تقریبا تمامی مشاوران و کارشناسان آموزشی بر این باورند که در هر آزمون ، دو مرحله یا دو دوره ی پاسخ دهی وجود دارد دور اول پاسخ دهی اولیه و اصلی و دور دوم که آن را دور بازگشت نامیده و برای آن راه و روش هایی متفاوتی هم تحت عنوان استراتژی بازگشت منظور نموده اند . اما چگونگی تقسیم اجرای آزمون به این دو مرحله از چالش های مهم آزمون دادن است .
بنده در این چالش روش سرمایه و سود را به شما معرفی می کنم :
سرمایه : یعنی توان علمی شما در هر درس ، سرمایه یعنی اندوخته های تثبیت شده شما و به عبارت ساده تر یعنی میانگین درصد شما در آزمون های گذشته درآن درس که معادل چند از ده است .
سود : تعداد سوالی است که در هر آزمون شما بتوانید اضافه بر سرمایه ی خود به آن ها پاسخ دهید و درصد بالاتری کسب کنید .
در این روش که از دیدگاه این جانب منطقی ترین روش هدف گذاری است شما باید دور اول (مرحله ی کسب سرمایه ) فقط به تعداد سوال سرمایه ی خود که از قبل مشخص نموده اید پاسخ دهید و در دور دوم به فکر سود باشید . با یک مثال این روش را شفاف تر بیان می کنیم :
در دفترچه ی عمومی :
اگر میانگین پاسخگویی آزمون های دانش آموزی در درس های عمومی به ترتیب زیر باشد سرمایه ی وی به این صورت خواهد بود :
ادبیات 60% : میزان سرمایه 15 از 25 تست
عربی 64% : میزان سرمایه 16 از 25 تست
دین و زندگی 80% : میزان سرمایه 20 از 25 تست
زبان 68% : میزان سرمایه 17 از 25 تست
چنین دانش آموزی در دور اول ( سرمایه ) از یکصد سوال عمومی باید به 68 سوال پاسخ دهد قطعا :
1- سوالات ساده را انتخاب می کند ( کاهش غلط ها همراه با وقت اضافه)
2- شانسی پاسخ نمی دهد ( کاهش غلط ها )
3- به سوالاتی پاسخ می دهد که تسلط بیشتری دارد و زمان کمتری می خواهد (کاهش غلط ها همراه با وقت اضافه )
4- چون هدف مشخصی دارد به راحتی در پاسخ به برخی سوالات" نه "می گوید ( کاهش غلط ها همراه با وقت اضافه )
5- چون به سوالات دشوار پاسخ نمی دهد ذهن خود را خسته نمی کند ( جلو گیری از خستگی ذهن )
6- به هر حال یک بار همه ی سوالات را می خواند پس هدفمند سوالات را برای دور دوم علامت گذاری ( ضربدر -منها ) می کند (نوعی فراشناخت )
7-در صورت ندانستن پاسخ برخی سوالات خود را نمی بازد(حفظ آرامش روانی)
اما دور دوم و مرحله ی کسب سود که سوالات دشوار و وقت گیر مانده است :
1- زمان اضافه دارد پس نگران وقت نیست ( حفظ آرامش و عدم شتاب بی مورد )
2- حریص نیست چون سرمایه ی خود را کسب کرده و در اختیار دارد ( کاهش سرعت و افزایش دقت )
3- ذهن خسته ندارد چون در دور اول به سوالات دشوار نپرداخته است ( ضرورت فعال بودن ذهن در دور دوم )
4-چون سوالات را علامت گذاری کرده وقت اضافه خود را بی دلیل هدر نمی دهد(بهره وری حداکثری از زمان باقی مانده )
در این مرحله حتی اگر به یک تست هم درست پاسخ دهد سود محسوب شده و درصد خود را ارتقا خواهد داد .
توصیه می شود این روش را در هر دفترچه ( عمومی – اختصاصی ) جداگانه انجام دهید تا خستگی و کمبود وقت ناشی از یک درس برای کسب سود بیشتر ، مانع پاسخگویی و کسب سرمایه ی درس دیگر نشود .
