همان طور که می دانید جلسه با برترها در سال های قبل به صورت حضوری برگزار می شد و آقای قلم چی به سوال های دانش آموزان در دوران جمع بندی پاسخ می دادند.
اکنون دو سال است که پس از شیوع کرونا این جلسه ها به صورت مجازی برگزار می شود.
در جلسه روز شنبه 400/3/29 با دانش آموزان برتر شهرهای ساری و آمل، آقای قلم چی به 15 سوال پاسخ دادند، در این جا سوال های دانش آموزان به همراه پاسخ های آقای قلمچی را مشاهده میکنید(تعدادی از سوال ها به علت تکراری بودن، آورده نشده اند.):
پیشنهاد می دهید به چه ترتیبی در دفترچه به سوالات پاسخ دهیم؟
اگر ترتیب سوالات را جا به جا کنیم مشکلی به وجود می آید؟
ترتیب درس ها در کنکور با در نظر گرفتن روانشناسی دانش آموزان منظم شده است، بهتر است درس ها را به ترتیب دفترچه پاسخ بدهید.
اما کسانی که مدت هاست ترتیب درس ها را عوض میکنند و به آن روش هم عادت کرده اند، خوب است همان روشی که به آن عادت کرده اند را ادامه دهند.
در یکی دو هفته مانده به کنکور روش های خود را حتی اگر خوب نیستند، تغییر ندهید.
اگر تا کنون عادت نکرده اید که ترتیب درس ها را عوض کنید، بهتر است درس ها را به ترتیبی که در دفترچه می بینید، پاسخ بدهید.
در جلسه ی کنکور چه استراتژی باید داشته باشیم؟
قبل از شروع آزمون خودنگاری آغازین را انجام دهید.
حس و حال و ارزیابی خودتان را از میزان تسلط و تصوری که از خودتان در جلسه ی آزمون دارید، بنویسید و با همراهان خود ( پدر و مادر یا همراهان و دوستانتان ) مطرح کنید. اینگونه آرامشتان در جلسه بیشتر خواهد شد.
در مورد انواع استراتژی بازگشت هر دانش آموزی متناسب با میزان تسلط خود در هر درس و اولویت هایی که دارد، می تواند زمانی را که در پایان آزمون ذخیره می کند، به شکل متفاوت و متناسب برای خود مصرف کند .
استراتژی های بازگشت به تعداد دانش آموزان برتر متفاوت هستند.
اگر یک درس را در یک آزمون زودتر از زمان بندی تکنیک زمان نقصانی اش تمام کردیم چه کار کنیم؟ و اگر درسی چند دقیقه بیشتر از زمانبندی نقصانی آزمون وقت گرفت، چطوری وقت را دوباره تنظیم کنیم؟
مدیریت زمان در آزمون سه مرحله دارد:
مرحله ی اول :روش ضربدر و منفی ، در این روش شما همه ی سوال ها را یک بار بررسی می کنید و به همه ی سوال هایی که بلد هستید و می توانید در زمان پیش فرض پاسخ دهید ، جواب می دهید.
مرحله ی دوم :روش زمان های نقصانی ، در هر درس ، زمان مشخصی را پس اندار می کنید ، یعنی برای هر درس زمانی را کمتر از زمان پیشنهادی در نظر می گیرید تا در پایان دور اول ، زمان کافی برای بازگشت ذخیره کرده باشید.
مرحله ی سوم ( مرحله ی آخر ):استراتژی بازگشت، وقتی به مرحله ی آخر رسیدید تصمیم می گیرید وقت ذخیره شده را صرف کدام درس ها کنید و به هر درس چه اولویتی بدهید . اگر دو مرحله ی قبل را خوب اجرا کرده باشید ،در مرحله ی سوم ( یعنی با اجرای استراتژی بازگشت ) می توانید روی سوال های وقت گیر و سوال های دشوارتر و سوال های ابتکاری و جدید وقت بگذارید و تعداد زیادی از این سه نوع سوال را حل کنید . اگر این سه روش را برای مدیریت زمان اجرا کنید در پایان آزمون وقت کم نخواهید آورد و افسوس نخواهید خورد که بعضی سوال ها را که بلد بوده اید ، ندیدید و پاسخ ندادید.
شما با اجرای زمان های نقصانی برای آخرین و مهم ترین مرحله ی مدیریت زمان در جلسه ی آزمون یعنی " استراتژی بازگشت " آماده می شوید .
دقت کنید که اجرای روش زمان های نقصانی بدون اجرای روش ضربدر و منفی فایده ی چندانی ندارد .
برخی دانش اموزان ، روش زمان های نقصانی را به صورت ناقص اجرا می کنند آن ها سوال ها را یک به یک مطالعه می کنند و به همه ی سوال ها چه ساده باشد و چه دشوار پاسخ می دهند و سوال های پایانی درس را رها می کنند و به سراغ درس بعدی می روند .
در واقع بدون اجرای روش ضربدر و منفی ، روش زمان های نقصانی را اجرا می کنند . نتیجه این است که در نوبت اول زمان خودرا فقط صرف سوال های ساده تر نکرده اند .برای مدیریت زمان باید هر دو روش را اجرا کنید . اجرای یکی بدون اجرای دیگری ناقص است.
مهم ترین چالش در استراتژی بازگشت مربوط به قدرت تشخیص و تصمیم گیری های شماست.
اگر با اجرای دو روش پیش گفته یعنی روش ضربدر و منفی و روش زمان های نقصانی بتوانید زمانی در حد نیم ساعت تا چهل و پنج دقیقه، در پایان آزمون ذخیره کنید.
سوال مهم و تصمیم مهم ، این خواهد بود که زمان ذخیره شده را به ترتیب صرف کدام درس ها کنید.
برای این کار هم فرمول یکسان و ثابتی وجود ندارد.همه ساله دانش آموزان برتر هر یک با روشی متفاوت استراتژی بازگشت را اجرا می کنند، هر دانش آموزی متناسب با نیاز خود برنامه ریزی می کند.
شما باید استراتژی بازگشت خودتان را داشته باشید، اما مطالعه ی روش های دیگران به شما کمک خواهد کرد که گزینه های بیشتری برای انتخاب داشته باشید و تصمیم های بهتری بگیرید .
جمع بندی : هدف از سه روش مدیریت زمان در آزمون ها این است که در پایان آزمون همه ی سوال ها را حداقل یک بار مطالعه کرده باشید و به همه ی سوال هایی که برای شما ساده تر هستند پاسخ دهید و پس از آن بیشترین تعداد از سوال های وقت گیر را پاسخ دهید.
نتیجه این خواهد بود که آن چه درطی دوران تحصیل مطالعه کرده اید، روی پاسخ برگ درج کنید .
روش های مدیریت زمان را بارها و بارها در منزل و در آزمون های سه روز یک بار تمرین کنید و مسلط شوید تا قبل از آزمون اصلی نگران وقت کم آوردن نباشید . مدیریت زمان را به دست تصادف و احتمال نسپارید . با تمرین هدفمند و با برنامه می توانید زمان خود را در جلسه ی آزمون به خوبی مدیریت کنید.
بهترین راه برای افزایش سرعت تست زنی در جلسه کنکور و حفظ آرامش چیست؟
به فکر افزایش سرعت نباشید، در عوض سعی کنید در زمان جمع بندی تا می توانید روی مدیریت زمان تمرین کنید.
با تمرین تکنیک ضرب در و منها می توانید سرعت درستی ( نه زیاد و نه کم) در تست زنی داشته باشید و با تکنیک تکمیلی زمان های نقصانی و استراتژی بازگشت می توانید راندمان تست زنی تان را به خوبی مدیریت کنید.
اگر در جلسه حالتان خوب نبود، چند دقیقه استراحت کنید و نگران زمان از دست رفته نباشید، کنکور نبرد ثانیهها و دقیقه ها نیست.
با اجرای روش زمان های نقصانی و استراتژی بازگشت می توانید به خوبی زمان را مدیریت کنید و همه ی سوال هایی که واقعا بلد هستید را پاسخ دهید .
خودتان را برای این آماده کنید که بعضی درس ها از آن چه شما تصور می کنید، دشوارتر باشند.
آماده باشید که در مبحثی که فکر می کنید کاملا مسلط هستید، یک سوال دشوار پرسیده شود!
وقتی با چنین شرایطی مواجه شدید به خودتان با اطمینان بگویید، سوال ها برای همه دشوار است.
آماده باشید که چند سوال متوالی را پاسخ ندهید. آماده باشید که بعضی از پاسخ ها را فراموش کرده باشید.
اگر زمان های نقصانی و استراتژی بازگشت را اجرا کنید، فرصت خواهید داشت که دوباره به این سوال برگردید و به آن ها پاسخ دهید.
اگر با چند سوال ابتکاری و طرح جدید مواجه شدید از آن سوال ها بگذرید و وقت زیادی صرف آن سوال ها نکنید، ممکن است بعدا در ذهنتان جرقه ای بزند و ایده ای برای حل آن سوال به نظرتان برسد .
