گفت‌وگو با رتبه 11 منطقه 3 کنکور انسانی 99: علی عبوسی

گفت‌وگو با علی عبوسی رتبه 11 منطقه 3 کنکور انسانی 99 از شهر ملارد

گفت‌وگو با رتبه 11 منطقه 3 کنکور انسانی 99: علی عبوسی

امیرحسین عبرت بین: گفت‌وگو با علی عبوسی رتبه 11 منطقه 3 کنکور انسانی 99 از شهر ملارد


من در مقطع ابتدایی در دبستان ارشاد و دوره اول متوسطه را در مرکز استعداد های درخشان علامه حلی ملارد و مقطع دوم متوسطه را نیز در دبیرستان نمونه دولتی دکتر هشترودی درس میخواندم.

تقریبا همه دانش آموزان در آزمون های برنامه‌ای کانون شرکت می کردند و به تناسب شرایط خود برای موفقیت تلاش می کردند. شور و حال روز بعد از آزمون در کلاس خاطره انگیز بود و دبیران هم پیگیر رتبه و تراز ما بودند.


اهمیت کانون و برنامه راهبردی

دوست عزیزم جناب آقای زارعی در آزمون های کانون و نتایج درخشان ایشان باعث ثبت‌نام من در آزمونهای کانون شد. و سال دوازدهم در کلیه آزمونها شرکت کردم.

مهم‌ترین ویژگی آزمون‌های برنامه‌ای کانون، فاصله مناسب آزمون ها و نظم در بودجه بندی برنامه ریزی صحیح را برای دانش آموز امکان پذیر می کند. الان هم به کسانی که از من برنامه و مشاوره می گیرند، به پایبندی به برنامه آزمون تاکید میکنم.

فقط دو آزمون تابستان را به دلیل شرکت در المپیاد از دست دادم.

غیبت در آزمون امکان سنجش یادگیری را در طی دو هفته درس خواندن و انگیزه را برای دو هفته بعدی سلب می کند.

برنامه درس خواندن من مبتنی بر برنامه کانون بود و مدرسه صرفا نقش مباحثه و حل تمرین و یادگیری معکوس داشت.


کلکسیون  روش مطالعه دروس

منطق یکی از نقاط قوتم بود. ابتدا مفهوم را به طور دقیق از کتاب و درسنامه یاد می گرفتم و سپس تست می زدم و غلط هایم را بطور کامل تحلیل می کردم. البته ذاتا اهل استدلال هم هستم و استعداد را هم در این موضوع دخیل می دانم.

یکی دیگر از نقاط قوت من، درس عربی است. در این درس هم همان روش منطق را دنبال می کردم. بهره مندی از دبیران توانمند و علاقه به عربی هم تاثیر زیادی در نتیجه من داشت.

در سال یازدهم در ادبیات عمومی دچار ضعف بودم اما با پشتکار زیاد و طی سه ماه پیشرفت زیادی کردم. در ابتدا توجه چندانی به تست زدن نداشتم اما وقتی به طور منظم و با صبر درس خواندم رفته رفته پیشرفت کردم. پیشرفت در این درس زمان بر است. این روش را با مطالعه مطالبی در باب این درس و نوشته های مولفین توانمند کتاب های این درس کشف کردم و البته به تناسب شرایط خودم تغییراتی در آن دادم.

و همچنین در طول سال دوازدهم هم مشکلات عدیده ای با درس زبان داشتم. قبل از بهمن ماه به برنامه کانون اکتفا کرده بودم اما  از بهمن ماه هر روز یک ساعت به این درس اختصاص دادم و در کمتر از دو ماه از درصد ۴۰ به ۸۰ رسیدم که البته با تعویق کنکور نتوانستم این روند را حفظ کنم.


منابع مطالعاتی  کانونی

از دفتر برنامه ریزی به همراه دفتری دیگر که مکمل آن بود، استفاده میکردم. با استفاده از این دفتر تناسب ساعت مطالعه و نتیجه کسب شده در آزمون و بازدهی مطالعه مشخص می شود؛ هم بطور کلی و هم تک تک درس ها.

و از کتاب های ریاضی و فنون آبی استفاده کردم. به نظرم کتاب آبی ریاضی بهترین بود؛ چون سوالات متعادلی داشت. و همچنین از سه سطحی ریاضی استفاده کردم. سوالات سطح بندی شده امکان یادگیری عمیق را برای دانش آموزان برتر فراهم می کند.


ابزار های کانونی

بین ابزار های اطلاع رسانی مختلف کانون، بیشتر به سایت کانون و  مجله  سر میزدم. تقریبا هر روز به سایت مراجعه میکردم.

به نظرم مفید ترین بخش سایت مطالعه   مقالات مشاوره ای بود تا روش مطالعه درستی برای همه درس ها انتخاب کنم. صفحه مقطع هم به دلیل کامنت های دوستان و دانشجویان و برقراری تعامل و ارتباط با ایشان جذاب بود.

کارنامه پروژه ای هم روال کلی را نشان می داد و مسیر آینده را مشخص می کرد. کارنامه هدف گذاری هم روند عملکرد در هر درس را طی آزمون های مختلف نشان می داد.

در سایت زیاد کامنت می‌گذاشتم و بسیار هم فعال بودم. حضور در جمع افرادی که با پشتکار درس می خوانند برایم الهام بخش بود. بیشتر به سوالات مشاوره ای دوستان جواب می دادم و از دانشجویان هم مشاوره می گرفتم.


خانواده

 شغل پدرم کانال ساز کولر است و مادرم  خانه‌دار است.

دو خواهر دارم که دانش آموز سال دهم انسانی و چهارم دبستان هستند و شرکت در آزمون ها را به ایشان هم توصیه می کنم.

پدر و مادرم نمی توانستند به لحاظ علمی کمکی بکنند اما به لحاظ روحی و امکانات فراتر از انتظار به من کمک کردند. هر چه دارم از دعای خیر مادر و زخم دستان پدرم است. از بچگی شخصیت مستقلی داشتم و مسائل تحصیلی را شخصا حل می کردم. با این وجود مادر و خواهرانم همیشه رتبه ام را جویا می شدند. در آزمون های آخر پدرم هم بسیار پیگیر رتبه هایم بود. وقتی در سومین آزمون جامع رتبه ۲ کشور شدم، انتظارات از من بالاتر رفت که البته با این موضوع مشکلی نداشتم.


روز  کنکور سراسری

 ساعت مچی که سر جلسه بردم کار نکرد و ساعتی هم در حوزه نصب نشده بود و مجبور بودم به دفعات از مراقب ها ساعت بپرسم. این اتفاق به قیمت از دست دادن درک مطلب عربی با هفت سوال شد و در دفترچه اختصاصی هم یک سوال ریاضی، پنج سوال فلسفه و دو سوال روانشناسی را از دست دادم. هجده سوال دیگر روانشناسی را در پنج دقیقه جواب دادم. بطور کلی از عمومی ها راضی نبودم و به شدت ضربه خوردم و تا این حد پیش رفتم که از کنکور امسال ناامید شدم اما عزمم را جزم کردم و گفتم هر چه که باشد برای همه این گونه است و اگر ساعت ندارم می تواند باعث شود که تمرکزم روی سوالات باشد و نه زمان که البته این گونه هم شد. با اینکه نزده های کمی نداشتم اما غلط هایم کمتر شد.

 با توجه به شرایط خاص خودم مجبور شدم از چند سوال که یا طولانی یا سخت بودند در فلسفه و روانشناسی عبور کردم که با تحلیل سوالات متوجه شدم که تصمیم درستی گرفته ام.

پشتیبان ویژه بنده آقای علی اسدپور با رتبه ۴۱ منطقه ۱ بود. در طول دوران کرونا کمک های روحی شایانی به من کردند و همچنین وقتی در مورد رشته حقوق تحقیق می کردم از راهنمایی های ایشان استفاده زیادی بردم.


*** جهت مشاهده مطالب تخصصی رشته انسانی می توانید به طور روزانه به صفحه اینستاگرام رتبه های برتر رشته انسانی و کانال تخصصی کنکور انسانی در تلگرام مراجعه کنید ***

امیرحسین عبرت بین
ارسال شده توسط : امیرحسین عبرت بین
Menu