شما پرسیدین! (ادبیات: آرایه‌های ادبی) - رضا رضائی 7 خرداد

در این مطلب بهترین پرسش و پاسخ‌های درس ادبیات مبحث آرایه‌های ادبی منطبق با آزمون 9 خرداد، از قسمت کامنت‌های سایت کانون، گردآوری شده است، و همچنین پاسخ‌های تکمیلی به سوالات داده شده است.

شما پرسیدین! (ادبیات: آرایه‌های ادبی) - رضا رضائی 7 خرداد

سلام

در این مطلب بهترین پرسش و پاسخ های درس ادبیات مبحث آرایه های ادبی منطبق با آزمون 9 خرداد، از قسمت کامنت های سایت کانون، گردآوری شده است، و همچنین پاسخ های تکمیلی به سوالات داده شده است.

اگر سوال دیگری درباره این مبحث دارین میتونین در قسمت کامنت های این مطلب عنوان کنید.



مبحث آرایه های ادبی



کامنتآمنه باقرپور کاسب سردرود، یازدهم تجربی - مرند - میانگین تراز 5902: زبان درون کام رها کردن کنایه از چیست؟_  تاریخ ثبت: 13990220

پاسخ کامنتمارال - کاربر: ازاد و بدونه هیچ ترس یا قانونی سخن گفتن..برگرفته از کتاب خوشنویسی😐😐😐😂😂😂😂_  تاریخ ثبت: 13990220


کامنتساجده صیقلانی طلب، انسانى نظام جدید - صومعه سرا - میانگین تراز 6618: سلام دوستان تویکی ازسوالات ادبیات ازمون دیروز این سوال اومده بود وتوپاسخنامه نوشته بود که ایهام نداره..یعنی بو یامهر اینجا ایهام ندارن؟ **نه بوی مهرمیشنویم ازتوای عجب _نه روی انکه مهردگر کس بپروریم**_  تاریخ ثبت: 13990220

پاسخ کامنتمحمد بذرافشان، انسانى نظام جدید - فسا - میانگین تراز 6108: همه کلمات در یک معنا بکار رفته اند و معنای دومشون صدق نمیکنه...فلذا ایهامی نداریم_  تاریخ ثبت: 13990220

پاسخ کامنت آیناز سیدی مقدم، انسانى نظام جدید - شیروان - میانگین تراز 6458: ببین مهر به دو معنا هست 1)مهر و محبت و 2)خورشید... ولی اینجا فقط معنی مهر و محبت میده یعنی عطر و بوی محبت نه بوی خورشید :|پس فقط معنی مهر و محبت میده و وقتی میگه بوی مهر میشنوم یعنی رایحه و بوی محبت_  تاریخ ثبت: 13990220


کامنتکاربر: تو این بیت اسلوب داریم؟ "در موسم خزان چ ثمر حسن خلق را؟/ ایام گل ملایمت از باغبان خوش است"_  تاریخ ثبت: 13990220

پاسخ کامنتمریم - کاربر: یه دوستی اون پایین پرسیده بود که این بیت اسلوب داره یا نه «در موسم خزان چ ثمر حسن خلق را؟/ ایام گل ملایمت از باغبان خوش است"»؟من پایین گفتم نه اما محض احتیاط از دبیر ادبیاتم هم که پرسیدم ایشون هم گفتند نه ...موفق باشید😊_  تاریخ ثبت: 13990220


کامنتکاربر: سلام بچه‌ها اگر ترکیب شیر دل در یک بیت بود اون رو جزو تشبیه‌ها بشماریم یا نه؟ آخه بعضی جاها میگن این تشبیه درون واژه ای داره و دل رو به شیری تشبیه کرده که شجاعه_  تاریخ ثبت: 13990221

پاسخ کامنتآرمین معصومی - عضو سایت: اره تشبیه داره.دل اون رو به شیر مرتبط کرده_  تاریخ ثبت: 13990221


کامنتبهار علی رحمی، تجربى نظام جدید - ایلام - میانگین تراز 6837: سلام.ضمیر مبهم چی می‌تونه باشه؟/تو این بیت استعاره و جناس هست؟خلق را از لعل میگون تو مستی داده اند....عقل را از چشم فتان تو مفتون کرده اند._  تاریخ ثبت: 13990221

پاسخ کامنت محمد رضوانی گیل کلایی، تجربى نظام جدید - چالوس - میانگین تراز 6760: صفات مبهمی که ما میشناسیم اگه همراه با اسم نیان(در واقع اگه نقش صفت نداشته باشن)میشن ضمیر مبهمِ،مثلا همه توی (من تو مهمونی همه رو دیدم) تو این بیتِ هم والا من جناس خاصی نمیبینم، ولی لعل میگون میتونه استعاره باشه، چون منظورش از تو قائدتا معشوقِ، توی معشوقم قطعا سنگی دیده نمیشه، پس استعاره از یه چیزی مثل لب یا چشمِ،البته میگون که میگه احتمالا همون لب منطورشه_  تاریخ ثبت: 13990221

پاسخ کامنتفاطمه ساسانی - عضو سایت: لعل استعاره از لب.اینکه چشم فتنه گر باشه تشخیص استعاره ،عقل فریفته بشه هم تشخیص استعاره...واسه جناس هم چیزی نمیبینم البته فتان و مفتون و تو انسانی اشتقاق میگیرن که زیرشاخه جناسه ولی به درد ما نمیخوره👋ضمیر مبهم صفت مبهمی که بعدش اسم نمیاد مثلا برخی آمدند...برخی میشه ضمیر مبهم👋_  تاریخ ثبت: 13990221


کامنتکاربر: شدآن زمان که به شمشیر کارباید کرد/کنون به نامه همی کرد باید و به زبان--->زبان مجاز داره؟_  تاریخ ثبت: 13990222

پاسخ کامنتصبا اسکندری، تجربى نظام جدید - زنجان - میانگین تراز 6142: مجاز از سخن_  تاریخ ثبت: 13990222


کامنتکاربر: درکدام بیت ارایه‌های استعاره تشبیه اغراق و کنایه وجود دارد؟1_گر چو چنگم دربر آیی زلف در دامن کشان از مژه یک دامنت لعل روان خواهم فشاند.2_پای خاکی کن در آکز چشم خونین هر نفس گوهر اندر خاک پایت رایگان خواهم فشاند.3_بس کن از سرکه فشاندن زان لب میگون که من دل بر آن میگون لب سرکه فشان خواهم فشاند.4_بر سر خاک اوفتان خیزان ز جور آسمان از تظلم خاک هم بر آسمان خواهم فشاند..............یه جوانمرد اینو جواب بده._  تاریخ ثبت: 13990222

پاسخ کامنتکاربر: گزینه 1. میگه اگر مانند ساز چنگ ( که در بغل میگیرن) بیای بغل من در حال ناز و کرشمه ( زلف در دامن کشان کنایه) از مژه (مجازا چشم) به اندازه یک دامن لعل روان (اشک خونین) برات خواهم ریخت. چو چنگ تشبیه. لعل روان استعاره از اشک. اشک خونین و به اندازه یک دامن اغراق. زلف در دامن کشان کنایه. گزینه 3 اغراق نداره گزینه 4 تشبیه نداره گزینه 2 هم تشبیه نداره ( آکز چیه؟)_  تاریخ ثبت: 13990222


کامنتکاربر: فرق استعاره و تشخیص و شخصیت بخشی چیه؟ لطفا هر کدوم رو توضیح بدید..🌹_  تاریخ ثبت: 13990222

پاسخ کامنتمحمد رفعتی خواه - کاربر: سلام؛تشخیص،نام دیگر شخصیت بخشی هست؛و همون طور که در سال‌های گذشته خوندیم،ارایه ادبی است که صفت‌ها یا رفتار انسانی را به جانوران یا اشیاء نسبت می‌دهد.اما استعاره یه جور تشبیه هست که مشبه آن حذف شده(استعاره آشکار)مثلا:آسمان گریه می‌کرد و اشک‌های آن بر زمین می ریختند.این جا برای آسمان یه شخصیت بخشی داریم.از طرفی قطرات باران رو به اشک تشبیه کردیم پس اشک(مشبه به) استعاره از قطرات باران(مشبه) هست.البته این استعاره ای که گفتم یک نوع از استعاره هست و استعاره انواع مختلفی داره و بحث مفصلیه._  تاریخ ثبت: 13990222

پاسخ کامنتمحمد رفعتی خواه - کاربر: و بگم که استعاره یه ارایه هست که برپایه تشبیه بوجود میاد با این تفاوت که در تشبیه ادات تشبیه و وجه شبه میتوانندحذف شوند اما مشبه و مشبه به هرگز حذف نمیشوند.اما اگه طرفین تشبیه(مشبه و مشبه به) حذف بشوند دیگه به اون تشبیه نمیگن بلکه یه آرایه به نام استعاره بوجود میاد،که خودش بر دو نوع هست:"استعاره مصرحه و استعاره مکنیه".فکر کنم تا همین قدر بدونید فعلا کافیه.سال دهم حسابی باهاشون آشنا میشیم._  تاریخ ثبت: 13990222


کامنتثمین - کاربر: یکی بیزحمت ارایه حسن تعلیل رو توضیح بده_  تاریخ ثبت: 13990223

پاسخ کامنتآی ناز سپاهی - عضو سایت: آوردن یک دلیل زیبا و ادبی اما غیر واقعی.مثال باران همه بر جای عرق می‌چکد از ابر پیداست که از روی لطیف تو حیا کرد._  تاریخ ثبت: 13990223

پاسخ کامنت آی ناز سپاهی - عضو سایت: در این بیت ، شاعر علت باریدن باران را عرق کردن ابر به خاطر شرم او از دیدن چهره معشوق میداند. مگه میشه؟! برا همین، حالا که می‌دونیم دلیل بارش باران چیه . پس این دلیل چون واقعی نیست حسن تعلیل داره._  تاریخ ثبت: 13990223


کامنتکاربر: کجا شهد است این اشکی که در هر دانه‌ی لفظ است ، بچه‌ها بنظرتون چند تا تشبیه داره ، کنکور گفته یکی (فقط دانه‌ی لفظ) نمیتونیم بگیم اشک به شهد تشبیه شده؟_  تاریخ ثبت: 13990226

پاسخ کامنتکاربر: کجا شهد است یعنی پرسش انکاری به کار برده و میشه اشک شهد نیست_  تاریخ ثبت: 13990226


کامنتکاربر: سلام بچه‌ها ممکنه یکی برای من توضیح بده آرایه‌ی استعاره رو چجوری تشخیص بدیم؟همه آرایه‌ها اوکی شدن بجز اینیکی!خیلی سخته..._  تاریخ ثبت: 13990226

پاسخ کامنتالهام محمدى - گروه آزمون: باسلام، برای این که آرایه‌ی استعاره را تشخیص دهیم باید معنای بیت را بتوانیم درک کنیم. معنای بیت به این که یک واژه در معنای حقیقی خود به کار رفته یا نه، می‌تواند راهنمای خوبی باشد. برای مثال به بیت زیر دقت کنید: شکرت شور جهانی و جهانی مشتاق/ عالمی تشنه عالم همه پر آب زلال» کنکور زبان 98/ هنگامی که بیت را می‌خوانید به این نتیجه میرسید که «شکری که می‌تواند شورو غوغایی در بین مردم جهان ایجاد کند حتماً شکری که می‌شناسیم، نیست» بنابراین در معنای حقیقی خود به کارنرفته است پس حتماً استعاره دارد.ادامه.._  تاریخ ثبت: 13990226

پاسخ کامنتالهام محمدى - گروه آزمون: 2- تمام تشخیص‌هایی که در بیت می‌یابید، استعاره هستند.مثال: صبح امید خنده‌ی شادی نمی‌کند/ تا ناامید از همه دنیا نمی‌شوی (خارج ازکشور 98): خندیدن صبح تشخیص و استعاره دارد._  تاریخ ثبت: 13990226


کامنت کاربر: ♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️چـو رنـگ و بـوی گل و سنبل تـو کردم یاد /گـلـم ز یـاد بــرفــت و گـلابـم از دیــده-->بچه‌ها گلاب آرایه داره؟_  تاریخ ثبت: 13990226

پاسخ کامنت الهام محمدى - گروه آزمون: با سلام «گلاب» استعاره از «اشک» است. (گلاب از چشم آمدن)_  تاریخ ثبت: 13990226


کامنتکاربر: سلام بچه‌ها. کمند شوق مگه اضافه استعاری نیست؟ من میگم شوق به یک انسان تشبیه شده که کمند(مو) دارد ولی مشبه به حذف شده است ولی گفته تشبیه است. میشه دلیلش رو بگید_  تاریخ ثبت: 13990226

پاسخ کامنتنجلا ریحانی یامچی، تجربى نظام جدید - مرند - میانگین تراز 7183: کمند تو اینجا معنی مو نمیده،معنیش طناب هست تو این بیت بخاطر همین اضافه استعاری در نظر گرفته نشده_  تاریخ ثبت: 13990226

پاسخ کامنت الهام محمدى - گروه آزمون: با سلام، «کمند» به معنای ریسمان و طنابی است که برای اسیر کردن انسان یا حیوان به کار می‌رود. بنابراین «کمند شوق» تشبیه است. شوق همانند کمند است./ توجه: در جایی که «کمند» به معنای «مو و گیسو» به کاررفته استعاره است._  تاریخ ثبت: 13990226


کامنتارتا - کاربر: خشت زیر سر وبر تارک هفت اختر پای /دست قدرت نگر و منصب صاحب جاهی//بچه‌ها من تشخیص اینو نمیفهمم ؟_  تاریخ ثبت: 13990227

پاسخ کامنتمائده عطایی - کاربر: تارک هفت اختر هم تشخیص و استعاره داره چون معنی تارک میشه سر، صورت. پس حالا که واسه آسمان چهره قائل شده تشخیص و استعاره داره_  تاریخ ثبت: 13990227


کامنتمریم کریمی جعفری، ریاضى نظام جدید - پیشوا - میانگین تراز 6305: " آخر ای مطرب از این پرده‌ی عشاق بگرد/چندگویی که مرا پرده به عشق تو درید"ایهام تناسب در این بیت چیه؟چند؟_  تاریخ ثبت: 13990227

پاسخ کامنتکاربر: پرده 1.حجاب حیا 2.پرده به معنی موسیقی و با مطرب تناسب داره_  تاریخ ثبت: 13990227

این بیت مربوط به خارج 96 است.


کامنتکاربر: سلام. بیت «پیش از آن کاین سقف سبز و طاق مینا برکشند/منظر چشم مرا ابروی جانان طاق بود» آرایه تکرار داره// چرا داره؟ میشه توضیح بدین؟_  تاریخ ثبت: 13990227

پاسخ کامنتمحمدجواد مولوی، تجربى نظام جدید - بن - میانگین تراز 6513: آرایه تکرار...یک کلمِه بیش هز یک بار توی یک بیت بیاد..مثل طاق که دوباراومدا...یه تکرار هم داریم که نقش بدلیه و باید یک کلمه در یک نقش دستوری برای تاکید بیش از یکبار بیاد...هر نقش بدلی تکرار اگر در شعر باشه آرایه تکرار هم داره اما هر آرایه تکراری نقش بدلی نمیسازه..مثلا اینجا طاق نقش بدلی نداره_  تاریخ ثبت: 13990227


کامنتکاربر: به نور طلعت تو یافتم وجود تورا/به آفتاب توان دید که آفتاب کجاست-->نور طلعت تشبیه داره؟/آفتاب جناس تام داره؟_  تاریخ ثبت: 13990228

پاسخ کامنتالهام محمدى - گروه آزمون: با سلام «نور طلعت» استعاره دارد چون «طلعت = چهره) به چراغ یا خورشید تشبیه شده که نور داد. / جناس تام ندارد_  تاریخ ثبت: 13990228


کامنتکاربر: سلام.در ابیات زیر چه ارایه هایی به کار رفته است؟الف)گلستان کند اتشی بر خلیل/گروهی بر اتش برد ز آب نیل . ب)زندگی اتشگهی دیرینه پابرجاست/گر بیفروزیش رقص شعله از هر کرانش پیداست  .ج)شب است و شاهد و شمع وشراب و شیرینی/غنیمت است چنین شبی کم دوستان بینی  .د)ابروبادومه خورشیدوفلک در کارند/تاتونانی به کف اری وبه غفلت نخوری مدیر جان ثبت لطفا_  تاریخ ثبت: 13990229

پاسخ کامنتکاربر: الف)تلمیح به داستان‌های قرآن-آتش مجاز از جهنم-آب متضاد آتش-تناسب بین آب و آتش-تکرار آتش -ب)مراعات نظیر بین افروختن و شعله و آتشگاه-تشخیص در رقص شعله-تشبیه زندگی به آتشگاه-واج آرایی ش  -ج)واج آرایی ش-شاهد شاید استعاره از یار باشه  -د)مراعات نظیر بین ابر و باد و مه و خورشید و فلک-تو نانی به کف آری کنایه از کار کنی و روزی حلال به دست آوری-_  تاریخ ثبت: 13990229


کامنتکیم - کاربر: سلام بچه ها. خسته نباشید. یه سوال: چرا این بیت حس آمیزی نداره؟ "ز طبع خسته‌ی من عذر خامشی مپذیر/سخن گره نگشاید چو طبع بسته بود" ...(طبع خسته) حس آمیزی نیست چرا؟ کلا معنیش چیه این بیت؟ متوجه نشدم._  تاریخ ثبت: 13990229

پاسخ کامنتدانیال حصاری، تجربى نظام جدید - نیشابور - میانگین تراز 6998: علیکم السلام.طبع خسته به نظرم اضافه استعاریه چون طبع به انسانی تشبیه شده که خستگی یکی از ویژگی هاشه.و در مورد مفهوم کلی به نظرم اینه که وقتی دل با انجام کاری نباشه یا طبع نکشه که اون کار انجام بشه حرف زدن بی فایدس و گره از کار باز نمیکنه_  تاریخ ثبت: 13990229


کامنتمحمد مهدی ناصحی، تجربى نظام جدید - آمل - میانگین تراز 6324: اگه میشه یکی تشبیه تفضیل رو با چندتا مثال توضیح بده_  تاریخ ثبت: 13990229

پاسخ کامنتنجلا ریحانی یامچی، تجربى نظام جدید - مرند - میانگین تراز 7183: تشبیه تفضیل یعنی اینکه شاعر بیاد بگه فلانی شبیه بهمانیه ولی تازه بهترم هست ازش(همون برتری)مثل "فلانی مثل گورخر نمیدودبلکه سریعتر هم میدود" یا "یکی دختری داشت خاقان چو ماه ـ کجا ماه دارد دو چشم سیاه؟!"که میگه دختره شبیه ماه هست ولی مگه ماه دو چشم سیاه مثل اونو داره؟!(یعنی میخواد بگه از ماه هم زیباتره)_  تاریخ ثبت: 13990229


کامنتنرگس آبیار، تجربى نظام جدید - تهران - میانگین تراز 6607: هوای ساحل از سر چو حباب بیرون کن،بچه‌ها اینجا دوتا معنی هوا رو که ایهام ایجاد میکنه میگین؟🤔_  تاریخ ثبت: 13990230

پاسخ کامنتدانیال حصاری، تجربى نظام جدید - نیشابور - میانگین تراز 6998: اولی به معنای هوا عادی و دومی به معنای هوس دریا داشتن_  تاریخ ثبت: 13990230


کامنتزهرا نجدی، تجربى نظام جدید - برازجان: سلام . میشه ایهام‌های طاق رو بگید_  تاریخ ثبت: 13990230

پاسخ کامنتملیکا فدوی، تجربى نظام جدید - میناب - میانگین تراز 5822: یک معنی کمان هست. مثلا کمان ابرو. و بنا یا ساختمانی که قوس داشته باشه. همچنین به آسمون هم توی اشعار زیاد میگن طاق. مثل این شعر: پیش از این کاین طاق سبز و سقف مینا برکشند/منظر چشم مرا ابروی جانان طاق بود... و همچنین طاقت رو هم میگن طاق._  تاریخ ثبت: 13990230



رضا رضائی_ دانشجوی حقوق دانشگاه شهید بهشتی

محمد سنجری
ارسال شده توسط : محمد سنجری
Menu