صحبت های رتبه 200 انسانی، احسان رمضانی در مورد نحوه مدیریت زمان در جلسه آزمون:
من تکنیک زمانهای نقصانی را بعد از عید، ابتدا برای دروس عمومی آغاز کردم. بدین گونه که ابتدا درس ادبیات، بعد زمان و در آخر درس عربی را پاسخ میدادم. هریک از دروس را در 15 دقیقه پاسخ میدادم و زمان باقیمانده آخر را ابتدا به سوالات درس ادبیات و سپس به دینی و ادبیات میپرداختم.
اما در دروس اختصاصی، به دلیل این که نقاط قوت زیادی داشتم، سعی میکردم که سوالات را سریعتر پاسخ دهم و وقت بیشتری را برای بازگشت ذخیره نمایم. به دلیل این که برخی تستهای درس ریاضی و اقتصاد، به زمان و تمرکز بیشتری نیاز داشت، در کنار هرکدام از سوالات که به فکر بیشتری نیاز داشت، یک علامت ضربدر مثبت "×+" میگذاشتم تا پس از بازگشت ابتدا به این سوالات بپردازم.
در سایر دروس هم از جمله عربی و ادبیات اختصاصی به دلیل این که بسیار قوی بودم، هیچ گونه نیازی به بازگشت نبود و معمولاً تستهای این دروس در همان زمان خودشان تمام میشد. اما درس فلسفه و منطق که یکی از چالشیترین دروس علوم انسانی است، همیشه به وقت بیشتری نیاز داشتم و معمولاً هم بسیاری از این سوالات که ابتدا حل نمیشدند، با تکنیک بازگشت و دوباره فکر کردن به آنها بسیار راحتتر حل میشد و زودتر به جواب میرسیدند.
