محمدمهدی قلیزاده، رتبهی 10 تجربی کشور سال 99 از بابل
بعد آزمون بهجای حسرتخوردن، ایرادات را برطرف کنید
محمدمهدی قلیزاده در یک نگاه
شهر: بابل (ساکن بابلسر، استان مازندران)
مدرسه: شهیدبهشتی
سالهای حضور در کانون: دهم تا دوازدهم بهمدت 3 سال
رتبهی کنکور:رتبهی ۱۰ تجربی کشور
تحصیلات و شغل پدر: فرهنگی
تحصیلات و شغل مادر:فرهنگی
اگر به عقب برگردی، کدام ایرادات خودت را برطرف میکنی؟
سه ایراد اساسی درعملکردم داشتم:
سال دهم بسیار سردرگم بودم و نمیدانستم چه کاری درست است. فکر میکنم در آن سال، هم خودم و هم خانواده را بسیار اذیت کردم. در برخی روزها ساعت مطالعهام در سال دهم به 16 ساعت میرسید. بعدها متوجه شدم این کار اصلاً نیاز نبود. در نیمسال دوم سال یازدهم به این نتیجه رسیدم که برای آن دوره حداکثر8 ساعت مطالعه هم کفایت میکرد. کار دیگری که به ذهنم میرسد این است که اگر به عقب برگردم، در آزمون دیگری شرکت نمیکنم؛بهخصوص در دوران جمعبندی.به روش کانون عادت کرده بودم و بر اساس آن، از خودم شناخت پیدا کرده بودم و توانایی خودم را میشناختم.متأسفانه قبل از کنکور، در یک آزمون دیگر شرکت کردم ونتیجهی بد آن آزمون باعث شد بهشدت بیانگیزه و ناامید شوم و اگر آزمونهای سهروزیکبار نبود، شاید کنکور را خراب میکردم. کار آخر این بود که اگر به عقب برمیگشتم،شبیهسازی کنکور 98 را انجام نمیدادم؛ چون اصلاً شبیه کنکور 99 نبود. این باعث شد فکر کنم همهچیز را بلد هستم.
به مطالعهغیردرسی علاقه داشتی؟ تأثیر خانواده بر روند تحصیلیات چگونه بود؟
یادم است دبیر دوم دبستان ما اصرار داشت که علاوه بر درس،دائرهالمعارف بخوانیم.کتابفروشی محل ما فردی علاقهمند به مطالعه بود. ایشان دائرهالمعارفی به من پیشنهاد داد که بعد از مطالعهی آن بسیار لذت بردم. این انگیزهای شد که تا ششم دبستان این کار را ادامه دهم.سال ششم هم با مجلهی دانستنیهاآشنا شدم و تا پایان دورهی متوسطه آن را مطالعه میکردم.پدر و مادرم هر دو فرهنگی هستند.پدرم قبل از شروع مدرسه، به من جدولضرب را آموزش داد. در تمام دوران تحصیل، خانواده از تفریح خودشان گذشتند و از لحاظ روحی مشوق خوبی برایم بودند.در سالهای آخر، در ایام نوروز مسافرتهاکنسل شده بود و فضایی در خانه ایجاد کرده بودند که بتوانم بهتر مطالعه کنم.یادم میآید آزمونهایم را رصد میکردند و بعد از آزمون دربارهی نکات آزمون بحث و تبادلنظر میکردیم.
چه دلیلی برای شرکت در آزمونها داشتی؟
قبل از ثبتنام در آزمونها میدانستم کانون جامعهی آماری خوبی دارد و سؤالاتش نزدیک به کنکور است. بعد ازشرکت در آزمونها متوجه شدم که سؤالات استانداری هم دارد.برنامهی راهبردی کانون در چهار ماه آخر مانده به کنکور، برایم بسیار راهگشا و انگیزشی بود؛ بهخصوص آزمونهایی که اواخر بهصورت مبحثی بود.در این آزمونها ایرادات باقیماندهام برطرف شد.نکتهی دیگری که در برنامه وجود دارد، دورههای آزمونهاست که توصیه میکنم دانشآموزان نگران نباشند و در این دورههاغیبت نکنند.
در 70 آزمون کانون شرکت کردی.از آزموندادن خسته نشدی؟
از سال دهم که در آزمونها ثبتنام کردم،در چند آزمون غیبت کردم؛ ولی وقتی به سال دوازدهم رسیدم، فقط در یک آزمون هدیه آنهم بنا به دلایلی غیبت کردم.آزمونهای کانون برایم انگیزهبخش بود و از شرکت در آزمونها ترسی نداشتم. با دیدن نتیجه به آن چیزی میرسیدم که تصور میکردم. درضمن میدانستم که باید چگونه با سؤالات برخورد کنم.شرکتکردن در آزمونها باعث شد که بدانم چه کاری در کنکور به نفع ماست.در روز کنکور به 40 سؤال از 270 سؤال پاسخ ندادم.اولاً غلط کم داشتم و ثانیاً میدانستم وقتی چیزی را بلد نیستم، نباید به آن پاسخ دهم.بهنظرم آزمون مانند سرعتسنج عمل میکند و مشخص میکند که سرعت شما در آن لحظه مناسب بوده یانه.

در کنکور 99،در فیزیک نمرهی 89 را به دست آوردی. روش مطالعهات در این درس چگونه بود؟
ابتدا کتاب درسی را مطالعه میکردم.بهنظرم توضیحات کتاب درسی خیلی کارآمد است.وقتی بچهها کتاب فیزیک را میخوانند، ممکن است به واحدهاتوجه نکنند و فرمولهاو متن کتاب را نخوانند.کسانی که به دنبال آموزش مفهومی هستند، متن کتاب مناسب است.بعد به سراغ کتاب کمکآموزشی میرفتم.جالب است بدانید دربارهی مسئلههای کتاب خیلی فکر میکردم. گاهی برای یک بخش از مسائل 3 ساعت وقت صرف میکردم و امکان داشت در کل روز فقط فرصت کنم 15 مسئلهیفیزیک حل کنم.سعی میکردم راههای ابتکاری برای حل مسائل کشف کنم.شاید اگر نحوهی مطالعهام در فیزیک به این صورت نبود،در کنکور نتیجهی خوبی نمیگرفتم. مبحث حرکتشناسی،فرمولهای زیادی دارد که باید برای آنها تعداد مناسبی تست کار کرد.
نمرهات در درس زیست به 90 رسید.روش مطالعهی خاصی داشتی؟
برخلاف رویهی عادی، علاوه بر کتاب درس از کتابهای مرجع دانشگاهی که برای زیست وجود داشت، استفاده میکردم.بعد از مطالعهی این کتابهایادداشتبرداری میکردم و با مطالب کتاب تطبیق میدادم و بعد از این کار، به سراغ تمرین تست میرفتم.بعد از پاسخ به هر تست، به سراغ پاسخنامه میرفتم.این رویه را بارها و بارها برای درس زیست انجام میدادم.
انتظار این رتبه را داشتی؟
از نیمسال دوم یازدهم به ثبات رسیدم و تا آخرین آزمون سال دوازدهم، در اکثر آزمونها رتبهی زیر 100 کشوری را کسب میکردم. پیش خودم گفته بودم که باید پزشکی تهران قبول شوم و میدانستم با رتبهی زیر 200 کشوری این موضوع برایم امکانپذیر است. زیر 100 کشور، هر رتبهای کسب میکردم، برایم فرقی نداشت.در برخی اوقات رتبهام 10 کشور میشد. ممکن بود در آزمون بعد 90 کشور میشدم. شاید از دید خانوادهام افت کرده بودم؛ ولی از دید خودم، این رتبههابرای رسیدن به هدفم کافی بودند. فکرکردن به اینکه حتماً یکرقمی شوم، ممکن بود انتظارم را در روز کنکور غیرعقلانی کند و باعث اشتباهم در پاسخگویی شود. من به دنبال کسب رتبهی یکرقمی نبودم.بعد از کنکور،نمرهها را با نمرههای آزمون مقایسه کردم و متوجه شدم که به هدفم خواهم رسید.
در این ایام تفریح هم میکردی؟
طبق برنامهریزیام همیشه روزهای جمعه بعد از آزمون، تفریح میکردم.فیلم میدیدم یا بههمراه دوستانم برای شناکردن میرفتیم.تا دوماه قبل از آزمون، بازی کامپیوتری هم میکردم.زمانهایی که در منزل بودم، 8 صبح بیدار میشدم و تا پایان روز حدود 9 ساعت مطالعه میکردم.
علاقهات به شعر تأثیری در نمرهات در ادبیات داشت؟
خیلی به ادبیات علاقه دارم. علاوه بر کتاب درسی، کتاب راهنمای معلم را میخواندم.توضیحات اولیه را از آن میخواندم و بعد به سراغ مطالعهی منابع دیگرمیرفتم و درسنامههای موضوعی را میخواندم.در درس ادبیات از شرح غزلیات حافظ استفاده میکردم.معمولاً تستها را بعد از مطالعهی کتابها کار میکردم.هر روز بعد از اینکه بیدار میشدم، غزلیات حافظ را میخواندم.مثلاً یک غزل هشت بیتی انتخاب میکردم و آن را بررسی میکردم.توصیه میکنم در درسهای عمومی،بیشتر از تمرین تست، درس بخوانند.بهنظرم بیتهایی که در کنکور میآید، بیشتر از غزلیات حافظ است.
تحلیل آزمون را چگونه انجام میدادی؟
بخش موردعلاقهام در تحلیل آزمون، تصویر پاسخبرگ روی کارنامهی آزمون بود. در این تصویر، بهراحتی نزدهها، غلطها، پاسخهای شانسی، سؤالات دامدار و... مشخص شده است. بر اساس آن ایراداتم را برطرف میکردم.البته طبق برنامهریزیام تحلیل را روز یکشنبهی بعد از آزمون انجام میدادم.یاد گرفته بودم وقتی سؤالی را بلد نیستم، از آن عبور کنم.بنابراین پاسخهای اشتباهم در آزمونها و کنکور کم بود.
روش برنامه ریزی تو برای دو هفته چگونه بود ؟
هفته را با درسهایی شروع میکردم که به آنها علاقه داشتم. ادبیات و زیستشناسی را در هفتهی اول میخواندم. هیچ درسی را برای نمرهگرفتن نمیخواندم؛ بلکه این کار را برای کسب علم و جمعآوری اطلاعات میکردم.اگر برای آزمون مبحث سخت ریاضی و فیزیک داشتیم، سعی میکردم در هفتهی اول آن را کار کنم.در غیر این صورت، سایر درسها را در هفتهی دوم میخواندم. بنا بر تجربه کار دیگری هم میکردم. درسی مثل دینوزندگی را روز قبل از آزمون کار میکردم. البته وقتی درس دینوزندگی را شبامتحانی کار میکردم، دلیلش این بود که در تمام آزمونها شرکت میکردم و مجموع این شبامتحانیهادر سال چیزی بالغ بر 30 روز مطالعه برای این درس بود.
از کدام کتاب کانون بیشتر استفاده کردی؟
کتاب عربی عماربرای آزمونهای جامع بسیار عالی بود.سؤالات آن بر اساس کتاب درسی بود.سایر کتابهای موجود برای عربی در بازار خیلی قواعد سختی دارند یا ترجمههایشان خیلی آسان است.در درس شیمی بهترین منبع،سؤالات شیمی کانون است.فقط با تکیه بر سؤالات شیمی کانون،نمرهی 94 را در کنکور کسب کردم.
از کدام مطالب مجلهی آزمون و سایت کانون استفاده میکردی؟
در مجله بیشتر مصاحبه با دانشآموزان برتر را مطالعه میکردم.یادم میآید مصاحبه با خانم یاسمن میر را خواندم.ایشان در دومین آزمونی که شرکت کرده بودند، 5 کشور شدند.من هم دقیقاً در همان آزمون رتبهی 5 کشور شدم.این خیلی به من انگیزه داد.پدرم تمام مطالب مجله را میخواند و اگر مطلبی به ذهنش میرسید، آن را به من هم میگفت.از سایت کانون علاوه بر دریافت کارنامه، از نمونهسؤالات هم استفاده میکردم. اواخر برای شرکت در آزمونهای سهروزیکباربه سایت مراجعه میکردم.
در پایان چه پیشنهادی به دانشآموزان داری؟
به دانشآموزان پایه پیشنهاد میکنم اسیر تبلیغات نشوند. تمرکز خودشان را روی درسها بگذارند و خوب آنها را یاد بگیرند تا وقتی وارد سال آخر شدند، مشکلی از بابت آنها نداشته باشند. دیگر اینکه طوری برنامهریزی کنند و درس بخوانند که سال دوازدهم خسته نباشند.در برنامهشان حتماً استراحت و تفریح را هم در نظر بگیرند.
حرفم به دوازدهمیها هم این است که خیلی از بچهها تا قبل از عید آنقدر به خودشان فشار میآورند که بعد از عید خسته میشوند و بازدهیشان کم میشود. پیشنهاد میکنم توان اصلی خود را برای بعد از عید نگه دارند.اشتباه بعضی هم این است که میخواهند درسها را قبل از عید تمام کنند. این کار به بیبرنامگی دانشآموزان منجر میشود. با تمامکردن زودهنگام درسها ممکن است در آزمونها غیبت کنند.در سال دوازدهم نباید حتی یک آزمون را از دست بدهند. حتی اگر تلاش زیادی کنند، ولی در آزمون غیبت کنند، باعث میشود ندانند مسیری که طی میکنند درست است یا نه. درواقع مسیر را با چشمهای بسته طی میکنند. بیشتر از آنکه دربارهی افزایش تراز حرف بزنیم، باید بیشترعمل کنیم.همین که عملکرد خوبی داشته باشند، موفق میشوند.حسرت بعد از آزمون عامل ناامیدکنندهای برای آزمون بعد و کنکور خواهد بود. آزمون نشان میدهد که ایراد آنها کجا بوده است. پس بعد آزمون بهجای حسرتخوردن، ایرادات را برطرف کنید.اگر در آزمون به سؤالی برخوردند که زمانبر است یا پاسخ را بلد نیستند، باید بهراحتی از آن عبور کنند؛ حتی اگر در آن خیلی قوی باشند. اگر روشها را رعایت کنند، زمان برای بازگشت به آن سؤال را خواهند داشت.
