چگونه برنامه‌ریزی اجراشدنی داشته باشیم

هر دانش‌آموزی با هر سطح درسی، به‌طور حتم به برنامه‌ی خاص و ویژه‌ی خود نیاز دارد.

چگونه برنامه‌ریزی اجراشدنی داشته باشیم

هر دانش‌آموزی با هر سطح درسی، به‌طور حتم به برنامه‌ی خاص و ویژه‌ی خود نیاز دارد. نمی‌توان به همه، برنامه‌ی مطالعاتی ثابتی را پیشنهاد کرد. هر دانش‌آموز می‌تواند با شناخت وضعیت مطالعاتی خود و ابزار آموزشی که در اختیار دارد و نتایج آزمون‌های گذشته‌اش، برنامه‌ی ایدئالی برای خود تنظیم کند. قبل از برنامه‌ریزی به این سؤالات توجه کنید:

برنامه را برای چه بازه‌ی زمانی بنویسم؟

بلندمدت: بر اساس برنامه‌ی راهبردی آزمون‌های طی سال (تمام درس‌ها پیوسته مطالعه و مرور می‌شود).

کوتاه‌مدت: برنامه‌ی آزمون‌محور (داشتن کارنامه برای ارزیابی عملکرد قبلی و هدف‌گذاری جدید لازم است).

برنامه‌ی روزانه: بر اساس زمان مطالعه‌ی هدف‌گذاری‌شده.

در طول دو هفته چند ساعت برای مطالعه در نظر بگیرم؟

در دو هفته چند ساعت برای کلاس غیرحضوری یا حضوری مدرسه، کلاس خصوصی، آزمون‌های هدف‌گذاری، کارویژه‌های مطالعاتی شخصی و... نیاز دارید؟ پس از کسر آن‌ها می‌توانید برای چند ساعت برنامه‌ریزی درسی کنید؟

ایستگاه‌های جبرانی، برای درس‌هایی که نتوانسته‌اید آن‌ها را بخوانید، چه زمانی باشد؟

جمعه‌ی هفته‌ی اول: برای جبران کاستی‌های هفته اول.

پنج‌شنبه‌ی هفته‌ی دوم: برای آزمون غیرحضوری و مرور مباحث حفظی آزمون.

پس از کسر این ساعت‌ها، زمان باقی‌مانده را بر اساس حجم مطالب، سختی و سادگی مباحث و زمان استفاده از ابزار کمک‌آموزشی و.... بین درس‌ها تقسیم کنید تا به هدف‌گذاری تعیین‌شده‌ی برای آزمون بعد برسید.

بعد از اجرای برنامه‌ی دو هفته (یک آزمون) و آشنایی با نقاط ضعف و قوت خود می‌توانید برای آزمون بعد برنامه‌ریزی دقیق‌تری کنید. بهترین زمان برنامه‌ریزی آزمون‌محور، جمعه‌شب بعد از ارزیابی آزمون است.


نویسنده: محمدحسن زارعی

Menu