زمانی که دانشآموزان با آزموندادن با هم رقابت میکنند، شبیه افرادی هستند که در مسیری مشترک در حال دویدن به سمت خط پایان هستند. دانشآموزان هوشیارتر زمان مناسب برای سبقتگرفتن از رقیبها را میدانند؛ بنابراین شانس بیشتری برای پیروزی دارند. این دانشآموزان «مطالعهگرهای فعال» یا “active readers” هستند. آنها می دانند که مطالعهی فعال به آنها کمک میکند تا با زمانی که در اختیار دارند، ارتباط بهتری با درسها برقرار کنند و درک بهتری از آنها داشته باشند. برای اینکه مطالعهگر فعال شوید، از متن کتابهای درسی شروع کنید. بهتر است همزمان با خواندن متن، قسمتهای مهم را با رنگهای خاص مشخص کنید. نکات مهم مطالب را در حاشیهی صفحات کتاب بنویسید و هر مطلبی را که میخوانید، برایش سؤالهای متعدد طرح کنید. آنچه را میخوانید و به حافظه میسپارید، با بیان خودتان و با جملاتی متفاوت یادداشت کنید. با این کار، مطالعهی شما از حالت مرور معمولی به مطالعهی کاوشگرانه و عمیق تبدیل میشود.
بعد از این مرحله هر آنچه را خواندهاید، با جملاتی کامل و کوتاه خلاصه کنید. در خلاصهنویسی نکات مهم و کلیدی را بنویسید. وقتی بتوانید آنچه را خواندهاید با بیان خودتان و در جملات کوتاه بگویید، نشان میدهد که مطالعهی شما فعال بوده است.
دانشآموزان باهوش میدانند که ذهن در هوشیارانهترین حالت و در باهوشترین افراد هم نیاز به استراحت دارد. این دانشآموزان زمانهای منظم و برنامههای مرتبی برای زمان استراحت خود دارند. بهترین زمان، ده دقیقه استراحت بعد از یک ساعت مطالعهی فعال است. گاهی ممکن است مغز بعد از مطالعهی درسهای مفهومی و حل مسئله به استراحت بیشتری نیاز داشته باشد.
برای برندهشدن در مسابقه، دویدن بهتنهایی کافی نیست. برای پیروزشدن باید سبقت بگیرید و برای سبقتگرفتن باید مسیر و میانبرها و موانع راه را بلد باشید.
