این مطلب شامل درسنامه با 5 سوال چالشی از کتاب سه سطحی دین و زندگی (3)، درس 8 تا 10 دوازدهم، مطابق با برنامه راهبردی آزمون 17 اردیبهشت می باشد.
این مطلب توسط جمیل ندیمی، تهیه شده است.
* گروه پشتیبانان ویژه کانون *
در درس دینی، آیه ها مهم ترین بخش درس هستند. حفظ بودن آیه کمک خیلی بزرگی میتونه در حل تست ها بهتون بکنه چون خیلی از اوقات طراح تست، آیه رو نصفه میده و از اون قسمتی که در تست نداده سوال میپرسه. دقیقا مثل این سوال:

نکتهی مهم در مورد این آیه درآمیخته بودن ضرر و منفعت در قمار و شرابه. پس این دو گناه بدون هیچ سودی نیستند ولی ضرر اون ها بسیار بیشتر از سودشونه. ( اثمهما اکبر من نفعهما)


طبق این آیه اساس زندگی دینی بر پایه تقوا ( تَقوی مِنَ الله ) و خشنودی خدا ( رِضوانٍ خَیرٌ ) نهاده شده است. اساس زندگی غیر دینی نیز بیتوجهی به احکام و دستورات الهی است. فروافتادن در آتش دوزخ فرجام کسانی است که زندگی خود را بر لبه پرتگاهی در حال سقوط میسازند. (مَن اَسَّسَ بُنیانَه علی شفا جُرُفٍ هارٍ)
خداوند چه کسانی را هدایت نمیکند؟ ستمکاران را (القَومَ الظّالِمینَ)


و از نشانههای خدا آن است که همسرانی از نوع خودتان برای شما آفرید. تا با آنها آرامش یابید و میان شما دوستی و رحمت قرار داد. همانا که در این مورد نشانههایی است برای کسانی که تفکر میکنند.
پس افراد متفکر (لِقَومٍ یَتَفَکَّرونَ) به نقش سازنده ازدواج در آرامشبخشی پی میبرند.
ایجاد آرامش: علت آفریدن زوج: معلول
این آیه به معیار پنجم تمدن متعالی اسلام یعنی تحکیم بنیان خانواده و احیای مقام و منزلت زن اشاره دارد.
پیامبر در راستای این معیار با گفتار و رفتار خویش انقلابی عظیم در جایگاه خانواده و زن پدید آورد.

چهارمین معیار تمدن متعالی اسلام، حاکمیت بر اساس عدالت است.

به راستی که پیامبرانمان را همراه با دلایل روشن فرستادیم و همراه آنان کتاب آسمانی نازل کردیم تا مردم به اقامه عدل و داد برخیزند.
ایجاد عدالت توسط مردم: علت فرستادن پیامبران، کتاب و میزان: معلول
این آیه با سخن پیامبر که: «برترین جهاد، سخن حقی است که انسان در مقابل سلطانی ستمگر بر زبان آورد.» در ارتباط است.


طبق این آیه روش های صحیح دعوت عبارتند از:
1. دانش استوار
2. اندرز نیکو
3. بحث همراه جدال احسن
این آیه نشان دهنده ترسیم چهره عقلانی و منطقی دین اسلام در راستای احیای تمدن اسلامی است.
دین اسلام یک دین منطقی و استدلالی است و هر آموزه و حکم آن بر اساس حکمت الهی تنظیم شده است. چنین دینی را نمیتوان با تعصب های جاهلانه یا با روش های فریب کارانه تبلیغ کرد و نظر مردم را به سوی آن جلب نمود.

