غلط ها همراه با وقت اضافه )

5- چون به سوالات دشوار پاسخ نمی دهد ذهن خود را خسته نمی کند  ( جلو گیری از خستگی ذهن )

6- به هر حال یک بار همه ی سوالات را می خواند پس هدفمند سوالات را برای دور دوم علامت گذاری      (  ضربدر -منها ) می کند (نوعی فراشناخت )

7-در صورت ندانستن پاسخ برخی سوالات خود را نمی بازد(حفظ آرامش روانی)

اما دور دوم و مرحله ی کسب سود که سوالات دشوار و وقت گیر مانده است :

1- زمان اضافه دارد پس نگران وقت نیست ( حفظ آرامش و عدم شتاب بی مورد  )

2- حریص نیست چون سرمایه ی خود را کسب کرده و در اختیار دارد ( کاهش سرعت و افزایش دقت )

3- ذهن خسته ندارد چون در دور اول به سوالات دشوار نپرداخته است (  ضرورت فعال بودن ذهن در دور دوم )

4-چون سوالات را علامت گذاری کرده وقت اضافه خود را بی دلیل هدر نمی دهد(بهره وری حداکثری از زمان باقی مانده )

در این مرحله حتی اگر به یک تست  هم درست پاسخ دهد سود محسوب شده و درصد خود را ارتقا خواهد داد .

توصیه می شود این روش را در هر دفترچه ( عمومی – اختصاصی ) جداگانه انجام دهید تا خستگی و کمبود وقت ناشی از یک درس برای کسب سود بیشتر ، مانع پاسخگویی و کسب سرمایه ی درس دیگر نشود .

مطالب مرتبط

Menu