ادبیات: نکاتی از دستور زبان و آرایه استعاره - مهدی رحمانی

این مطلب شامل درسنامه با 5 تست چالشی از کتاب سه سطحی ادبیات می‌باشد.

ادبیات: نکاتی از دستور زبان و آرایه استعاره - مهدی رحمانی

این مطلب شامل درسنامه با 5 تست چالشی از کتاب سه سطحی ادبیات می باشد.

*نکاتی از دستور زبان و آرایه استعاره*

در قسمت ضمیمه فایل درسنامه به همراه پاسخ تشریحی سوالات قرار داده شده است.

این مطلب توسط مهدی رحمانی تهیه شده است.

* گروه برترهای کانون *


دستور زبان

افعال می‌توانند علی‌رغم شکل ظاهری مشابه معانی متفاوت و فراتر از آن نقش دستوری متفاوتی نیز داشته باشند. برای مثال فعل سوختن در قدیم به معنای «آتش گرفتن» و همچنین «آتش دادن» بوده است که اولی ناگذر و دومی گذرا به مفعول است. از دیگر افعال با معانی گوناگون می‌توان به فعل گرفتن با معانی زیر اشاره کرد:

1- اخذ کردن 2- پنداشتن و فرض کردن 3- شعله‌ور شدن 4- مؤاخذه و مجازات کردن


........................................................................... منبع: سه‌سطحی ادبیات، 3/8/98

61- کاربرد معنایی فعل از مصدر «گرفتن» در ابیات کدام گزینه یکسان است؟

الف) من گرفتم ساختی پوشیده سال خویش را / چون کنی پنهان ز چشم خلق حال خویش را؟

ب) کس را سزای ذات تو مدحی نداد دست / گر بنده حق آن نگزارد بر او مگیر

ج) گیرم که ز دشمن گله آری بر دوست / چون دوست جفا کند چه تدبیر کنی؟

د) وعظ واعظ ز چه دانی نکند جا به دلِ ما / پختگانیم که در ما سخن خام نگیرد

1) الف، د                              2) ب، ج                                     3) ج، الف                                      4) د، ب


......................................................................... منبع: سه‌سطحی ادبیات، 18/8/97

126- معنای واژة «همّت» در کدام گزینه با سایر ابیات متفاوت است؟

1) کسی کاو پادشاه و مهتر و فرمانروا باشد / به آن کوشد که او را همّت و کام و هوا باشد

2) ای توانگر مفروش این همه نخوت که تو را / سر و زر در کنف همّت درویشان است

3) همّتم بدرقة راه کن ای طایر قدس / که دراز است ره مقصد و من نوسفرم

4) روی خوب است و کمال هنر و دامن پاک / لاجرم همّت پاکان دو عالم با اوست

 

برای پیدا کردن گروه مفعولی دو راه وجود دارد: 1- استفاده از پاسخ سؤال «چه کسی / چه چیزی را + فعل» 2- استفاده از حرف «را» نشانه مفعولی

اما به نکات زیر توجه کنید:

1- مطمئن شوید که فعل جمله گذرا می‌باشد.

2- مطمئن شوید که نوع «را» مفعولی است و فک اضافه یا حرف اضافه نیست.


........................................................................ منبع: سه‌سطحی ادبیات، 27/10/98

64- در کدام گزینه «گروه مفعولی» یافت می‌شود؟

1) مرغ اگر از صحبت گلزار سوخت / مرغ من از فرقت گل زار سوخت

2) تنم از رنج در بیچارگی سوخت / دلم از عشق در آوارگی سوخت

3) فروغ آن گل رخسار بی‌نقابم سوخت / گیاه تشنه‌جگر بودم آفتابم سوخت

4) دلش بر آتش خجلت چنان سوخت / که از آه دلش کام و زبان سوخت


آرایه‌های ادبی

استعاره

بی‌گمان آرایه استعاره یکی از گسترده‌ترین و فراگیرترین آرایه‌های شعر و ادب فارسی است. دو نوع استعاره داریم:

نوع اول یا مصرحه:

در این جا ما مشبه را ذکر نمی‌کنیم و مستقیماً مشبه به را به جای آن ذکر می‌کنیم.

مثال: «مرا در خانه سروی است» واضحاً سرو در تشبیهی بوده که مشبه آن «معشوق» بوده که حذف شده و آرایه استعاره را پدید آورده است.

نوع دوم یا مکنیه:

در این جا مشبه به محذوف است و یک ویژگی و نشانه از آن به همراه مشبه می‌آید. پرکاربردترین مصادیق این نوع استعاره اضافی استعاری و تشخیص هستند.

مثال: «پرواز فکر»، مشخصاً پرواز که یکی از ویژگی‌های پرنده است با فکر همراه شده است و خود مشبه به حذف گردیده است. 


........................................................................... منبع: سه‌سطحی ادبیات، 9/3/99

133- در کدام گزینه استعاره و دو تشبیه می‌یابید؟

1) آن کشیدم ز تو ای آتش هجران که چو شمع / جز فنای خودم از دست تو تدبیر نبود

2) وفای تو است چون عمر من و ماند / به محشر وعدة دیدار جانا

3) از روی نرم، سرزنش خار می‌کشم / چون گل ز حُسن خلق خود آزار می‌کشم

4) صنمی لشکریم غارت دل کرد و برفت / آه اگر عاطفت شاه نگیرد دستم


......................................................................... منبع: سه‌سطحی ادبیات، 18/8/97

137- در همة ابیات به‌جز ... «تشبیه و استعاره» وجود دارد.

1) اگر بیتی عاشقی در گریه، ای زاهد چو اشک / از نظر مگریز کان باران ز ابر رحمت است

2) بر سر خوان هوس عمری است مهمان خودیم / خوان رنگارنگ حسرت، نعمت الوان ماست

3) طفلی است جان و مهد تن او را قرارگاه / چون گشت راهرو فکند مهد یک طرف

4) و یا به ابر گهربار درفشان گفتن / که بر بنات نبات از طریق لطف ببار



پاسخ ها

61-گزینة «3»....................................................................................................................................................

افعال «گرفتم» و «گیرم» از مصدر «گرفتن» در ابیات «الف، ج» در معنای «فرض کردن» به کار رفته است.

بررسی سایر ابیات

ب) مگیر: خرده مگیر، عیب‌جویی مکن، ایراد نگیر

د) نگیرد: تأثیر نمی‌کند، اثر نمی‌کند

126-گزینة «1».................................................................................................................................................

واژة «همت» در ابیات گزینه‌های «2، 3 و 4» در معنای عرفانی به کار رفته است که عبارت است از «توجه قلب با تمام قوای روحانی خود به جانب حق، برای حصول کمال در خود یا دیگری» (توجه یا نظر و عنایت پیر و مرشد بر امری)، اما در گزیة «1»، در معنای «سعی و تلاش و اراده و عزم» به کار رفته است.

64-گزینة «3»....................................................................................................................................................

در این بیت فعل «سوخت» در هر دو مصراع به معنای «سوزاند» آمده است و ضمیر «ـَ م» در واژه‌های «بی‌نقابم» و «آفتابم» در نقش مفعولی به کار رفته است:

فروغ آن گل مرا سوزاند، آفتاب مرا سوزاند.

133-گزینة «1».................................................................................................................................................

«آتش هجران» و «چو شمع» تشبیه است و «ای آتش هجران» تشخیص و بنابراین استعاره است.

گزینة «2»: استعاره ندارد و یک تشبیه دارد: (وفای تو مثل عمر من کوتاه است)

گزینة «3»: «سرزنش خار» و «حُسن خلق داشتن گل» استعاره و تشخیص / «چون گل ...» تشبیه

گزینة «4»: «صنم» استعاره از معشوق

137-گزینة «2».................................................................................................................................................

«خوان هوس» و «خوان حسرت» هر دو تشبیه هستند.

تشریح گزینه‌های دیگر:

گزینة «1»: تشبیه: «چو اشک» و «ابر رحمت» / «باران» استعاره از «اشک»

گزینة «3»: تشبیه: «جان طفلی است» و «مهد تن» / «مهد» استعاره از «تن»

گزینة «4»: تشبیه: «بنات نبات» / «گهربار و درفشان (گهر و دُر) استعاره

امیرحسین عبرت بین
ارسال شده توسط : امیرحسین عبرت بین
Menu