قهرمان پیوستگی اکرم بزی مورقیصر - تراز 7500 - دوازدهم تجربی

از سال 95 – از سال هفتم وارد کانون شدم و کل متوسطه 1 و متوسطه 2 را داخل کانون بودم . به خاطر برنامه‌ی منسجم و آزمون‌های دوهفته یکبار آن وارد کانون شدم و خودم خواستم گه در آزمون‌ها شرکت کنم.

قهرمان پیوستگی اکرم بزی مورقیصر - تراز 7500 -  دوازدهم تجربی
  • نام و نام خانوادگی :   اکرم بزی مورقیصر                       شهر: گرگان

رشته‌ تحصیلی: تجربی       میانگین تراز:  7500              منطقه کنکور: منطقه 2

تحصیلات پدر:      دیپلم                                           شغل پدر: آزاد

تحصیلات مادر:    دیپلم                                            شغل مادر: خانه دار


  • محور اول: انواع آزمون‌های کانون


  • 1- از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کردید  چند سال؟ دلیل آن چه بود؟ آیا به پیشنهاد خودتان بود یا دوستان و خانواده؟ 

از سال 95 –  از سال هفتم وارد کانون شدم و کل متوسطه 1 و متوسطه 2 را داخل کانون بودم . به خاطر برنامه ی منسجم و آزمون های دوهفته یکبار آن وارد کانون شدم و خودم خواستم گه در آزمون ها شرکت کنم.

آشنایی من با کانون از طریق مدرسه بود و به خاظر اینکه دانش آموزان مدرسه مان نتیجه ی خوبی گرفته بودند .

  • 2- دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چه بود؟ مهم ترین ویژگی آزمون‌ها از نظر شما چیست؟

  • به دلیل برنامه ای که کانون ارائه می داد و باعث می شد دچار سردرگمی نشوم و همچنین فاصله ی زمانی بین آزمون ها و هدفگذاری قبل آزمون و مقایسه ی آن با نتیجه ای که می گرفتم باعث می شد نقاط قوت و ضعف خودم را بشناسم . 

  • نحوه حضور شما در آزمون ها در سال های پایه با سال کنکور چه تفاوتی برای شما داشت؟ در سال دوازدهم چند غیبت داشتید؟

  • تفاوت چندانی نداشت . درتمامی آزمون ها سعی کردم شرکت کنم ،‌ شاید در هر پایه ای که بودم یکبار غیبت کرده باشم آن هم به دلیل بیماری بوده است  . در سال دوازدهم هم یک غیبت به دلیل بیماری داشتم...

  • 3-شرکت آزمون ها به صورت آنلاین در مقایسه با سال قبل چه تفاوتی برای شما داشت؟ چگونه خود را مدیریت می کردید و شرایط آزمون را برای خود فراهم می کردید؟

سال قبل از اواسط سال آزمون ها غیرحضوری شد . برای همین تا خود را باشرایط وفق دهم طول کشید ولی امسال تمام تلاشم را کردم که شبیه آزمون حضوری باشد . زمان بندی آزمون را رعایت می کردم .

  • 4- به نظر شما آزمون‌های آنلاین چه فايده اي دارد؟ علت تداوم در شرکت در آزمون‌ها چه بود؟ روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع می کردید؟ آیا در پردازش اول کارنامه می‌گرفتید؟

آزمو های آنلاین رفت و آمد های حضوری را ندارد به ندرت غیبت داشتم و به همین دلیل تداوم آزمون دادنم بهم نمی خورد . روزهای جمعه آزمون خود را ساعت 10 صبح شروع می کردم و پردازش اول نبودم .

  • 5- چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم بود؟ با توجه به آنلاین بودن آزمون آیا نگران تقلب برخی دانش آموزان بودید و چقدر این موضوع برایتان مهم بود؟

من هیچ وقت تراز و رتبه ی دیگران را با تراز و رتبه خودم مقایسه نکردم . همیشه درصدای قبلی خودم را با نتیجه ای که می گرفتم مقایسه می کردم . تقلب کردن هم برایم مهم نبود چون افراد متقلب همیشه هستند .

  •  6-  آیا در تابستان در آزمون ها شرکت می کردید؟ از چه سالی تابستان را جدی گرفتید؟ و شرکت در آزمون های تابستان به شما در طول سال و در دوران مدرسه چه کمکی کرد؟

بله – زیرا شرکت درآزمون های تابستان بعث می شد روند مطالعاتی ما حفظ شود .

  • 7- اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیدید؟ دلیل پیشرفت خود را چه می دانید؟

اولین ترازم 6800 یا 6700 بود و در آزمون هایم به تراز 8200 هم رسیده ام – با گذشت زمان ساعت مطالعه ام افزایش پیدا کرد و این باعث شد اشکالات مطالعاتی خود را بشناسم و نقاط ضعف و قوت من برجسته شود .

  • 8- در زمان هایی که خسته و یا نا امید بودید و یا اینکه به برنامه آزمون نرسیده بودید، آیا در آزمون ها حاضر می شدید؟ چگونه خود را مدیریت می کردید؟ آیا از اینکه ترازتان کم شود نگران نبودید؟

بله شرکت می کردم – قصدم در آن آزمون پاسخگویی به سوالاتی بود که به آن تسلط داشتم – اما سوالات را به طور کامل بررسی می کردم و نگران کم شدن ترازم نبودم و می دانستم که می توانم جبران کنم .


محور دوم: برنامه  راهبردی آزمون ها و  هماهنگی با مدرسه

  • 9- تا چه حد با منطق برنامه راهبردی کاملا آشنا بودید؟چگونه آن را اجرا می کردید و برای خودتان شخصی سازی می کردید ؟ مهمترین قسمت برنامه راهبردی برای شما کدام قسمت بود؟ مهم ترین ویژگی برنامه راهبردی را چه می دانید؟

تا حدود زیادی – برنامه ی من مطابق با برنامه ی راهبردی بود و سعی می کردم در هفته ی اول برنامه را اجرا کنم – پیشروی مطالب برای من مهم ترین قسمت بود – مهم ترین ویژگی برنامه راهبردی این بود که برنامه ای کامل را برای طول سال ارائه می کرد و باعث سردرگمی نمی شد – برنامه ی خوب براساس میزان توانایی و اقلیت های هر فرد چیده می شود و در آن اغراق وجود ندارد – از شروع متوسطه دوم برنامه ریزی را به طور جدی شروع کردم . 

  • 10- چقدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق داشت؟

  • در برخی دروس جلوتر و در برخی دروس عقب تر بودیم . اما من مطابق با برنامه ی کانون پیش می رفتم .

  • 11- از کدام یک از کتاب های کانون و بر اساس چه نیازها و ویژگی هایی از آن ها   استفاده کردید؟

از کتاب های سه سطحی به دلیل سطح بندی کردن سوال ها و سخت بودن آنها استفاده می کردم.همچنین از کتاب زرد برای جمع بندی استفاده کردم.

به نظر من ویژگی کتاب سه سطحی ،  تفکیک کردن سوالات براساس درجه سختی و ویژگی کتاب زرد  این است که کتابی مناسب برای  دوران جمع بندی و پوشش دادن مطالب و نیازهای این دوره و کشف و رفع اشکالاتهر مبحث  است.

  • 12- شما پیوستگی زیادی در آزمون های اصلی داشتید ودر آزمون ها غیبت نداشتید، علت پیوستگی تان چه بود ؟برنامه ی راهبردی را چگونه اجرا می کردید ؟

  • به دلیل آنکه تداوم مطالعه ام حفظ شود غیبت نمی کردم. هفته ی اول مطالب را به طور کامل می خواندم و در هفته ی دوم بیشتر تست می زدم . برایم اهمیت داشت تا از برنامه عقب نیفتم چون با برنامه ر یزی و افزایش ساعت مطالعه آن  راجبران می کردم

  • محور سوم: سایت کانون و جعبه ابزار کارنامه

  •  13- از سایت کانون در این مدت چه استفاده هايي کردی ؟

از صفحه شخصی برای دیدن کارنامه هایم خیلی  استفاده می کردم.معمولا بین 5 تا 6 کارنامه ام را در روز جمعه می گرفتم و  به کارنامه اشتباهات توجه بیشتری می کردم

  • 14-  چگونه از کارنامه آزمون ها  جهت کشف نقاط قوت و ضعف خود استفاده می کردید؟

  • کارنامه آزمون های اصلی : توجه بشتری به درسها داشتم و سعی می کردم اشتباهاتم را بررسی کنم و دلیل آن را پیدا کنم و برای آزمون بعدی آن اشتباهات را کمتر انجام دهم .

  • 15- چگونه کارنامه ها را تحلیل می کردید؟

تحلیل کارنامه ام به این صورت بود که با مشاهده ی درصدهایم سوالاتی که اشتباه پاسخ داده بودم را بررسی و دلیل آن را یادداشت می کردم  . سوالاتی که پاسخ نداده ام را دسته بندی می کردم یا حل آن را بلد نبودم و یا زمان کافی برای پاسخ گویی نداشتم . راه حلی برای این مشکل پیدا می کردم و سوالاتی که درست پاسخ داده ام راهم بررسی می کردم و اگر راه حل کوتاهتری داشت یاد می گرفتم و یادداشت می کردم .

  •  16- بعد از برگزاري آزمون ،آزمون‌ها راچگونه تحلیل می‌کردی؟

تمام سوالات رابررسی می کردم و راه حل های جالب را یادداشت می کردم و نکات مهم را وارد کتابم می کردم .


محور چهارم:  دفتر برنامه ریزی و روش مطالعه

  • 17- ساعت مطالعه خودرا در طوا دوره ای که در کانون بودید چقدر بود و در نهایت به چقدر رسید؟

در ابتدای آزمون ها که هفتم بودم 4 الی 5 ساعت بود ، به تدریج در هر سال ساعت مطالعه ام افزایش دادم و  در سال آخر به دلیل غیرحضوری بودن ساعت مطالعه ام را  به 13 الی 15 در دوران جمع بندی رساندم.

18- میانگین ساعت مطالعه شما در تابستان ، در طول مدرسه و دوران جمع بندی چگونه بود.

در تابستان روزانه  12 ساعت و در کل هفته میانگین و 84 ساعت مطالعه داشتم.

در روزهای تعطیل و در روزهای مدرسه بین 6 الی 8 ساعت درس می خواندم

در جمع بندی روزی 13 الی 15 ساعت و هفته ای 91 الی 105 ساعت  مطالعه داشتم .

به طور کلی در سال های پایه بین 8 الی 12 ساعت و در سال دوازدهم حدو 13 تا 15 ساعت مطالعه داشتم

  • 19- چه برنامه ای برای مطالعه دروس عمومی و اختصاصی خود داشتید؟

  • سعی داشتم توجه یکسان به این دروس داشته باشم یعنی به هر درس با توجه به تسلطی که دارم اهمیت دهم . مثلا در دروس تخصصی 5/2 ساعت و در دروس عمومی 2 ساعت زمان می دادم.


  •  محور پنجم : مهارتهای خودتنظیمی

  • 20- آيا هدف گذاري چند از 10را انجام مي دادي؟ چگونه براي هدف گذاري از اين کارنامه استفاده می کردی؟

  • بعضی اوقات – مواقعی که این کار را انجام می دادم برای همه دروس بدون هیچ اغراقی هدف گذاری می کردم براساس میزان مطالعه ای که داشتم و وقتی که برای هر درس می گذاشتم  .

  • 21- شما درسال گذشته بيشتر با روش بازيابي درس مي خوانديد يا باروش دوباره خواني؟

  • روش بازیابی – به نظرم این روش برای من عالی بود زیرا باعث می شد ابتدا راجع به اون مبحث فکر کنم و قسمت های تاریک مغزم راجع به اون مبحث را پیدا کنم و بعد از آن به مطالعه ی اون درس می پرداختم.

  • 22- آیاخلاصه نویسی داشتید؟ روش خلاصه نویسی شما چگونه بود؟

  • در دروسی مثل فیزیک ، بعضی از مباحث ریاضی ، عربی و زبان انگلیسی خلاصه نویسی داشتم وسعی می کردم مطالب را تیپ بندی کنم . این روش بسیار به من کمک می کرد .

در آزمون های جمع بندی بعد از مطالعه ی دروس به سراغ سوال های علامتدار می رفتم که به من در جمع کردن مباحث کمک می کرد .

  • 23- چگونه بین مطالعه براي امتحانات نهایی ومطالعه براي کنکور و تعادل ایجاد کردید تا بتوانید در هر دو نتیجه لازم را به دست بیاورید؟

بیشتر وقت را برای کنکور می گذاشتم و وقت کمتری برای امتحانات نهایی اختصاص می دادم چون مطالعات کنکوری برایم ارجح تر بود . البته بررسی مو به موی کتاب درسی برای امتحانات نهایی به مطالع ی کنکورم کمک می کرد .

  • 24- بهترین تراز شما در کدام درس ها بود ؟ روش مطالعه شما در این درس ها چه بود ؟

  • بهرتین تراز هایم در ریاضی و فیزیک  بود.

در این درس ها من سعی می کردم سوالات مختلفی از منابع مطالعاتی ام را حل کنم. روشی که خیلی در درس فیزیک کمک کننده است ، تیپ بندی مطالب است و مباعث طبقه بندی در ذهن فرد می شود .

  • 25- برای آینده چه برنامه‌ای داری؟

از آنجایی که آزمون سراسری را خوب نداده ام – منتظرجواب ها هستم که اگر قبول نشدم برای سال بعد دوره به صورت جدی بخوانم و اگر قبول شدم دوست دارم برنامه نویسی را به صورت جدی ادامه دهم و در زمینه ی تدوین به کلاس های آموزشی بروم .

  •  26- از اشتباهاتت چگونه ياد مي گرفتی؟

به نظرم اشتباهات بهترین معلم هایی هستند که می توانند به ما آموزش دهند . اشتباهات به وضوح عملکرد فرد را نشان می دهند و با بررسی آنها می توانی به نتیجه خوبی بررسی و ایرادات مطالعاتی خود را پیدا و  آنها را جبران نمایید . 

  • 27- از نظر شما گرایش های جدید در سوال های کنکور امسال کدام هاست ؟

سوالات ریاضی امسال نگرش متفاوتی نسبت به گذشته داشت . این سبک از سوالات نیاز به زمان و تفکر بیشتری دارد . مثلا این نوع سوالات جزء سوالاتی محسوب می شد که اساتید و معلمان کنکوری معتقد بودند در آزمون سراسری نمی آید . به نظرم از این به بعد می توانند تعداد کمی از سوالات را با سطح آموزشی فراتر و تیپ متفاوت از سوالات متوسطه دوم  طرح کنند.   


محور ششم:  روش های مدیریت

28- برا ی مدیریت زمان سر جلسه کنکور چکار کردید؟

معمولا از روش ضربدر منفی و استراتژی بازگشت استفاده می کردم .

  • 28- آیا در پاسخگویی به سوالات کنکور، ترتیب پاسخ به درس های دفترچه را تغيير داديد؟

خیر. ترتیب دفترچه را رعایت کردم و به همان ترتیب پاسخ دادم. در آزمون های کانون نیز همیشه به همین صورت پاسخ می دادم.