گفتگو با امیررضا معتمدی - میانگین تراز 7300 - دوازدهم تجربی

در این مطلب به مصاحبه با تراز برتر تجربی ، آقای امیررضا معتمدی، می‌پردازیم .

گفتگو با امیررضا معتمدی - میانگین تراز 7300 - دوازدهم تجربی



نام و نام خانوادگی دانش آموز : امیر رضا معتمدی
تحصیلات پدر : دیپلم
رشته تحصیلی : علوم تجربی
شغل پدر : آرایشگر
میانگین تراز : 7300
تحصیلات مادر : دیپلم
منطقه یا سهمیه‌ی کنکور : 2
شغل مادر : خانه دار
شهر : خرم آباد
راهنمایی و دبیرستان : شهید بهشتی (استعداد های درخشان )
تعداد سال های حضور در کانون : 3 سال

تعداد کل آزمون ها : 96 آزمون

تعداد آزمون های دوازدهم : 36 آزمون



  شرکت در آزمون های کانون  


    1- از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کردید؟ دلیل آن چه بود؟ ؟ 

سال نهم (سوم راهنمایی)، نهم تا دوازدهم- به مدت 4 سال

دلیل: نظم و پیوستگی آزمون ها- به پیشنهاد دوستان و اولیاء

    2- دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چه بود؟ مهم ترین ویژگی آزمون‌ها از نظر شما چیست؟ 

آزمون های کانون نظم وپیوستگی داشتند و برنامه‌ی منسجمی داشتند و این باعث شد من انگیزه بگیرم و نظم بیشتری داشته باشم.

ویژگی کانون: نظم و هماهنگی بین دروس مدرسه و آزمونها (دو هفته یکبار) 

     3- آیا در تابستان در آزمون ها شرکت می کردید؟ شرکت در آزمون های تابستان به شما در طول سال و در دوران مدرسه چه کمکی کرد؟

بله، از سال یازدهم- اولا باعث می شد که از درس خواندن فاصله نگیرم- همچنین نقاط ضعف و قوت را در تابستان پیدا می کردم- و به تثبیت می رساندم. و درسهای سال گذشته را تثبیت می کردم.

      4- اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیدید؟ دلیل پیشرفت خود را چه می دانید؟

از سال نهم وارد کانون شدم- اولین ترازم 6800 بود و در همان سال به 7100 رسیدم.

 دلیل پیشرفت: استمرار و پیوستگی در درس خواندن و آزمون دادن و برنامه ریزی مناسب و منسجم. 

      5- وضعیت درسی شما قبل از شرکت در آزمون های کانون چگونه بود و چقدر تغییر کرد ؟

وضعیت بنده در درس های مدرسه به صورت متوسط بود- وقتی در آزمونهای کانون ثبت نام کردم انگیزه ای در من به وجود آمد که مرا به درس خواندن و افزایش ساعت مطالعه تشویق می کرد و این باعث پیشرفت من شد.


برنامه راهبردی


      1- تا چه حد با منطق برنامه راهبردی آشنا بودید؟مهم ترین ویژگی برنامه راهبردی را چه می دانید؟ یک برنامه‌ریزی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ 

کاملا با برنامه ی راهبردی آشنا بودم- کامل با برنامه هماهنگ و مناسب بودم- بله شخصی سازی می کردم. از سال دهم به صورت درست و جدی شروع کردم.

مهم ترین قسمت: پیش روی مناسب درس ها و  مهم ترین ویژگی: تناسب بین پیشروی درس هاو مباحث


      2- چقدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق داشت؟ 

تقریبا چون مطابق با برنامه ی راهبردی بود- من مشکلی نداشتم- طبق برنامه ی راهبردی درس می خوندم و هماهگ پیش می رفتم و با یک تیر دو نشان می زدم.

      3- بر اساس چه نیازها و ویژگی هایی از کتاب های کانون استفاده کردید؟

در مورد کتابهای سه سطحی، این کتاب هابه دلیل حجم پایین در عین داشتن تمام مباحث مورد سوال و نیاز یک درس منابع مناسب برای جمع بندی به شمار می روند.

       4-علت پیوستگی شما در آزمون ها چه بود ؟ اجرای برنامه راهبردی آزمون ها چقدر برای شما اهمیت دارد؟

بلهکاملا- در تمام آزمونها شرکت داشتم. فاصله گرفتن از برنامه انگیزه را کم می کرد- و غیبت در یک آزمون به منزله ی عدم هماهنگی با برنامه ی راهبردی محسوب می شد. چون در هر تاریخ(آزمونها)مباحث کاملا مشخص بود و اگر غیبت می کردم، دلیل ضعف و نقاط قوت آن مباحث را متوجه می شدم.

       5- وقتي مدارس غير حضوري شد چگونه برنامه ريزي براي درس خواندن كرديد؟

من مشکلی با غیر حضوری بودن دروس و مدارس نداشتم، و راس ساعت برای هر درس در هر روز آماده می شدم- تکالیف را کامل انجام می دادم و مطابق با برنامه ی مدارس و برنامه ی راهبردی آزمونها پیش می رفتم.


 کارنامه و سایت 


      1- از سایت کانون در این مدت چه استفاده هايي کردید ؟

صفحه ی شخصی- کارنامه- پاسخ نامه- فیلم های آموزشی، دانلود مجله ی کانون- مقالات مشاوره ای- کارنامه ها


     2- روز جمعه كارنامه را چه ساعتي مي گرفتید؟  به كدام قسمت ها بيشتر توجه مي کردید؟

حدودساعت 4 عصر کارنامه می گرفتم در صفحه ی شخصی. به درصدها بیشتر توجه میکردم، به درسی که در آزمون قبلی درصد پاسخگویی کمتری داشتم.


     3- از کدام ابزارهای اطلاع‌رسانی استفاده می‌کردید؟ 

سایت کانون: به دلیل دسترسی راحت تر  و مجله ی سرای دانش: مصاحبه با افرد برتر- مقالات مشاوره ای


     4- به جز كارنامه ي اصلي از کدام کارنامه‌ها بیشتر استفاده کردید؟ 

از کارنامه ی اشتباهات: به دلیل اینکه اشتباهات من مشخص شده بود از کدام مباحث و دروس هستند. چون اشتباهات عامل پیشرفت من می شدند.

 کارنامه ی بازیابی و سوال محور: چون تمام سوالات چالشی و سوالات اشتباه هر درس و همچنین سوالات نزده برای هر درس کاملا مشخص و در دسترس بود.


     5- در سالهای دهم و یازدهم ازنظرآموزشی چه وضعیتی داشتید؟دلیل و انگیزه ی این پیشرفت چه بود؟

وضعیت نسبتا خوبی داشتم- من در مدرسه تیزهوشان درس می خواندم و محیط رقابت بالایی داشت- در آزمونها تراز سال دهم (7100 )- و میانگین تراز سال یازدهم(7400 ).

دلیل انگیزه: چون به کنکور نزدیک تر می شدیم و هدف اصلی منموفقیت در کنکور بود و حمایت پدر و مادر و ایجاد انگیزه ی آنها.

 

 برنامه ریزی شخصی و روش مطالعه 


     1- آيادفتر برنامه ريزي داشتيد؟ دفتر برنامه ريزي چه كمكي به شما كرد؟

بله-بخاطر نظم بین دروس و ساعت مطالعه- ساعت مطالعه را افزایش می دادم، مقایسه بین ساعت مطالعه و درصد دروس داشتم.


     2- از دفتر برنامه ریزی و صفحه ی 182 استفاده می کردید؟ مهمترین ویژگی دفتر برنامه ریزی از نظر شما چیست؟

مهم ترین ویژگی صفحه ی 182: در واقع تنظیم ساعت مطالعه هفتگی بین دروس مختلف  و ایجاد هماهنگی و باعث افزایش فراشناخت می شد.


     3- كارنامه هاي خودرا به دفتربرنامه ريزي سنجاق مي كرديد؟ چه فايده اي برايتان داشت؟

بله- مقایسه ی بین دروس و درصدهای آنها و پی بردن به کم کاری و پیشرفت خودم در هفته های قبل


     4- کتاب خودآموزی براي شما چه فايده اي دارد؟

داشتم- در واقع سوالهایی که در آزمونها غلط و نزده داشتم تحلیل و بررسی میکردم و جواب هایشان را در این دفتر می نوشتم.برای امتحانات مدرسه و در آزمونهای جمع بندی برایم خیلی فایده داشت

     5- درکدام درسها روش مطالعه ی خود را تغییر دادید و پیشرفت  داشتید؟

در درس ادبیات- قبلا به صورت درس به درس کار میکردم، پس از مدتی که نتیجه نگرفتم با جستجو و تحقیق روشم را به موضوعی خواندن تغییر دادم و با استمرار این روش درصد خود را افزایش دادم.


 مهارت های خود تنظیمی : فرا شناخت و هوش هیجانی


     1- آیا خلاصه نویسی داشتید؟ روش خلاصه نویسی شما چگونه بود؟ 

بله- معمولا چکیده ی نکات و فرمولهای مهم را می نوشتم و در دفتری که داشتم از آنها در زمانهای مورد نیاز استفاده میکردم. ( در موقع امتحانات مدرسه و آزمونها)


     2- بهترین تراز شما در کدام درس ها بود ؟روش مطالعه شما در این درس ها چه بود ؟

در درس ریاضی بود- روش ها: به صورت تست محور انجام می دادم.  و دروس نقاط قوتم : ریاضی و زیست بودند

در زیست: ابتدا یک بار روزنامه وار کتاب درسی را می خواندم- سپس مجدد کتاب درسی را با سرعت کمتر مطالعه میکردم تا موضوع کلی مبحث به ذهنم بیاید و به سراغ کمک آموزشی می رفتم و بعد چند تست آموزشی می زدم- سپس مجدد به کتاب درسی مراجعه می کردم و این بار کلمه به کلمه ی کتاب درسی را مطالعه و بررسی می کردم. و برای هر 3 گفتار زیست تست کلی می زدم. فقط کتاب درسی را می خواندم برای زیست ( درسنامه)


     3- پدر و مادرت چگونه اوضاع درسی‌ات را پیگیری می‌کردند؟

پس از آمدن نتایج کارنامه، از من سوال می پرسیدن در مورد کارنامه و پیگیری آزمونها و نتایج من – و در روز آزمون( مثل مدیر حوزه) در کنار من بودند.


     4- آيا درس هارا پيش خواني می کردید؟ تجربه‌ای از مطالعه‌ی درسی بدون تدریس معلم داری؟

بله- در سال دوازدهم- تقریبا همه ی درس ها را پیش خوانی کردم. زیست، شیمی، و عمومی ها 

     5- از اشتباهاتت چگونه ياد مي گرفتید؟ 

دلیل اشتباهات را می نوشتم- حتی در مورد بی دقتی هایم- و این دلایل را که در یک دفترچه جمع آوری کرده بودم را به طور مکرر مرور می کردم.


 روش های مدیریت زمان  


     1- برا ی مدیریت زمان سر جلسه کنکور چکار کردید؟ 

از روش های ضربدر و منها و زمانهای نقصانی و استراتژی بازگشت- بله در طول سال استفاده می کردم.

 

     2- چگونه آرامش خود را درروز كنكورحفظ کردید؟آیا در روز کنکوربا سوالات سخت چالشی و طراحی جدیدمواجه شدید؟  

با آزمونهای 3 روز یکبار- این آرامش را در من ایجاد کرد.

بله- بشدت- با آرامش و توکل بخدا آرامشم را حفظ کردم . سوال سخت برای همه سخت است.

     3- روش شما به پاسخگویی به سوالات در روز کنکور چه بود؟ ایا ترتیب دفترچه سوال را رعايت كرديدیا تغيير داديد؟

بله- به ترتیب دفترچه انجام دادم ( در عمومی ها)

 در اختصاصی ها، چون سوالات سخت بودن، ریاضی رو گذاشتم برای آخر که اشتباه کردم و با مشکل مواجه شدم و زمان کم آوردم.


      4- آیا اتفاق غیرمنتظره‌ای درجلسه ی کنکوربرای تان به وجودآمد؟

بله- ریاضی- با توکل بر خدا و به سراغ سوالات آسان آن درس رفتم و تمام سعی ام را کردم که به سوالات سخت و اشتباه جواب ندهم ( چون بار منفی داشت).