گفت و گو با سروش پورنصیری - رتبه 6 منطقه 2 - کنکور 1400

گفت و گو با سروش پورنصیری - رتبه 6 منطقه 2 - رتبه 19 کشوری - کنکور ریاضی 1400 - قهرمان پیوستگی آزمون‌های کانون

گفت و گو با سروش پورنصیری - رتبه 6 منطقه 2 - کنکور 1400

مشاهده صفحه شخصی سروش پورنصیری

نام و نام خانوادگی دانش‌آموز: سروش پورنصیری                        
نام شهر:  لاهیجان
رشته‌ تحصیلی: ریاضی        
میانگین تراز: 7451                  
تحصیلات پدر: فوق لیسانس عمران
شغل پدر: مهندس عمران
تحصیلات مادر: لیسانس صنایع غذایی
شغل مادر: خانه دار
منطقه یا سهمیه‌ی کنکور: 2


شرکت در آزمون های کانون


از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کردید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟ 

_ از سال دهم تا دوازدهم در آزمون‌ها کانون به مدت سه سال شرکت کردم. شرکت در آزمون‌های قلم‌چی به پیشنهاد یکی از معلم‌هایم بود.


  1. نحوه حضور شما در آزمون ها در سال های پایه با سال کنکور چه تفاوتی برای شما داشت؟ در سال دوازدهم چند غیبت داشتید؟ 
  2. _ حضور من در آزمون‌های پایه پیوسته‌ تر بود. آنلاین بودن آزمون‌ها در سال دوازدهم موجب شد که چند غیبت در آخرین سال داشته‌ باشم.


  1. شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها، تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته بود؟  شما چگونه در آزمون شرکت می کردید و خود را مدیریت می کردید؟ آیا در پردازش اول قرار می گرفتید؟
  2. _ شرایط کرونایی باعث شد که نتوانم در همه ی آزمون‌ها شرکت کنم. البته دفترچه سؤال را همیشه دریافت می‌کردم و به سوالات در وقت قانونی خود پاسخ می‌دادم. تأکید من بر آن بود که حتی المقدور از دفترچه سؤال روی صندلی تکی استفاده کنم و سعی کنم شرایط آزمونی را برای خود مهیا کنم. مواقعی که شرکت می‌کردم در پردازش اول یا دوم قرار می‌گرفتم.

  3.  
    • چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم بود؟ 
    • _ با توجه به فراهم بودن شرایط تقلب برای دانش‌آموزان سعی می‌کردم خود را درگیر رتبه و تراز نکنم و درصد‌های خود را با معلمان خودم درمیان بگذارم تا آن‌ها پس از دیدن سؤالات، سطح درسی من را ارزیابی کنند.


آیا در تابستان در آزمون ها شرکت می کردید؟ 

_ بله، آخرین تابستان از نظر من مهم‌ترین تابستان بود. به خاطر رویایی اواخر سال یازدهم با بیماری کرونا نتوانستم بخشی از دروس پایه ی یازدهم را به خوبی فرا گیرم. تابستان به من این فرصت را داد که بتوانم به خوبی آن بخش را دوره کنم. هم‌چنین سبب گردید که پیش‌خوانی نسبتا خوبی از سال دوازدهم داشته‌ باشم.


  1. چگونه کارنامه ها را تحلیل می کردید؟
  2. _ در حین آزمون دادن سؤالاتی را که شک داشتم یا با جاگذاری گزینه‌ها و روش‌های نامتعارف حل می‌کردم، نشان‌گذاری کرده و پس از آزمون روش حل آن‌ها را مطالعه می‌نمودم. هم‌چنین سؤالاتی را که به نادرستی پاسخ می‌دادم یا پاسخ نمی‌دادم نیز بررسی می‌کردم. سعی می‌کردم ابتدا دوباره خودم روی آن‌ها فکر کنم و سپس به پاسخ‌نامه مراجعه نمایم.



برنامه راهبردی


  1.  چقدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق داشت؟ 
  2. _ برنامه ی مدرسه ما تقریبا با برنامه ی قلم‌چی هماهنگ بود تا حدودی که اکثر معلم‌ها سعی می‌کردند که برنامه ی تدریس خود را طبق برنامه ی قلم‌چی پیش ببرند اما اگر احیانا ناهماهنگی خاصی ایجاد میشد، تلاش من بر این بود که برنامه ی راهبردی را در اولویت قرار دهم زیرا به نظر خودم منظم‌تر بود.


گفت و گو با سروش پورنصیری - رتبه 6 منطقه 2 - کنکور 1400


  1.  آیا روش مطالعه شما در سال کنکور با سال های پایه تفاوتی کرد؟ چه تفاوتی؟ آیا در باره روش های مطالعاتی خود با دیگران نیز مشورت می کردید؟
  2. _ روش مطالعه مناسب هر شخص منحصر به فرد است. روش مطالعه ی من در سال آخر با سال کنکور بسیار تفاوت داشت. در سال دوازدهم بایستی سه پایه را با یکدیگر بخوانم و مرور کنم. در هفته اول آزمون‌ها الویت با اتمام مطالب سال دوازدهم بود و هفته دوم را بیشتر به مرور سه پایه اختصاص می‌دادم. در رابطه با نحوه برنامه‌ریزی با رتبه‌های برتر سال‌های گذشته در شهر خودم مشورت می‌کردم و سعی می‌کردم با آزمون و خطا کردن در طول سال به روش دلخواه خودم برسم.


 آیا از کتاب آبی ، سه سطحی ،تابستان ،نوروز و زرد و.... استفاده کردید؟ مهم ترين ويژگي هاي اين كتاب هايي كه استفاده كرديد را توضيح دهيد؟

_ از کتاب‌های هندسه و گسسته آبی استفاده می‌کردم. ویژگی خوب این کتاب‌ها حجم کم آن‌ها و استاندارد بودن سطح سؤالات آن بود.


در دوران دبستان هم برنامه‌ریزی می‌کردید؟ در دوران امتحانات چگونه درس می‌خواندید؟

_ تقریبا می‌توان گفت که برنامه‌ریزی را از سال دهم آغاز کردم. دوران متوسطه ی دوم بسیار متفاوت با قبل از آن است. در این دوران دیگر نمی‌توان تنها با گوش دادن به معلم نمرات خوبی کسب کرد و موفقیت مشروط به ممارست و پشتکار فراوان است. برای دوران امتحانات خود را وابسته به تشریحی خواندن نمی‌کردم چرا که با تستی خواندن دروس نیز نمرات قابل قبولی کسب می‌کردم.


کارنامه و سایت


بعد از برگزاري آزمون ،آزمون‌ها راچگونه تحلیل می‌کردید؟

_ در حین آزمون سوالاتی که شک داشتم را علامت می‌زدم. آن‌ها را علاوه بر سوالاتی که اشتباه پاسخ دادم یا پاسخ ندادم بررسی می‌کردم.


  1. هفته ی اول و دوم برنامه تان چگونه بود؟روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع می کردید؟ آیا در پردازش اول کارنامه می گرفتید؟ 
  2. _ هفته ی اول را معمولا به خواندن مطالب جدید اختصاص می‌دادم و هفتهی دوم را صرف خواندن مطالب پایه و جمع بندی می‌کردم. آزمون ها را معمولا حدود ساعت ۸ آغاز می‌کردم. در پردازش‌های اول یا دوم قرار می‌گرفتم.



دفتر برنامه ریزی


 دفتر برنامه ريزي چه كمكي به شما كرد؟

_ دفتر برنامه ریزی به من کمک می‌کردم که بدانم در چه ساعتی کدام مبحث را بخوانم و تست بزنم. از همه مهم‌تر گزارشی روزانه و هفتگی از عملکرد خود داشتم که از آن برای بهبود وضعیت تحصیلی خود کمک می‌گرفتم.


چه برنامه ای برای مطالعه دروس عمومی و اختصاصی خود داشتید؟

_ معمولا ۷۰ درصد زمان خود را صرف خواندن دروس اختصاصی می‌کردم و ۳۰ درصد را عمومی می‌خواندم. سعی می‌کردم بعد از یادگیری مفاهیم کلی تست بزنم.


آیا جعبه لایتنر داشتید؟  چه تاثیری برایتان داشت؟

_ بله، برای لغات فارسی از آن‌ها استفاده می‌کردم که باعث می‌شد معانی واژگان در حافظه ی بلندمدت من ثبت شوند. هم‌چنین موجب می‌شد که یادگیری آن‌ها روی هم انباشته نشوند و با تکرار کوتاه و مستمر آن‌ها به نتیجه ی دلخواه برسم.


  1. برنامه ریزی شما در طول دو هفته چگونه بود؟ در روز چند درس را می خواندید؟
  2. _ سعی می‌کردم مطالبی را که باید می‌خواندم و از آن‌ها تست می‌زدم یادداشت کنم. سپس ساعت‌های مشخصی از طول روز را تعیین می‌کردم و برای یک هفته آن مطالب را در آن ساعات می‌گنجاندم. این کار باعث می‌شد که من دقیقا بدانم در چه روزی و در چه ساعتی، از چه درسی و چه مبحثی تست بزنم. البته وقت‌هایی را خالی می‌گذاشتم تا اگر از برنامهٔ خود عقب ماندم، جبران کنم. روزهایی که مدرسه داشتم ۳ یا ۴ درس و روزهایی که مدرسه نداشتم ۵ الی ۷ درس را می‌خواندم. 


  1. ساعت مطالعه تان به طور میانگین در سال های متوسطه دوم و در سال دوازدهم چقدر بود؟ 
  2. _ ساعت مطالعهٔ من در سه سال تقریبا برابر بود. روز‌هایی که مدرسه داشتم ۵ الی ۶ ساعت و روزهایی که مدرسه نداشتم ۸ الی ۱۱ ساعت درس می‌خواندم که این مقادیر ممکن بود در بعضی روزها بسیار کاهش یابد و حتی به صفر برسد اما معمولا در این بازه بود.

 

آموزش مهارت های خودتنظیمی


چگونه بین مطالعه براي امتحانات نهایی ومطالعه براي کنکور و تعادل ایجاد کردید تا بتوانید در هر دو نتیجه لازم را به دست بیاورید؟

_ بین امتحانات نهایی و کنکور، همیشه برای من کنکور در الویت بود. خواندن تستی مطالب برای نمره آوردن در امتحانات تشریحی برای من کافی بود و هم‌چنین خودم را درگیر چند نمره اشتباه در امتحانات نهایی نمی‌کردم.



بهترین تراز شما در کدام درس ها بود ؟ روش مطالعه شما در این درس ها چه بود ؟ 

_نقاط قوت من دروس عربی و فیزیک بودند. در عربی سعی می‌کردم با تست زدن زیاد خود را به تسلط کافی برسانم. در یادگیری مطالب از روی جزوه و کتاب وسواس به خرج نمی‌دادم زیرا می‌دانستم که با تست زدن زیاد ایرادات من برطرف خواهند شد. در فیزیک نیز مشابه عربی کار می‌کردم. روی درس‌نامه‌ها زیاد متوقف نمی‌شدم. با خودم می‌گفتم که اگر ضعفی در موضوعی دارم، در خود تست آن را برطرف خواهم کرد. خود تست زدن برای من بسیار مهم‌تر از آماده شدن برای تست‌زنی بود.


آيا درس هارا پيش خواني مي‌كرديد ؟ 

_ تقریبا می‌شود گفت که بسیار از مباحث را بدون حضور معلم خواندم. مثلا قسمت اعظم دروس پایانی سال یازدهم را که مصادف با آغاز کرونا بود، به تنهایی خواندم. البته بعدا معلم‌ها آن قسمت‌ها را تدریس کردند.


  1. تعطیل شدن مدارس به خاطر کرونا چه تأثیری روی درس خواندن شما داشت؟
  2. _ کرونا در ابتدا باعث شد که درس خواندن را ول کنم و افت شدیدی داشتم. اما سپس باعث شد که روی پای خودم بایستم و مستقل‌تر از پیش درس بخوانم.


  1. از اشتباهات خودتان در آزمون ها چگونه کمک می گرفتید ؟ 
  2. _ اشتباهات خودم را روی کاغذی یادداشت می‌کردم. هم‌چنین بعد اشتباهات، خودم را جای طراح سوال می‌گذاشتم و سؤال را از دیدگاه او دستخوش تغییر می‌کردم تا مطمئن شوم مفهوم سؤال را به درستی فهمیده‌ام.


  1. پدر و مادرشما چقدر پي گيري مسائل آموزشي شما بودند؟ 
  2. _ پدر و مادر به طور مستقیم و غیر مستقیم در یادگیری من تأثیرگذار بودند. حضور آن‌ها به تنهایی کافی بود تا من انگیزه ی تحصیل را به دست آورم. در سخت‌ترین شرایط پشتیبان من بودند و از هیچ کمکی دریغ نکردند.


  1.  بدترین تراز شما در کدام آزمون یا آزمون ها بود؟ واکنش خودتان چه بود ؟ واکنش خانواده تان چه بود ؟
  2. _ بدترین رتبه‌ ام در آزمون جمع‌بندی نیم‌سال اول دوازدهم در دی‌ماه بود. خیلی ناراحت‌ نشدم زیرا می‌دانستم که ایرادات خودم را برطرف خواهم کرد. خانواده نیز پشتیبان من بودند.

  3.  
    • در خانواده ی شما چه کسانی کانونی بودند یا هستند ؟ چه نتایجی گرفتند ؟
    • _ پسردایی‌ام، امیراشکان قنوعی کانونی بود و رتبه ی ۱۵۹ رشتهی تجربی را در سال ۹۸ کسب کرد.


  1. کدام معلم خود را به عنوان معلم برتر معرفی می کنید؟ چرا؟
  2. _ بسیار مدیون معلم هندسه و گسسته‌ام هستم چرا که دید تازه‌ای به حل سؤالات به ما داد‌. یاد دادن روابط در ریاضیات کار ساده‌ای است. او به ما یاد می‌داد که چگونه روابط را خودمان کشف کنیم و با کم‌ترین داده‌ها سؤالات را حل نماییم. وقتی دانش‌آموز می‌بیند که معلمش به درس عشق می‌ورزد، او نیز به آن درس علاقه‌مند خواهد شد.



روش های مدیریت زمان


برا ی مدیریت زمان سر جلسه کنکور از کدام یک از روش هاي مدیریت زمان استفاده کردید؟ 

 از هر سه روش ضربدر و منفی، زمان‌های نقصانی و استراژی بازگشت استفاده می‌کردم. البته در اوایل سال این روش‌ها کمی برای من فرق داشت اما در آزمون‌های جامع توانستم به خوبی آن‌ها را تمرین کنم. سعی می‌کردم که ابتدا به سوالات آسان‌تر پاسخ دهم. تشخیص سؤال ساده از سخت نیز مهارتی است که باید در طول سال تمرین شود. نکتهی اصلی آن این است که دانش‌آموز یک‌بار راه‌حل سؤال را در ذهن خود مرور کند. اگر راه‌حل طولانی بود یا راه‌حلی به ذهن او نرسید، سؤال را رها کند و در وقت مناسب به آن برگردد. این موضوع باعث شد که به راحتی به آخر دفترچه سؤال برسم و دچار دستپاچگی نشوم.


  1. چگونه آرامش خود را در روز كنكورحفظ کردید؟ 
  2. _ چون از یک ماه قبل از کنکور چندین بار به طور پیوسته آزمون‌های شبیه‌سازی کنکور را داده‌بودم، با خودم گفتم که کنکور نیز مانند یکی از آن‌هاست. سعی می‌کردم در حین شبیه‌سازی برای خود شرایط سختی را فراهم کنم که در روز کنکور احساس دشواری نداشته‌باشم. خود را برای سخت‌ترین سطح سؤال و شرایط آزمون آماده کرده‌ بودم و این باعث شده‌ بود که دشواری سوالات ریاضی من را دچار شتاب زدگی نکند. سوالات سخت‌تر ریاضی را با آرامش رد کردم و به برخی از آن‌ها در زمان‌های پایانی آزمون پاسخ دادم.


 روش شما به پاسخگویی به سوالات در روز کنکور چه بود؟

_ ترتیب دفترچه بسیار شخصی است. به نظر من ترتیب دفترچهی کنکور بسیار منطقی است و به همان ترتیب پاسخ دادم. این ترتیب ممکن برای دانش‌آموز دیگر منطقی نباشد. نکته ی مهم این است که به همان ترتیبی سر جلسه پاسخ دهید که در آزمون‌های شبیه‌سازی تمرین می‌کردید و از تغییر روش خودتان در روز کنکور خودداری کنید‌.


آیا اتفاق غیرمنتظره‌ای در جلسه ی کنکور برایتان به وجود آمد؟ چگونه خودتان را در آن شرایط مدیریت کردید؟

_ همان‌طور که می‌دانید امسال درس ریاضی به طور غیرمنتظره‌ای دشوار بود. البته این دشوار باعث آشفتگی من نشد. تلاش من بر این بودم که سر هیچ سؤالی بیش از حد مکث نکنم و سؤالات دشوارتر را رد کنم و در زمان باقی‌مانده به آن‌ها پاسخ دهم.

مطالب مرتبط

Menu