دینی دوازدهم: درس ششم (سنت‌های الهی در زندگی)- محمدامین ترابی

این مطلب شامل درسنامه با 5 تست چالشی از کتاب سه سطحی دینی (3)، درس ششم دین و زندگی دوازدهم (سنت‌های الهی در زندگی) میباشد.

دینی دوازدهم: درس ششم (سنت‌های الهی در زندگی)- محمدامین ترابی

این مطلب شامل درسنامه با 5 تست چالشی از کتاب سه سطحی دینی (3)، درس ششم دین و زندگی دوازدهم (سنت‌های الهی در زندگی) میباشد.

در فایل ضمیمه درسنامه قرار داده شده است.

این مطلب توسط محمدامین ترابی تهیه شده است.

* گروه پشتیبانان ویژه کانون *



در این درس، 6 سنت از سنت‌های الهی برشمرده شده که به ترتیب عبارتند از: ابتلاء، امداد عام، امداد خاص (توفیق)، سبقت رحمت بر غضب، املاء و استدراج و در نهایت تاثیر اعمال در زندگی؛ در این درسنامة کوتاه، به سه سنت مهم‌تر یعنی ابتلاء، امداد عام و املاء می‌پردازیم که در تست‌ها پرکاربردتر بوده و نگاهی به کنکورهای سال‌های گذشته نشان می‌دهد که بیشتر مورد توجه طراحان بوده است.

ابتدا در مورد مفهوم کلی سنت‌ها مطالبی می‌گوییم؛ می‌دانیم که براساس تفسیر الهی جهان خلقت قانونمند است و پدیده‌های آن در دایرة تکاملی خاصی به پیش می‌روند و قوانینی بر زندگی آنان حاکم است که این قانون‌مندی، زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها را هم دربرمی‌گیرد.

شناخت قوانین جهان خلقت از طریق علومی مانند فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی سبب:

1) آشنایی ما با نشانه‌های الهی و

2) نیز بهره گرفتن از طبیعت می‌شود؛


شناخت قوانین حاکم بر زندگی انسان‌ها نیزموجب:

1) نگرش صحیح، نسبت به تلخی‌ها و شیرینی‌ها، شکست‌ها و موفقیت‌ها، بیماری و سلامت و به‌طور کلی همة حوادث زندگی می‌شود،

2) و دیدگاه ما را نسبت به وقایع و حوادث جهان از دیگران متمایز می‌سازد

3) و بالاخر این شناخت در روابط‌مان با خدا، با خلقت و با دیگران تاثیر بسزایی دارد؛

 حالا این تست را ببینید:


................................................................... منبع: سه‌سطحی دین و زندگی دوازدهم

263- شناخت قوانین جهان خلقت از طریق علومی مانند فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی چه فواید و ثمراتی خواهد داشت؟  

1) نگرش صحیح نسبت به تلخی‌ها، شیرینی‌ها، شکست‌ها و موفقیت‌ها

2) ممتاسازی دیدگاه، نسبت به واقیع و حوادث جهان

3) تاثیر در روابط با خدا، خود و خلقت و دیگران

4) آشنایی ما با نشانه‌های الهی و بهره گرفتن از طبیعت

 

1- سنت ابتلا و امتحان الهی: ابتلا در لغت به معنای امتحان است و در اصطلاح دینی به معنای قرار دادن در شرایط و موقعیتی است که صفات درونی خود را بروز دهد و درستی یا نادرستی آنچه را که ادعا کرده است مشخص سازد. میان امتحان الهی و امتحان بشری تفاوت بسیاری است. ما انسان‌ها غالباً از حقیقت درون افراد بی‌خبر هستیم و می‌کوشیم تا از طریق امتحان کردن آن‌ها به آگاهی لازم برسیم؛ ولی امتحان خداوند علیم برای آگاه شدن از درون افراد نیست بلکه برای ثمر دادن و به ظهور رساندن استعدادها و نشان دادن تمایلات درونی افراد است. آیة مربوط به این سنت «کل نفس ذائقة الموت و نبلوکم بالشر و الخیر فتنة»

2- سنت امداد عام الهی: وقتی انبیاء مردم را به دین الهی فرامی‌خوانند، مردم در برابر این دعوت دو دسته می‌شوند: دسته‌ای به ندای حقیقت پاسخ مثبت می‌دهند و دسته‌ای لجاجت ورزیده و در مقابل حق می‌ایستند؛ خداوند نیز سنت و قانون خود را بر این قرار داده که هر کس، هر کدام از این دو راه را برگزیند، بتواند از همین امکاناتی که خدا در اختیارش قرار داده (مانند قدرت ارادة توان جسمی و فکری و ...) استفاده کند تا در همان مسیری که انتخاب کرده است به پیش رود و باطن خود را آشکار کند؛ بنابراین روی آوردن دنیا و لذت‌های دنیوی به برخی انسان‌های گناهکار، نشانة لطف خداوند به آن‌ها نیست. آیة «کلا نمد هؤلاء و هؤلاء من عطاء ربک و ما کان عطاء ربک مخطوراً» 

حال این تست را هم ببینید.


................................................................... منبع: سه‌سطحی دین و زندگی دوازدهم

266- کسی که با استفاده از امکاناتی که در اختیارش قرار گرفته، در مسیری که انتخاب کرده است، به پیش رود مشمول کدام سنت قرار گرفته است؟  

1) «من جاء بالحسنة فله عشر امثالها و من جاء بالسیئة»

2) «و لو أن اهل القری آمنوا و اتّقوا لفتحنا علیهم برکات من السّماء و الارض»

3) کلّا نمد هؤلاء و هؤلاء من عطاء ربک و ما کان عطاء ربک مخطوراً»

4) «اَحسب الناس ان یترکوا آمنا و هم لایفتنون» 


3- سنت املاء و استدراج: خداوند برای انسانی که به دام گناه می‌افتد، شرایطی را فراهم می‌کند که بتواند توبه کند و از گناه دوری نماید؛ حتی اگر بارها گناه کرد و توبه نمود، باز هم خداوند از گناه او می‌گذرد. اما اگر کسانی چنان در گناه و باطل پیش روند که از کار خود خرسند باشند و با حق دشمنی و لجاجت ورزند، خداوند به آن‌ها فرصتی می‌دهد و بر امکانات و نعمت‌های آنان می‌افزاید؛ آن‌ها این فرصت و نعمت‌ها را وسیلة غوطه‌ور شدن در گناهان قرار می‌دهند، به‌طوری که اگر در ابتدا، اندک امیدی وجود داشت که نور حق در دلشان بتابد، به تدرجی چنین امیدی بر باد رفته و به شقاوت ابدی گرفتار می‌شوند؛ این سنت از جمله سنت‌های حاکم بر زندگی معاندان و غرق‌شدگان در گناه است. «والذین کذبوا بآیاتان سنستدرجهم من حیث لایعلمون و املی لهم ان کیدی متین»

................................................................... منبع: سه‌سطحی دین و زندگی دوازدهم

274- پیام جملة «غالباً سقوط انسان پله‌پله و آرام‌آرام است و خداوند فرصت توبه و جبران به کافران می‌دهد، ولی آنان لایق نیستند.» از دقت در کدام آیه مفهوم می‌گردد؟  

1) «و ان الله لیس نظام للعبید»                                                 2) «عن ابصر فلنفسه و من عمی فعلیها»

3) «أحسب الناس ان یترکوا ان یقولوا آمنّا و هم لایتفنون»           4) «والذین کذبوا بآیاتنا سنستدرجهم من حیث لایعلمون» 


................................................................... منبع: سه‌سطحی دین و زندگی دوازدهم

282- براساس آیات قرآن کریم، رها کردن ایمان و روی آوردن به تکذیب، مولود نامبارک گام نهادن در حیطة کدام سنت الهی است و با کدام عبارت شریفه هم‌آوایی دارد؟  

1) املاء و استدراج- «سنستدرجهم من حیث لایعلمون و املی لهم»

2) تاثیر اعمال انسان در زندگی اول- «من یموت بالذنوب اکثر ممّن یموت بالآجال»

3) تاثیر اعمال انسان در زندگی او- «سنستدرجهم من حیث لایعلمون و املی لهم»

4) املاء و استدراج- «من یموت بالذنوب اکثر ممّن یموت باآجال» 


در آخر نیز یک تست ترکیبی از سه سنت یاد شده حل می‌کنیم:

................................................................... منبع: سه‌سطحی دین و زندگی دوازدهم

300- این‌که «شئون ربوبیت و تفضل خداوند همگانی است.» از دقت در پیام کدام آیة شریفه مفهوم می‌گردد؟  

1) «أخسب الناس ان یترکوا ان یقولوا آمنّا و هم لایفتنون»

2) «و لو ان اهل القرای آمنوا و اتّقوا لفتحنا علیهم برکات»

3) «من جاء بالحسنة فله عشر امثالها»

4) «کلاً ممّد هولاء و هولاء من عطاء ربّک»  

امیرحسین عبرت بین
ارسال شده توسط : امیرحسین عبرت بین
Menu