تحلیل درس خلاقیت نمایشی در آزمون اول جامع هنر - 7 خرداد 1400

از نگاه گلشن اسکندری رتبه 5 منطقه 3 هنر سال 98 خانم اسکندری در آزمون 7 خرداد سوال‌های دام دار و یا پر چالش خلاقیت نمایشی را تحلیل نموده‌اند.

تحلیل درس خلاقیت نمایشی در آزمون اول جامع هنر - 7 خرداد 1400

از نگاه گلشن اسکندری رتبه 5 منطقه 3 هنر سال 98

خانم اسکندری در آزمون 7 خرداد سوال‌های دام دار و یا پر چالش خلاقیت نمایشی را تحلیل نموده‌اند.


202-
در نمایش کاتاکالی رنگ چهره خدایان با کدام یک نمایش داده می شود؟

1) سبز                     2) سفید                     3) صورتی                     4) قرمز تیره

گزینه 3 صحیح است.

تحلیل سوال : صورتی : جهت خدایان،همراه با ریشی سفید ، سفید : جهت شخصیت هایی با طبع آتشین و تند خو ، قرمز تیره : شخصیتهای منفی ، سبز : شخصیت های مثبت،عشق،دلبستگی،تعلق.

منبع : کتاب اصول و مبانی ماسک و گریم


207- کدام نمایش از انواع تقلید نیست؟

1) لال بازی           2) کچلک بازی                 3) سایه بازی                 4) بقال بازی

گزینه 3 صحیح است.

تحلیل سوال :

انواع تقلید :

بقال بازی

تخت حوضی(روحوضی یا سیاه بازی)

حسن کچل (کچلک بازی)

لال بازی، معادل پانتومیم و بدل پوش است.


208- منظور از سوسپانس در نمایش چیست؟

1) زمانی که کشمکش به اوج خود می رسد.              2) اتفاق نهایی که کار درام را یکسره می کند.

3) آخرین فرجه برای حل کشمکش است.                4) انتظاری که مخاطب برای دیدن نتیجه کشمکش دارد.

گزینه 4 صحیح است.

تحلیل سوال : سوسپانس ( تعلیق) به معنای به تعویق انداختن نتیجه و رویداد نمایش برای جذب تماشاگر تا پایان نمایش. تعلیق از ویژگی های مهم نمایشنامه های ملودرام است.


211- در نمایی از فیلم پی یرو خله اثر گدار ، زن رو به دوربین است و قیچی را جلو تر از خود به سمت آن گرفته است. با به کار بردن کدام لنز فاصله قیچی بیش تر از اندازه واقعی آن به نظر می رسد؟

1) واید انگل           2) ماکرو                        3) تله فتو                    4) نرمال

گزینه 1 صحیح است.

تحلیل سوال : از خانواده عدسی واید با زاویه بسیار باز است. عدسی واید انگل (زاویه باز )(فاصله کانونی کوتاه) ، پرسپکتیو تصویر را بیشتر می کند. (پرسپکتیو را تغییر می دهد) ، این نوع عدسی بیش از حد در پرسپکتیو اغراق می کند.

مناسب برای حالت های کابوس وار و اعوجاج است. حداکثر اعوجاج در تصویر حسب از اضطراب در بیننده ایجاد می کند.


213- بهترین و وفادارترین فیلم اقتباسی براساس نمایشنامه ی هملت شکسپیر ساخته چه کسی است؟

1) الیویه            2) زفیره لی                      3) کوروساوا                 4) کوزینتسف

گزینه 4 صحیح است.

تحلیل سوال : آکیرا کوروساوا فیلم ساز ژاپنی ، براساس نمایشنامه هملت فیلم بدها آسوده می خوابند را ساخت و براساس نمایشنامه مکبث ، فیلم سریر خون و براساس نمایشنامه شاه لیر فیلم آشوب را ساخت.

اقتباس های سینمایی از نمایشنامه هملت توسط کوزینتسف ، فرانکو زفیره لی ، لارنس الیویه است. بهترین و وفادارترین نسخه اقتباسی از نمایشنامه هملت ، ساخته کوزینتسف در سال 1964 است.


214- کدام فیلمساز فصل جدیدی در بدبینی ، سیاهی سینمای نوآر در ایران گشود؟

1) امیر نادری         2) فرخ غفاری              3) پرویز کیمیاوی             4) هژیر داریوش

گزینه 1 صحیح است.

تحلیل سوال : امیر نادری با فیلم خداحافظ رفیق گونه فیلم نوآر را در ایران مطرح کرد و با ساخت فیلم تنگنا فصل جدیدی در بدبینی و سیاهی در سینمای ایران گشود.


215- چهار تصویر مقابل به آثار کدام فیلمساز اشاره دارد؟

1) بلا تار               2) فریتس لانگ         3) استنلی کوبریک             4) چارلز چاپلین




گزینه 3 صحیح است.

تحلیل سوال : تصویر چهار فیلم کوبریک را نشان می دهد ( غلاف تمام فلزی ، درخشش ، پرتغال کوکی و راه های افتخار)


219- نزدیک شدن فیلم ها به موسیقی در اثر توجه به ریتم ، ویژگی کدام سبک است؟

1) اکسپرسیونیسم           2) امپرسیونیسم               3) نئورئالیسم            4) رئالیسم شاعرانه

گزینه  2 صحیح است.

تحلیل سوال : امپرسیونیسم ها معتقد هستند ، سینما باید ناب باشد و وام دار تئاتر و ادبیات نباشد. استفاده از ریتم تند شونده ( سینمای امپرسیونیسم به ریتم توجه دارد) ، تشابه سینما با موسیقی انگیزش کاوش در تدوین آهنگین از ویژگی های سبک سینمایی امپرسیونیسم است.


220- تصویر زیر، صحنه ای از کدام فیلم است؟

1) پسر بچه - چاپلین

2) ژول و جیم - تروفو

3) دزد دوچرخه - دسیکا

4) داستان وست ساید - وایز

گزینه 2  صحیح است.

تحلیل سوال : فیلم ژول و جیم ساخته فرانسوا تروفو از سینمای موج نو فرانسه بود. در این لحظه براساس تصویر کاترین ترانه ای را می خواند.

Menu