گفتگو با محمدرضا شکری - میانگین تراز 7095 - دوازدهم ریاضی

در این مطلب به مصاحبه با تراز برتر ریاضی ، آقای محمدرضا شکری، می‌پردازیم .

گفتگو با محمدرضا شکری - میانگین تراز 7095 - دوازدهم ریاضی


در این مطلب به مصاحبه با تراز برتر ریاضی ، آقای محمدرضا شکری، می پردازیم . 


نام و نام خانوادگی : محمدرضا شکری
تحصیلات پدر : دیپلم
رشته تحصیلی : ریاضی
شغل پدر : تکنسین تاسیسات
میانگین تراز : 7095
تحصیلات مادر : دیپلم
منطقه یا سهمیه‌ی کنکور : منطقه 3
شغل مادر : خانه دار
شهر : شهر قدس
تعداد سال حضور در کانون : 4 سال
تعداد کل آزمون : 103 آزمون
تعداد آزمون های سال دوازدهم : 52 آزمون



شرکت در آزمون های کانون


از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کردید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟ 

از سال نهم وارد کانون شدم و چهار سال در آزمون های کانون شرکت کردم. دلیل آن پیشرفت درسی و کسب نتیجه مطلوب در آزمون های ورودی مدارس برتر و کنکور به پیشنهاد دوستان در آزمون ها شرکت کردم و سعی کردم تا کنکور به طور پیوسته و بدون غیبت در آزمون ها شرکت کنم.


  دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چه بود؟ مهم ترین ویژگی آزمون‌ها از نظر شما چیست؟ 

دلیل آن حفظ برنامه منسجم من و تعهد من برای موفقیت نسبت به کنکور بود مهمترین ویژگی آزمون های برنامه ای کانون ، برنامه راهبردی دقیق و منظم و سوالات نسبتا خوب آن بود.


 نحوه حضور شما در آزمون ها در سال های پایه با سال کنکور چه تفاوتی برای شما داشت؟  دلیل عدم غیبت شما چه بود؟

در سال های پایه و کنکور فرقی برای آزمون دادن قائل نمی شدم. هر آزمون را برای خودم در حد کنکور می دانستم و در مواقعی هم که آزمون ها غیرحضوری بود سعی میکردم شرایط آزمون را در خانه فراهم کنم . دلیل عدم غیبت من تعهد من نسبت به موفقیت در کنکور بود.


 آشنایی شما با کانون و آزمون‌های کانون چگونه بود؟ آيا از خانواده و اشنايان و دوستان شما قبلا كسي كانوني بود؟ 

آشنایی من از طریق دوستان بود. بله دوستانی داشتم که در آزمون های کانون حضور پیوسته داشتند و در کنکور نتیجه مطلوب کسب کردند.


 شرکت آزمون ها به صورت آنلاین در مقایسه با سال قبل چه تفاوتی برای شما داشت؟ 

سعی میکردم تا حد امکان آزمون را در زمان استانداردو در همان روز انجام دهم. اگر موفق نمیشدم در همان روز ازمون بدهم در روزهای دیگر حتما ازمون را برگزار میکردم ولی اصلا غیبت نمیکردم.  


روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع می کردید؟ 

سعی میکردم آزمون را صبح ساعت 8 شروع کنم ولی در بعضی از آزمون ها یا بعد از ظهر و یا در روز بعد آزمون می دادم.


 چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم بود؟ 

من تراز و درصد های خود را با هم تراز هایم مقایسه می کردم و تقریبا از آن برای آنالیز آزمون بعدی استفاده میکردم. به همین دلیل  تراز آزمون های حضوری با غیرحضوری تفاوت زیادی داشت و این در اوایل سال مرا نگران کرد ولی سعی کردم از آن وقت خود را با درصد ها و رتبه ام بسنجم و از غیرحضوری شدن آزمون ها فهمیدم که هر کسی باید خودش با آزمون قبل خود مقایسه کند و از پایین امدن تراز ناراحت نشود.


 

برنامه راهبردی


تا چه حد با منطق برنامه راهبردی آشنا بودید؟ مهمترین قسمت برنامه راهبردی برای شما کدام قسمت بود؟ 

چون از سال های پایه در آزمون ها شرکت کرده بودم با ساختار اصلی و منطق کلی آن آشنا بودم. من برای هر آزمون با توجه به نیاز های آموزشی ام از روی برنامه راهبردی منابع را برای آمادگی در آزمون مشخص می کردم مثلا مشخص می کردم کدام کتاب بخوانم و تست هایش را بزنم یا از کدام فیلم آموزشی استفاده کنم.

مهمترین قسمت برنامه راهبردی برای من مباحث پیش رو و ایستگاه های جبرانی بود که میتوانستم مباحث گذشته را مرور کنم. 

مهم ترین ویژگی این برنامه منسجم بودن و انعطاف پذیری آن بود. با این که با بعضی از منطق های آن موافق نبودم اما معتقد بودم این برنامه را بهترین مشاوران کنکور تنظیم کرده اند و میتواند نیاز های آموزشی ام را پاسخ بدهد. برنامه ای خوب است که بتواند همه ی نیاز های یک داوطلب را در همه سطوح پاسخ بدهد و من چون از سال های پایه نسبت به تصمیمم جدی بودم ، برنامه ریزی جدی را از همان وقت شروع کردم.


آزمون های هدف گذاری چقدر و چگونه به شخصی سازی برنامه راهبردی به شما کمک کرد ؟

من از آزمون های هدفگذاری به عنوان تمرین برای مباحث آزمون پیش رو استفاده میکردم. بررسی این سوالات مرا با شناخت تیپ سوالات در آزمون کمک میکرد.


 شما شخصا به كدام دروس در تابستان اهمیت بیشتری داديد ؟ در تابستان مطالعه و تمرکز شما بر روی دروس پایه و سال دوازدهم به چه میزان بود؟

بیشتر در تابستان به دروس اختصاصی اهمیت میدادم. در تابستان سال کنکور چون پایه را از قبل خوانده بودم به رفع اشکال پایه پرداختم و بیشتر روی دروس پایه تمرکز کردم که از این نظر مرا در سال کنکور خیلی کمک کرد. به نظر من اولویت داشتن مطالعه در تابستان بر روی دروس پایه بود و در کنار آن کمی پیش خوانی از سال دوازدهم تاثیر زیادی در سال کنکور خواهد داشت.


 آیا از کتاب آبی ، سه سطحی ،تابستان ،نوروز و زرد استفاده کردید؟ مهم ترين ويژگي هاي اين كتاب هايي كه استفاده كرديد را توضيح دهيد؟

از کتاب های سه سطحی و زرد استفاده می کردم. ویژگی خوب کتاب های سه سطحی چیدمان سوالات از ساده به سخت بود و سوالات آن گلچین شده از آزمون ها بود. به نظر من بهترین ویژگی کتاب های زرد انتخاب تصادفی سوالات آن از سوالات کنکور سال های گذشته و آزمون ها و همینطور سوالات تالیفی آن بود که به من کمک میکرد در طول سال چه عملکردی داشته ام. 


کارنامه و سایت


  روز جمعه كارنامه را چه ساعتي مي گيرفتید ؟  

از همان موقع که کارنامه ها روی سایت قرار میگرفت آن را دریافت میکردم و بیشتر به تراز  و رتبه و درصد ها توجه میکردم 


از كداميك از كارنامه هاي ديگر استفاده مي كردید؟

از کارنامه بازیابی و پنج نوع درس استفاده میکردم.


 چگونه از کارنامه آزمون های اصلی و ازمون های هدف گذاری در جهت کشف نقاط قوت و ضعف خود استفاده می کردید؟ 

پس از بررسی کارنامه آزمون های اصلی و هدفگذاری با تحلیل نقاط ضعف و کارکردن روی نکاتی که در آزمون به آنها توجه نکرده بودم می پرداختم که این کار در پوشش نقاط ضعف و پیشرفت من خیلی کمک کرد.


آزمون‌ها راچگونه تحلیل می‌کردید؟

اولویت من در تحلیل آزمون ، تحلیل سوالات غلط و نزده بود. اگر در سوالاتی که پاسخ صحیح داده بودم نکاتی وجود داشت آن را هم بررسی میکردم و در حین آزمون دادن سوالاتی را که حس میکردم نکته خاصی دارد علامت میزدم تا در هنگام تحلیل آزمون به آن هم بپردازم.


   هفته ی اول و دوم برنامه تان چگونه بود؟ آیا در پردازش اول کارنامه می گرفتید؟ 

برنامه آموزشی و تست زدن آموزشی و تثبیتی با هم انجام میشد تا پنج شنبه قبل از آزمون که به صورت زمان دار تست می زدم و نکات را مرور میکردم. تا عید در پردازش اول کارنامه میگرفتم اما از بعد عید تا آزمون های جمع بندی در پردازش های بعدی کارنامه میگرفتم. در آزمون های جمع بندی سعی میکردم در پردازش اول کارنامه بگیرم.


شما در بررسی کارنامه ی آزمون هایتان آیا ابتدا به نقاط ضعف خود توجه می کردید یا به نقاط قوت ؟ 

اولویت من بررسی و پوشش نقاط ضعف و سپس تثبیت نقاط قوت بود


 در سال های دهم و یازدهم از نظر آموزشی چه وضعیتی داشتید؟  دلیل و انگیزه ی این پیشرفت چه بود؟

در سالهای دهم و یازدهم مثل سال اخر وضعیت آموزشی نسبتا خوبی داشتم. من از همان سال های پایه توانایی خودآموزی را در خودم تقویت کردم و این ویژگی با مجازی شدن آموزش ها در سال آخر خیلی به من کمک کرد. دلیل پیشرفت من در دبیرستان نسبت به سال نهم کشف درست روش مطالعه دروس و ساعت مطالعه بالا بود.



برنامه ریزی شخصی و روش مطالعه


ساعت مطالعه خودرا در طول دوره  بگویید

من در کل ساعت مطالعه ی خیلی بالایی نداشتم ولی همین ساعت مطالعه ی متوسط را به طور پیوسته حفظ کردم و این دلیل پیشرفت من بود. سال دهم میانگین حدود 6 تا 7 ساعت سال یازدهم حدود 5 ساعت و سال دوازدهم بین 5 تا 8 ساعت مطالعه داشتم. در دوران جمع بندی ساعت مطالعه ی من در برخی روزها تا 10 ساعت هم افزایش پیدا میکرد.


چه برنامه ای برای مطالعه دروس عمومی و اختصاصی خود داشتید؟ 

در سال دهم و یازدهم تمرکز اصلی ام را روی درس های اختصاصی گذاشتم و سال دوازدهم روی هردو تمرکز کردم چون دروس عمومی در کنکور از اهمیت بالایی برخوردار است. در سال آخر خیلی به این دروس اهمیت میدادم ولی در کل بیشتر حجم مطالعه و تست زنی من در دروس اختصاصی بود


کتاب خودآموزی شما چگونه بود؟

دفترچه ای برای نکات داشتم که نکات مهم آزمون ها را در ان مینوشتم.


در کدام درس ها روش مطالعه ی خود را تغییر دادید و پیشرفت داشتید ؟

در درس زبان انگلیسی در سال پایانی روش مطالعه ام را تغییر دادم و چند از ده خودم را از 3 به 9 رساندم.

در درس ادبیات نیز با تغییر روش مطالعه ام به مبحثی خواندن پیشرفت زیادی کردم.


 

آموزش مهارت های خودتنظیمی : فراشناخت و هوش هیجانی 


 هدف گذاري چند از 10 را  چگونه انجام مي داديد؟

من یک دید کلی نسبت به چند از ده هایی که با هم میزدم داشتم ( تقریبا در همه دروس ) و در صورت آسان یا سخت بودن سوالات استراتژی خاصی در هدفگذاری اجرا میکردم. من نسبت به عملکردی که در طول دو هفته و نتایج کارنامه ها داشتم این هدفگذاری را انجام میدادم.


روش خلاصه نویسی شما چگونه بود؟ 

خلاصه نویسی من به شکل نوشتن فرمول ها و نکات فرار بود که قبل از هر آزمون آن ها را مرور میکردم. از سوالات علامت دار برای مرور نکات در آزمون های جمع بندی استفاده میکردم که فایده آن مرور مطالب بود. بیشتر به حاشیه نویسی نکات علمی در درس دین وزندگی و شیمی می پرداختم که شامل نکات مهم آزمون ها بود.


چگونه بین مطالعه براي امتحانات نهایی ومطالعه براي کنکور و تعادل ایجاد کردید ؟

من با تخصیص دادن ساعت مطالعه های خاص به هر دو تعادل مطالعاتی را در هر دو بحث ایجاد میکردم و در بعضی دروس چون برای کنکور خوب خوانده بودم دیگر نیاز نبود برای امتحانات نهایی به ان ساعت مطالعه اختصاص دهم.


 بهترین تراز شما در کدام درس ها بود ؟ روش مطالعه شما در این درس ها چه بود ؟

نقاط قوت و بهترین ترازهای من در دروس دین و زندگی و عربی و فیزیک بود.

در درس دین و زندگی به مطالعه کامل و مفهومی آیات و روایات و متن کتاب و ترکیب آنها با هم و دروس دیگر استفاده میکردم و تست های زیادی میزدم و ریفع اشکال میکردم.

در درس عربی به دلیل پیش خوانی خوب و تحلیل دقیق سوالات ، این درس نیز به نقطه قوت من تبدیل شد.

برگ برنده ی من در درسهای محاسباتی مثل فیزیک تست زنی از منابع مختلف و سطوح مختلف بود که این به من در شناخت تیپ های مختلف سوالات برای پاسخ دادن در آزمون خیلی کمک میکرد.


 براي اين كه از حاشيه های کنکور و کرونا به دورباشيد، چه كارهايي انجام داديد؟

سعی میکردم استفاده از فضای مجازی را کم کنم اما با این حال ارتباط خود با دوستانم را نیز حفظ کردم.


 آيا درس ها را پيش خواني مي‌كرديد ؟ كدام درس ها و چطور؟

من در سالهای پایه بعضی از فصل های مهم دروس اختصاصی را میخواندم تا در طول سال مشکلی از نظر یادگیری آنها نداشته باشم. در زمانی هم که مدارس حضوری بود سعی میکردم درس ها را خودم بخوانم و این در زمان غیرحضوری شدن مدارس خیلی به من کمک کرد. تقریبا همه درس ها را خودم میخواندم مگر اینکه مبحثی برایم خیلی سخت بود که در ان وقت از ویدئو های اموزشی استفاده میکردم.


 با تعطیل شدن مدارس به دلیل بیماری کرونا درس شما افت نکرد؟ 

افت درسی نداشتم  و سعی میکردم ساعت مطالعه ی قبلی خود را حفظ کنم تا مباحث باقی مانده سال یازدهم را به اتمام برسانم.                                                                                 

 

روش های مدیریت زمان


 برای مدیریت زمان سر جلسه کنکوراز کدام یک از روش هاي مدیریت زمان استفاده کردید؟ 

از تکنیک استراتژی بازگشت در ازمون ها استفاده می کردم و این در کنکور خیلی به من کمک کرد تا با وجود سخت بودن سوالات بتوانم به همه سوالات برسم.


آیا در روز کنکور با سوالات سخت چالشی و طراحی جدید مواجه شدید؟ 

دروس عمومی خوب و متعارف طراحی شده بود ولی دروس اختصاصی متاسفانه این گونه نبود.


 آیا اتفاق غیرمنتظره‌ای در جلسه ی کنکور برایتان به وجود آمد؟ آیا درسی بود که در جلسه ی کنکور شما را غافلگیر کرده باشد؟

متاسفانه در دروس اختصاصی به دلیل غیر استاندارد بودن سوالات غافلگیر شدم. در درس ریاضی به دلیل غیراستاندارد بودن سوالات جاخوردم ولی تا اخر جلسه به حالت عادی برگشتم و با زدن سوالاتی که برای من اسان بود خود را تا حدی مدیریت کردم.

Menu