تحلیل درک عمومی هنر در آزمون جامع دوم هنر 21 خرداد 1400

ررسی سوال هایی که در جلسه آزمون تعداد زیادی از داوطلبان به دلیل سختی، بی دقتی و یا نخواندن درست سوال نتوانستند به آن‌ها پاسخ دهند و یا این

تحلیل درک عمومی هنر در آزمون جامع دوم هنر 21 خرداد 1400

بررسی سوال هایی که در جلسه آزمون تعداد زیادی از داوطلبان به دلیل سختی، بی دقتی و یا نخواندن درست سوال نتوانستند به آن‌ها پاسخ دهند و یا این سوال ها دارای دام آموزشی بوده است.

درک عمومی هنر 21 خرداد 1400

105) کدام یک از ویژگی های معماری مساجد عراق در دوره عباسیان نشانگر باززایی سنت های معماری عهد اشکانی و ساسانی است؟

1)حیاط کم عمق و شبستان عمیق همراه با ستون های متعدد

2) قوس های نیم گرد و رواق های حول مساجد

3) استفاده یکپارچه از سنگ در ساخت بنا و تزئینات سنگی

4) ساخت پوشش های گرد نظیر طاق ها و طاق نماهای ضربی

گزینه 4 صحیح است.

تحلیل سوال: در دوره عباسیان عراق مرکز حکومت اسلامی بود. در این دوره بناهای آجری رواج یافت و پوشش گچی برای تزئین بنا به اشکال گوناگون مورد استفاده قرار گرفت. ساخت پوشش های گرد (طاق ها و طاق نماهای ضربی) در دوره عباسیان عراق نشانی از باززایی سنت کهن طاق زنی عهد اشکانی و ساسانی است. نمونه آن : مسجد سامرا ، مسجد متوکل ، کاخ جوسق خاقانی.

گزینه یک: ویژگی معماری مساجد اسپانیا در دوران اسلامی است.

گزینه دو: ویژگی معماری سوریه و فلسطین در دوره امویان است.


106) پیکره های گلین یک گراز و یک زن که به ونوس شهرت یافته ، از کدام تپه ی باستانی ایرانی کشف شده است؟

1) سیلک                   2) حسنلو                   3) مارلیک                      4) سراب

گزینه 4 صحیح است.

تحلیل سوال : پیکره کراز تپه سراب کرمانشاه به شکلی طبیعت گرایانه ساخته شده است و پیکره زنی معروف به ونوس به شکلی ساده و خلاصه ساخته شده که القای اندیشه باروری است.


107) حذف فضاهای مه آلود ، به وجود آمدن معماری چوبی  و اوج منظره سازی به ترتیب مربوط به کدام دوره های هنر چین است؟

1) شش پادشاهی - سونگ - چینگ   2) چینگ - مینگ - سونگ

3) سونگ - شانگ - چینگ              4) تانگ - چینگ - سونگ

گزینه 2 صحیح است.

تحلیل سوال: حذف فضاهای مه آلود و آثاری با وضوح بیشتراز تحولات مهم نقاشی در دوره چینگ است. اوج منظره پردازی مربوط به دوره سونگ است در دوره سونگ منظره نگاری ناب به اوج شکوفایی رسید و نقاشان اغلب انسان را جزء کوچکی از طبیعت پهناور قلمداد می کردند.در دوره مینگ سادگی و عمق آثار پییشین جای خود را به زینت کاری و تنوع رنگ داد.


108) ابداع چرخ سفالگری در سرزمین عیلام به چه دوره ای باز می گردد؟

1) مس و سنگ قدیم                2) عصر مفرغ               3) عصر اول آهن             4) عصر دوم آهن

گزینه 1 صحیح است.

تحلیل سوال: اختراع چرخ سفالگری در هزاره چهارم قبل میلاد ( عصر مس و سنگ قدیم) در سرزمین عیلام روی داد.


109) کدام یک از گزینه های زیر ویژگی هنری قوم اولمک را بیان می کند؟

1) ساخت پیکره های بزرگ یادمانی و سردیس ها

2) انعکاس روحیه خشن در تندیس های عظیم و رعب آور

3) انبوهی و فشردگی صورت های شبه انسان، حیوان و شکل مکعب گونه آنها

4) مهارت در مهندسی ساختمان و شیوه ی معماری خشک

گزینه 1 صحیح است.

تحلیل سوال: اولمک ها در ساخت بناهای مذهبی، پیکره های بزرگ یادمانی به ویژه سردیس ها توانا بودند. اولمک ها در دانش نجوم پیشرفته بودند و تقویم های دقیقی داشتند.

گزینه دو: ویژگی های قوم آزتک است.

گزینه سه: وبژگی های قوم مایا است.

گزینه چهار: ویژگی های قوم اینکاها است.


111) کدام هنرمند با اثر پذیری مستقیم از طبیعت، موفق شد کلاسیسیم را با رئالیسم وفق دهد؟

1) داوید                       2) کوربه                      3) میله                         4) انگر

گزینه 3 صحیح است.

تحلیل سوال: میله با اثر پذیری مستقیم از طبیعت، کلاسی سیم را با رئالیسم وفق داد. در دهکده باربیزن و در وضع نامساعد ناشی از فقر به نقاشی موضوع های کار و زندگی دهقانان ادامه داد. درون مایه اصلی کار هایش بر اعتقادات میحی اش مبتنی است.


115) کدام گزینه درباره نقاشی مصری درست است؟

1) اساس کار نقاش مصری بر روایت گری قرار داشت بی آنکه طبیعت پردازی کند.

2) نقاشی مصری تنها به موضوعات آیینی و جهان پس از مرگ می پرداخت.

3) هنر معماری و پیکره تراشی بیش تر از دانش نقاشی مصریان به دانش ما نسبت به نحوه زیست آنان یاری کرده است.

4) آنوبیس خدای محافظ گورستان ها و خدای مرگ در اعتقاد مصریان باستان است که اغلب به شکل آدمی با سر عقاب است.

گزینه 1 صحیح است.

تحلیل سوال: اساس کار نقاش مصری بر روایتگری قرار داشت، بی آنکه طبیعت پردازی کند و یا اشخاص و اشیاء را به همان شکلی که هستند بنمایاند، او از قواعد معینی تبعیت می کرد (اصل تقابل). آنوبیس خدای شغال است نه عقاب و به شکل آدمی با سر شغال ظاهر می شود.


118) کدام گزبنه از ویژگی های مقابر اتروسکی نیست؟

1) طراحی به شکل طاق                                            2) ساخت تاقچه هایی در اطراف

3) استفاده هز نقوش انتزائی برای تزیین           4) انعکاس شور و نشاط زندگی روزمره در  نقاشی ها

گزینه 3 صحیح است.

تحلیل سوال: مقابر اتروسک ها به شکل اتاق و دارای تاقچه هایی در پیرامون بود. سطوح بین تاقچه ها با نقاشی های طبیعت گرایانه، تزیین و نشاط زندگی روزمره در آن ها منعکس می کردند.


121) کدام یک از نقاشان اکسپرسیونیست نام گروه پل را برگزید و دستاورد مهم این گروه چه بود؟

1) کیرشنر - احیای هنرهای گرافیکی                    2) اشمیت - احیای هنرهای گرافیکی

3) اشمیت - احیای هنر دیوارنگاری                       4) کیرشنر - احیای هنر دبوارنگاری

گزینه 2 صحیح است.

تحلیل سوال: دستاورد مهم جنبش پل، احیای هنرهای گرافیک بخصوص باسمه چوبی و پستر و مصور سازی است. در بازنمتایی واقعیت بر کژنمتایی شدید، ساده سازی شکل ها و شدت رنگ ها و بیان پرشور حالت های عاطفی تاکید می کردند.


123) کدام شیوه در عکاسی و مبدع آن درست بیان شده است؟

1) هلیوگرافی - ژاک لوئی داگر                            2) کالوتیپ - نیسفور نیپس

3) ژلاتین خشک - ریچارد مدوکس                      4) اتوکروم - ادوراد مایبریج

گزینه 3 صحیح است.

تحلیل سوال: روش نیسفور نیپس هلیوگرافی یا خورشید نگاری یا نقاشی با نور است. هنری فوکس تالبوت، با ابداع روش کالوتیپ موفق به تولید عکس به طریق نگاتیو-پزیتیو شد. ریچارد مدوکس : با طراحی شیوه ژلاتین خشک حاوی هالوژن های نقره بر روی ورقه شیشه ای، امکانات بسیاری برای عکاسان به ارمغان داشت. عکاسی رنگی در روزهای نخست قرن بیستم شکل گرفت. حرکت دنباله داری که از روش  اتوکروم  ساخته برادران لومیر در سال 1907 آغاز شده بود و به نخستین تولیدات انبوه کارخانه کداک در دهه 30 منجر شد. ادوارد مایبریج (مبدع عکاسی متحرک) : شهرتش به دلیل حرکت و نمایش تصاویر متحرک در عکاسی است.


124) کدام سازها در موسیقی شهری ایرانی مطلق است؟

1) نی - عود                 2) تار - سه تار                3) کمانچه - قیچک                  4) سنتور - قانون

گزینه 4  صحیح است.

تحلیل سوال: در سازهای مطلق انگشت گذاری صورت نمی گیرد و تولید صدا تنها میان سیم ها و لوله ها با طول های مختلف صورت می گیرد.. در سازهای مقید بر روی سیم انگشت گذاری صورت می گیرد.

کمانچه سازی زهی آرشه ای مقید است. قیچک از سازهای زهی آرشه ای مقید است ساز قیچک فاقد دستان بند ی ست و تمام فواصل موسیقی ملی (پرده-نیم پرده-ربع پرده) روی آن قابل اجراست.


تهیه و تنظیم گلشن اسکندری رتبه 5 منطقه 3 سال 98

Menu