سپهر فرشاد در یک نگاه
شهر: تبریز (آذربایجان شرقی)
مدرسه: علامه طباطبایی
حضور در آزمونهای کانون: از ششم دبستان تا یازدهم ریاضی بهمدت ۶ سال
میانگینتراز: ۶۷۷۵
تحصیلات و شغل پدر: دکترای مدیریت کسبوکار، مدیرعامل شرکت عملیات حرارتی
تحصیلات و شغل مادر: دکترای مدیریت کسبوکار، رئیس هیئتمدیرهی شرکت عملیات حرارتی
وقتی پدر و مادرت ادامهتحصیل دادند، تو دانشآموز بودی؟
چهارم دبستان بودم که پدر و مادرم کارشناسیارشد خود را گرفتند. مدرک دکترایشان را هم سال گذشته گرفتند. درسخواندن پدر و مادرم به من انگیزهی بیشتری برای تلاش و مطالعه داد. این موضوع تأثیر بسیار مثبتی روی من داشت.
با توجه به اینکه پدر و مادرت هم مشغول تحصیل و کار هستند، در درسخواندن چگونه از تو حمایت میکنند؟
مادرم در برنامهریزی و رسیدگی به امور درسیام کمک زیادی میکنند و همیشه پیگیر نتایجم هستند. خیلی وقتها اشکالاتم را از مادرم میپرسم. پدر و مادرم همیشه کارنامهی آزمونهایم را بررسی میکنند. البته برنامهریزی دوهفتهای را خودم انجام میدهم و پدر و مادرم بیشتر راهنمایم هستند. پدرم مشغلههای زیادی دارند؛ اما همیشه پیگیر کارهایم هستند.
چه معیارهایی را برای ادامهتحصیل در رشتهی ریاضی در نظر گرفتی؟ الان چه هدفی را دنبال میکنی؟
وقتی میخواستم انتخابرشته کنم، پدر و مادرم همهی رشتهها و آیندهی شغلی آنها را به من معرفی کردند. خودم به رشتهی ریاضی بیشتر علاقه داشتم. هدفم این است که در دانشگاه، رشتهی مهندسی کامپیوتر را ادامه بدهم. رشتهی موفق و آیندهداری است و راه پیشرفت در آن باز است.
در زمینهی رشتهی مهندسی کامپیوتر هم کار کردهای؟
بله. سال گذشته کمی روی برنامهنویسی به زبان پایتون کار کردم.
کدام درسها در آزمونها نقطهقوت توست؟ آنها را با چه روشی مطالعه میکنی؟
ریاضی و شیمی نقاط قوت من است. در بیشتر آزمونها در این دو درس، نمرهی ۹ از ۱۰ کسب میکنم. برای این دو درس، ابتدا کتاب درسی را خوب مطالعه میکنم. سپس یادداشت مینویسم و خلاصهنویسی میکنم. بعد از آن به سراغ مطالعهی جزوهی دبیر و درسنامهی کتابهای کمکآموزشی میروم. در نهایت، از کتابهای گوناگون تست میزنم. هر درسی را که میخوانم، دوباره برمیگردم و اشکالاتم از مباحث قبل را مرور میکنم. هرشب، قبل از خواب، یادداشتهایم را مرور میکنم. برای درس شیمی، روزانه زمان هرچند کوتاهی را برای مطالعه و تستزنی در نظر میگیرم.
در طول سال گذشته، در چه درسی پیشرفت کردهای؟ با چه روشی به این پیشرفت رسیدی؟
در سال گذشته در درس هندسه پیشرفت کردم. شناخت زیادی از درس هندسه نداشتم و روش مطالعهام برای این درس مناسب نبود. در درس هندسه به کتاب درسی و اثباتهایش آنطور که باید بها نمیدادم. بعد از چند آزمون متوجه شدم لازم است ابتدا هندسه را از روی کتاب درسی و بهصورت تشریحی بخوانم و بعد به سراغ تست بروم. بعد از این تصمیم، در این درس رشد تراز و درصد داشتم.
در درسخواندن از چه منابع کمکآموزشی استفاده میکنی؟
از کتابهای سهسطحی کانون برای درسهای اختصاصی استفاده میکنم. این کتابها بعد از مطالعهی کامل درسها، برای جمعبندی و مرور کمک زیادی به من میکند. با کمک این کتابها میتوانم به تسلط نسبی برسم.
برای ورود به پایهی تحصیلی جدید، چه هدفگذاریهایی انجام دادهای؟
دلم میخواهد در سال تحصیلی جدید، به درسهای عمومی اهمیت بیشتری بدهم. در آزمونهای کانون پیش میآید که تفاوت بین تراز درسهای اختصاصی و عمومیام زیاد میشود. میخواهم تعادل بیشتری در درسهایم برقرار کنم.
در تابستان چگونه و با چه برنامهای درس میخوانی؟
درسهای سال یازدهم را پیشخوانی و درسهای دهم را مرور میکنم. حتی درسهای عمومی سال بعد را پیشمطالعه کردم. برنامهی کلی من همان برنامهی راهبردی آزمونهای کانون است. کتاب تابستان را هم دارم و آزمونهای این کتاب را قبل از آزمونهای کانون، از خودم امتحان میگیرم و اشکالاتم را رفع میکنم.
ساعتهایی که درس نمیخوانی، چهکار میکنی؟
موسیقی کار میکنم. گیتار میزنم. تا سال گذشته هم به کلاس زبان میرفتم و دورهام را به پایان رساندم.
حالا که در زبان انگلیسی قوی هستی، اگر برای آزمون درس زبان را نخوانی، میتوانی نمرهی خوبی بگیری؟
این تفکر اشتباهی است که اگر در درسی قوی هستیم، بدون آمادگی و مطالعه در آزمون شرکت کنیم. دانشآموز هرچه هم در یک درس مسلط و قوی باشد، باید طبق بودجهبندی آزمون بخواند و مرور کند و تست بزند. دانش ما نیازمند بهروزرسانی و مرور دائمی است تا از خاطرمان پاک نشود.
بهنظرت، چه عاملی باعث شده دانشآموز موفقی باشی؟
سماجت در رسیدن به هدف، عاملی است که موجب شده امروز در این نقطه بایستم. اگر هدفی تعیین کنم تا وقتی به آن نرسم، دست از تلاش نمیکشم.
در طول این سالها چه مهارتهایی را با کمک آزمونهای کانون کسب کردهای؟
شش سال حضور در کانون مانند این است که شش سال برای اصلاح روشهای درسخواندنم زمان داشتم. آزموندادن شیوههای درست مطالعه را به من یاد داد. مدیریت زمان و افزایش دقت در آزمونها هم مهارتهای دیگری است که در طول این شش سال آموختم.
گفتوگو با ستاره ادریسی، مادر سپهر
چه عاملی باعث شد خودتان هم ادامهتحصیل بدهید؟
تحصیلات من در دورهی کارشناسی و کارشناسیارشد، مهندسی مکانیک بود. بعد از ۱۰ یا ۱۲ سال کارکردن احساس کردم از لحاظ علمی نیاز دارم که دانشم را ارتقا بدهم. تصمیم گرفتم در رشتهی مدیریت کسبوکار ادامهتحصیل دهم. بهنظرم، کسانی که در رشتههای فنی و مهندسی درس میخوانند، لازم است بعضی از مباحث مرتبط با علوم روز مدیریتی را بیاموزند تا کسبوکارشان بهروز شود و ارتباط بهتری با کارکنان و مشتریان خود داشته باشند.
درسخواندن شما چه تأثیری روی سپهر گذاشت؟
وقتی سپهر دبستانی بود، ادامهتحصیل را همراه با همسرم شروع کردم. وقتی مطالعه میکردیم، او هم کتاب دستش میگرفت و حتی اگر نمیتوانست خوب بخواند، ادای کتابخواندن را درمیآورد. وقتی بچهای خانوادهاش را دائم در حال مطالعه میبیند، قطعاً تاثیر بسیار خوبی روی او خواهد گذاشت.
در این چند سال تأثیر کانون را روی پیشرفت سپهر چطور ارزیابی میکنید؟
تأثیر مثبت کانون روی پیشرفت سپهر بسیار بسیار زیاد است. تا قبل از اینکه او را به کانون بیاوریم، اصلاً بلد نبود چطور تست بزند. شرایط نشستن در جلسهی آزمون و مدیریت روحیهاش و مدیریت زمان را بلد نبود. تأثیر صددرصد کانون را ابتدا در پذیرفتهشدن سپهر در آزمون تیزهوشان و بعد در پیشرفت درسیاش در مدرسه دیدم. بنابراین هر سال در دیماه برای سال بعد ثبتنام زودهنگام انجام میدهیم. علاوه بر اینها، پشتیبانهای کانون نقش بسیار پررنگی در راهنمایی دانشآموزان ایفا میکنند.