روش مطالعه‌ی مبحثی زیست و ادبیات رتبه‌ی 95 تجربی

در این مطلب روش مطالعه‌ی مبحثی زیست و ادبیات زهره غلامی،رتبه‌ی 95 تجربی را میخوانید.

روش مطالعه‌ی مبحثی زیست و ادبیات رتبه‌ی 95 تجربی

زهره غلامی

 رتبه95 منطقه1 – دندان پزشکی تهران

 زیست شناسی

مبحث :هورمون ها و غدد درون ریز

•کتاب را پاراگراف به پاراگراف می خواندم و هر جمله را برای خودم معنا می کردم . مثلا جمله ی (هورمون غده ی پاراتیروئید در کلیه سبب افزایش بازجذب کلسیم از ادرار می شود.) این معنا را می دهد که کلسیم جزو موادی است که صد درصد بازجذب نمی شود چون هورمون غده پاراتیروئید می تواند بازجذب آن را افزایش دهد. 

•سپس هر پاراگراف را به طور کامل حفظ می کردم و یک بار برای خودم توضیح می دادم.شکل ها را به طور دقیق بررسی می کردم و نکات آن را یادداشت می کردم مثلا در شکل (غدد درون ریز بدن) پانکراس و کلیه ها در یک سطح قرار دارند ولی غدد فوق کلیه در سطح بالاتر از پانکراس قرار دارند. 

•در پایان سعی می کردم کل شکل را با جزئیاتش در ذهنم مجسم کنم. 

•زیرنویس و توضیحات هر شکل را هم تحلیل می کردم مثلا در شکل غدد درون ریز و برون ریز جمله ی (هورمون به درون خون انتشار می یابد) نشان می دهد که نوع حرکت هورمون ها انتشار است نه انتقال فعال. 

• برای حفظ جدول هورمون های هیپوفیز را از روش مقایسه استفاده می کردم. 

•فعالیت ها را هم به طور کامل می خواندم و نکات آن ها را علامت گذاری می کردم مثلا فعالیت (تحلیل تنظیم قند خون بعد از خوردن غذا های مختلف ) نکات جدیدی را در مورد قندخون توضیح داده است. 

•در پایان هم یکبار کتاب را از حفظ برای خودم توضیح می دادم سپس یک مرور سریع روی متن آن انجام می دادم.در آخرین مرحله تست زنی به سراغ کتاب سه سطحی می رفتم چون برخلاف سایر کتاب های تست،تست های ترکیبی از خود فصل هورمون ها داشت و ذهنم را به جستجوی مطالبی که خوانده بودم، وا می داشت

ادبیات 

 مبحث:ارایه های ادبی

•ابتدا با آرایه ای که برایم ساده تر بود (مثلا جناس) شروع می کردم و آرایه های سخت تر (مثلا ایهام) را برای آخر می گذاشتم.در آغاز توضیحی درباره ی آن می خواندم. 

•سپس هرشب10-15 تست از آن آرایه را به صورت زماندار تمرین می کردم. 

•برای همه ی تست ها حتما پاسخنامه تشریحی را کامل بررسی می کردم و نکات جدید و دور از ذهنی را که پیدا کرده بودم، برای خودم یادداشت می کردم. 

 •این روند تست زدن برای هر آرایه را تا جایی ادامه می دادم که تسلط کافی در آن آرایه را کسب می کردم (یعنی تست ها را حدودا 90% درست پاسخ می دادم.)

 •پس از پایان هر آرایه به سراغ آرایه بعدی می رفتم و با همین روش آن را تمرین می کردم.

 •این تمرین را هرشب انجام می دادم تا جایی که نصف آرایه ها تمام شود.سپس برای جلوگیری از فراموشی آرایه های قبلی، دو شب در هفته برای آن ها تست ترکیبی می زدم و پنج روز دیگر را برای تمرین آرایه های جدید صرف می کردم. 

 •بعد از پایان تمامی آرایه ها، هرشب تست ترکیبی میزدم تا جایی که به تسلط (حدود90%) برسم. 

•پس از آن یک شب در هفته برای مرور آرایه ها و حفظ سرعت تست زنی ام، 25 تست زماندار تمرین می کردم. 

Menu